verkeerd aan de teugel leren lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

verkeerd aan de teugel leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 09:45

ik zit met een probleempje, Joris hebben ze verkeerd aan de teugel leren lopen, zagend dus Frusty het gevolg is dat als ik maar heel even druk op de teugels zet dat ie als een gek met dat hoofd heen en weer gaat zwaaien, het is dan net alsof ik ook zit te zagen.
Wie heeft een tip om hem dat af te leren? ik ben heel stil met mijn handen om hem zo min mogelijk te irriteren en laat hem ook de ruimte, dus ik zit niet met veel druk op de teugels, maar zodra je er maar ff ietsje druk op zet gaat ie met dat hoofd zwaaien Verward


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:58

goed op je zit rijden en van voren niks willen, dus een lichte aanleuning. Goed van achteren naar voren rijden, dus naar jouw hand toerijden en zo moet er een aanleuning ontstaan.

Als hij zo heftig op jouw handen reageert dat bij het minste of geringste contact een rare reactie met het hoofd komt, zou ik je aaraden het gebit eens na te laten kijken.
Als er altijd veel in zijn mond getrokken is, ook even op de mondhoeken letten. Zitten er geen scheurtjes/wondjes?

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 13:05

zijn mond heb ik nagekeken, maar daar is niets bijzonders aan te zien en ik rij hem nu ook heel veel op mijn zit en dat gaat goed, het gekke is ook als je hem een vrij lange teugel geeft dat ie vanzelf verzameld gaat lopen, maar zodra je druk op de teugel geeft komt dat hoofd omhoog en gaat ie schudden Scheve mond maar ik zal eens tegen zijn eigenaars zeggen dat ze er eens een tandarts bij moeten halen, wie weet wat dat oplevert, alhoewel ie wel goed eet en geen propjes maakt ofzo

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:37

maar de impuls moet vanachteren komen. Zorg ervoor dat je naar jouw hand toerijd en dan een aanleuning voor creeerd. Als jij de teugels langer doet, moet hij daar niet op terug komen! Als je een gewone aanleuning hebt en je wilt hem verzamelen ga jij dieper zitten en rij je zijn achterhand er meer onder. En daar komt hij dan op terug.

Maar eerst zorgen dat hij die aanleuning heeft. Dus achter activeren maar niet willen dat hij onder je vandaan loopt. Het moet jouw tempo zijn en blijven. Zo kun je dan ook wat gaan schakelen in het tempo.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 14:35

thnx voor het antwoord, ga het morgen gelijk proberen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:38

laat je even weten hoe het gegaan is? Succes!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 14:41

ja tuurlijk laat ik het je weten, ik voel me zo voor oliebol zitten als ie dat doet, net alsof ik niet kan rijden en zit te zagen:(

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:43

Gelukkig weet je zelf wel beter toch? Gewoon handen daar waar ze horen en stil houden. En dan lekker voor het been gaan rijden. Van achter naar voren, en zo allemaal overgangen maken. De rest komt vanzelf wel.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 15:21

ja ik weet idd beter, kreeg laatst van de instructrice waar ik met Nena bij rij te horen dat ik mijn handen wel iets meer mocht bewegen, had ze te stil om Nena goed aan de teugel te krijgen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 16:56

Dat zij mijn instructeur ook laatst... Terwijl je juist overal te horen krijgt dat je je hand stil moest houde, maar daarmee kwam hij steeds net niet helemaal door de kaak (wel mooi rond met spiergebruik in de hals) Het lijkt wel of het nooit goed is Knipoog

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 17:01

maar als je ze zeg maar verkrampt en op die manier je handen stil houd, zet je ze onbewust vast en dat moet natuurlijk ook niet. Gewoon niet te moeilijk in doen, en het is heus geen ramp als jouw handen wat bewegen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 21:42

nou ben vandaag begonnen met jouw aanwijzingen, dus goed voorwaarts en opvangen voor en het is gelukttttttttttttttttttttt *LOL* zo ik was echt super blij, hij heeft niet 1 keer met zijn hoofd geschud

alleen nou heb ik weer iets nieuws ontdekt, want nou loopt ie wel goed (tja de knoppen zitten erop, hij heeft ooit M gelopen, alleen is ie bij de vorige eigenaar verpest Boos! ) nou heb ik 'm dus waar ik 'm hebben wil, heb ik weer problems op de volte, als ik een volte met hem rij, dan kijkt ie dus de verkeerde kant op, ik hou netjes mijn binnenteugel van de hals en begrens aan de buitenteugel, alleen hij "kantelt" zijn hoofd en kijkt vrolijk de andere kant op. Dus nou ga ik maar veel voltes met hem rijden en dan ook van groot naar klein en andersom, ik hoop dat ik dit er nou ook weer uit ga krijgen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:36

Laat hem eerst maar eens los van voren, om hem op zijn eigen benen te leren lopen. Doet hij dan goed (dat wil zeggen goed voorwaarts en goed voor het been), kun je hem wat meer aannemen. Ga nooit trekken, laat hem je hand zelf opzoeken.

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 22:55

ja dat doe ik al, weet je hij kan het allemaal, maar is gewoon verpest en vanmiddag deed ik dus wat kyra vertelde en toen ging het prima, alleen nou zit ik weer met die voltes te emmeren

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:08

Nou ja, het begin is er! Heel goed! Van achter naar voren rijden is het begin. Op de volte zorgen dat hij om jouw binnen been buigt.
Dus: binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel. Je drijft met jouw binnenbeen naar jouw buitenhand zodat daar de aanleuning ontstaat. Het enige wat jij met jouw binnenhand doet is kleine ophoudinkjes maken en meer niet. Niet de hals te veel overbuigen door jouw binnenhand te veel naar binnen te zetten. Hij hoeft op zo'n volte echt niet zo heel veel te buigen.
Eerst leren om jouw binnen been te buigen. Het is op een volte de bedoeling dat hij door zijn lijf buigt en niet alleen de hals. Het lichaam moet in 1 lijn blijven, zeg maar.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 10:45

ja zo heb ik het ook aangepakt, alleen wat ie dan ook vaak doet is "wijken" en dan begrens ik wel met mijn buitenbeen, alleen daar loopt ie gewoon doorheen, tja het is een moeilijk geval die Joris :p

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:55

als ie gaat wijken, inderdaad buitenbeen erbij houden en begrensen met de buitenteugel. en ietsje minder binnenbeen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 09:39

ja, het is hard werken op hem hoor, ppppppppfffffffffff die andere fjord die ik rij is veel makkelijker te rijden, maarja zo leer je er zelf ook weer het nodig bij Haha!

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:40

lastig ik zie veel paarden zo met hun hoofd heen en weer gaan het ziet er redelijk uit maar een stil hoofd is mooier Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:17

Altijd moeilijk paarden rijden die verreden zijn, waarschijnlijk is je paard bang geworden in de mond door het trekken van de vorige ruiter, zodar hij nu spanning voelt gaat hij schudden. Dus inderdaad zoals gezegd voorwaarts rijden enz. Ik wil je even zeggen dat als je een tijdje met zo'n paard aan de gang gaat het in het begin vaak langzaam gaat, maar zodra ze je hand weer vertrouwen ga je met sprongen vooruit. Houd dus goede moed, ik heb al meerdere van zo'n pony's gereden en het loont wel.
Succes

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:24

Let ook op waar je gewicht zit, als je gewicht op de buitenkant is zal het paard meer de neiging hebben ook stelling naar buiten te hebben, heb je je gewicht op de binnenkant, heeft het paard ook stelling naar binnen toe Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 20:29

Loslaten, zodat hij gaat snappen dat jij het anders wil doen... Dus gewoon ruimte geven en alleen een beetje stelling vragen, meer niet...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:11

dit probleem ken ik, zo kocht ik mijn paard ook. Ik ben helemaal opnieuw met haar begonnen. Het duurt allemaal wel vrij lang, maar je houdt er wel iets goeds aan over. Het is niet zo erg als niet alles in een keer lukt en ook niet als het tussendoor ineens weer helemaal niet gaat, In kleine stapjes ga je zo vooruit. Je komt er wel, als je het tijd gunt en zelf lekker bezig blijft.

Blijf lekker voorwaarts rijden, zodat alles van achteren naar voren gaat en je zult zien dat alles uiteindelijk beter gaat. Dat je pony wel nageeft als je je teugels langer laat is een goed teken dat je pony dus wel wil. Hij snapt het alleen niet helemaal en dus moet jij hem weer aan het handje meenemen en laten zien wat je bedoeld. Als hij dan iets goed doet, mag je hem ook meteen flink belonen, dat hij gaat snappen dat het zo goed is. Dat heb ik van mijn instructrice geleerd en het werkt echt. Dat kan al met je stem, door tegen hem te gaan praten en hem even in zijn manen te kriebelen.

Komt vast wel goed OK dan! succes ermee


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:51

sow dit topic is van juni 2003!!!!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:05

Dit is inderdaad al wel een oud topic. Vandaar een slotje Lachen


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers