Dit vind ik nu echt doodzonde en stom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Dit vind ik nu echt doodzonde en stom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 18:35

Ja ik moet het even kwijt, sorry Roos (als je dit leest)

Roos is mn zusje, en heeft een Haflinger die opzich heel netjes eruit ziet (Hafs zijn niet mijn type paard...) en kennelijk een behoorlijk goed papier heeft, weet zo niet meer wat, maar ze had bij het Stamboek geinformeerd en haar werd aangeraden haar te laten keuren om ster ofzo te worden, ze zou zeer goede ouders hebben...
Nu hebben ze bij ons op stal een of andere Haflingerhengst gekocht die 24 uur per dag vanuit zn stal staat te gillen naar andere paarden en natuurlijk voornamelijk merries. Naar mijn weten komt ie er alleen maar uit om merries op hengstigheid te besnuffelen, en af en toe een of ander paardje te dekken. Het zou me niet verbazen als het beest geen of anders goedkope papieren had (we kennen allemaal onze staleigenaren wel een beetje he, in dit geval op bezuinigheidsgebied). Nu hebben mn zus en haar vriendinnetje, die ook een (lelijke) Haflinger heeft allebei hun paarden naar onze stal gebracht om te laten dekken door die hengst. Volgens mij weet mn zus helemaal niks van de papieren van dat beest af, laat staan bloedvoering en eventueel inteelt of weet ik veel wat. Twee weken geleden was er nog geen sprake van dekken ivm school, geld, tijd noem maar op. En nu staan ze er hals over kop, ik snap er niks van!! Heb haar nogal boos voor gek verklaard, maar ze meende natuurlijk weer gelijk te hebben en vertrouwt volkomen op wat de staleigenaar zegt. Voor degenen die hem kennen, zouden jullie dat doen?
Ik vind het zo zonde he! Die merrie zou keigoede papieren hebben, en nu moet het ineens hals over kop op deze manier. Ik ben me nu aan het orienteren voor volgend jaar pas, en ik bekijk wat er allemaal aan te pas komt! Maar madame moet het in een keer zo, nou jaaaaa... Frusty


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 21:38

Iedereen vind dit normaal??
Ben ik dan zo heavy aan het reageren of wat??!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:45

overtuig je zus het niet te doen.
als zij een mooie haf heeft, dan fok je ook met een mooie haf = meer kans op een mooi veulen.

je gaat toch niet goedkoop met zo'n (sorry voor uitdrukking) oerlelijke, stamboomloze, wie weet rontgen-afgekeurde hafhengst dekken?

beetje overdreven waarschijnlijk maar als ze echt wil fokken, kies dan een nette hengst.

der zijn er al zovelen die een mooie hengst kiezen voor hun lelijke ondermaatste merrie.

doe het nou ook nie omgekeerd.

blijf bij de mooie, functionele, degelijke hafs! pleazzzzze !

(laat je zus dit maar lezen)

je veulen kan één van deze 2 zijjn, welke zou jij kiezen?

Afbeelding
Afbeelding

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:42

Ik wil de 2e wel Haha! Knipoog. Sorry hoor, flauw grapje.

Tja, ik vind het ook niet normaal, maar als je zus zich dat in haar hoofd heeft gehaald,... Ze denkt er waarschijnlijk niet bij na dat er naast een lelijk veulen, ook nog eens een ongezond veulen uit kan komen dat geen waarde heeft als ze het wil verkopen. Want ik neem aan dat ze het niet kan betalen om haar merrie en veulen te houden? En ik dacht dat ze haar merrie wilde verkopen, toch???

Nou ik zou echt heel erg hard je best doen om haar dit af te raden, zo niet uit hara hoofd te praten! Als ze zo graag wil dekken, laat haar dan een goede hafhengst uitkiezen!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:12

Het is wel een hele mooie haflinger hengst, vind ik.
Dan is het misschien zonde dat er geen papieren bij zitten enzo. Maar ik denk dat het er aan ligt waarom ze wil fokken..
Als het voor hobby is ofzo, dan is het niet zo erg om met een hengst te fokken die niet goedgekeurd is lijkt mij. Maar als ze het veulen ook naar de keuring wil doen enzo.... Dan is het wel minder slim.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:14

sjezes, wat kost het dekgeld van een haflinger nou helemaal? Kijk, die van Annelies zal geen papieren hebben (maar ik vind het wel een mooi diertje hoor!) en dan heeft dekgeld misschien niet zoveel zin. Sja, die eigenaar die ken ik wel......... die kan goed l*llen........... maar inhoud heeft het niet.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:16

Ligt er ook aan wat voor doel ze met het veulen voor ogen heeft,
als ze het moet verkopen is het inderdaad niet slim. De markt wordt overspoeld met haf veulentjes zonder papieren.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:49

ik moet eerlijk zeggen, dat....
ik heb ook een hengstje ( 1 jaar) zonder papieren en daar heb ik voor zover dit al kan veel plezier van..
MAAR er zijn inderdaad al heel erg veel papierloze haflingerhengstjes en het zou zeker niet de eerste zijn die bij de slager terecht komt...!!!!

heb zelf al meerdere malen een haflingerhengstje bij de slager weggekocht, waar niks mis mee was maar het moest snel weg en dit bracht dan het meeste op ( erg triest Huilen )

maar je hebt dus een veel groter risico dat het beessie maar een kort leventje beschonken is dan wanneer hij wel papieren zou hebben...

probeer het haar af te raden,

want het is echt zware ellende voor die beesten op de paardenmarkt en om dan nog maar over slachttransport te zwijgen!!!! Lips are sealed

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:02

klopt, er is geen markt voor haflingers zonder papieren. wil je de kansen vergroten moet je het goed aanpakken.

De hond is de betere mens

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 16:52

Nee ze wil het veulen denk ik niet houden, of anders misschien tijdelijk. Die twee merries staan het hele jaar door op de wei, dus een nee twee veulens (die vriendin moet ook...) kunnen er wel tijdelijk bij. Zo zal ze redeneren. Verder heeft Dort haar al toegezegd dat hun het veulen anders kopen.
Tja, zodra ik met mn zus over paarden beginnen hebben we al ruzie, zelfs op MSN!! Mn zus is completely natural zeg maar, alles rustig en met beleid e.d. Die haf van haar walst compleet over haar heen (al een paar keer losgebroken met longeren in de wei, over de weg en alles, en laatst had ie mn zus er ook afgegooid..!! Vuil kreng!), en ik zou volgens haar alles met dwang en op de verkeerde manier doen, Kore zou mij haten etc etc (lees dus, ik rij gewoon doorsnee dressuur, en ja, met sporen, heeelp!! )

Maargoed, ze bekijkt het maar, ik steek er geen vinger naar uit! Extreme duivel

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:15

Eventjes OFF-TOPIC, je bent niet de enige die alleen maar ruzie maakt met haar zusje over ons paard. Alleen nog een probleem, het is ons paard, we moeten het delen, en het gaat meestal helemaal verkeerd!!!!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:24

Tja eigenlijk kan je daar niet tussenkomen he, en wie weet komt er wel een hele goede van!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:07

Emeraldo schreef:
Eventjes OFF-TOPIC, je bent niet de enige die alleen maar ruzie maakt met haar zusje over ons paard. Alleen nog een probleem, het is ons paard, we moeten het delen, en het gaat meestal helemaal verkeerd!!!!


??? Er staat nergens dat ze het paard delen, ieder heeft zijn eigen paard,... En tja, dat het fout gaat als 2 mensen voor 1 paard zorgen is niets nieuws. Het kan vriezen of het kan dooien zeg ik altijd,...

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:16

Anoukie"]
[quote="Emeraldo schreef:
Eventjes OFF-TOPIC, je bent niet de enige die alleen maar ruzie maakt met haar zusje over ons paard. Alleen nog een probleem, het is ons paard, we moeten het delen, en het gaat meestal helemaal verkeerd!!!!


??? Er staat nergens dat ze het paard delen, ieder heeft zijn eigen paard,... En tja, dat het fout gaat als 2 mensen voor 1 paard zorgen is niets nieuws. Het kan vriezen of het kan dooien zeg ik altijd,...
[/quote]

Dat is inderdaad waar wat je daar zegt, hoewel het vaak ook perfect kan hoor, 2 eigenaren voor één paard.

Maar ja, in dit geval, smaken verschillen nu éénmaal, de ene wil deze hengst, de andere wil die hengst. Ik discussieer daar met mijn vader ook elk jaar over hoor als wij een hengst voor onze merrie proberen te zoeken. Je moet gewoon proberen de ene of de andere met voldoende argumenten te overtuigen, en dan kan je meestal wel tot een akkoord komen.

En natuurlijk beslis je als eigenaar altijd zelf, hoewel luisteren naar iemands ander mening ook niet altijd slecht is hoor!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:04

Even de situatie uitleggen want jullie slaan de plank volledig mis. De haflinger in kwestie behoort het zusje van Koortje toe. Koortje zelf heeft een hele leuke vosmerrie met goede papieren erbij, Kore genaamd waarmee ze wellicht ook wel een keer wil fokken maar dan wel met een geschikte hengst met papieren.
Haar zusje heeft een haflinger zonder papieren en wil deze laten dekken. Koortje vraagt zich af of er wel een markt en een toekomst voor het diertje is. En dat is een terechte vraag. haar zusje handelt niet erg verstandig. Het zou anders zijn indien ze het veulen voor zichzelf zou houden.

De hond is de betere mens

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:06

Nee de haflingermerrie heeft een goed papier, maar de hengst die ze er wil opzetten heeft geen papier (en ze wil die hengst er opzetten omdat het dekgeld gratis is)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:08

leentje schreef:
Nee de haflingermerrie heeft een goed papier, maar de hengst die ze er wil opzetten heeft geen papier (en ze wil die hengst er opzetten omdat het dekgeld gratis is)


O jee, nog stommer. wat kost het dekgeld van een haflinger hengst? 150 euro? het veulen brengt zowiezo 250 euro op als het papieren heeft (ik denk zelfs meer), iets meer als het een merrietje wordt. En als ze zonder papieren pakt, dan wil de slager er 200 euro voor geven. Dus waar doe je dan het verstandigste aan?
Zonder officiele dekhengst wordt het altijd nog een veulen zonder papieren, waar geen afzet voor is, en geen toekomst. Koortje heeft dus nog steeds gelijk.

De hond is de betere mens

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 16:43

Ik zal haar voor de grap de link eens mailen, van dit topic!
Update: de merrie van Marlies (het vriendinnetje) zou vandaag gedekt worden. Donna, de merrie van zusterlief, was al weer hengstig af, en zou volgende week ofzo terug moeten komen. Er is dus nog een ieniemienie kansje dat ze zich bedenkt, help allemaal ff mee!!!!! Ik mail haar nu de link....

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 16:48

Zo, heb het naar haar 2 mailadressen gestuurd, dus ze MOET het wel lezen! Knipoog

***ZUCHT***

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 17:15

Gelezen en erg boos..... ach ja, was te verwachten

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:23

Ja, vind je et gek, ik zou het ook niet leuk vinden als ik zoiets over mezelf las.
Ik snap wel dat ze haar merrie wil dekken, maar doe dat dan als je het echt wil, of als je het geld hebt als je een normale dekhengst kan gebruiken
Maar jah, das mijn mening

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:32

Nou, laat 't d'r lekker zelf uitzoeken. Als zij een veulentje wilt, moet ze dat helemaal zelf weten. Lekker boeiend of ie nou wel of geen papieren heeft en het is onzin dat die moeilijker te verkopen zijn. Je ken ze toch als nog ergens inschrijven.

Citaat:
als zij een mooie haf heeft, dan fok je ook met een mooie haf = meer kans op een mooi veulen.
Da's natuurlijk ook onzin. Schoonheid is subjectief, en ook uit 2 lelijkerds kunnen mooie komen, net zoals uit 2 mooie een lelijk iets kan komen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 15:19

DeesDeBest schreef:
Nou, laat 't d'r lekker zelf uitzoeken. Als zij een veulentje wilt, moet ze dat helemaal zelf weten. Lekker boeiend of ie nou wel of geen papieren heeft en het is onzin dat die moeilijker te verkopen zijn. Je ken ze toch als nog ergens inschrijven.


Goh ik hoor het al, we hebben er weer een echte paardenkenner bij,... Scheve mond Slapen

Enne, waar zou jij je hafveulen zonder papieren dan in willen laten schrijven??

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 16:43

Dat vraag ik me dan ook af! Een toverstamboek voor opvangertjes ofzo??

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:38

Anoukie schreef:
Goh ik hoor het al, we hebben er weer een echte paardenkenner bij,... Scheve mond Slapen
Enne, waar zou jij je hafveulen zonder papieren dan in willen laten schrijven??


Misselijk Misselijk Doe niet zo sarcastisch met je domme opmerkingen. Je hebt altijd nog andere (hulp)stamboeken. En alsof een stamboek/ en of papieren het belangrijkste is op de aardbol.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers