Wat voorn kleur wordt dit??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Wat voorn kleur wordt dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 23:43

Voor de experts.... Tong uitsteken
Wat voorn kleur wordt dit? Blijft dit veulen bruin of niet?
Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn, maar mijn lieve Wisecrack was veels te nieuwsgierig naar het fototoestel toen ik even wat foto's wilde maken..haha
De beentjes zijn overigens al veel lichter geworden. Ze is nu een 9 dagen oud, maar eerst waren de beentjes aan de zwarte kant.. dat zijn ze nu absoluut niet meer!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


sarahmoorman
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:46

Zou het niet gewoon een vosje blijven?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:06

Is dit een vosje??? Hij heeft precies toch zwarte maantjes!!!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:20

Als ze bijv. een oma heeft die schimmel is kan ze best van kleur veranderen,maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon een beetje bruin,zwart en witte benen heeft,dat zie ik wel vaker.
Als ze toch verandert,dan is het altijd leuk om te zien hoe je paard aan het toveren met zn vacht is Haha!

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 11:57

Het veulentje is Bruin geboren, en ze heeft zwarte manen en staart, dus een vos zal het nooit worden neem ik aan.
De moeder is wel een vos.
De vader No Limit is donkerbruin.
De vader van de moeder is Goodtimes en ik dacht dat die veel schimmels geeft. Dus zou dit veulen geen rood/bruinschimmel kunnen worden?? (hoop hoop, dat vind ik namelijk een geweldige kleur... Haha! )

Veldhoven

Berichten: 18
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:56

Wat een poepie en een mooi veulen, maar ik heb echt geen idee welke kleur het word

I Love Somebody 4-ever!!!

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:51

Zou kunnen. Is wel leuk zo'n toverbal...

"Wie achterom kijkt, draait zijn rug naar de toekomst..."

stalbles

Berichten: 454
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:54

mijn pony was ook Zo toen hij was geboren en het is nu en valk dus wie weet

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:30

Ik vermoed een bruine....
Maar als ik lees dat de pony van stalbles een valk is geworden, tsja, dan weet ik het niet meer eigenlijk.........
Wel spannend tocxh?
Heb je zelf wensen?
Wat zou je leuk vinden qua kleur?
En wat juist niet?
Ach ja, je kunt het niet veranderen natuurlijk, maar het is nog leuker als het uiteindelijk een kleur wordt die je heel mooi vindt!



Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 16:39

Valk, bruin/roodschimmel, gewoon bruin ik vind het allemaal mooi. Vos vind ik wat minder, maar ik denk niet dat dit veulen een vos wordt gezien de manen en staart nu...

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:02

Ik (heb niet niet veel verstand van hoor)denk dat het een bruin/roodschimmel word.
Gezien de kluer van het hoofdje (vooral rond ogen) en beentjes.

Veel plezier en suc6!(en hopen dak gelijk heb)

Wanestha RIP !!

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:07

Leuk veulen. Volgens mij blijft het een bruine, hij heeft lichtbruin om de ogen. Een schimmel heeft witte randen om de ogen en heeft vaak grijs op de benen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:24

Melanie5 schreef:
Leuk veulen. Volgens mij blijft het een bruine, hij heeft lichtbruin om de ogen. Een schimmel heeft witte randen om de ogen en heeft vaak grijs op de benen.


Wat voor kleur randen zijn dat dan, meer naar het witte toe, of donkerbruine, of maakt het niet uit

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 20:32

Jan_VT"]
[quote="Melanie5 schreef:
Leuk veulen. Volgens mij blijft het een bruine, hij heeft lichtbruin om de ogen. Een schimmel heeft witte randen om de ogen en heeft vaak grijs op de benen.


Wat voor kleur randen zijn dat dan, meer naar het witte toe, of donkerbruine, of maakt het niet uit
[/quote]

Naar de witte kant toe toch?? Ik vind trouwens wel dat Wisecrack ook wel aardig wat wit om haar oogjes heeft hoor, of hebben veulens die schimmel worden nog maar randen om de ogen?

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:39

Ze kan alleen schimmel worden als een van haar ouders schimmel is, de schimmelkleur is namelijk dominant bij paarden.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:54

ik denk dat ze wel lichter wordt, bij de ogen is ze al lichter dan op de rest van het lichaam... maar zoveel verstand heb ik er ook weer niet van dus Knipoog

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 17:50

ik heb thuis ene roodschimmel en die is soms bijna vos! met witte haartjes, heel lief!
echt een toverbal! soms wordt ze helemaal wittig!
de benen blijven overigens een voskleurtje hebben(licht)

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:31

Reddytobias, dan is het waarschijnlijk toch geen roodschimmel hoor, maar een roan-vos. Schimmels worden naarmate ze ouder worden wit, roans blijven hun hele leven vos met witte haartjes. Je kunt het herkennen als haar hoofd, manen, staart en benen vos zijn. Dan is ze roan.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:36

dat roan moet ook in de ouders zitten , ook als ze stekelharig zijn moet dat in een van de ouders zitten, omdat veulens zeg maar babyhaar hebben , kunnen die haren een heeel andere kleur hebben als de uiteindelijke kleur, zo wordne schimmels altijd zwart of bruin geboren.zwarte paarden worden muisgrijs geboren (meestal) en vos geloof ik ook dat ze als veulen al die kleur hebben , alleen misschien wat donkerder of lichter als de echte kleur.die lichte beentjes en dat snuitje, die veranderen dus echt nog wel!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:59

Ik meen iets te hebben gehoord dat schimmel geen generatie overslaan. Dus om een schimmel te vererven moet een van de ouders schimmel zijn.
ik heb bruinschimmel x bruinschimmel en het veulen lijkt een gewoon vosje te blijven.
Schimmel herken je bij veulens aan de wimpers. Zijn deze bruin met licte/witte haartjes erdoor dan wordt ie schimmel. Zijn ze helemaal donker dan blijft het een eenkleur.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:05

Als de moeder en vader geen schimmel zijn dan kan het veulen geen dominant schimmel alel bevatten in he genotype dus het kan geen schimmel worden.

Het is een bruine en blijft ook bruin.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:55

Bruine!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:35

Volgens mij blijft bij ook gewoon bruin, het veulenhaar zal er wel aan het afkomen zijn.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 20:57

vandaag is de hoefsmid geweest en heb aan hem ook gevraagd wat dit zal worden:

Hij zij dat het een vos zou worden aangezien ze nu wat vossige haren door de manen en staart heeft zitten, maar het zal nooit een 'echte' vos worden, volgens hem blijft het een beetje tussen vos en bruin in zitten!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:07

Bruin. Als de ouders vos en bruin zijn dan is schimmel en roan uit te sluiten, valk ook. Ze wordt "gewoon" bruin, haar benen zullen straks zwarter worden, na het veulenhaar eraf is.
Een beetje tussen vos een bruin????? Kan niet, of hij moet aan een donkere vos denken, maar aangezien ze zwarte manen, staart en benen heeft kan dat niet.
Ze ziet er uit als veel bruine veulens hoor, die beetjes veranderen eerst wat, maar zullen over een jaar lekker zwart zijn!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Elegance_, MarieAnne, su72, vilheide en 42 bezoekers