kantelen met hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

kantelen met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 18:27

mijn paard kantelt nogal graag met haar hoofd,
dat doet ze vooral als je op de volte rijd
en je teveel stelling rijd
ze doet het alleen op links
omdat ze op rechts niet makkelijk buigt, en dus zal ze op rechts niet snel teveel stelling gaan lopen,
maar nu wil ik weten wat ik hier tegen kan doen?
gewoon meer binnenbeen en opvangen op me buitenteugel?
zo nee, hoe anders Haha!

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:27

Dat doet die van mij ook.
Ook op links en ook omdat hij rechts niet makkelijk buigt.
Ben ook erg benieuwd hoe dat op te lossen is.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:06

Helaas moet ik je vertellen dat het kantelen van het hoofd veel te maken heeft met de zit van de ruiter. Scheef zitten kan op vele manieren Knipoog
Mijn paard heeft ook altijd gekanteld met haar hoofd.
Ik heb de tandarts laten komen, en ik moet je zeggen, dat scheelde al een hoop. Maar ze kantelde nogsteeds. Toen ik uiteindelijk een goede instructrice heb gevonden ben ik erachter gekomen waar het aan ligt.
Mursey kantelde vooral op de rechterhand. Mijn probleem was dat ik mijn rechterschouder teveel naar voren had. Ik maar denken dat ik kaarsrecht zat Knipoog. Maar doordat ik daar zelf meer op ben gaan letten (op mijn rechterschouder naar achteren houden). En haar meer ben gaan rijden op de buitenteugel is dat (moet wel zeggen, heeft alles bij elkaar een jaar geduurd voordat het er helemaal uit was) kantelen zo goed als over.
Laat eens een goede intructeur kritisch naar jouw houding kijken, dan weet ik zeker dat er iets uitkomt waar je wat mee kunt. Succes

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:30

jullie zeggen zelf al dat hij aan de andere kant niet zo makkelijk buigt. Of te wel hij loopt scheef. Zorg dat hij aan beide kanten goed wil buigen en RECHT kan lopen.
Misschien een goed idee om tijdens de les eens te vragen?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 16:32

tijdens mijn les, word gezegd dat stelling niet zo belangrijk is
en dat ik op links best stelling naar buiten (rechts) mag vragen
op rechts niet natuurlijk Haha!
maar eerst aan de teugel daarna stelling
maar hier ben ik het zelf niet mee eens. maar dat heb ik al eens gemeld Haha!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:19

Sorry, maar dan denk ik dat je toch maar beter op zoek kan gaan naar een andere instructrice/teur.
Als hij al niet lekker op beide kanten inbuigt kun je ook niet van je paard verwachten dat ie lekker nageeflijk aan de teugel kan lopen. Frusty
De basis is echt belangrijker dan dat "aan de teugel". Begin met het losstappen al met de stelling, eerst lekker loswerken, en daarna verder gaan. Niet andersom...

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:56

Mursey schreef:
Sorry, maar dan denk ik dat je toch maar beter op zoek kan gaan naar een andere instructrice/teur.
Als hij al niet lekker op beide kanten inbuigt kun je ook niet van je paard verwachten dat ie lekker nageeflijk aan de teugel kan lopen. Frusty
De basis is echt belangrijker dan dat "aan de teugel". Begin met het losstappen al met de stelling, eerst lekker loswerken, en daarna verder gaan. Niet andersom...


Hier ben ik het mee eens, en als je paard lekker inbuigt op links en rechts kan je tuurlijk een keer stelling naar buiten vragen dat is niet zo'n probleem als hij maar lekker los door zijn lijf heen loopt en dat doet magned nu niet.
Dus lekker met stelling beginnnen, goed je binnenbeen erbij en recht blijven zitten!! Zei je toch dat je je linkerkant naar voren deed Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:55

My Dominique schreef:
tijdens mijn les, word gezegd dat stelling niet zo belangrijk is
en dat ik op links best stelling naar buiten (rechts) mag vragen
op rechts niet natuurlijk Haha!
maar eerst aan de teugel daarna stelling
maar hier ben ik het zelf niet mee eens. maar dat heb ik al eens gemeld Haha!


eerst aan de teugel en dan pas stelling?
Ik zou zeggen eerst los door het lijf aan de hulpen, recht kunnen stellen en kunnen buigen om je been etc dus: eerst de BASIS, en dan volgt de rest. Het aan de teugel rijden moet niet een doel zijn. De basis goed voorelkaar moet het doel zijn. En verhip, wat zie je dan: hij loopt zomaar aan de teugel!!

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:22

Inderdaad, eerst aan de teugel en dan pas stelling vind ik een vreemde opmerking. Precies wat Kyra zegt, als de basis goed is, gaat het bijna vanzelf. Zonder dat kan je je paard ook nooit goed aan de teugel rijden.

Ik zou ook zeggen meer op de buitenteugel rijden. Niet teveel willen regelen met je binnenhand. Ruimte in je binnenhand durven geven en binnenbeen eraan houden. Als je scheef zit en te stug bent met je binnenhand dan gaat hij zijn hoofd kantelen. Rechtop, buitenteugel aanhouden, binnenbeen en ruimte in je binnenhand.

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:40

Handige tips! *LOL* Ik zit namelijk met een beetje hetzelfde probleem, komt omdat ik maar niet doorkreeg hoe het werkte, samen met mijn instructrice ben ik nu bezig met van Linda_K al zegt. En na een paar rondjes begon ik het dan eindelijk een beetje te begrijpen, ik moet nu alleen nog wel flink gaan oefenen Haha! !!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:28

Ik vraag me af hoe jullie dan stelling vragen?.

Mijn paard kantelt ook met zijn hoofd als ik teveel aan de binnenteugels zit. Hij wil niet buigen in de hals en daarom lost hij het zo op. Op het moment dat ik hem op me buitenteugel rij en binnenbeen wordt hij ook rond ( in zijn lijf). Dan probeer ik rustig me hand van de hals te doen zonder druk op de teugel en dan te vragen of hij wil buigen. Dus absoluut geen druk. Iedere cm die hij komt is mooi meegenomen hoe hoeft niet gelijk met zijn neus naar je toe. Op dit moment gaat dat heel goed en zakt ook helemaal het kost je wel tijd.

Wat je vaak zit is dat mensen hem toch naar binnen trekken op de binnenteugel zonder binnenbeen en buitenteugel Lips are sealed . De paarden lopen dan scheef door de volte. Als hij vasthoud en jij blijft terugtrekken begrijp je dat je niets opschiet. Het is ook maar net hoe vast of los je paard verder in zijn lijf is en hoe je hem los rijdt. Vaak kunnen ze niet buigen omdat ze ook in de rest van het lijft wat vast zitten.

Littleghoul ik weet hoe je les krijgt als je dat vasthoudt dan moet het zeker goed komen en dan voor die binnenteugel he Tong uitsteken Knipoog .

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:51

Ohh ik hoop het!!
Het duurde gewoon even voordat ik het eindelijk door had, nu maar hopen dat het mezelf ook lukt om daar had aan te gaan werken!! Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:26

Prisca schreef:
Ik vraag me af hoe jullie dan stelling vragen?.

Mijn paard kantelt ook met zijn hoofd als ik teveel aan de binnenteugels zit. Hij wil niet buigen in de hals en daarom lost hij het zo op. Op het moment dat ik hem op me buitenteugel rij en binnenbeen wordt hij ook rond ( in zijn lijf). Dan probeer ik rustig me hand van de hals te doen zonder druk op de teugel en dan te vragen of hij wil buigen. Dus absoluut geen druk. Iedere cm die hij komt is mooi meegenomen hoe hoeft niet gelijk met zijn neus naar je toe. Op dit moment gaat dat heel goed en zakt ook helemaal het kost je wel tijd.

Wat je vaak zit is dat mensen hem toch naar binnen trekken op de binnenteugel zonder binnenbeen en buitenteugel Lips are sealed . De paarden lopen dan scheef door de volte. Als hij vasthoud en jij blijft terugtrekken begrijp je dat je niets opschiet. Het is ook maar net hoe vast of los je paard verder in zijn lijf is en hoe je hem los rijdt. Vaak kunnen ze niet buigen omdat ze ook in de rest van het lijft wat vast zitten.

Littleghoul ik weet hoe je les krijgt als je dat vasthoudt dan moet het zeker goed komen en dan voor die binnenteugel he Tong uitsteken Knipoog .


Helemaal mee eens!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:45

Niet te vaak doen hoor Kyra Haha! Tong uitsteken .

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:47

Prisca schreef:
Niet te vaak doen hoor Kyra Haha! Tong uitsteken .


Haha! hahha, tja dat heb je soms zo! Haha!