Wanneer klaar voor de B.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Wanneer klaar voor de B.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 18:36

Waneer vinden jullie een paar B klaar. In het proeven boekje staat. dat als je paar meestal in de goede galop aanspringt dat hij dan een b-proefje kan lopen. Maar volgens mij wordt er veel meer gevraagd.

Wat vinden jullie

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:04

Vaak willen ze toch ook wel zien dat het paard enigzins nageeflijk is. Ik ben het op zich wel met het proevenboekje eens, maar ik weet niet of je dan hoge punten zal halen.

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:23

Ze kunnen natuurlijk niet verwachten dat elke combinatie prachtig in de krul loopt, maar je paard mag niet tegen de teugel zijn voor de rest leer je het vanzelf wel Lachen

Als je een keus moet maken en je doet het niet, is dat op zich een keus Lachen

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:27

Ze verwachten eigenlijk wel dat ze in de goede galop gaan hoor, anders krijg je echt geen goede punten Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:27

ach, jah precies wat de anderen ook zeggen, goeie galop is wel belangrijk want zo niet, doe je niet wat er gevraagd word en krijg je dus gewoon een 4. En verder, willen ze inderdaad dat je je paard een beetje aan de teugel hebt, dan haal je echt al gauw wel een winspunt hoor.
Ik dacht ook dat het allemaal veel moeilijk was en ik vlieg de B door,
ik heb nou 8 wedstrijden gereden en al 14 winstpunten duss. zooo moeilijk is het echt niet hoor, als ik dat al kan Tong uitsteken hahaha...
Maar wil je B gaan starten dan????

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 20:43

Ja denk zo rond oktober dat ik met hem wil gaan starten. Hij is nu pas 7 weken in training. dus dat is nog wat vroeg. Maar ik was benield naar jullie mening.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:01

Ik heb in de basis altijd een viveau hoger getraind als dat ik in de wedstrijden reed. Bijvoorbeeld; thuis op M niveau, op concours L. Je moet het op de wedstrijd altijd makkelijker maken, de spanningen van jou en vreemd terrein e.d. maken het daar allemaal wat moeilijker, het is dan altijd fijn dat je zeker weet dat je paard het niveau beheerst. Al een spanning minder...

She's my lady Lovers

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:35

mzz.. okee dan kon ik nog heel lang thuis blijven Tong uitsteken hahaha
mijn e beheerst de L ook nog niet helemaal hoor, maar ik vind B starten toch wel heeel leuk en dat gaat heel goed dus.. waarom niet..

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 10:01

meestal train ik ook zo. dan kan je lekker doorstromen en weet je zeker dat je wat over hebt. dus daarom trainen we nog rustig even door

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:04

Ik vind dat je pas moet gaan starten als je je paard thuis iig nageeflijk hebt. Op wedstrijden is er genoeg te zien dus zal dat allicht iets minder zijn.
Mensen die hun paard niet nageeflijk hebben rijden bij mij iig geen winstpunten.
Voor de rest: goede galop, denk aan stelling en buiging en als dat allemaal lukt kun je best gaan starten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:03

Naast goede galop, stelling e.d. is op de letter rijden ook erg belangrijk. Maak je figuren precies zoals ze horen: bv. volte rond rijden en bij bv. een diagonaal hoeken goed doorrijden.
Bovendien zie ik toch nog mensen die op het verkeerde been lichtrijden... Dat kost ook punten, wat natuurlijk erg zonde is. Dit mag eigenlijk niet meer gebeuren als je wedstrijden wilt rijden.

Promovendus Ontwikkelingspsychologie sinds 1 februari Lachen

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:17

Op de letter rijden is in de B nog niet zo van belang. Er worden een hoop onderdelen gevraagd tussen letters in, dus bv. tussen C en H aanspringen in galop. Een nette overgang is belangrijker dan de precieze plek.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:09

ik denk dat je met ieder paard gewoon in de b moet kunnen starten ook al is het maar gewoon voor de lol en om ervaring op te doen ongeacht hoe het paard loopt.

maar een goede proef, moet toch wel netjes gereden worden dus een nette nagefelijkheid, lekker tempo, ontspanning, overgangen netjes en de 3 basis gangen al aardig onder de knie.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 18:04

Ja aan zo iets zat ik ook te denken

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:47

marloezzke schreef:
ik denk dat je met ieder paard gewoon in de b moet kunnen starten ook al is het maar gewoon voor de lol en om ervaring op te doen ongeacht hoe het paard loopt.


Maar een proefje met 130pnt is wel een beetje heel erg triest... start dan niet..

She's my lady Lovers

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:01

Idd Nistria, als jury word je daar ook niet erg blij van Knipoog, zeker niet als je meerdere van zulke combinaties in de ring hebt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:09

Ik vind het niveau in de basis erg laag de laatste tijd. Iedereen gaat veel te snel over en dan komen ze zichzelf tegen..
Winstpunten worden vrij snel gegeven en als je jaren in een klasse rijdt dan zul je wel een keer de 5punten hebben.. Een regeling zoals 3x 65% lijkt mij veel verstandiger om het niveau wat hoger te krijgen maarja wij hebben daar niks over te zeggen...

She's my lady Lovers

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:26

Ik ben het totaal met Fitsroy eens.
Ook ik kwam dit kreeg afgelopen weekend drie totaal onervaren combinaties in de ring.
Bij 1 van deze combinaties leverde het zelfs een gevaarlijke situatie op.
Het paard slingerde alle kanten op en toen deze in galop de volte reed, kwam het paard niet goed uit, en de ruiter had bij lange na het paard niet meer in de hand.
Dit resulteerde erin dat de voorlezer nog maar net weg kon springen. Ze viel door deze bewging wel achterover en kneusde haar pols.
Dus weg proef, voorlezer, punten etc.
Je mag gerust al snel een B proefje rijden maar je moet op zijn minst je paard in de hand hebben, redelijk netjes je proef rijden ( figuren ), enige basis hebben, en ook wat nagefelijk als het niet teveel gevraagd is.
Want elke winstpunt die je rijdt kan de laatste zijn voor het volgende niveau. En als jurylid weet je niet hoeveel winstpunten een combinatie heeft. Dus je verdient eigenlijk een winstpunt als je laat zien dat je enigzins de volgende klasse aankan ( lees hier niet perfect rijdt )
En natuurlijk is de B er voor ervaring op te doen maar het moet voor ons juryleden ook leuk blijven.

Nu kan ik je gelukkig wel melden dat 90% in de B gewoon leuk rijdt en mee kan doen. Het is tenslotte ook nog zo dat we rijden voor ons plezier.
En als je met die instelling rijdt, is het vaak ook leuk voor het jurylid.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 20:54

wordt nog even trainen. ging gisteren echt slecht

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:24

met mn vorige pony ben ik in de B gestart toen ook net als je zei de galop goed ging..en hij mooi nageefelijk en ontspannen ging lopen..

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:56

aan jou foto's te zien zul jij geen slecht figuur slaan hoor

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 10:35

Fitzroy schreef:
Op de letter rijden is in de B nog niet zo van belang. Er worden een hoop onderdelen gevraagd tussen letters in, dus bv. tussen C en H aanspringen in galop. Een nette overgang is belangrijker dan de precieze plek.


Ik bedoelde vooral de figuren op de letter rijden. Je hebt inderdaad voor een overgang meer de tijd, omdat het tussen twee letters mag en een overgang is inderdaad erg belangrijk. Maar ik zou een B-proef niet echt winstpuntwaardig vinden als een combinatie bij bijvoorbeeld een diagonaal veel te vroeg of te laat de hoek uit komt of helemaal geen hoeken rijdt (ik ben alleen geen officieel jurylid).
En als er bijvoorbeeld geen hoefslag aangeraakt wordt bij een volte EBE en de volte de vorm heeft van een ei ofzo.

Op deze dingen heb ik in ieder geval altijd gelet in B-proeven.

Promovendus Ontwikkelingspsychologie sinds 1 februari Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:22

Ze zijn best snel B-klaar. Ik las net ergens dat een B-proef niet winstwaardig is wanneer het paard niet nageeflijk loopt. Maar ik had bij mijn vorige wedstrijd toch echt een winstpunt (161) terwijl Camilla lekker sterren liep te kijken ivm haken bleef ik van haar bekkie af. Maar de rest van de proef ging wel heel netjes. Het enigste commentaar was dan ook "pony is tegen de hand" Dus ergens zit er wel wat in maar als je een hele nette proef rijdt, dus netjes op de bordjes, je figuren netjes afmaakt, de hoeken goed doorrijdt dus niet afsnijden Knipoog en gewoon alles netjes rijd dan heb je zo een winstpunt binnen.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:29

dat hangt ook van de jury af nathalie
lang niet elke jury wil dat zien
er zijn ook jury's die voor elk onderdeel dat het paard tegen de hand is 1 of 2 punten af trekken
en dat is dan toch al snel 26 punten minder

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:33

Het spijt me Nathalie, maar dan heb je echt geluk gehad. Bij mij zou je geen winstpunt gehad hebben.

En Barrie, netjes rijden vind ik belangrijker dan voltes die de hoefslag moeten raken. Zo kun je overal wel een punt van maken. Als de volte netjes rond is, paard loopt met goede stelling en buiging maar hij raakt net de hoefslag niet, dan kunnen mensen toch even goed een winstpunt rijden. Het algemene beeld vind ik belangrijker dan of iemand de hoefslag wel raakt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers