drachtige merrie.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

drachtige merrie.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 19:29

hallo..........
ik heb een kwp merrie van 10 jaar die over een maand moet bevallen
van haar 4de veulen.ik heb verder niet genoeg verstand van hoe alles gaat met een drachtige merrie.tot zo ver is ze gezond en het veulen groeit (aan haar buik te zien) aardig de pan uit.ik ben benieuwt wat jullie menning is over: hoeveel voer ze moet krijgen in de drachtigheids periode,of ze wel of geen beweging moeten krijgen de laatste maanden.en dat soort dingen.
ik blijf haar nu nogsteeds rijden *LOL* .....nouja sinds 2 weken stap ik alleen met haar.ze staat de hele dag op de wei met andere merrie's en 's avonds op stal.ik wandel met haar in het bos.doe haar in de molen dat soort dingen.ik geef haar 3 scheppen gewoon bix en 1 schep merrie brokken per dag....verschilt ook per dag van wat ze gedaan heeft.tot 2 weken geleden ging ze nog met mij in volle gallop door het bos en daarvoor nog naar het strand.ze geeft heel goed aan tot hoe ver ze kan.wat vinden jullie?? Schijnheilig

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:50

Kijk eens bij "Ze is drachtig! En nu? ...."

Lia1
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 13:04

Mijn Pony is pasgeleden bevallen (een merrie, erg lief). Ik heb met mijn pony tot ongeveer 1 week voor de bevalling doorgereden. Ik ben gestopt omdat zij naar mijn idee zelf aangaf dat zij "te zwanger" was in echt te werken. Galopperen kan natuurlijk al een tijdje niet meer, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel al wist.

Die dikke buik zegt niet zo veel, er kan verschrikkelijk veel vruchtwater uitkomen. Mijn pony was ook verschrikkelijk zwaar, maar mijn veulen was niet niet extreem groot. Ik zou wel uitkijken dat ze niet te dik wordt nu ze in eens niet (veel) meer moet werken, dat komt de bevalling niet ten goede! Succes

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:36

Lang blijven rijden tot voor de bevalling is zeker niet slecht hoor, beweging komt alleen maar ten goede. Maar als ik jouw was, probeer het werk enigzins naarmate de bevalling naderet af te bouwen. Maar gewoon wat stapwerk kan best hoor!!!

En als je toch liever niet meer rijdt op je paard, let er dan op dat ze toch nog geregeld op de weide kan.

Wat voeding betreft, ja kan misschien de laatste weken voor de bevalling de merrie iets bijvoederen, een merriebrok of zoiets,... maar dat kan je best zelf uitmaken aan de hand hoe de merrie eruitziet.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 21:17

ik heb haar nu maar ook op haar eigen landje gezet want op de merriewei vertrouw ik het niet .ze heeft waarschijnlijk een trap gehad en een beetje een dik been gekregen dus ik kan nu zoiezo alleen maar stappen.en ze krijgt met merriebrokken + gewone bix 4 scheppen per dag.maar ik heb niet het gevoel dat ze te dik word daar van.en galoperen in de bak deed ik al bijna 3 maanden niet meer.maar buiten wou ze maar al te graag.tot 2 weken terug heb ik dat nog rustrig met haar gedaan.als het veulen is geboren vanaf wanneer kan ik dan weer beginnen met opbouwen met rijden??? Verward

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:45

luckyzeven schreef:
ik heb haar nu maar ook op haar eigen landje gezet want op de merriewei vertrouw ik het niet .ze heeft waarschijnlijk een trap gehad en een beetje een dik been gekregen dus ik kan nu zoiezo alleen maar stappen.en ze krijgt met merriebrokken + gewone bix 4 scheppen per dag.maar ik heb niet het gevoel dat ze te dik word daar van.en galoperen in de bak deed ik al bijna 3 maanden niet meer.maar buiten wou ze maar al te graag.tot 2 weken terug heb ik dat nog rustrig met haar gedaan.als het veulen is geboren vanaf wanneer kan ik dan weer beginnen met opbouwen met rijden??? Verward


Het geen je voedert is zowat de hoeveelheid die ik ook geef + ook redelijk wat kuilgras.

De merrie op de weide zetten, dat is ideaal, en meestal op 4 weken na de geboorte kan je rustig terug beginnen werken.

Lia1
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:00

"als het veulen is geboren vanaf wanneer kan ik dan weer beginnen met opbouwen met rijden???"

Ik ben na een weekje al begonnen met het veulen te leren dat moeders ook wel eens weg is. Ik ging dan gewoon een stukje wandelen met mijn merrie, veulen met halstertje aan, aan een touwtje vast in de stal. Het schijnt ongeveer 10 tot 14 dagen te duren tot het bekken weer in orde is, maar wellicht is dit ook afhankelijk van de bevalling. Ik zal in ieder geval na ca. 18 dagen weer terug op mijn pony, en ze doet het prima. Omdat we het veulen al snel geleerd hebben af en toe eens alleen te zijn, is dezze ook verschrikkelijk lief.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:06

Ja, drie à vier weken na de bevalling kan je rustig terug beginnen rijden!!! Dat je al vrij snel de merrie is van het veulen hebt weggedaan is goed hoor, maar als ik jou was zou ik het veulen niet vastbinnen in de stal, dan zou hij wel eens in het halster kunnen gaan hangen omdat hij niet goed weet wat er gebeurt. En als veulentjes op jonge leeftijd zo eens een schrik pakken, dan durft dat wel eens blijven voor de rest van hun leven.

Laat hem gewoon los in de stal, en zie dat er niets aanwezig is waar hij zich aan kan kwetsen!!!


Lia1
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:55

Maar ze staat in een stal met een soort tralie ervoor. Ik was eigenlijk bang dat ze met haar voetje daar tussen zou komen. Ze blijft nu gelukkig wel mooi staan aan haar touwtje. Ander voordeeltje is dat we op de manege nu nog een veulen hebben, net iets jonger, en ze kunnen nu samen in de stal staan als de moeders moeten werken.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:21

Lia1 schreef:
Maar ze staat in een stal met een soort tralie ervoor. Ik was eigenlijk bang dat ze met haar voetje daar tussen zou komen. Ze blijft nu gelukkig wel mooi staan aan haar touwtje. Ander voordeeltje is dat we op de manege nu nog een veulen hebben, net iets jonger, en ze kunnen nu samen in de stal staan als de moeders moeten werken.


Dat is ook wel een goed idee, als je ze met twee zet, dan hebben ze enige afleiding!!!

Wij hebben ook een deur met tralie's, en proberen dat dan af te dekken met een bovendeur, maar die moet er dan ook zijn natuurlijk.

Nu pas op, als ze al zo goed blijft staan aan haar touwtje, is dat eigenlijk ook goed meegenomen, dan kent ze dat nu ook al.

Weet je wat je in het vervolg ook eventueel zou kunnen doen, als je ze voor de eerste keer aan een touw zet en jij bent gaan rijden!! Iemand in de buurt laten, zodat als het veulen begint te trekken deze persoon kan ingrijpen. Knipoog Knipoog

Lia1
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:28

De eerste paar keer dat ze alleen stond is er ook iemand bij geweest. De eerste keer hebben we haar vastgehouden aan een touw, daarna nog 1 of 2 keer erbij gebleven in de stal. Gelukkig allemaal goed gegaan, je moet er niet aan denken dat zo'n pruts gekke toeren gaat uithalen aan een touw. In ieder geval wel bedankt voor de tips!!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 19:00

ik was vandaag weer gaan rijden.....nouja.....stappen in het bos.ze had 2 meter gedraaft en was dat al zat.ik heb dus maar gewoon gestapt.het rare is dat ze overdag van 7 uur tot 6 op haar eigen landje staat en ze is het meestal na 6 uur 's avonds nogal zat.ze gaat dan heen en weer lopen,draaien enzo.ze word dan zo opgefokt dat ik haar wel moet losgooien het lijkt dan wel of ze ontploft.ze gaat dan aan de haal met die dikke buik.staart in de lucht kop in de lucht.net een trotse arabier Haha! terwijl het een kwpn'er is maargoed.als ze klaar is met rennen en gek doen dan komt ze naar mij toe.maar als ik dan ga rijden dan doet ze net of ze amper kan lopen zoals vandaag.maar is het losgooien nou eigenlijk wel goed???
en bedankt voor jullie advies!!!!!!!!!!

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:10

Zou je de tekst gewoon in normale "dunne"letters kunnen plaatsten???
En ja met jou erop wordt ze van stappen meer moe dan in de wei waar ze zelf haar beperkingen kan bepalen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 21:36

oohh...sorry ik wist niet dat jij daar zo'n last van had.
dus jij hebt zeker veel ervaring met drachtige merrie's....dus het is geen probleem dat ze zo gek doet als ze los gegooit word???het is niet schadelijk voor het veulen???

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:53

luckyzeven schreef:
oohh...sorry ik wist niet dat jij daar zo'n last van had.
dus jij hebt zeker veel ervaring met drachtige merrie's....dus het is geen probleem dat ze zo gek doet als ze los gegooit word???het is niet schadelijk voor het veulen???


Kan geen kwaad hoor!!! De merrie's weten immers wat het beste is voor hunzelf!!!

En het geeft aan dat de merrie zich goed voelt!!! Haha!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 00:53

HET VEULEN IS ER!!!!!!!!!!!!!!!!!! ze is om 20.00 uur geboren. Haha!

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:54

luckyzeven schreef:
HET VEULEN IS ER!!!!!!!!!!!!!!!!!! ze is om 20.00 uur geboren. Haha!


gefeliciteerd vertel eens wat het is en zo

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 00:57

nou het is een merrietje lichte vos kleur.blesje met een grapje hapje eruit.en vier witte benen....precies dezelfde aftekeningen als mama.dat had ik helaas niet besteld.lees meer in mijn topic.... Haha!

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 00:58

Gefeliciteerd Party!! !! Heeft ze al een naam Lachen ??

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-03 00:58

ze heet Whispering Angel

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers