Veiligheidsbeugels: voor- en nadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Veiligheidsbeugels: voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 07:32

Ik heb vorige week een tweedehands vzh zadel gekocht voor Yorghos om af en toe een sprongetje te kunnen maken.
Aan dit zadel zitten clips tussen beugel en beugelriem, waardoor de beugel tijdens een val hoort los te laten. (Ze staan in de Divoza-catalogus van vorig jaar, niet meer in de nieuwe)
Nu ben ik benieuwd hoe jullie over deze en andere veiligheidsatributen denken. Ik zelf heb het idee dat die dingen ook weleens kunnen loslaten op het moment dat dat niet gewenst is. Bij een flinke bok, ofzo.
Wie heeft hier ervaring mee, of heeft hier ideeen over?

namour
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:13

Ik heb ook veiligheidsbeugels maar dan die aan de zijkant openklikken als je valt. Ik had ook gekeken voor de beugels die jij hebt maar ik had ook het idee dat ze op ongewenste momenten kunnen loslaten vandaar dat ik die andere gekocht heb en die bevallen heel erg goed.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:10

ik heb er weleens mee gereden, en met beide en ze kunnen allebei op ongewenste momenten loslaten, ik gebruik liever normale beugels, maar op bv een manege vindt ik dat het veiliger is er valt dan toch iets vaker iemand af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:17

Van ie dingen die jij beschrijft zou ik bang zijn dat als een paard een keer flink opzij springt en jezelf wat teveel druk in de beugel geeft hij los knalt.
Weet helemaal niet of het zo is, maar zou er wel bang voor zijn.

Zelf heb ik quick outs.
Zo lijkt het een normale beugel (wel wat breder en zwaarder)
Maar als je erin blijft hangen klapt hij open.

Ik heb ze zowel aan mijn dressuur als springzadel en ze bevallen me al 8 jaar uitstekend.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:36

We hadden op de manege een soort van clips aan de bovenkant van de beugelriem en in de vijf jaar dat ik er reed is niemand zomaar een beugel "verloren". Ik vind het toch een goed idee want de bedoeling is dat als het paard gaat rennen dat de beugel dus naar achteren schuin komt te staan en dan schuift hij er zo uit. Het werkt ook inderdaad zo want er bleef wel eens iemand met een beugel achter de deur hangen Lips are sealed en dan viel de beugel er dus af. Lijkt me veiliger met rijden en mocht je vast komen te zitten als je het paard door een smalle doorgang lijdt dat hoeft hij tenminste niet in paniek te raken omdat hij vast zit.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:41

je kunt ook zogenaamde ijslandse beugels aan je zadel hangen.
Daar blijf je ook niet gauw in hangen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:48

Stalgenootje heeft ook veiligheidsbeugels die aan de zijkant open kunnen en om de een of andere reden piepen die dingen vreselijk. Echt een rotgeluid als ze aan het draven is! Ik zou er knettergek van worden en die dingen er weer af halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:20

Quick-Out heb ik, en ze bevallen mij goed, ik ben nu 1 keer van mijn paard gevallen via de linkerkant, en hoewel mijn voet niet doorschoot ofzo, is hij toch opengeklapt, ik heb er ook tijden shet vallen niets van gemerkt. Toen ik overeind kwam zag ik dat hij open geklapt was, wel een veilig idee dus.
Voorts heb ik nooit wat met rare situaties gemerkt, je moet even kracht zetten om ze open te trekken, ik controleer dat zo nu en dan. Als Amanda heel opeens opzij springt en ik dus aan één kant hang doen ze ook niet raar, dus dat is ook mooi.
De Quick-Outs zijn aan de dure kant, maar ze bevallen mij goed en zijn ook iets breder dan een gewone stijgbeugel heb ik het idee.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 16:57

en wat vinden jullie van die dingen die in de Bit stonden, soort van die kapjes voorop de beugels, dat je voet nooit door kan schieten.
En zijn zulke beugels uberhaupt geschikt om een jong paard mee in te rijden? Zonder beugels de eerste keren vinden ze ook niets, ze zijn bang eerder te vallen dan met beugels, minder houvast te hebben (vraagje voor iemand anders)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:14

Ja die kapjes lijken mij ook wel wat, ziet er vreemd uit, maar lijkt me wel veilig. Zowiezo ook veilig is het om goede rijschoenen/laarzen aan te doen met rijden. Ik reed laatst met dikke stalschoenen op mijn westernzadel, en mijn pony bokte en ik bleef toch even met mijn voet hangen. Erg griezelig kan ik je vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:17

1 van de redenen dat ik dus ook de quickouts heb.
Ik rij voornamelijk met bergschoenen
Ze zijn te grof van profiel om er snel uit te glijden en in gewone beugels zitten ze vaak ook nog klem aan de zijkant, de quickouts zijn breder en hebben dat dus ook niet.

Ook voor het rijden met jonge paarden vond ik het altijd een fijn idee.

Iedereen "zeurt" vaal wel over een cap, maar aan de rest word niet gedacht.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:40

Summertje schreef:
Ja die kapjes lijken mij ook wel wat, ziet er vreemd uit, maar lijkt me wel veilig. Zowiezo ook veilig is het om goede rijschoenen/laarzen aan te doen met rijden. Ik reed laatst met dikke stalschoenen op mijn westernzadel, en mijn pony bokte en ik bleef toch even met mijn voet hangen. Erg griezelig kan ik je vertellen.

Ook voor westernzadels heb je veiligheidsbeugels. Je ziet ze niet zo veel, maar ik heb ze Haha!
Heerlijk breed voetbed en geen last van de knieen want ze veren een beetje Haha!
Afbeelding

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 20:59

runningkawa schreef:
Van ie dingen die jij beschrijft zou ik bang zijn dat als een paard een keer flink opzij springt en jezelf wat teveel druk in de beugel geeft hij los knalt.
Weet helemaal niet of het zo is, maar zou er wel bang voor zijn.


Jij beschrijft precies wat ik zelf ook denk bij dit systeem. Ik vertrouw de clips niet helemaal en denk dat ik ze er maar af haal...

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:00

ik heb zelf ook veiligheids beugels maar dat is geen clip mijne kunnen alle kanten opdraaine enzo maar iemand die ik ken heeft dus ook zulke beugels en die hebben haar al een paar keer geholpen zekr als je met chaps en schoenen rijd is het handig want je schoenen zijn dan heel dik en blijven haaken