Paard hysterisch voor spuit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Paard hysterisch voor spuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 21:14

Wij hebben een merrie met een enome angst voor spuiten, zo erg dat we nu 3 dierenartsen hebben gehad die erg van haar gedrag geschrokken zijn.
Nu wordt ze momenteel gedekt maar omdat ze zolang hengstig blijft wilde de dierenarts het eitje wegspuiten.
helaas is dat niet gelukt.
Ze had al een praam op ,stond in een opvoel box, maar is er gewoon overheen gekomen.
De enting is wel gelukt maar wel in de hals al steigerend.

Ze heeft in drente 2 jaar op een opfok weiland gestaan en is met dit gebrek dus terug gekomen.
Als veulen had ze geen problemen en is ze geent en gechipt.
Maar nu lukt het niet meer om een naald in haar te krijgen.
Praam gaat ze door heen en als je haar vastbind maakt ze brokken.
Je ziet ookecht paniek in haar ogen.
maar nomaal in de omgang is ze heel braaf , al is ze wel snel over haar toeren als er iets gebeurd wat ze niet kan plaatsen.

Weet iemand iets wat ik kan proberen?
Sedalin heeft Ze ook al gehad en een variant daarvan ook,de hele spuit maar dit mocht niet baten.
Ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken?????
De dierenartsen zeggen ook stuk voor stuk dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt.
Ze wordt op zo'n moment ook echt gevaarlijk, maar het paard is gewoon super bang.
Hoe kan nou zoiets komen?
Ik hoop dat iemand iets weet ?

groetjes Nadezda

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:17

Wij proberen het dan wel met brok, Soms helpt het. Laat ze maar eten. Ik ben er nooit zo een voorstander van maar sommige paarden worden daar wat rustiger van en dan lukt het wel.........

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:27

afleiding zoals eten inderdaad of ga er gewoon lekker borstelen en probeer het een beetje stiekem te doen onder het borstelen door ofzo

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:29

Ik ken een ex-dierenarts (ze is afgekeurd) en die had ook zo'n paard. Ze heeft hem als "dart-bord" gebruikt en na een tijdje ging het prima! Ik kan me alleen voorstellen dat het voor jou niet echt een oplossing is.... Misschien overleg met de DA om jou een zooi naalden te geven en dat jij elke dag een paar keer prikt zonder iets te spuiten?!?!?! Ik leer op school dat je een spuit er in moet "gooien", deze DA zegt dat je moet drukken/draaien, en wonder boven wonder stond een paniekhaas rustig stil.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 22:55

bedankt voor jullie reacties.
Maar brokken hebben we natuurlijk al wel geprobeerd maar dat hielp niet en poetsen en dan een injectie geven dan zit ze boven op mij.
In die situatie wordt ze dus echt gevaarlijk maar ook voor haar zelf.
Misschien is het wat om inderdaad met naalden te gaan oefenen ,zal het morgen eens met de dierenarts bespreken.
Morgen wordt ze weer gescand of het eitje weg is dus,,,,, hij moet toch komen.

Gr nadez

Als er nog meer alternatieven zijn hoorik ze graag

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 23:30

Wij hebben er ook zo eentje, alleen helpt de praam nog wel.
Wat je kan proberen is de praam opzetten voor ze nog maar aan spuiten denkt (dus niet eerst proberen). Dan het oog afdekken (heeeel belangrijk) aan de kant dat je spuit, dan een huidplooi in de nek nemen en die echt draaien (worden ze afgeleid van de prik) dan spuiten en uitvoerig belonen.
Ik ben niet voor de praam in die zaken maar ik weet dat het soms echt niet anders kan. Wat je kan doen is proberen de praam te lossen als ze rustig is tijdens het spuiten en zo proberen haar gerust te stellen. Het is gewoon eigen aan bepaalde paarden net zoals de ene mens ook bang is voor prikken en de andere niet. Knipoog

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 06:21

Ik had er ook zo eentje, gelukkig kan ik zelf spuiten.
En als ik het zelf deed was er geen vuiltje aan de lucht.
Daarna heb ik een dierenarts gevonden waar ze niet bang voor was.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 10:31

Zonder stres het paard pakken en dan jij haar vast houden en aan de andere kant dan waar ze geprikt word een heel stuk vel pakken in haar hals en daar ann trekken dan let ze op jou en snel de prik erin.. succes ermee weet hoe lastig het kan zijn

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:40

Als je haar meer gaat prikken wordt het volgens mij alleen erger. Bij Joris is het juist gekomen omdat hij 2x per dag een spuit moest als veulen, hij is echt panisch.
Heb nu een DA gevoden de zoveel rust uitstraalt dat he hem lukt met enkele handigheidjes, zie boven. Geduld, afleiden en snelheid denk ik.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 20:57

Tja het is allemaal heel erg moeilijk.
de praam zetten we er al voor het prikken op maar dit maakt niet uit ze weet wanneer de dierenarts de naald er inzet.
Zo gauw als hij het vel pakt of begint tekloppen op haar borst of hals gaat ze steigeren.
Ik kan nog zo rustig aan doen , haar afleiden of het oog afdekken , ze gaat compleet door het lint.
Dat is dus ook het probleem ,op een gegeven moment kun je niet eens meer bij haar in de buurt komen.
Ze is zowiezo geen dierenarts fan maar het opvoelen gaat met de praam prima.
maar een naald erin lukt met geen mogelijkheid.
Ik weet gewoon niet wat ik eraan moet doen?

Gr nadezda

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:01

Een idee... het is een beetje boers en je moet er even aandacht aanbesteden

Nl. je paard blind maken niet echt natuurlijk maar bv dmv een jas en dan poetsen en als ze dan rustig is dan kun je een rpik poberen probeer ook tijdens het poetsen in d'r velltje te knijpen en dan heel erg belonen

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:47

Ik heb ook een paard dat zo (geworden) is...
Bij het enten wordt hij zo gevaarlijk dat mijn eigen DA het niet meer wil doen. Een andere dierenarts is het wel gelukt, die heeft hem "overvallen" met de spuit in zijn boks en toen was er niks aan de hand. Maar deze man wist gelukkig de voorgeschiedenis ook niet *LOL* Dat scheelde de helft volgens mij...

Zelfs ontwormen is een hele klus. Dan heb ik 5 man nodig om hem vast te houden en zelfs dan gaat het nog wel eens mis.
Wij hebben het ook geprobeerd met zakken en pramen, maar daar werd het allemaal een stuk erger van. Als hij de praam alleen al ziet gaat-ie al flippen.