Mane-saver, hood of zoiets....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Mane-saver, hood of zoiets....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 21:39

Ik zet mijn vraagje hier maar neer, krijg ik vast de meeste reacties Haha! Haha!
Heeft iemand van jullie de ervaring dat een mane-saver (het woord alleen al....) uitkomst biedt bij een paard/pony die zich schuurt?
Mijn pony schuurt zich af en toe aan haar manen Huilen en aangezien deze zeer lang zijn en ik dit graag zo wil houden zat ik te denken aan zo'n lycra geval, ik heb er ooit een gezien in Vorstenbosch op een westernstal.

Kun je je pony dit de hele dag laten dragen, ook op de wei en als ze zich schuurt houdt dit dan de beschadigingen binnen de perken? Ik heb nu af en toe handenvol losgeschuurde manen in mijn (zachte) borstel.
Heeft er misschien iemand een foto van zo'n ding en wie weet waar ik er een kan kopen? Alvast bedankt!


DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:43

Ik gebruik ze ook om het schuren tegen te gaan, maar je moet er wel vroeg bij zijn anders jeukt het al te erg en schuren ze de dunne kwetsbare stof kapot. Zeker als ze de betonnen hoek van de stal daarvoor gebruiken zoals bij mij Frusty

Of ze op de wei heel blijven is meer afhankelijk hoe 'speels' de andere paarden zijn. Ruinen zijn soms echte slopers.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:44

Wij hebben destijds voor onze merrie ook een hood gehad, waarschijnlijk geen goede, alhoewel wij 3 verschillende soorten hebben geprobeerd. Resultaat: een kaal paard Boos!
Geen manen meer te bekennen Frusty

Besloten er nooit meer eentje op te doen.....

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 21:47

Oei, dat klinkt niet hoopvol, overigens heb ik een merrie die bepaald niet speels is, dus wat het sneuvelen betreft zal het wel meevallen.
Misschien moet ik dan toch maar aan een boett-deken, zal mijn pensionhouder blij mee zijn...

Wat niet is kan nog komen...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:53

lycra hoods werken op zich goed om manen schoon te houden en te beschermen. Winterhoods zijn meer voor de warmte en kunnen manen inderdaad beschadigen, daarom wordt onder een winterhood meestal nog een lycra hood gedragen.
Alleen een lycra hood op naar buiten, wordt echter toch lastig... de lycra gaat van schuren e.d. snel kapot. Daarnaast gaan ze 's zomers wel zweten onder zo'n lycra hood.
Misschien is een goede antivliegen spray/milk in combinatie met een huid-emulsie tegen jeuk effectiever. Meestal wordt de jeuk veroorzaakt door vliegjes/mugjes. Je zou ook een vliegenhood kunnen proberen, die zijn zowiezo steviger en helpen dus ook tegen die vliegjes.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 14:09

Gisela schreef:
Besloten er nooit meer eentje op te doen.....
Groetjes, Gisela


hier nog zo'n ervaring met de ''mane BRAKER'' Lips are sealed

Colinda ging met mooie lange manen naar Vorstenbosch, werd daar in de winter geschoren en dus zo'n hood op & er bleef weinig van over... Verdrietig

Afgelopen winter heb ik nog de lycra uitvoering opgehad... zo'n 3 dgn. (elke dag even kijken hoe het eruit ging zien), maar na 3 dgn. had ik dus al het idee dat het dunner werd...

Nu ben ik weer aan het ''kweken'' Haha! maar het is wel jammer, anders had ze nu de manen al ver onder haar hals gehad Huilen Knipoog

Voor mij dus ook nooit meer... misschien is het wel per paard verschillend, omdat je verschillende meningen hierover hoort...

Als je het wilt proberen, zou ik dus iig je paard/de manen goed in de gaten houden & bij twijfel afdoen Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 14:51

Ik denk dat ik genoeg weet...

Wat niet is kan nog komen...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:51

Je bedoelt een sleazy? Die dragen al mijn verzorgpaardjes in de winter en het werkt hartstikke goed. Geen kale koppies en nekkies hoor! Maar ja, dat is natuurlijk per paard hartstikke verschillend en het zou erg zonde zijn als je mooie paardje straks geen dikke bos manen meer heeft!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:07


DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:19

Ik gebruik regelmatig sleezy's/sleazy's (what ever) en heb nog nooit kapotte manen gehad. Ze worden er juist zachter van (die van Sugar tenminste), maar zeker niet dunner.
Ik gebruik geen Lycra maar katoen.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 08:55

gera schreef:
Je bedoelt een sleazy? Die dragen al mijn verzorgpaardjes in de winter en het werkt hartstikke goed. Geen kale koppies en nekkies hoor! Maar ja, dat is natuurlijk per paard hartstikke verschillend en het zou erg zonde zijn als je mooie paardje straks geen dikke bos manen meer heeft!


Ik heb het juist over de zomer dagen/avonden, vooral als mijn pony binnenkomt gaat ze even flink tegen het beton staan raggen Frusty Huilen ,vandaar .

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:07

In de zomer heb ik er ook geen ervaringen mee, moet ik zeggen.. Misschien dat het met lycra inderdaad wel erg gaat zweten, wat nog ergere gevolgen heeft... Een katoenen sleazy, waar Sugarmiss het over heeft, is denk ik verstandiger. Maar het is moeilijk of je er aan moet beginnen. Je kunt het natuurlijk een tijdje aanzien met een 'hood', maar als het alleen maar erger wordt, ben je nog verder van huis..

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:34

Ik doe alleen 's winters als het koud is een lycra hood bij m'n paard om! Het lijkt mij 's zomers veel te warm en broeierig waardoor ze juist gaan schuren. Ik zou eens kijken naar de oorzaak van het schuren, misschien is je paard aan een wasbeurt toe of heeft ze last van kriebelbeestjes. In elke goede ruitersportzaak kun je spullen tegen jeuk krijgen, en dat werkt beter dan "inpakken"

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 18:26

Haar manen worden uitstekend verzorgd en soms gewassen met tea tree shampoo, er zitten geen schilfertjes in of zo. In spullen tegen jeuk die je overal kunt kopen geloof ik niet, ze zijn erg duur en de werking ervan is meestal twijfelachtig.
Bovendien breng je dan net weer iets "vreemds" op de huid waar weer allerlei zooi aan blijft plakken waardoor je een steeds
grotere troep krijgt.

Misschien moet ik de plaatsen waar ze tegenaan schuurt wat afronden of zo, ik zat al aan van die grijze afvoerbuizen te denken, (maatje wastafel) om die om de spijlen te doen, al ze daar dan aan schuurt draaien die pijpen mee en is de schade wat minder hoop ik.
En dan nog de betonnen hoeken, iemand een idee?

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:37

Als het zomereczeem is dan kun je alles nog zo afronden als je wilt, maar ze zullen altijd een plek vinden om zich te schuren. Ze barsten nl van de jeuk Verdrietig
Wil je het 'van binnen' aanpakken dan ben je kappitalen kwijt aan allerlei spul en je moet er in maart mee beginnen tot in oktober toe.
Een goede eczeemdeken is goedkoper.
Schuurt ze alleen aan de manen of ook aan de staart Verward
Kijk 's avonds rond een uur of 8 eens of je hele kleine mugjes in de manen ziet kruipen, ze zijn maar 1 mm maar dat zijn de boosdoeners Boos!
Behalve als het regent want dan zijn ze er niet.

Ja een deken zal altijd wat warmer zijn dan zonder, maar het alternatief is een kaal paard Knipoog . Verder lijkt het me ook niet gezond om een open wond (ja ze kunnen schuren tot bloedens toe) met dit warme weer 'onbedekt' te laten (vliegen, eitjes en die ongein Schijnheilig )

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 18:50

Nee, ik geloof niet dat het zomereczeem is, daarvoor is de jeuk niet erg genoeg.
Wij hebben een eczeempatient op stal gehad en dat zag er toch wel veel heftiger uit.
Ik wacht het nog even af en als het zo blijft als nu moet ik dat misschien maar accepteren....

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:54

Zomereczeem heb je in heel veel gradaties. Soms wordt het erger met de jaren, als ze er langer aan blootgesteld worden.
Sugar heeft het alleen op de staart en manen, maar ik ken ook paarden die hebben het tot in de oren en edele delen en moeten dus gewoon binnen blijven staan tot het helemaal donker is.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:09

Jeetje sugar, dan heb ik het nog niet zo slecht... ik ben denk ik wel de eigenaar van de exceempatient waar Tess het over heeft, want we hebben samen op stal gestaan Haha!

Mijn paardje heeft ook zomerexceem. Ik heb van alles geprobeerd, inclusief pretsnison (dat hielp aardig, maar is niet alleen duur, maar ook schadelijk op de langere termijn, dus daar ben ik vanaf gestapt) niets hielp echt helemaal.

Uiteindelijk heb ik een bucas vliegendeken gekocht. Daar ben ik op zich heel tevreden over, de lichtblauw-grijze kleur stoot insecten af en de deken is behandeld tegen uv-stralen... ik denk dat dat betekent dat ie er wat verkoeling van heeft als het heet is Knipoog
Gsus is een echte wildebras en ook al maakt hij de vreemste capriolen, dat ding blijft keurig op z'n plek liggen... met een stuk of 10 touwtjes, klittebandjes, riempjes ed Haha!

Het werkt zeker, want het schuren is erdoor flink afgenomen, daarnaast gebruik ik ook gel en teatree olie... maar nog is het niet helemaal afdoende Boos!
Ik heb het vermoeden dat hij s'avonds op stal vooral last heeft van die kleine snertvliegjes.... ik zal idd, zoals sm zegt, eens om een uur of acht op onderzoek gaan.... het is nu ook 8 uur, maar helaas heeft het geregent, dus morgen maar even kijken.

Tot hoe laat zitten die vliegjes er ongeveer sugar... misschien moet ik de bucas erop laten op stal. Nu gaat ie namelijk af om een uur of 6.

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:13

Als het echt donker is dan zijn ze er niet meer. En weet je zeker dat je deken fijnmazig genoeg is, want die mugjes zijn zo klein dat ik tegenwoordig mijn bril af moet zetten om ze te zien Haha!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:37

ja hoor sm, die deken moet haast wel fijnmazig genoeg zijn. Je ziet eigenlijk geen gaatjes... lijkt gewoon hele luchtige stof. Enigszins stug zodat het ruimtelijk over je paard valt er niet omheen slubbert Knipoog En behoorlijk sterk ook... dat heeft gsus allemaal al uitgetest Haha!
Helaas zijn die dekens wel aan de prijs... bij divoza kost ie 150 euro zag ik... we willen er ook nog 1 hebben voor oebel. Die heeft geen last van de vliegjes, maar het geeft hem zoveel rust als ie lekker staat te grazen.

Je paard ziet er met zo'n deken trouwens wel uit als een soort ridderpaard hahaha ik rijd dan ook behoorlijk voor paal als ik over de deken een zadel slinger en het bos in ga.... maar beter dat dan die ellendige insecten toestanden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:41

Ach joh, Sprite, Gsus is toch gewoon een ridderpaard. Dat jij daar nog niet achter bent! Hij voelt zich er goed in. Hij doet net alsof hij zonder deken minder last heeft van jeuk, maar eigenlijk wil hij enkel en alleen de deken op zijn rug, omdat hij zich dan stoer voelt Haha!

Maar even serieus: behoorlijk aan de prijs, die dekens! Jongens! Maar ja, als het echt zo'n sterke deken is en als het echt werkt, dan haal je het geld er ook zo wel weer uit. Beter dan allerlei verschillende zalfjes te moeten kopen en dan bij ieder zalfje weer te moeten ontdekken dat het niet werkt.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:52

zoals ik het hier lees zetten jullie je paard pas 's nachts buiten?
Ik doe het juist andersom. Ik zet hem vanaf een uur of 4 half 5 binnen tot de volgende morgen 9 uur. Mijn pony is een heftige zomereczemer en schuurt zich echt helemaal kaal. Nu ik hem 's nachts binnen zet zijn zijn wondjes (want hij schuurt tot bloedends toe) mooi aan het genezen.
Als je een beetje logisch denkt dan weet je het toch. Wanneer hebben wij last van muggen? Toch niet echt door de dag denk ik maar eerder tegen de avond. Awel dat is net zo. En daarbij in een stal zullen ze minder komen dan zomaar buiten.
echt aan te raden om eens te proberen.
veel succes ermee.
Welke dekens hebben jullie? (Ik heb een boettdeken bestelt al meer dan 2 maanden geleden bij Meulenkamp in Nederland en die is nog steeds niet aangekomen. Ze zeggen steeds dat de maat er niet bij is. Verward Ik moet maatje 2 hebben het is voor een pony van 1.26 slank gebouwd. Weet er iemand een ander alternatief? graag pb dan )


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:54

Ja, eigenlijk is dat nog steeds een enorm gat in de markt, iets dat nou eens ECHT werkt tegen zomereczeem. Ik ga toch nog eens brainstormen!

Wat niet is kan nog komen...

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:01

Bij mij staan ze 's nachts ook binnen hoor Haha! , maar de eczeemmugjes kun je niet vergelijken met 'gewone' muggen, die steken idd 's nachts.
Ipv een 'echte' Boett kun je ook eens kijken bij Kraemer Pferdesport. Die hebben ook een hele goede eczeemdeken voor de helft van de Boett-prijs.
Ekzemdecke

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:59

Ik heb een aantal post hierboven al een alternatief neergezet,
ze zijn zowel als complete deken te verkrijgen als ook alleen in halsdeel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Kimvicious en 14 bezoekers