Jabber = ????

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Jabber = ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:36

Wat is nou weer Jabber? Ben ik nou zo achterhaald en ouderwets dat ik daar nog nooit van gehoord heb? -> Afbeelding Ik heb ook nog maar 2 mensen gevonden die dat icoontje hebben. Te weten BartVB en Rockylover ofzoiets.

Wie helpt mij?

Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:29

Ik heb het laats ook aan iemand met zo een ding gevraagd.. maar ben het vergeten

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:32

Ik zou ook weleens precies willen weten wat Jabber is, wat je ermee kunt, wat het toevoegt t.o.v. de andere messengers en evt. waar je het dan kunt downloaden.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:36


Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:59

Schijnheilig

What is Jabber?

Jabber is a software platform for moving your ideas forward - in real-time. Deploy secure, scalable, business-class instant messaging. Extend presence into workflow, supply chain, and knowledge management systems. Integrate a real-time communications channel into existing web sites and customer service portals. And do so with ease using Jabber's open, XML-based, natively interoperable architecture. Millions are using Jabber. Find out why.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:08

Jabber is de toekomst Haha!

Jabber (of XMMP) is een 'nieuwe' standaard voor Instant Messages (net zoals ICQ, MSNM, Yahoo, AIM manieren voor het versturen van Instant Messages zijn). Het grote verschil tussen Jabber en ICQ, MSNM etc is dat Jabber 'open' is. Dit wil zeggen dat iedereen de standaard mag gebruiken en deze volledig gedocumenteerd is. Bij bv MSNM is het in principe niet mogelijk een eigen MSN client te maken want er is zo goed als geen documentatie van (ok, mensen is het wel geluk, zie bv Trillian maar dat is in principe knutselwerk). Verder is het zo dat de huidige IM netwerken allemaal beheerd worden door 1 groot (Amerikaans) bedrijf, AIM en ICQ door AOL, MSNM door Microsoft, Yahoo door Yahoo.com
Dat bedrijf bepaald dus volledig hoe de client er uit ziet, wat er met jou berichtjes gebeurd, wie die berichtjes te zien krijgt, of je gesprekken opgeslagen worden, etc, etc..

Jabber is niet afhankelijk van 1 bedrijf of 1 server. Iedereen kan zijn/haar eigen Jabber server opzetten, eigenlijk net zoals bij email. Ook is Jabber/XMMP hard op weg om een officiele Internet standaard te worden, net als SMTP voor Email en HTTP voor het web.

Een nog leuker iets (voor mij dan) is dat Jabber voor ontwikkelaars echt heeeeeel erg makkelijk werkt en heeeeeeel erg makkelijk uit te breiden is met leuke nieuwe mogelijkheden. Ik ben dan ook nog redelijk wat van plan met de combinatie van Jabber en Bokt...

Een fatsoenlijke Jabber client:
http://psi.affinix.com/
Meer info over Jabber zelf:
http://www.jabber.org/about/overview.html

En de nieuwe Trillian (versie 1.1) gaat ook Jabber ondersteunen! Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:20

Jaja, hier moet ik nog even een nachtje over slapen eer ik snap wat hier zoal staat.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 08:20

Jabber is dus het IM broertje van Linux, als ik het goed begrepen heb?
Interessant...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:27

Dat wordt idd wel vaker gezegd.

Jabber is iig erg leuk Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 00:34

zal vriendje eens hinten... (waarschijnlijk kent hij het allang, maar volgens mij gebruik hij toch niet Jabber, maar Kopete)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 22:41

Ik ken het ook niet, misschien eens de moeite waard om te kijken wat het precies is Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:39

Ik ben aan het kijken of jabber.nl over te nemen is van de huidige eigenaren Haha! Misschien binnenkort dus nederlandstalige info Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 23:42

Maya schreef:
Jaja, hier moet ik nog even een nachtje over slapen eer ik snap wat hier zoal staat.


Ja same here Scheve mond

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:35

Ik heb het nu gedownload maar snap niet eens wat ik bij account setup bij hostname moet invullen. :S

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:37

Ik heb hem ook hoor, dat icoontje Haha!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:41

Ehm, misschien is het wel een idee als Bart (als hij tijd over heeft tenminste Haha! ) een uitleg op Bokt kan maken ofzo? Kan het geen onderdeel van Bokt worden? Of zeg ik nu iets heel doms?
Het lijkt mij iig wel wat, als het tenminste klopt wat ik begrepen heb Scheve mond .

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:44

Het kan wel een onderdeel van Bokt worden, ben iig wel zoiets van plan. De volgende versie van phpBB gaat iig behoorlijk wat Jabber dingen doen. Verder wordt de chat hoogstwaarschijnlijk ook gebaseerd op Jabber.

Maar nog even geduld dus Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:47

Klinkt interessant ga er eens mee spelen denk Haha!