Wie heeft er ervaring met Hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 01:19

carola schreef:
Mijn paardje heeft ernstige groeiproblemen gehad in z'n jeugd, en waarschijnlijk heeft hij (mede?) daardoor HKO 4.
Ernstig dus. Maar hij loopt niets kreupel hoor, ook niet na een buigproef.


In dat geval heeft je paard ook geen HKO.
Wat betekend HKO? HoefkatrolONTSTEKING. Dat betekend dat hij er last van heeft. ONTSTEKING dus, doet pijn, paard kreupel enz.

Als je paard veranderingen heeft aan zijn straalbeen, dan heeft hij veranderingen aan zijn straalbeen. Niets meer en niets minder. HKO (lees HoefkatrolONTSTEKING) heeft hij pas als hij er dan ook daadwerkelijk kreupel op gaat lopen. En dat is pas aan te wijzen na plaatselijke verdoving van de ondervoet. Kreupel lopen vanuit de schouder of vanuit de rug kan dan namelijk ook het sticker opgeplakt krijgen: HKO.

Wat ik je kan adviseren is: je paard regelmatig beweging geven en goed uitkijken dat je de smid regelmatig laat komen. Dit is voordat je paard last krijgt. Je kunt ter voorkoming nog voedingssupplementen geven zoals Equiflexion of kraakbeenversterkende middelen/zwavel. De arbeid goed opbouwen en goed afbouwen (instappen/uitstappen). Inderdaad proberen je manier van rijden aan te passen (methode de Bodt) .
Voor de rest kun je af en toe controlefoto's laten maken van het straalbeen, hoewel dat niet echt nodig is. Het is wel een geruststelling voor je als de veranderingen in het straalbeen niet progressief zijn. Pas als je paard last krijgt zou ik gaan veranderen van beslag, wiggen eronder, zooltjes enz. Maar dat zou ik aan de smid overlaten.

Ik denk dat je gewoon moet blijven genieten van je paard. Er zijn paarden die op de roentgenfoto's er zo beroerd uitzien dat ze chronisch kreupel zouden moeten lopen, maar dat niet doen. En er zijn paarden met puntgave straalbeentjes, maar die kreupel lopen, en niemand kan aanwijzen waarom.

Probeer te blijven genieten van je paard. Niet meteen doemdenken, een drietje is niet erg. Zorg voor regelmatige pedicure (lees: smid) en probeer eens wat voedingssupplementen, hoewel het nut daarvan door menig DA en smid in twijfel wordt getrokken. Niet meteen doemdenken, je paard hoeft er niet meteen last van te krijgen, en al krijgt hij last, is het niet meteen einde oefening.

Scott: Wat je zelf ook zei: je weet niet of de kreupelheid te wijten is aan de hoefbevangenheid of aan het straalbeentje. En wat je zelf ook zei: je denkt dat de kreupelheid van de bevangenheid komt, en ik denk dat je daar gelijk in hebt...Blijf attent op zijn voeding zodat het niet nogeens voorkomt. Ik denk dat je je daar eerder zorgen om moet maken dan om dat drietje op het straalbeen...

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 13:13

voedingssupplementen zijn er m.i. alleen voor bedoeld om de portemonnaie van de fabrikant te spekken, daar er geen enkele MEDISCHE onderbouwing kan worden gegeven of zoiets werkt.

en hoe je het ook wendt of keert.... uiteindelijk blijven het allemaal lapmiddeltjes, iets wat stuk is, kan namelijk niet meer heel worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 20:26

DePennyBitch schreef:
voedingssupplementen zijn er m.i. alleen voor bedoeld om de portemonnaie van de fabrikant te spekken, daar er geen enkele MEDISCHE onderbouwing kan worden gegeven of zoiets werkt.

en hoe je het ook wendt of keert.... uiteindelijk blijven het allemaal lapmiddeltjes, iets wat stuk is, kan namelijk niet meer heel worden.


Ik geef toe dat voedingssupplementen duur zijn, en dat er altijd aan verdient wordt, want voor niets gaat de zon op. Maar de resultaten van een supplement zijn soms zo duidelijk, dat de medische wetenschap af en toe ook voor een raadsel staat. Niet alles valt te meten en te bepalen. De medische wetenschap is ook niet almachtig...

En lapmiddeltje of niet, als het helpt je paard langer te kunnen gebruiken, dan mag het van mij hoor...dan maar een paar pakjes cigaretten minder, (als je toch over de prijs valt.)

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:19

Cassidy, daar snijdt je nou net een leuk punt aan.
Twee DA's hebben gezegd dat Ed superzuiver loopt, en ikzelf en 2 instructeurs vinden dat ook. Ook AdB kon er weinig mee, alhoewel Ed niet 100% recht is (maar welk paard wel?).

Maar volgens de foto (Bokhorst, Kootwijkerbroek) zal Ed HKO 4 hebben. Die foto is wel gemaakt toen hij nog voluit groeide, op 6 jarige leeftijd. Hij zat toen in een enorme groeispurt, wegens die ondervoeding die hij daarvoor had gehad. Van z'n 5de tot 6,5de is hij namelijk nog 10 cm (!!!) gegroeid. Een andere DA van mij (die hem min. 1 x per maand ziet) vond het onzin dat hij HKO zou hebben, en wijtte de onregelmatigheden aan die enorme groeispurt.

Volgend jaar wil ik hem nogmaals op de foto laten zetten, door een andere DA, en kijken wat er dan wordt geconcludeerd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:01

Carola, is hij op dit moment rad? Dan heeft hij geen last van. En ik zou idd foto's laten maken om te kijken of het erger wordt....

Hoe is die HKO geconstateerd? Alleen op de foto? Buigproef niet goed? Kreupelheid? Plaatstelijk verdoofd?

Als je paard echt in een korte tijd zoveel is gegroeid, dan lijkt het me niet verwonderlijk als hij last heeft gehad. Hoe vaak hoor je dat niet bij mensen? Waarom zou het bij paarden anders zijn?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:55

Cassidy"]
[quote="DePennyBitch schreef:
voedingssupplementen zijn er m.i. alleen voor bedoeld om de portemonnaie van de fabrikant te spekken, daar er geen enkele MEDISCHE onderbouwing kan worden gegeven of zoiets werkt.

en hoe je het ook wendt of keert.... uiteindelijk blijven het allemaal lapmiddeltjes, iets wat stuk is, kan namelijk niet meer heel worden.


Ik geef toe dat voedingssupplementen duur zijn, en dat er altijd aan verdient wordt, want voor niets gaat de zon op. Maar de resultaten van een supplement zijn soms zo duidelijk, dat de medische wetenschap af en toe ook voor een raadsel staat. Niet alles valt te meten en te bepalen. De medische wetenschap is ook niet almachtig...

En lapmiddeltje of niet, als het helpt je paard langer te kunnen gebruiken, dan mag het van mij hoor...dan maar een paar pakjes cigaretten minder, (als je toch over de prijs valt.)
[/quote]

Ik rook niet....

en ga voor mij aub niet zitten bepalen hoeveel ik wel en niet voor mijn paard moet uitgeven ja!!!

Ik krijg er een beetje een sik van dat ik steeds mezelf moet gaan zitten verdedigen tegenover "heel wat" bokkers, die menen dat ik naar ADB moet, een zenuwsnede moet laten zetten, gewricht in moet laten spuiten etc etc...
Verspil er maar geen pb-tjes meer aan mensen, ik ben niet om te praten.
ik ben geen egoist, ik hou zielsveel van mijn paard, en voor wie het nu nog niet snapt, zal ik het heel duidelijk neerzetten:

MIJN PAARD GAAT DOOD. HIJ GAAT NAAR DE SLACHT. HIJ WORDT AFGEMAAKT. WANT IK WIL HEM NIET LANGER LATEN LIJDEN. DAT HIJ ER NU NOG IS IS VANWEGE DE VERZEKERING.

Heel simpel dus. ik ben die hele HKO-discussie nu inmiddels zo verschrikkelijk zat, en al helemaal de mensen die maar blijven beweren dat een paard met een 4-tje gewoon kan lopen alsof er niks aan de hand is. En dat ik - omdat ik mezelf niet scheel wil kopen aan allerhande rotzooi die op de lange termijn toch niets uihaalt - een egoist zou zijn (en mijn paard "zomaar" naar de slacht breng) dat gaat er bij mij niet meer in.

Een egoist is een persoon die een paard langer dan noodzakelijk laat lijden, een egoist is een persoon die een paard houdt voor zijn eigen plezier.

En zo iemand ben ik niet.

PUNT.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:07

DePennyBitch schreef:
voedingssupplementen zijn er m.i. alleen voor bedoeld om de portemonnaie van de fabrikant te spekken, daar er geen enkele MEDISCHE onderbouwing kan worden gegeven of zoiets werkt.



Sinds mijn 2 jarige voedingssupplementen krijgt, omdat ze af en toe kreupel liep (ze had last van het groeien bij de pezen) heeft ze geen stap meer verkeerd gezet. Ze is ook in een maand ineens 4 cm gegroeid. Vertel mij niet dat die dingen niet werken...

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:26

Je kunt tegenwoordig voor alles wel voedingssupplementen krijgen. Als je paard teveel scheten laat dan is daar waarschijnlijk ook wel wat voor te vinden. Veel fabrikanten geven geen garanties over de bestanddelen van het supplement, er zit bv glucosamine in, maar er staat niet op HOEVEEL. Maar of je paard nu HKO heeft of ernstige arthrose (zoals mijn paard) als je dat eenmaal weet ga je daar toch rekening mee houden tijdens het rijden. Je stopt bijvoorbeeld met springen, terwijl je dat eerst regelmatig deed, tegelijkertijd ga je Primeval, Cortoflex of Equiflexion voeren en je paard loopt ineens een stuk beter. Logisch, je springt niet meer! (kijk maar eens op foto's hoeveel een paardevoet te verduren heeft bij een landing) of je rijdt geen voltes meer van 10 meter! Je kunt pas zeggen dat een supplement werkt als je hetzelfde werk van een paard vraagt als VOOR de diagnose.

Dan heb je nog mensen als AdB die denken dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden. Een gewone instructeur die de basisprincipes kent doet niets anders, maar is veel goedkoper. Nee, personen die mensen geld aftroggelen die ten einde raad zijn met hun paard en die daardoor ALLES willen proberen (wat heel begrijpelijk is) heb ik geen respect voor. Extreme duivel

Toch moet ik ook schuld bekennen Party!! . Mijn arthrose paard (ernstige verbening van de hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef en dit vanaf 5 jarige leeftijd-ze is nu 16)krijgt ook glucosamine en chondroitine, maar wel puur van de apotheek, zodat ik precies weet wat hij krijgt. Van mij geen wonder-verhalen want ik merk geen verschil tijdens het rijden
want ze liep al goed dankzij een geweldige hoefsmid (break-over beslag)
Toch ben ik dit gaan voeren omdat ik me verdiept heb in de (humane) studies hierna, ik heb namelijk zelf ook rugproblemen gehad (door een val van een trap- ha ha ik rijdt al 22 jaar paard, dan zoiets stoms), zo ernstig dat mijn manuele therapeut mij in een revalidatiecentrum wilde stoppen. Er is idd geen bewijs dat het werkt op lange termijn, maar veel mensen hebben er baad bij (ik heb verschillende proefkonijnen in mijn omgeving-ik gebruik het zelf niet).
Maar om een lang verhaal kort te maken. Voordat ik het gaf leek het altijd alsof mijn paard een hoefzweer had aan haar slechtste been als ze smorgens opstond (dat duurde ongeveer 1 minuut). Na 4 weken glucosaminesulphaat/chondroitine gegeven te hebben, loopt ze na het opstaan gelijk goed weg. Dit is mijn enige motivatie om hiermee door te gaan. Echte voedingsupplementen bevatten vaak SMS Zwavel, wat pijnstillend werkt, deze stof zit bv ook in wilgentakken! Daar moet ik dus niets van hebben, dan weet je nog niets !

Dus, voordat je je bankrekening plundert, besef goed waar je mee bezig bent, kijk er eerlijk naar ! (wat deed je met je paard, en hoe rijdt je hem/haar nu) Het is zinvoller om eerst te zorgen voor goed hoefbeslag dan allerlei wonder middeltjes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:20

DePennyBitch"]
[quote="Cassidy"][quote="DePennyBitch schreef:
voedingssupplementen zijn er m.i. alleen voor bedoeld om de portemonnaie van de fabrikant te spekken, daar er geen enkele MEDISCHE onderbouwing kan worden gegeven of zoiets werkt.

en hoe je het ook wendt of keert.... uiteindelijk blijven het allemaal lapmiddeltjes, iets wat stuk is, kan namelijk niet meer heel worden.


Ik geef toe dat voedingssupplementen duur zijn, en dat er altijd aan verdient wordt, want voor niets gaat de zon op. Maar de resultaten van een supplement zijn soms zo duidelijk, dat de medische wetenschap af en toe ook voor een raadsel staat. Niet alles valt te meten en te bepalen. De medische wetenschap is ook niet almachtig...

En lapmiddeltje of niet, als het helpt je paard langer te kunnen gebruiken, dan mag het van mij hoor...dan maar een paar pakjes cigaretten minder, (als je toch over de prijs valt.)
[/quote]

Ik rook niet....

en ga voor mij aub niet zitten bepalen hoeveel ik wel en niet voor mijn paard moet uitgeven ja!!!

Ik krijg er een beetje een sik van dat ik steeds mezelf moet gaan zitten verdedigen tegenover "heel wat" bokkers, die menen dat ik naar ADB moet, een zenuwsnede moet laten zetten, gewricht in moet laten spuiten etc etc...
Verspil er maar geen pb-tjes meer aan mensen, ik ben niet om te praten.
ik ben geen egoist, ik hou zielsveel van mijn paard, en voor wie het nu nog niet snapt, zal ik het heel duidelijk neerzetten:

MIJN PAARD GAAT DOOD. HIJ GAAT NAAR DE SLACHT. HIJ WORDT AFGEMAAKT. WANT IK WIL HEM NIET LANGER LATEN LIJDEN. DAT HIJ ER NU NOG IS IS VANWEGE DE VERZEKERING.

Heel simpel dus. ik ben die hele HKO-discussie nu inmiddels zo verschrikkelijk zat, en al helemaal de mensen die maar blijven beweren dat een paard met een 4-tje gewoon kan lopen alsof er niks aan de hand is. En dat ik - omdat ik mezelf niet scheel wil kopen aan allerhande rotzooi die op de lange termijn toch niets uihaalt - een egoist zou zijn (en mijn paard "zomaar" naar de slacht breng) dat gaat er bij mij niet meer in.

Een egoist is een persoon die een paard langer dan noodzakelijk laat lijden, een egoist is een persoon die een paard houdt voor zijn eigen plezier.

En zo iemand ben ik niet.

PUNT.
[/quote]

Pennybitch, je doet je naam eer aan.

Voor de rest zul je mij er niet over horen dat jij je paard af laat maken. Het is jouw paard, en al jaag je hem hoogstpersoonlijk de kogel door zijn hoofd omdat hij toevallig op je kleine teen is gaan staan, wie zijn wij om het in ons hoofd te halen jouw op andere gedachten te brengen? Er zijn wel paarden om minder naar de slager gegaan.

Neemt niet weg dat ik het anders zou doen. En als mijn paard op een gegeven moment niet meer bereden kan worden, maar met pijnstillers en/of voedingssupplementen vrolijk door het leven kan gaan, dan rij ik er niet meer op. Ze krijgt dan haar pensioen. Bij mij, en niet bij een ander. Met pijnstillers. Waar je wel voor uit moet kijken is dat je de grens op een gegeven moment niet iedere keer gaat verleggen. Op het moment dat ze last gaan krijgen, en het niet met speciaal beslag en een pijnstiller draaglijk te houden is, dan moet de beslissing gemaakt worden, en vooralop tijd gemaakt worden het dier uit zijn lijden te verlossen. En als je er met je snuffert boven zit, en het paard iedere dag ziet, dan zie je niet meer dat het erger word. En dan ga je weleens te lang door. Hoe erg het bij die van jouw is weet ik niet. Ik ken het paard niet, ik weet niet wat je al hebt geprobeerd. Als je al wat hebt geprobeerd....

Ik weet wat ik voor mijn paard over heb, dat weet ik niet van jou.

En egoisten zijn wij paardenmensen allemaal. We hebben allemaal een paard aangeschaft voor ons eigen plezier. Niet omdat het paard dat leuk vind. Wij kunnen niet zonder het paard, het paard kan wel zeker zonder ons...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:11

Citaat:
Op het moment dat ze last gaan krijgen, en het niet met speciaal beslag en een pijnstiller draaglijk te houden is, dan moet de beslissing gemaakt worden, en vooralop tijd gemaakt worden het dier uit zijn lijden te verlossen

Laat ik dan zeggen dat dat allemaal al gedaan is
Ze doet alleen haar naam eer aan door alle pb's die ze krijgt dat ze niet van haar dier houd.
Iets wat ze nu net wel doet.
Juist om hem in te laten slapen, want hij loopt niet een beetje onregelmatig, maar wel een beetje erg veel.

En ik kan me voorstellen dat je wel eens irri word van alle mensen die denken te weten wat je moet doen, terwijl ze het paard nooit hebben zien lopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:33

Rest mij alleen te zeggen dat je met zo'n boktnaam idd zulke reacties wel uitlokt.

Voor de rest is het ook aan jezelf om de commentaren in de hand te houden. Zet het dan gewoon NIET op bokt. Dan krijg je ook geen goedbedoelde adviezen. As simple as that. Ik weet dat ik in zo'n geval het verhaal NIET op bokt neer ga zetten. Ik weet namelijk de mogelijkheden van het traject intussen wel. Maar weten wij veel wat degene die zo'n bericht plaatst wel of niet weet? Wij horen hier op bokt verhalen met mensen die met tranen in hun ogen de verhalen over AdB lezen of clinics met hem hebben gezien, en zich afvragen waarom ze het niet wisten en daardoor niet eerder hebben geprobeerd. Meestal nadat ze hun paard af hebben moeten laten maken. Dat lees je een keer, en dan adviseer je iedereen die met zo'n verhaal aankomt. Is altijd goedbedoeld, maar kan verkeerd vallen. Helemaal als het gevoelig ligt.

Dus komt er iemand die het hele traject al heeft doorlopen: val ons niet aan als we in jouw ogen verkeerde goedbedoelde adviezen geven. Wij weten namelijk niet wat jij weet en wat jij hebt geprobeerd.

Als het tijd is voor een paard om hem te laten gaan, dan laat hem gaan. Maar laat hem dan ook niet leven vanwege de verzekering. Heeft hij zulke ondragelijke pijnen, dan moet je het meteen doen, en niet op de centen letten. DAn pas hou je echt van je paard. En dat is mijn mening.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:44

DePennyBitch schreef:
MIJN PAARD GAAT DOOD. HIJ GAAT NAAR DE SLACHT. HIJ WORDT AFGEMAAKT. WANT IK WIL HEM NIET LANGER LATEN LIJDEN. DAT HIJ ER NU NOG IS IS VANWEGE DE VERZEKERING.

Heel simpel dus.

Een egoist is een persoon die een paard langer dan noodzakelijk laat lijden, een egoist is een persoon die een paard houdt voor zijn eigen plezier.

En zo iemand ben ik niet.

PUNT.


Dus je bent geen egoist en wilt je paard niet laten lijden, maar hij moet nog wel even blijven leven totdat de verzekering heeft uitbetaald.

Ik hang hier geen mening aan, ik constateer enkel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:49

je pony is kreupel omdat hij bevangen is heb ik begrepen. Maar als hij gezond was geweest, was hij dan ook kreupel geweest? Want een 3tje zegt niet zoveel hoor! Zat paarden met 3tjes die zuiver lopen maar ook met 1tjes die kreupel lopen. Laat je niet van alles aanpraten. Eerst die bevangenheid over laten gaan, op eiwitarm rantsoen over gaan.

Bij ons op stal staat ook een merrie die HKO heeft. Nou, zie er niets aan hoor Verward . ik weet niet hoe ze het geconstateerd hebben, waarschijnlijk aan de hand van foto's. MAar ze loopt zuiver. MAar ja, ze is dan ook niet bevangen...............

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:08

Cassidy schreef:
Carola, is hij op dit moment rad? Dan heeft hij geen last van. En ik zou idd foto's laten maken om te kijken of het erger wordt....

Hoe is die HKO geconstateerd? Alleen op de foto? Buigproef niet goed? Kreupelheid? Plaatstelijk verdoofd?

Als je paard echt in een korte tijd zoveel is gegroeid, dan lijkt het me niet verwonderlijk als hij last heeft gehad. Hoe vaak hoor je dat niet bij mensen? Waarom zou het bij paarden anders zijn?



Ed is hartstikke rad, en altijd geweest eigenlijk. In totaal is ie een paar dagen iets minder geweest.
Op de foto is ie slecht, volgens een DA. Ikzelf vond het wel meevallen.
Buigproef is ie ook rad op.

Ikzelf heb me er ook enorm in verdiept (als aankomstig DA!), dus ikzelf kan vrij goed zien hoe het met hem gaat. Ik rij hem bijna niet meer, maar hij wordt dressuurmatig gereden door m'n zusje. Ik ga vaak naar haar lessen kijken, en dan gaat het altijd lekker. Ook op wedstrijden presteerd ie nog prima.

Het is wel zo dat hij vrij lang moet worden losgereden, en pas na 30 minuten gaat ie meer swingen en dansen. Maar daarvoor is ie ook rad en prima, dus ach....
Ik til er niet zo zwaar aan hoor! Hij loopt goed, wat zou het dan uberhaupt uitmaken dat ie op de foto een 4je zou hebben? En de beoordeling van die foto's is ook zo subjectief als de pest.

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:25

Is er dan niemand die concludeert dat HKO misschien helemaal niet door afwijkingen in dat straalbeentje veroorzaakt wordt??????
paarden met "4-tjes" die gewoon normaal lopen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:44

Dat word hier toch ook vaker gezegd dat er paarden zijn met 1tjes die kreupel zijn en paarden met 4tjes die nergens last van hebben Lachen

Maar als ze met verdoving in de ondervoet toch bij dat hoefkatrol stukkie komen en hij is ineens niet meer kreupel, weet je toch dat het daar wel zit Lachen

callippo

Berichten: 3202
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:47

Tsja, of zou het ook in een ander deel van de hoef kunnen zitten....
Een ontsteking van de zoollederhuid door te diepe steunsels bijvoorbeeld
Er zijn ook paarden die HKO als diagnose hadden, waarbij de steunsels werden ingekort en de kreupelheid vrijwel direct verdween. (helaas niet bij mijn paardje, maar het verschil in diepte van de steunsels is duidelijk zichtbaar tussen het 'gezonde' en 'zieke' been)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:48

Maar dat is ook op de foto's te zien?
Of door een goede smid?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:51

Sugarmiss"]
[quote="DePennyBitch schreef:
MIJN PAARD GAAT DOOD. HIJ GAAT NAAR DE SLACHT. HIJ WORDT AFGEMAAKT. WANT IK WIL HEM NIET LANGER LATEN LIJDEN. DAT HIJ ER NU NOG IS IS VANWEGE DE VERZEKERING.

Heel simpel dus.

Een egoist is een persoon die een paard langer dan noodzakelijk laat lijden, een egoist is een persoon die een paard houdt voor zijn eigen plezier.

En zo iemand ben ik niet.

PUNT.


Dus je bent geen egoist en wilt je paard niet laten lijden, maar hij moet nog wel even blijven leven totdat de verzekering heeft uitbetaald.

Ik hang hier geen mening aan, ik constateer enkel.
[/quote]

Op een dergelijk laag antwoord zou ik geen reactie meer moeten geven, maar het is mijn "afwijking" dat ik dit wel doe.
Ja mag blij zijn dat je dit niet recht in mijn gezicht zegt, want dan had ik je vierkant neergehoekt!!! Wie ben JIJ om te oordelen wat de procedure is die helaas gevolgd moet worden als je je paard verzekert? Wie ben JIJ om te oordelen dat ik mijn paard "alleen maar hou tot de verzekering uitbetaald heeft"? Wie ben JIJ uberhaupt om te oordelen?
Zak er ff lekker diep in!!!
en als dit mij een ban oplevert, so be it! Ik weiger alles zomaar te slikken van mensen die zonodig commentaar willen geven over mijn situatie. Ik dacht met mijn naieve gedachtegang dat we hier volwassen waren....

dus ban mij maar als je wilt, ik geef er he-le-maal niks om!!!!!! Bah, wat een walgelijk iets is dit zeg!

Fitzroy

Berichten: 25118
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:30

PennyBitch, maak je niet zo druk joh.

Ik vind de reacties van zowel Sugarmiss als Cassidy ook erg laag. Ik heb precies hetzelfde gedaan. Mijn paard moest ook nog 3 weken wachten totdat de verzekering afkwam. 3 weken extra op het land dan maar, anders kun je net zo goed niet verzekeren.
Ik denk dat Cassidy en Sugarmiss hun paarden niet verzekerd hebben. Is makkelijk praten over andermans portemonnee.

DubbelFun

Berichten: 88699
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:37

Wel verzekerd, maar mijn principes (paard geen pijn laten lijden) gaan boven het vangen van geld.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:41

Fitzroy schreef:
PennyBitch, maak je niet zo druk joh.

Ik vind de reacties van zowel Sugarmiss als Cassidy ook erg laag. Ik heb precies hetzelfde gedaan. Mijn paard moest ook nog 3 weken wachten totdat de verzekering afkwam. 3 weken extra op het land dan maar, anders kun je net zo goed niet verzekeren.
Ik denk dat Cassidy en Sugarmiss hun paarden niet verzekerd hebben. Is makkelijk praten over andermans portemonnee.


Bedankt Fitzroy...

Het werd me ff allemaal teveel. je moet weten dat ik gisteren naar de kliniek ben geweest om het doodvonnis (zoals ik dat noem) te laten tekenen. Het zijn voor mij zeer emotionele tijden. ik zou Lorenzo het liefste morgen al wegbrengen, maar helaas heb je daar zodra de verzekering je paard overneemt, niets meer over te vertellen.
Het klinkt heel zuur om hier op te moeten wachten, maar hoe hard het ook klinkt.... het verzekeringsgeld is de enige vorm van genoegdoening die je nog kunt krijgen. Want je bent je paard, je vriend, je alles..... gewoon kwijt, en dat is eigenlijk niet met geld goed te maken.
Op Lorenzo rijd ik al bijna 4 maanden niet meer, hij mag alles en hoeft niks meer. hij geniet nog erg van het lopen in de wei, al wordt dit snel ook minder, want zijn loopvermogen gaat snel achteruit. Daarom verwen ik hem schandelijk en probeer ik zijn laatste dagen zo fijn mogelijk te maken.
Maar dat er dus bepaalde individuen zijn die op een dergelijke harde en kwetsende manier tegen je tekeer gaan.... die mensen weten er dus helemaal niks van.....

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:43

Sugarmiss schreef:
Wel verzekerd, maar mijn principes (paard geen pijn laten lijden) gaan boven het vangen van geld.


erg fijn voor je joh!

Vraagje: waarvoor verzeker jij je paard dan???? is namelijk helemaal weggegooid geld als je dat niet doet om er zelf wijzer van te worden.

so get a life and get lost.... pleaaazzze Boos!

Enne... rekening houden met andere mensen en hun gevoelens moet je duidelijk nog leren... Lips are sealed

Fitzroy

Berichten: 25118
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:46

Kun je niet met de verzekering afspreken dat je hem zelf weg mag brengen? Dat kon ik destijds regelen met de verzekering. Dat gaf mij het veilige gevoel dat ik zeker wist dat hij bij het slachthuis belandde. Bovendien ben ik tot het allerlaatste moment bij hem geweest en weet ik dat hij geen stress heeft gehad.
Je moet alleen dan naar hun slachthuis rijden, dat is het enige, maar dat had ik er wel voor over.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:55

Fitzroy schreef:
Kun je niet met de verzekering afspreken dat je hem zelf weg mag brengen? Dat kon ik destijds regelen met de verzekering. Dat gaf mij het veilige gevoel dat ik zeker wist dat hij bij het slachthuis belandde. Bovendien ben ik tot het allerlaatste moment bij hem geweest en weet ik dat hij geen stress heeft gehad.
Je moet alleen dan naar hun slachthuis rijden, dat is het enige, maar dat had ik er wel voor over.


Dat klopt en mag idd.
via Interpolis (waar ik verzekerd ben) moet je naar Kruiningen in Zeeland.
Ik wil dit ook doen, want dat ben ik verplicht aan mijn vriendje vind ik.

Ik wil hem de dag vantevoren ook volledig wassen en invlechten etc. want dan kan ik tot aan het slachthuis hem het idee geven dat we iets heel erg leuks gaan doen (wedstrijd dus). Het klinkt allemaal heel erg knullig, maar ik weet zeker dat dit zal helpen om de laatste gang van mijn paardje zo "prettig" mogelijk te maken. dieren weten weliswaar dat er iets gaat gebeuren, maar WAT precies, dat merken ze pas in het slachthuis zelf.... gelukkig. Verdrietig

Het wordt een moeilijke tijd maar ik zal sterk zijn voor Lorenzo. Pas als het over is, gun ik mezelf de tijd om te rouwen om het verlies dat ik geleden heb. Huilen

en voor diegenen die zo nodig moeten katten: