Ervaringen hackmore en bosal??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Ervaringen hackmore en bosal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 22:14

Mijn verzorgmerrie is heel moeilijk te rijdne met hoofdstel en bit, maar met halster gaat het echt prima. (ja het ligt mischien aan haar tanden, maar ik kan helaas niemand ernaar laten kijken)
Nu heb ik er wel eens over een hackmore en bosal nagedacht. Die krengen zijn alleen zo duur, dus kopen voor Genderose doe ik ze niet. (gaat over halfjaartje weg, en vind dat zonde).
Maar ben toch benieuwd naar eventuele ervaringen met een hackmore of bosal. Hoe je er mee rijdt, hoe je paardje er op reageerd (de eerste keer etc). Ben benieuwd, want het lijken me echt fijne dingen.
Groetjes!


memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:24

Toen ik begon met het rijden van mijn laesefjord ben ik omiddelijk overgestapt op een touwhalster en na een maand of twee naar een bosal. Hij doet het daar super op hoor, heel licht eigenlijk en hij geeft er ook netjes op na. Ik moet er wel bij vertellen dat ik onder begleiding heb leren rijden met bosal, de manier van sturen is namelijk anders omdat de teugels onder de kin zijn bevestigd. In de afgelopen BIT stond ook een stuk over een springruiter die met bosal rijdt.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

boemel

Berichten: 8273
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 07:16

Ik reed mijn arabiertje vroeger vaak met hackamore. Dit was een vrij simpele uitvoering met niet al te lange scharen. Zij heeft hier altijd echt super opgelopen!

Ik heb het ook wel eens op een ander paard geprobeert, maar ik vond dat ik daar toch te weinig reactie op voelde.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 07:28

mijn (ex) verzorgony reageerd niet zo goed op welk bit dan ook ( heeft er wel 50 gehad, nou iets minder dan) dus toen reden we met een hackamore.
zelf vond ik het ook lekkerder rijden, veel natuurlijker dan zo'n bit in zn mond proppen...

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 07:54

ik rijdt pepper sinds kort ook op een hackamore,de eerst keer reageerde hij gelijk al heel goed.
eergisteren heb ik ook met hackamore gereden toen we met een groep van 30 man hier het eiland verkenden en toen merkte ik wel dat hij af en toe op zoek is naar zijn bit......
als hij helemaal opgewonden is en ik hem dan wil laten stoppen door mijn hand lichtjes naar boven te brengen en hoooo te zeggen,waarop hij normaal gesproken super reageerd,dan schud hij wel even met zijn hoofd en gooit het omhoog,puur omdat hij dan met de groep mee wil en helemaal niet stil wil staan!
maar tot nu toe zijn mijn ervaringen super!
p.s ik heb een hackamore met lange scharen en die heb ik tweedehands gekocht voor 16 euro inclusief verzenden.....
misschien kun jij ook zoiets vinden?

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 07:31

Is het rijden met hackmore veel anders dan rijden met gewoon hoofdstel?? Ik heb namelijk geen instructeur of iemand die mij kan helpen. Mocht het een ingewikkeld iets zijn (wat ik denk van niet) en ik speciale dingen moet weten, kan me dat niet verteld worden.
Behalve doro jullie dan Knipoog

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 07:43

Ik rijd mijn paard al 2,5 jaar op een bosal en een touwhalster en het bevalt prima. Het sturen werkt alleen wel anders, aan 2 teugels trekken moet je dus nooit doen! dan gaat de werking compleet verloren.
Als je er goed mee omgaat is het super fijn, voor paard en ruiter, en je kunt er evenveel mee als met een bit.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:12

Ik heb precies hetzelfde als jou Tancreda4, met halster en halstertouw en zonder zadel lijkt het gewoon beter te gaan. Haar gebit is nagekeken, en haar rug, en alles zit goed.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:06

Ja je moet er echt mee leren rijden.
Niet iedereen kan er mee rijden.
Ze hebben alle twee een vrij scherpe inwerking en als je dat verkeerd gaat gebruiken dan komt er veen te veel druk op de neus .
Als je geen instructeur er voor hebt om je het te leren dan zal ik persoonlijk er niet aan beginnen,het paard gaat ook ommis over een half jaar weg. dan zou ik hem niet willen verprutsen daarmee.

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 09:22

Het verprutsen is niet echt erg. Ze wordt immers afgemaakt. Niet dat ik haar wil verprutsen natuurlijk!! Maar het lijkt me gewoon de ideale oplossing. Want met hoofdstel is ze dus niet te rijden, en met halster wel. Maar dan gaat ze er soms ook met me op de loop (op de terug weg). Een hackmore en bosal heeft dan wat meer inwerking, dus meer kans dat ik haar dan beter bij me kan houden. Nu moet ik eraf om haar terug te leiden. Ze heeft nogal een terug naar stal drang zal maar zeggen

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:55

waarom wordt ze afgemaakt?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:15

als het probleem aan de tanden ligt zou het met bosal ook een probleem kunnen blijven. Ik weet niet wat het tandprobleem in kwestie is, maar als het haken zijn kun je er met bosal ook last van houden omdat je met bosal de zijkanten van het paardenhoofd stuurt en dat ook pijn op kan leveren. Is dat niet het geval dan zou je de overweging best kunnen maken. Ikzelf heb les in rijden met bosal maar als je zelf al ervaring hebt in rijden met touwhalster dan is de overstap niet zo erg groot. Even rekening houden met een andere manier van sturen en er niet aan gaan hangen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 11:48

dreamegirl schreef:
waarom wordt ze afgemaakt?


Omdat de boer haar niet meer kan gebruiken voor fok (bloedverlies) en ze kan niet meer voor de kar (raakt ze kreupel). Stappen en rustig af en toe een drafje gaat prima. Maar teveel wordt ze kruepel. En aangezien hij voor het bloedverlies geen DA erbij wil halen. Hij keist voor de goedkoopste en makkelijke weg, helaas. Maar ik hoop hem nog op andere gedachten te kunnen krijgen

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:02

Echt typisch boeren!!!!!!!!
Zolang ze geld kunnen vangen oke maar geld uitgeven ho maar.
Hij had gewoon het twee de veulen weg moeten spuiten dan had de merrie waarschijnlijk niet zo veel bloedverlies gehad denk ik.
Jammer voor de merrie dat hij van de boer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:05

Citaat:
Echt typisch boeren!!!!!!!!
Zolang ze geld kunnen vangen oke maar geld uitgeven ho maar.

wat een vooroordeel
Ken jij toevallig alleen maar slechte

Ik zal het maar niet over pennymeisjes met een krantenwijkje of zo gaan hebben Misselijk

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 17:05

Bloedverlies had ze helaas al. Maar het wordt steeds erger. Had gehoopt dat het na de drachtigheid zou stoppen, maar het gaat steeds weer open als ze gaat liggen. En er naar laten kijken of er nog wat aan te doen is doettie niet helaas. En tja, een paard dat niet meer gebruikt kan worden is volgens hem beter af bij de slacht. Begrijpt hij dan niet dat er mischien iemand is die wel zo'n oudje een mooi plekje wil geven??? Helaas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:12

Weet je wel precies wat het is?
Misschien is er wel niets aan te doen?
Dat zou ik eerst toch eens navragen
En waarom loopt ze zo snel kreupel, mischien is erop rijden helemaal niet meer fijn voor haar.
En hou oud is ze?
Dat zou ik toch allemaal eens netjes gaan vragen
Want makkelijk roepen hij doet niks, is wel erg makkelijk gedaan.
Veel verzorgers weten maar half wat er is en roepen van allles
(zeg niet dat het bij jou ook zo is)

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:41

Ik heb mijn vorige pony eigenlijk altijd met hackamore gereden. Ik denk dat je er nog wel wat berichtjes over terug kan vinden. Zoek maar op Revanza of Ilse.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:52

runningkawa schreef:
Weet je wel precies wat het is?
Misschien is er wel niets aan te doen?
Dat zou ik eerst toch eens navragen
En waarom loopt ze zo snel kreupel, mischien is erop rijden helemaal niet meer fijn voor haar.
En hou oud is ze?
Dat zou ik toch allemaal eens netjes gaan vragen
Want makkelijk roepen hij doet niks, is wel erg makkelijk gedaan.
Veel verzorgers weten maar half wat er is en roepen van allles
(zeg niet dat het bij jou ook zo is)


Dat is het nou juist. We weten niet WAT het is. Ik zou zeggen, haal een DA erbij. Die kan zeggen of het op een een of andere manier verholpen kan worden (het bloedverlies). Kan dat niet, dan heb ik er meer vrede mee dat ze wordt afgemaakt, want langdurig bloedverlies lijdt vaak tot allerlei andere dingen.
Ze loop zo snel kreupel vanwege gallen. Verder gaat het prima, als ze maar nite overvraagd wordt. Ik rij ook nu niet meer, maar lekker stappen etc. Ze is nog maar 15 jaar, nog helemaal niet zo oud.
Het lijkt wel alsof ik zomaar dingen roep, maar vorig jaar heeft hij een paard 4 weken in de wei laten lopen terwijl het mischien een gebroken been had, of gescheurde pezen had. De wond was half aan het verrotte!! Dat kan toch gewoon niet!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:57

Citaat:
maar vorig jaar heeft hij een paard 4 weken in de wei laten lopen terwijl het mischien een gebroken been had, of gescheurde pezen had. De wond was half aan het verrotte!! Dat kan toch gewoon niet!!!!!

om eerlijk te zijn zou ik dan zelf de DA bellen, als was het van mijn laatste geld.

Citaat:
zeg niet dat het bij jou ook zo is

En dit stond er ook niet voor niets.
Het waren ook maar gewoon vragen die in me op kwamen


Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 21:12

Ik zou dol graag de DA zelf bellen, maar ik denk niet dat ik met mijn beteje geld ver kom... De boer zegt dat een DA heeft gezegd dat het om een poreus bloedvat ging. Als ik erachter kom welke DA dat was, kan ik die mischien bellen voor advies. Maar heb de boer al bijna 2 weken niet meer gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:16

Citaat:
De boer zegt dat een DA heeft gezegd dat het om een poreus bloedvat ging

Dan heeft er toch naar laten kijken
Dacht dat je schreef dat hij er nooit iemand bij heeft gehad.

Nu snap ik het niet meer.
Ik zal wel blont zijn Verward

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:42

Even weer over het topic: gisteren reed BertJan vd Pol de derby op een hackemore, en hij deed het prima. Reed niet mee in de barrage maar paard luisterde goed hoor.

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 06:31

runningkawa schreef:
Citaat:
De boer zegt dat een DA heeft gezegd dat het om een poreus bloedvat ging

Dan heeft er toch naar laten kijken
Dacht dat je schreef dat hij er nooit iemand bij heeft gehad.

Nu snap ik het niet meer.
Ik zal wel blont zijn Verward


Dat ZEGT hij ja. Maar ik geloof hem eigenlijk helemaal niet. En daar komt bij dat de DA alleen het heeft gezegd. En neit nader heeft onderzocht. Dus alleen ff wat dingen op een rij gezet of zoiets van wat het kon zijn. Maar zou het raar vinden dt hij GEEN da belt bij een paadr dat half d'r been heeft gebroken, dan voo rene paard dat wat bloed verliesd en geen last daarvan heeft. Het is allemaal heel vaag enzo. Als ik nou ff met hem kan praten en kan vragen. Maar zie hem bijna nooit meer.

Tancreda4

Berichten: 23962
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 06:32

ff weer ontopic Knipoog
Ik ga het gewoon proberen om met een hackamore te rijden. Kan een vrij goedkope hackamore van iemand overkopen (kleine scharen). Mocht ze er niet lekker op lopen, dan pech gehad. Ik zie wel hoe het gaat Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers