En langzaam valt het kwartje....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

En langzaam valt het kwartje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 10:45

Jeetje ben ik nu al een jaar zo ongeveer aan het trainen op de verzamelde draf, en naar piaffe en passage. Ik heb er zowat geen ervaring mee, vandaar dat het zo lang duurt. Telkens als ik vanuit de stap naar de paffe wou gaan werd hij boos. Hij snapte het niet goed, en werd druk. Soms zo erg dat ik daarna gewoon helemaal opnieuw ben begonnen. Ik vond het wat zielig voor hem, omdat het mijn schuld was. Ach gut Maar ja als niemand je wil helpen ga je toch iets proberen.
Nou rijd ik eigelijk altijd met sporen, grove wiel sporen. Dit omdat ik zo min mogelijk met mijn been wil doen. Ik geef veel shows, en dan staat het slordig als men je been echt ziet werken. Het gaat prima met spoor. Gisteren ging ik dus lekker rijden, en toen ik erop zat merkte ik ineens dat ik mijn sporen vergeten was. Ach eigenlijk wel zo goed, eens zonder sporen rijden.
En toen........ Bloos
Pakte meneer ineens zonder boos te worden of uit te zwaaien de piaffe aan, voor wel 3 pasjes!!!!! Ik kan dit echt niet goed, even voor alle duidelijkheid, en ik wou dat ik wat hulp had. Maar ik was zo trots op hem.
Mijn vraag is nou, kan het zijn dat ik toch te strerk was met mijn benen, met die sporen om? Of is het gewoon dat meneer een goede dag heeft? Hij kreeg echt een beetje kadans erin, en bleef netje nageefelijk. Hij is altijd wel een beetje een gevoelig mietje, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Maar werkelijk heeft dat nou aan die sporen gelegen? Dan ga ik me heel diep schamen dat ik ze niet eerder heb afgedaan, en dat ik ook niet eens heb gemerkt dat ik te sterk was met mijn been. Dacht namelijk altijd dat ik niet sterk genoeg was..... Arme max. Verdrietig


sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:35

misschien was het kwartje ineens gevallen... doe het de volgende keer nog eens zonder spoor en je zal het weten..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:01

dat denk ik ook.
om iets goed uit te kunnen voeren moet je gewoon veel oefenen, en als hij het nog niet eerder heeft gedaan snap ik het ook wel.
maar krijg je dan ook helemaal geen les?


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 13:31

Ik heb wel veel les gehad, o.a. van Diana v/d Spek en marijke Folmer. Maar niet op dit paard. En ook niet op deze oefeningen. Helaas woon ik sinds december echt in een gat, en is er niemand die mij op dit niveau wil les geven. Het zou veel beter zijn. Nog veel beter zou zijn als ik het kon uitbesteden aan iemand die het goed kan. Lijkt me voor m'n paard een stuk fijner. Dan kan ik het weer op hem leren. Ik ga vanavond als het wat koeler is gewoon weer zonder sporen rijden idd, misschien doet ie het weer....

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:18

ben benieuwd!
succes.
( is idd wel erg irritant voor je)

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:41

sherwood schreef:
Ik heb wel veel les gehad, o.a. van Diana v/d Spek en marijke Folmer. Maar niet op dit paard. En ook niet op deze oefeningen. Helaas woon ik sinds december echt in een gat, en is er niemand die mij op dit niveau wil les geven. Het zou veel beter zijn. Nog veel beter zou zijn als ik het kon uitbesteden aan iemand die het goed kan. Lijkt me voor m'n paard een stuk fijner. Dan kan ik het weer op hem leren. Ik ga vanavond als het wat koeler is gewoon weer zonder sporen rijden idd, misschien doet ie het weer....


Maar dan moet je zelf ook op deze manier rijden en het 'eruit' kunnen krijgen! Zoals ik in het andere topic al zei: Samen bij Iemand in training!! Haha!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:48

Het kan misschien ook wel zo zijn, dat je, omdat je geen sporen draagt, toch je benen meer gebruikt en ze er beter aan hebt, dat je paard toch net even nodig heeft!
Dat heb ik gehad met het 'op de benen sturen'. Ik moest hem eerst zowat 'de bocht om sleuren'. Maar toen ik hem echt goed met mijn benen ging begeleiden, hoefde ik alleen maar mijn binnenhand iets naar binnen te brengen om de sturen! Als je paard het eenmaal door heeft met wat meer been, kun je er weer aan gaan trainen om het ook met minder been voor elkaar te krijgen..

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 15:44

idd ik leg denk ik onbewust mijn kuit er meer aan. Dat doe ik niet echt als ik proen aan heb, om hem zo min mogelijk te raken. Dat zou dus best kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:52

Wat ladyjane zegt klinkt erg aannemelijk.
En veel paarden reageren toch wel geiiriteerd op een scherpere spoor, dus beide samen zou het wel eens kunnen zijn.

En uiteindelijk moet alles toch uitgevoerd kunnen worden zonder sterk been of spoorgebruik.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 15:59

En dat kan ook. Maar ik ben de gene geweest die er bewust voor heeft gekozen met een spoor te blijven rijden. Ik wouhem absoluut niet afstompen. Ik was bang dat als ik zonder spoor zou rijden hij wel eens wat stomper zou kunnen worden. Maar het is dus juist andersom...
Er zijn van die momenten dat je er gewoon niks meer van snapt. Als ik les zou kunnen krijgen met hem, zou dat 1 van de eerste dingen zijn die ik ging doen. Helaas in dit gat zijn meer springruiters te vinden, en duitse lessen zijn niet te volgen. De dressuur ruiters die er zijn, zijn niet van plan op dat niveau les te geven aan zo'n paard. Bah!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:48

Je kunt ook bij 'je eigen instructrice' of iemand die je wel les zou kunnen geven, een weekend in de maand ofzo gaan trainen. Dat doet een vriendin van mij ook en dat bevalt haar prima. Zij lest bij Antoine de Both.

Ik rijd ook altijd met grove wielsporen, maar ik moet toch het meeste met mijn kuit doen van mijn instructrice... Ja, zij is heel erg op de benen.... Maar dat wil niet zeggen dat ik ook echt met mijn benen moet stompen!!! Onbewust doe ik dat wel te veel, en dan nog zonder reactie van het paard ook!! Daar moet ik mee stoppen dus! Maar Amera heeft het dan meer over je been aanleggen en je been tijdens een wending achter de singel enz.. En altijd de kuiten aangesloten aan het paard! Ik heb nu bijna zes jaar les van haar en heb eigenlijk nu pas echt het gevoel dat zij bedoeld te pakken...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:55

Vraagje: hóe geef je je hulp aan voor piaffe?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:36

Ik vraag hem in stap wat korter in de pas, en dan is ie dus al gesloten. Dan geef ik de hulp voor draf, maar houd hem zo gesloten. Op dat moment treed de achterhand onder en gaat ie heel kort draven. Helaas houd ie dat maar heel even vol, en dan gaat ie al naar opzij en wil ie op de plaats in galop. Daar komt mijn probleem dan ook om de hoek kijken....

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:39

O ja, ik heb het vandaag weer zonder sporen geprobeert, maar tijdens een stort bui, en donderslag enzo was ie me net iets te nerveus om goed te concentreren Boos!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:40

Dan zou je eigenlijk al blij moeten zijn met die paar pasjes. Koester ze, want het zit er in!

Rij gewoon een pas of 3 en rij dan weer weg of sta stil. Uiteindelijk merk je dat je er na een tijd 4 en zelfs meer uit kan krijgen.

Dit dus met het oog dat de pasjes díe je rijdt ook echt van jou zijn. Uiteindelijk gaat hij het beter begrijpen en zal hij ook de kracht voor vinden. Vergeet niet dat een paard enorm moet dalen in zijn achterhand om een correcte piaffe te laten zien; met alle zweetdruppels en frustraties van dien... Knipoog

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:45

Dank je da's een grote troost! Ik dacht dat het puur aan mij lag. Hoor regelmatig dat paarden in 1 seizoen het geheel onder de knie hebben...
Vaak daalt ie te erg, en kan dan niet eens meer z'n achterbenen optillen, dan zit ie zowat. Zwwetdruppels en frustratie zijn er reeds, nou de rest nog hahaha.
Maar ik doe het dus wel goed? Dat ik niet iets drastisch moet gaan veranderen ofzo? Ik heb er dus echt weinig verstand van nog. Ik heb het eens een paar keer mogen doen op Diego, een coctail hengst die dat erg makkelijk deed. Zo heb ik een beetje het gevoel gekregen. Maar da's iets heel anders dan het een paard aanleren
Laatst bijgewerkt door sherwood op 02-06-03 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:46

de aanhouder wint! En probeer je niet al te veel te focussen op de piaffe: rij ze alleen als je paard er klaar voor is op dat moment, anders haal je teveel spanning naar boven wat meer kwaad dan goed doet! Knipoog

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:47

Haha ik had 'm nog net even veranderd, denk dat je mijn eerste bericht nog hebt gelezen...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 20:50

Ik ken Diego wel: van Sanne? Daar heeft Natalie Smeets op gereden.. (sorry even offtopic)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 20:51

Ja dat is 'm! Ik heb daarmee mogen dekken. Mijn donnerhall is daar nu hoogdragend van, en mijn andere merrie had van hem een veulen gekregen. Ze is er helaas bij dood gegan, en dat veulentje pas geleden ook. Door een ongeluk. Best een helel leuke hengst diego.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Oza04 en 55 bezoekers