Welke kleur???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Welke kleur???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:59

Mijn veulentje is een schimmelbruintje, dat denk ik toch!!! Ik ben er bijna zeker van. De reden waarom is dat hij vanaf vlak na de geboorte witte haartjes had.

Maar sinds een week is hij rond de ogen en op de neus aan het verkleuren, en het lijkt precies donkerbruin te zijn.

Kunnen jullie hier iets meer over zeggen, meer bepaald, hoe ontwikkeld een schimmelbruin veulen in kleur (vanaf de geboorte tot bv. het moment dat hij 4 jaar is)

Ik kan wel nog zeggen, dat de merrie vos is, maar een moederlijn heeft die gans bruine paarden bevat. De vader van het veulen is junior stv, dat is een schimmel, dus waarschijnlijk wordt het veulen ook een schimmel, maar van junior is bekend dat hij ook bruin en vos fokt...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:01

Wij hebben momenteel ook een bruinschimmel veulen van 3 weken oud.
Bij haar is het wel heel erg duidelijk, zijkanten van de staart zijn al wit, rond de ogen zit al wat wit haar en ook bij de knieën zie je al redelijk veel witte haren er door heen, de rest van de vacht is nu nog bruin.
Zij heeft een bruine moeder en een schimmel vader.
[KS] Veulen heeft een naam en foto´s

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 22:28

Ilindra schreef:
Wij hebben momenteel ook een bruinschimmel veulen van 3 weken oud.
Bij haar is het wel heel erg duidelijk, zijkanten van de staart zijn al wit, rond de ogen zit al wat wit haar en ook bij de knieën zie je al redelijk veel witte haren er door heen, de rest van de vacht is nu nog bruin.
Zij heeft een bruine moeder en een schimmel vader.
[KS] Veulen heeft een naam en foto´s


Wel ja, dat zou je verwachten, maar de mijne wordt dus donkerbruin rond de ogen en op de snoet!!! Daar is geen wit sprietje te bespeuren, op zijn rug wel, maar ook zijn staart blijft mooi zwart!!! Haha!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:23

Nou bij ons op de vereniging was 3 jaar geleden ook een bruin veulentje geboren,die oma was een schimmel,en het ''veulen'' is nu bijna helemaal een schimmel Haha!

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 12:11

Gebeurt dat wel eens, dat veulentjes op de rug witte haartjes hebben, en alsnog bruin of vos worden, en dus niet schimmel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:59

Misschien een stekelhaar bruine Haha!
Händell is ook een stekelhaar bruine, hij heeft links op zijn zij/buik allemaal witte haartjes door z´n vacht heen.
Is eigenlijk alleen zomers goed zichtbaar.
Ben benieuwd wat het gaat worden.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 14:32

Tja wie weet!!! Zal zeker op de hoogte houden!!!


DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:17

Ook ons veulen heeft witte oogringen maar is verder een donkere vos. Wel zijn enkele benen wat lichter dan de anderen. Moeder is appaloosa, vader is bruin maar mogelijk zit er ook schimmelfactor in. Ik ben dus ook zeer benieuwd.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 08:03

Jan_VT schreef:
Gebeurt dat wel eens, dat veulentjes op de rug witte haartjes hebben, en alsnog bruin of vos worden, en dus niet schimmel!!!


Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar de mijne was als veulen superdonkerbruin met zwarte benen en het is toch echt een bruinschimmel. Hij is nu 3 jaar, foto's in profiel.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:46

Heb je geen foto van het veulen? wat is de merrie voor kleur en de afstamming?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 22:12

JSpringer schreef:
Heb je geen foto van het veulen? wat is de merrie voor kleur en de afstamming?


De merrie zelf is vos, vader is Bismarck, die was zelf ook vos, maar heeft in zijn bloedlijn veel bruine voorouders!!!

De moederlijn van mijn merrie is volledig bruin, moeder van mijn merrie is een zwarte, daarachter zit nog Pericles xx, die was ook donker!!

Maar de vader van het veulen is Junior, en dat is een schimmel, maar die staat er wel voor bekend om vossen en bruine paarden te geven, kans is 50 %.

Ik zal eens proberen zo snel mogelijk een foto te plaatsen; Pling

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 23:14

Heeft er nog iemand suggesties!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:37

ik had een paard van uniform x variant.
dus ook een witte vader, de moeder was vos. achter de moeder zaten vele vossen en bruinen, maar m'n paard was een bruinschimmel.

m'n huidige paard: ramiro x pion
bruine vader en vosse merrie.
toch is hij schimmel.

het zal afwachten blijven, met zekerheid valt het niet te zeggen, maar een veulen kan nog véél veranderen. wacht tot ie z'n wintervacht (ja, leuke gedachte) krijgt, dan weet je misschien iets meer?

laat het ons zeker weten!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:52

En de aloude kreet: wanneer hij witte oogharen heeft wordt het een schimmel?
Maar ik weet niet of dat werkt, ik heb nooit met schimmels gefokt. Dus dat heb ik alleen van horen zeggen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:43

Wilga heeft sinds 3 dagen ook witte haren op haar oren, geen enkele twijfel dat dat een schimmel wordt.
Bij die van jou nog steeds geen witte haren te zien?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 14:51

Een schimmel zal het wel worden, daar ben ik nu zeker van!!! Ik praatte er laatst over met de hengstenhouder van Junior en Uniform!!! Die zij me dat het waarschijnlijk eerst een hele donkere gaat worden, en zo traag zal lichter worden!!! Maar het blijft afwachten he, het blijven toverballetjes die schimmel veulens!!!

Ik had er nog al schimmelveulens gezien, maar die hadden onmiddellijk wit rond de ogen, maar de deze nu heeft bijna zwarte kringetjes, daarmee dat ik wat twijfelde!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:42

je plaatst toch wel enkele fotootjes van z'n kleurveranderingen he?
succes ermee ze!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:21

kattebeest schreef:
het zal afwachten blijven, met zekerheid valt het niet te zeggen, maar een veulen kan nog véél veranderen. wacht tot ie z'n wintervacht (ja, leuke gedachte) krijgt, dan weet je misschien iets meer?
laat het ons zeker weten!


Op de wintervacht als indicatie van de definitieve kleur moet je zeker ook niet rekenen hoor ... Even de "kleurgeschiedenis" van mijn nu jaarling :

Geboren : GITzwart in maart
Verharing veulenharen VOS
Naar wintervacht DONKERBRUIN met ZEER VEEL WIT OP DE KONT, er werd zelfs al aan een appaloosa gedacht en ook aan schimmel (vader is onbekend, moeder donkerbruine met kopergloed op de liezen) ...
NU zomervacht ZEER DONKERBRUIN, net niet zwart .... mild stekerharig, de nu nog resterende winterharen die hier en daar nog zijn blijven hangen zijn ... WIT!!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:31

hm, misschien eindig je wel met een bonte? hihi!

tja m'n vorige paard, kleurde nog steeds . dan weer donker, levervos, dan weer heel licht van kleur.

en m'n schimmel nou, tja, die ziet nog niet helemaal wit.

kan het zijn dat die nooit volledig wit worden?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 17:25

Tja dat is allemaal best wel grappig hier! Echte toverballetjes allemaal!

PS: ik ben volop bezig met de foto's


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Elegance_, MarieAnne, su72, vilheide en 42 bezoekers