Jaaling hengst nu al ruinen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Jaaling hengst nu al ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 19:57

Wat zijn jullie ervaringen met hengsten om 1 jarige leeftijd laten ruinen? Dan bedoel ik qua spieren, groei, maar ook qua gedrag tegen over andere paarden en speelzichheid.
Dus raden jullie het af om nu al te ruinen of maakt het niet veel uit?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:59

Ik zou hem op het land gooien en volgend jaar pas ruinen..........

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 20:02

gijsenkim schreef:
Ik zou hem op het land gooien en volgend jaar pas ruinen..........


En dat is juist het probleem, als hij hengst blijft moet hij alleen..

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:05

Kan je er niet een hengstje bij zoeken zodat ze samen op het land kunnen?
Ik heb er om deze reden een hengstje bij gekocht, maar er is vast iemand met een jaarling hengstje met hetzelfde probleem.. Dan hoef je er geen te kopen en kan hij toch nog een jaar extra uitbouwen!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:12

Dan doe je hem toch in de opfok, onze hengsten gaan van 8 maanden tot 3 jaar in de opfok aan de andere kant van Nederland, ze komen alleen van oktober tot maart terug voor de winter en als het even kan gaan ze dan per 2 in een grote stal......

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 20:13

Donja schreef:
Kan je er niet een hengstje bij zoeken zodat ze samen op het land kunnen?
Ik heb er om deze reden een hengstje bij gekocht, maar er is vast iemand met een jaarling hengstje met hetzelfde probleem.. Dan hoef je er geen te kopen en kan hij toch nog een jaar extra uitbouwen!!


Ook al gebrobeerd Lips are sealed
Die joeg hij zo gigantisch het land uit dat dat arme dier over een hek van 1.30 sprong, met alle gevolgen van dien.

Hij staat nu samen met een shet X welsh hengstje, maar hij "zit" alleen maar op z'n rug.. Ook niet ideaal..

Het is niet mijn paard hoor. Maar zijn eigenaresse wil hem in handen houden.
En met opfok adressen heb ik ook niet al te beste ervaringen..
Je weet nooit wat voor paard je dan terug krijgt.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:24

Mijn pony is nu 3 jaar en was met 1 jaar al gecastreert (toen had ik hem zelf nog niet) maar ik vind dat hij er geen nadelige gevolgen van heeft gekregen hoor. Hij is heel lief en sociaal, speelt gewoon met andere hengstjes maar 'hoeft' niet zo nodig haantje de voorste te zijn. kijk in mijn profiel voor foto's...

Wat betreft groeien is alles niet bewezen, hij is nu al groter dan beide ouders...en de hengstennek ach...dat boeit mij niet zo als ie maar lief Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:50

2 en half jaar is vroeg zat vroeger is echt niet goed stop de groei vinaal worden ze niet mooier op.


Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:04

Hoe ouder je ze castreert, hoe mooier ze meestal worden, maar ook hoe manser ze worden. Als het nu al een echte hengst is qua gedrag, en je daar niet zo op zit te wachten, dan zou ik hem zo vroeg mogelijk castreren. Maar nu is het eigelijk alweer te warm. In het najaar is dan beter ivm infecties etc. En anders in het voorjaar.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:08

Dat van dat laat castreren, dat ze dan stoerder en groter worden....
De oude boertjes op de Friese klei vinden dat maar onzin, het tegendeel is juist waar; vroeg castreren betekent later meer paard.

Er is helemaal niets op tegen je paard op 1 jarige leeftijd te ruinen. Hij zal er waarschijnlijk zelfs wat liever door worden, bovendien, als hij als ruin een fijner/socialer bestaan heeft, dan zou ik het zeker niet uitstellen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 07:57

Er is niets op tegen om je hengstje nu al te laten castreren, hij blijft heus niet achter in groei, dat is een erg hardnekkig fabeltje !! Het enige wat zich ws niet zo mooi zal ontwikkelen is de typische hengstennek.

Mijn hengstje is nu net 1 jaar geworden en ik denk dat ik hem in september laat castreren. Als je toch al weet dat je het dier wilt laten ruinen waarom dan niet meteen, dan kan hij lekker met de andere paardjes de wei op, is ook nog eens beter voor zijn opvoeding.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

ikke

Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 08:27

Als je jong castreerd dan worden ze vaak wat groter. Persoonlijk zou ik zo lang mogelijk wachten, maar soms heb je eigenlijk geen keuze. Het is wel belangrijk dat de ballen zijn ingedaald. In Utrecht was dat toen voorwaarde om de Fjord (wijlen Lester) te laten castreren.
Dat ze er ook braver van worden is niet altijd zo. Lester bleef bijterig, totdat ie Marianne in haar arm wilde bijten en daarbij het schrikdraad over het hoofd zag, daarna was het opvallend minder Extreme duivel

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:33

Ik zou hem mooi laten castreren. Ik heb dat met mijn hengstje ook gedaan toen ie 1 jaar oud was en dat is prima gegaan. Ze hebben er minder lang last van als ze vroeg gecastreerd worden. Hij kan nu lekker in de groep en hij is een stukje rustiger geworden. We zijn dus allebei blij. En het is zeker geen doetje geworden. De een zegt dat met vroeg castreren dat ze dan groter worden en de ander zegt dat ze dan niet zo breed worden. Volgens mij is dat per paard verschillend. Bij ons staat een paard die is met 3 jaar pas gecastreerd en dat is een slungel dus helemaal geen gespierde.
Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Je paard lijdt er niet onder en het heeft een hoop voordelen.

Come over to the dark side, we have cookies!

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:41

Ikeje schreef:
Als het nu al een echte hengst is qua gedrag, en je daar niet zo op zit te wachten, dan zou ik hem zo vroeg mogelijk castreren.


Ben ik het helemaal mee eens, en zo te lezen is dat al het geval, ik zou hem dus laten castreren voordat hij onhandelbaar wordt. En hoe jonger ze gecastreerd worden hoe minder risico er aan zit, als je op oudere leeftijd laat castreren worden de risico's ook groter.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Trendiction en 35 bezoekers