Rixt van het PTC is dood.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Rixt van het PTC is dood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 19:04

Nou ja het zat er eigenlijk wel een beetje aan te komen. Ze was al 25. Maar goed ze verhaarde nog goed en ze was zelfs nog weleens onstuimig als je haar naar het land bracht.
Vanmorgen stond ze in de wei, en ze stond daar maar de hele tijd op hetzelfde plekje en ze wou dus ookniet meer lopen. Dus ik vroeg zo vanuit de stal aan SANEX of ze misschien hoefbevangen was. Nou ja dat ook bleek achteraf. We hebben de hele dag nog gezeorgt dat ze water kreeg, wat ze trouwens erg leuk vond. We zijn allebei een keer goed nat geweest. Maar de beslissing was eigenlijk al genomen. Dus was het wachten op de veearts.
Die kwam als ik me het goed herriner om een uur of half 3 en die had het meteen al wel gezien, ze was hoefbevangen, had last van ernstige rotstraal en het allemaal nog andere dingen waardoor het gewoon niet meer ging.
We hadden kunnen gaan beginnen met behandelen van de kwalen, maar ze was gewoon af. En als je dan het ene behandeld komt het andere al weer om de hoek kijken. Het was gewoon betre dat ze een spuitje kreeg. SANEX en ik zijn er allebei bijgeweest en het ging echt heel erg snel. Binnen 20 seconden was het ook gebeurd. Gewoon in eht land tussen de andere paarden. Er stond 1 bij haar in de paddock en de rest van de paarden in anderen. Maar dat was erg raar, want toen het gebeurde stond er geen paard meer te eten. De paarden in de paddocks er naast stonden met zijn allen langs de draden, maar het paard wat er bij stond raakte overstuur en danste de hele tijd om Rixt heen, die hebben we gewoon moeten verplaatsen, wel nadat ze eerst een aan haar geroken heeft trouwens.

Later zijn SANEX en ik nog even afscheid gaan nemen, dat was goed. Het zag er zo vredig uit. Gelukkig heeft ze ene verschrikkelijk goed leven gehad, en ze heeft altijd gewerkt met echt veel plezier tot aan de laatste dag zo'n beetje.

We gaan haar wel missen op stal, ze hinnikte zo lief als we gingen voeren dat doet geen enkel paard haar na. Ook was Rixt de eerste die je zag als je de stal inkwam. En ik heb de laatste weken zo goed mijn best gedaan om haar goed in haar vvacht te laten komen. Nog gewassen en ik weet niet hoeveel gepoetst om haar wintervacht er uit te halem omdat ze daar zelf toch wel moeite mee had.

Ik weet niet of iemand hier nog een mooie foto van haar heeft anders willen wij die ook wel graag hebben.

Al met al was het echt een hele rare dag.


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:55

Pfoe, lijkt me erg moeilijk. Maar wel heel eerlijk tegenover het paardje. Wel fijn dat het zo mooi ging.

Sterkte!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:58

Dat zal een zware klap voor het PTC zijn! Er lopen daar natuurlijk een aantal nakomelingen van Rixt rond maar dit was wel een heel speciaal paard. Veel mensen met een agrarische opleiding zullen op haar gereden en met haar gemend hebben!

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:08

het is beter voor het paardje, maar begrijp dat het heel moeilijk is
sterkte ermee

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:12

Het is waarschijnlijk het beste voor het paardje, maar dat maakt het niet makkelijker.
Lijkt me voor het paardje, wel super zo...
Sterkte....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:26

Ja ze werd eigenlijk echt altijd nog gebruikt voor de beginners lessen enzo en er was altijd een gehandicapt meisje met een speciale menwagen die dan met haar mende 1 keer in de 2 weken.
Eigenlijk was de enige nakomeling die nog op het PTC stond Jenneke en die heeft er wel een heleboel nakomelingen staan.

Ben het er helemaal mee eens dat dit zo het beste is hoor, maar dat maakt het niet minder verdrietig.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:40

Jeetje Rixt niet meer... Heb haar maar 2 keer gezien maar vond het zo'n bijzonder paard! Ik heb nog wel foto's van dr, zal eens kijken of ik ze morgen op de compu kan zetten. Een hele lieve van dat ze ligt in dr stal Lachen
Ze heeft wel een fantastische leeftijd bereikt, maar wat zonde van zo'n geweldig dier

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:51

Ik heb op het PTC mijn koetsiersbewijs gehaald, met Djoke. Maar een vriendin van mij had het met Rixt gehaald.

Denk dat veel mensen een goede herinnering aan Rixt hebben over gehouden, en dit het beste voor het beestje was... Verdrietig

Lief dat je er tot het eind voor dr bent geweest! Ach gut

Volgens mij heb ik ook foto's van dr, als ik ze kan vinden zet ik ze hier neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:37

He, dat Rixt er niet meer is ... wat jammer ... wel een heel mooi verhaal, fijn dat ze waardig heeft mogen gaan, dat ze niet veel heeft hoeven lijden, en dat jullie er ook afscheid van hebben kunnen nemen. Sterkte ermee, het is toch moeilijk om die lege stal te zien, of een ander paard in háár stal.
Ook ik ken haar, een van de weinige paarden die ouder dan mij was, altijd even een aaitje geven, ik vond haar zo mooi geworden van ouderdom.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:39

Paarden hebben donders goed door als er een paard overlijdt. Maakt niet uit of ze er naast staan, of dat het achter op een weilandje gebeurt. Ze voelen het.
Net zoals ze voelen dat er een veulen geboren is. Dan zijn ze ook allemaal erg onrustig....

Het is wel de beste beslissing voor het paardje geweest....petje af....

Je suis Charlie.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:12

Ja het was echt een rare dag sas, ze speelde nog zo lekker met het water en een uurtje later was het gebeurd met haar.Wel raar hoor, dat we haar niet meer haar biks kunnen geven en even lekker het land in kunnen gooien...

Ben blij dat we erbij zijn geweest en dat we het niet pas over twee weken zouden horen...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:13

Dit is trouwens het verhaal dat ik erover heb opgeschreven op een ander forum waar ik veel kom:

Een Fries paard bij ons op stage heeft vandaag haar laatste adem uitgeblazen......

Rixt was al 25 jaar oud en deed niet zoveel meer mee in de lessen, maar ze was de 'opperoma' van de hele kudde zeg maar.Ze was de oudste op stal en mocht af en toe nog eens rijden of voor een karretje lopen,wat ze ook leuk vond.

Ze genoot nog van het leven en was blij als ze met de 'oudjes' het land in mocht.

Maar vanmorgen genoot ze er niet meer zo van, ze stond in een hoek in het land en kwam daar niet meer vandaan, ze kon niet meer lopen.
Ik probeerde om haar een stukje mee te krijgen, maar toen viel ze bijna om.Ze deed geen moeite meer om te eten en te drinken, dus heb ik haar maar een emmertje water gebracht, ze had eerst veel dorst en ging daarna met haar lippen en neus met het water spelen.

De dierenarts was al ingeschakeld en we ( Sakkia en ik ) hadden allebei eigenlijk al het idee dat het wel eens haar laatste dag kon zijn vandaag.
Af en toe wiebelde ze even op haar benen, maar verder deed ze niets.
Ze stond midden in de brandende zon , maar we konden haar daar ook niet meer wegkrijgen omdat ze dus geen stap meer kon zetten.

Ze kreeg het steeds warmer en benauwder, haar hele lichaam pompte...
Ik bracht haar af en toe weer even een emmertje water om mee te spelen,want echt veel drinken deed ze ook niet meer.

En toen was het zover: de veearts kwam...

Hij heeft haar uit haar lijden moeten verlossen, het was mooi geweest zo.

Ze kreeg haar spuitje, gaf een harde kreun en viel op de grond, en toen was het al voorbij.
Het ging zo snel, ze hoefde niet meer voor haar leven te vechten, het had geen zin meer,ze heeft zich erbij neergelegd.

Maar wat het mooie was; De paarden in de paddocks eromheen stonden allemaal met opgeheven hoofd, er was geen paard dat at ( er stonden er een stuk of 30 ) de paarden er vlak naast stonden op een rijtje langs het draad.Ze hadden het allemaal door...
Er was een paard wat bij Rixt in het land stond,Geke, ook een oudje, en die werd helemaal gek, ze rende om Rixt heen en hinnikte heel hard.We moesten haar bij Rixt weghalen.

We hebben Rixt even laten liggen en haar nog wat geaaid, lief toegesproken en hebben toen afscheid genomen....

Ze is op een heerlijke dag tussen al haar vrienden in het land doodgegaan......Een mooier afscheid had niet gekund...

Dag lieve Rixt, het ga je goed!

We zullen je gehinnik om je kilootje biks smiddags missen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:57

Ooh gut, arme Geke ... daar heb ik nog wel veel mee bezig geweest, heel erg mooi geschreven Sanneke, tranen in m'n ogen ervan.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:26

ik heb 3 leuke foto's van Rixt gevonden en even snel geupload:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:25

Rixt... een schat van een merrie, een paard dat nog graag werkte, straalde vriendlijkheid uit! Zonde dat deze merrie moest gaan, maar ieder paard komt zo een keer aan zn eind... Verdrietig

*ik heb ook nog even gezocht naar foto's, maar Rixt staat er niet tussen*

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:00

Ik heb ook ff naar foto's gezocht en dr 3 gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Liefs Petit

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:25

Oh bedankt voor de foto's mensen! Toppie!
Toch wel raar hoor, vooral omdat we die dag zelf ook weer naar huis zijn gegaan terwijl we normaal altijd blijven slapen, nu zullen we haar pas echt missen als we er weer opnieuw heen gaan en ze niet meer in haar box of buiten staat....

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 22:48

Oh jeetje bedankt voor de foto's. Ze was echt lief en ga haar zeker missen op stal. Jammer want we gaan nou onze laatste weken in op stage we moeten er nog 2 namelijk.
Vooral die waar ze ligt is erg lief.
Nou ja het zal eerst wel even raar zijn, want ze mocht dan oud zijn ze was toch altijd erg duidelijk aanwezig op stal :X


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sammyvriend, Titsia en 100 bezoekers