"kreupele springequipe" naar de kampioenschappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

"kreupele springequipe" naar de kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 13:04

Dan maar met een "kreupele springequipe" naar de kampioenschappen

Bondscoach Bert Romp loopt te grommen

SANKT GALLEN.- De bondscoach van de Nederlandse springruiters Bert Romp (45) loopt te grommen. Oorzaak daarvan zijn de tegenvallende prestaties van het Oranje kwartet in de eerste twee wedstrijden die meetellen voor de FEI Samsung Super League. Eén na laatste staan de Oranje springruiters nu en dat is op zijn zachtst gezegd een grote teleurstelling voor Romp, die ook als ruiter, net als nu als bondscoach, wilde winnen en slecht tegen zijn verlies kan.

Zondag staat in het Zwitserse Sankt Gallen de derde wedstrijd in het kader van deze wedstrijdenreeks op het programma en ook nu weer kan Romp niet beschikken over al zijn beste ruiters en paarden. Daaraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Romp wordt geconfronteerd met blessures bij paarden, onwillige ruiters en eigenaren. Voor Aken wil Bert Romp echter alle neuzen één kant op hebben staan. "Ik ga liever verder met een 'kreupele' equipe waar van ik op aan kan, dan dat ik met de sterksten aan de start verschijn zonder te weten of ik die twee weken later weer op kan stellen", zegt Romp, die medio volgende week met ruiters en zo nodig eigenaren en sponsoren om de tafel gaat zitten in een laatste poging de marsroute naar de einddoelen uit te zetten.

Die einddoelen zijn het EK voor springruiters in het Duitse Donauesschingen en de finale van de FEI Samsung Super League in Barcelona. "In potentie hebben wij goede paarden en sterke ruiters en wij hadden ons nu in de top drie moeten bevinden, in plaats van de staart van het klassement. Ik wil keihard ingrijpen en dat kan omdat ik mij verzekerd heb van de onvoorwaardelijke steun van het bestuur van de KNHS, de hippische bond".

Dat de bondscoach voor La Baule, de eerste wedstrijd, niet over Jan Tops kon beschikken was een tegenvaller. "Jan meldde mij dat zijn beide toppaarden Roofs en Grande Dame met een blessure stonden. Ik ben gaan kijken en dat was waar. Niet dat ik twijfelde aan de woorden van Tops, maar ik wilde de geruchten in de hippische wereld dat hij weer zijn geheel eigen plan zou trekken bij voorbaat de kop kunnen indrukken", vertelde Romp. Tijdens zijn bezoek aan de stal van Tops stuitte hij bij de Valkenswaardse ruiter op een muur van onbegrip. Dat Tops niet in La Baule van start ging was door de blessures een gegeven, maar dat hij er dit weekeinde de voorkeur aan geeft om wel in Hamburg in de Riders Tour van start te gaan en niet in Sankt Gallen, is voor Romp moeilijk te accepteren.

Ook de relatie van de bondscoach met de stal van Gerco en Wim Schröder staat onder druk. "In La Baule sprong Eurocommerce Berlin zeer goed. Ik heb Wim Schroder voorgelegd dat ik hem met zijn schimmelhengst in Rome aan de start wilde zien. Zou hij daar een vergelijkbaar resultaat realiseren als in La Baule, 4 en 0 strafpunten in de landenwedstrijd, dan waren zij zeker van een startbewijs in Aken. Wim zei af voor Rome, omdat in hun ogen het paard nog te jong is om in drie weken twee zware landenwedstrijden te lopen, maar hij kon amper een week later wel van start gaan in de Grote Prijs van Hamburg". Dat bevreemde Romp, temeer omdat hij van tevoren ook met Wim sluitende afspraken gemaakt dacht te hebben. "Ik heb alles duidelijk met Wim Schröder gecommuniceerd, en pas er voor dat men nu mijn woorden verdraaid en mij verwijt onduidelijk te zijn geweest. Na La Baule zou Rome volgen en dan zouden we gas terugnemen voor Aken", verklaart Romp, die zich er over verbaast dat Cees Visser, één van de eigenaren van de Eurocommerce stallen, in Rome tegenover journalisten ontkende dat die afspraken waren gemaakt. "Als wij hadden geweten dat na La Baule een even goede prestatie in Rome toereikend was geweest om in Aken te mogen starten hadden wij ons programma omgegooid, waardoor Berlin in Rome van start had kunnen gaan", verklaarde Cees Visser afgelopen weekeinde in Rome.

Omdat er voor de eerste drie wedstrijden tegenslagen waren met geblesseerde paarden en onwillige eigenaren was Bert Romp gedwongen de ene noodgreep na de andere uit te voeren, om in ieder geval met een equipe aan de start te komen. Romp zet het even op een rijtje: "Voor La Baule had ik gekozen om de sterkst mogelijke Nederlandse equipe aan de start te brengen en die had moeten bestaan uit Gert-Jan Bruggink, Gerco Schröder, Angelique Hoorn en Jan Tops. De laatste viel af en werd vervangen door Wim Schröder". De bondscoach werd in Las Vegas, drie weken voor La Baule, geïnformeerd door Gerco Schroder dat zijn paard Eurocommerce Monaco niet fit was en dus niet in La Baule zou kunnen starten. Daarop deed Romp een beroep op Eric van der Vleuten met Audi's Jikke. In Rome, de tweede wedstrijd in de Samsung Super League, had de bondscoach Wim en Gerco Schröder aan de start willen brengen, samen met Eric van der Vleuten en de beste Nederlander uit het groepje dat vier weken door Italië had getourd. Die beste man werd Wout-Jan van der Schans met Broere's VDL Atlantic. Toen in La Baule Jikke geblesseerd uitviel, werd door Romp een keuze gemaakt voor Albert Zoer met de merrie Lowina. Dit paard is in de ogen van Romp één van de beste paarden die in Nederland loopt, vandaar dat deze merrie na structureel goed overleg tussen Romp en de familie Zoer volgende week veertien dagen naar de stal van Romp verhuist, om daar in de dressuurmatige africhting de puntjes verder op de i te zetten.

De Oranje equipe werd helemaal uit elkaar gehaald toen Eurocommerce te kennen gaf de schimmelhengst Berlin niet af te willen staan. "Toen moest ik als absolute noodsprong in Rome een beroep doen op Rob Eras", vertelt Romp.

Nu in Sankt Gallen lijkt Romp een goede equipe te hebben, die o.a. bestaat uit Olympisch kampioen Jeroen Dubbeldam met de schimmel De Sjiem. "Deze combinatie gaat alleen van start in de Landenwedstrijd. Dat is de lijn die Jeroen en ik samen uitgezet hebben. Afgelopen weekeinde sprong de combinatie in het Oostenrijkse Aach en was in de eerste manche van de Grote Prijs foutloos. In de barrage kreeg de schimmel iets last van een rugblessure, maar daar lijkt De Sjiem na een intense massage geen last meer van te hebben", vertelt Romp, die erg is ingenomen met de beslissing van Dubbeldam om zijn Olympische paard alleen maar in de Landenwedstrijd in te willen zetten. "Deze inzet toont de mentaliteit van Dubbeldam om met de equipe topprestaties neer te willen zetten en daarom de Grote prijs van vrijdag te vergeten" stelt Romp. "Als Dubbeldam en De Sjiem hier in Sankt Gallen twee goede rondjes laten zien staat niets deelname in Aken in de weg, en als er geen blessures op hun weg komen is hun eindpunt dit seizoen na het EK in Donaueschingen de finale van de Samsung Super League in Barcelona".

Ook de in Sankt Gallen aanwezige Gert-Jan Bruggink mag zich na een even goede rit aanstaande zondag in de landenwedstrijd als in La Baule, 0 en 4, zeker weten van uitzending naar Aken. Als hij ook daar de verwachtingen kan waarmaken kan hij eveneens rekenen op een ticket naar het EK.

" Angelique Hoorn heeft in La Baule wisselend gepresteerd", zegt Romp, maar hij hoopt dat dat zij zich in deze derde wedstrijd weet te revancheren. "Onze vierde man, Marc Houtzager, is met Jacomar niet mijn eerste keus voor een wedstrijd op dit niveau, maar ik heb niets anders", is de visie van Romp, die wel is ingenomen met het feit dat Houtzager toch naar Sankt Gallen heeft willen komen, terwijl hij liever een wedstrijd in München had willen rijden, die beter bij de mogelijkheden van zijn paard passen. "Als je die inzet toont dan is het zuur dat Tops en de gebroeders Schröder wel in Hamburg rijden en deze landenwedstrijd links laten liggen", zegt Romp, die als geen ander weet dat je niet met drie maar met vier topcombinaties aan de start van de Samsung landenwedstrijden moet verschijnen. "De vierde ruiter moet in staat zijn om een gevallen steekje op te rapen en weg te poetsen. Helaas hebben we tot nu toe te veel steekjes laten vallen en hadden wij geen ruiters in ons team die in staat waren te compenseren. Daardoor hangen we nu in de staart van het klassement". Romp wil niet verhelen daar alle verantwoordelijkheid voor te dragen. "Natuurlijk ben ik verantwoordelijk en daarom ben ik er nu zat van dat anderen mij dwingen een beleid te volgen dat niet het mijne is. Ik weet dat de door mij ruim voor het begin van de Super League uitgezette lijn een goede is. Daarom wil ik nog eenmaal met iedereen om de tafel, om te weten wie mij willen volgen. Met die ruiters ga ik verder en zij die hun eigen koers willen blijven rijden neem ik niet meer op in het Oranje kwartet", zegt Romp.

Eén van de voorbeelden die bondscoach Romp aanvoert is dat alle ruiters en eigenaren een verklaring moeten ondertekenen dat zij hun paard waarmee ze geselecteerd zijn voor een kampioenschap en waarvoor zij "nominatief" worden ingeschreven niet mogen verkopen. "Er zijn ruiters en eigenaren die zelfs deze verklaring weigeren te ondertekenen. Dan wordt het wel heel moeilijk om prestaties neer te zetten", gromt Romp. Daarbij komt dan nog eens dat in landen als Frankrijk en Zweden ruiters, eigenaren, bondscoach en veterinairen wel op één lijn zitten en er met elkaar voor gaan. Anderzijds vindt Romp ook dat hij het niet kan maken om ruiters als Zoer in te zetten zonder uitzicht op een plaats in de equipe die op de kampioenschappen in actie komt.

Romp is in een spagaat terecht gekomen. Enerzijds heeft hij begrip voor de ruiters die om hun sponsoren te dienen er de voorkeur aan geven in bijvoorbeeld de Riders Tour van start te gaan. Anderzijds moet Romp met het Oranje kwartet in de Samsung Super League aansprekende resultaten neerzetten. "De spagaat waarin ik verkeer is dat ik topcombinaties wil inzetten, maar dat niet kan door onwilligheid. Daardoor moet ik mindere combinaties inzetten die eigenlijk niet mee kunnen naar de kampioenschappen. Die onwilligheid is er bij de toppers niet wanneer zij naar de kampioenschappen kunnen. Dan hebben de mindere combinaties de pijp leeg en presteren dus minder. Die spagaat ben ik beu. Daarom ga ik liever met de al gememoreerde 'kreupele equipe', die op papier minder sterk lijkt, maar welke wel bestaat uit zeer gemotiveerde ruiters. In zo'n equipe heb ik meer vertrouwen voor een goed resultaat op het EK in Donaueschingen dan in een equipe waarvan de ruiters er in de Samsung Super League de kantjes af hebben gelopen", aldus Romp.

bron KNHS