* Wil ,help!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-01 22:23

Als eerste welkom en fijn dat u hier bent!!!
Ik had een vraag, die ik hier wel vaker heb gesteld maar dan werd ik altijd doorverwezen naar een een of ander internetadres waar niks stond wat ik bedoelde dus hopenlijk kan u mij helpen want de dierenarts waar ik ben geweest kan hier ook niet zoveel over vertellen!!!T gaat om speciaal beslag, wat is waar nu goed voor????
Mijn paard heeft lichte artrose en lichte kogelkantrol en staat op rubber zooltjes maar hij blijft bij het inrijden onregelmatig lopen, kan ik misschien niet beter ander speciaal beslag nemen???en...zijn hoefstand moet ook geccorigeerd worden!!!
Ik hoop dat u mij antwoord geeft!!!
Alvast bedankt!!!! Monique. Party!!


Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 23:08

Misschien zou EDSS iets voor je zijn, dit is speciaal beslag voor o.a. hoefkatrol. Zover ik weet wordt het in nederland nog niet gebruikt, maar in de us is het al heel gewoon. Misschien kan Wil hier ook iets over vertellen? Ik ben hier nl. zeer benieuwd naar. Mijn paard reageerd ook niet goed op het beslag dat jij beschrijft (met rubber zooltjes ed.).

Groetjes,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 14:12

Je bent nog steeds lekker aan het studderen he met je paard.
Hoe is het nou afgelopen met die handelaar.
Ik zou er echt gallisch van worden hoor. Hier heb je toch geen paard voor.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-01 21:07

Ik word er ook helemaal gek van!!!
Maar de handelaar neemt hem waarschijnlijk niet terug!!! Dus...ik moet maar doorgaan en proberen hem goed te krijgen!!!?

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 23:02

Moniquelucky Allereerst U is ook maar gewoon je of jij, dat meelt makkelijker.

Ik kan van hier achter mijn pc vandaan niet beoordelen wat er onder je paard allemaal aan speciaal beslag aanwezig is en "kogelkanrol" is een mij onbekende term ik denk dat je paard last heeft van hoefkatrolontsteking en artrose.

In geval van hoefkatrolontsteking gaat het om het ontlasten van de buigpezen want die lopen onder het sraalbeenje door en vomen daar een soort van katrolmechanisme (omloopwieltje).

Dus de hoefstand korrigeren betekend in dit geval dat de hoef steiler gezet moet worden.

En het beslag wat jij moet nemen is waarschijnlijk datgene wat je da je heeft voorgeschreven, en daar ben ik nu juist zo benieuwd naar dus als je dat naar voor kan halen zijn we qua duidelijkheid een stuk verder. Ook wat betreft die artrose, waar zit die specifiek? Artrose is (algemeen) botwoekering maar kan in de hoef ook gebruikt worden voor verbeendering van de kraakbeendelen op de hoefbeentakken.

Ik ben bereid als je mij die duidelijkheid kan geven, eventueel, je hoefsmid te raadplegen hoe hij het probleem aanpakt, en het te verduidelijken in dit forum.

Hoefkatrolontsteking is een zeer serieus probleem en de paarden die er kreupel op gaan, Kan je zo nog maar 1 2 3 weer niet gemakkelijk goed laten lopen. Zelfs niet met een knap stukje orthopedisch hoefbeslag. Mijn ervaring is dat Alleen een lichte mate van hoefkatrolontsteking redelijk goed te helpen is door een balkje van vierkant 10 mm onder het hoefijzer te lassen op de plaats waar normaal een paar schroefgaten worden gemaakt. Dan komt de hele hoef van achter een stukje omhoog wat de buigpees ontlast. Tevens zorgt dat balkje ervoor dat de voet bij het naar voor bewegen eerder gestopt word in zijn beweging, dus de beweging van het been wordt onder het paard meer naar achter uitgevoerd en dat geeft ook ontlasting.

Naar mijn ervaring doet een zooltje niets bij hoefkatrolontsteking, maar afhankelijk wat die artrose bij jouw paard inhoud, kan het een hele goede oplossing zijn.

Geef me maar meer info dan praat ik graag verder met je over dit probleem.

Wil

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 17:38

Na het stukje van Wil te hebben gelezen, moet ik gewoon even reageren. Sorry Wil, maar ik ben het absoluut niet met je eens.

Bij mijn paard is bijna twee jaar geleden (vlak nadat we haar hadden gekocht) hoefkatrolontsteking vastgesteld door de kliniek in Klijndijk. Rechtsvoor fase 4 en linksvoor fase 2. Ze liep er continu kreupel op, zelfs na een maand rust. Onze hoefsmid heeft er toen egg bars met leren zooltjes en siliconen onder gezet. De dag na het beslaan liep ze al niet meer kreupel.

Vervolgens zijn we haar gaan trainen, dubbele longe-werk, lange buitenritten en na een jaar ook weer dressuurwerk. Ze liep na 1,5 jaar zo goed, dat ze sinds 3 maanden weer op gewoon beslag staat (gewone ijzers, zonder zooltjes en siliconen). En ze loopt nog steeds 100%, ze heeft nooit meer 1 stap gekreupeld.

Speciaal beslag kan dus heel goed helpen. Wellicht niet bij ieder paard, maar om nu te zeggen dat het helemaal niet werkt of alleen bij een lichte vorm van hoefkatrol, daar ben ik het dus niet mee eens.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-01 23:24

Wil bedankt(en Mirjam ook) ik ga morgen naar Utrecht en ik laat de uitslag weten!!!
Killian heeft lichte artrose en lichte hoefkantrol.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 08:32

Mirjam ik moet gewoon even reageren

Die egg bar hoefijzers beogen het zelfde als het speciale beslag wat ik graag toepas.
Maar hoe kun je weten of het zonder zool en siliconen opgelost had kunnen worden, je paard heeft 1,5 jaar lang niks anders gehad.

Het punt is dat alle hoefsmeden (ik ook) in eerste instantie naar een uit het verleden beproefde methode grijpen, en er zijn vele wegen die naar Rome leiden

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 12:18

Ik gebruik Primeval voor de artrose en heb geen speciaal beslag meer nodig, hij staat gewoon op ijzers.

Voorzitster AFM

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 23:36

Hoi Wil,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb het gevoel dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel.

Ik reageerde op je zin:
Hoefkatrolontsteking is een zeer serieus probleem en de paarden die er kreupel op gaan, Kan je zo nog maar 1 2 3 weer niet gemakkelijk goed laten lopen. Zelfs niet met een knap stukje orthopedisch hoefbeslag. Mijn ervaring is dat Alleen een lichte mate van hoefkatrolontsteking redelijk goed te helpen is door een balkje van vierkant 10 mm onder het hoefijzer te lassen op de plaats waar normaal een paar schroefgaten worden gemaakt.

Mijn paard, die kreupel liep op een zware mate van hoefkatrolontsteking (fase 4), liep direct goed op de egg bars. Onze smid heeft daarnaast haar in de afgelopen tijd hoger op de verzenen gezet (zonder balkje, maar door het bekappen).

En ja, ze heeft ze 1,5 jaar onder gehad en misschien had onze smid ook wat anders kunnen proberen. Zonder zooltje of met een balkje. Maar als deze methode goed helpt? Mijn paard is nummer 2 bij onze smid die binnen 2 jaar weer op gewone ijzers staat en in de dressuursport gewoon wordt uitgebracht. En (volgens mij) heeft hij er maar drie gehad, dus dit kan je redelijk succesvol noemen.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:06

Mirjam

Ik ben heel blij voor je dat je paard het zo goed doet.

Neem van mij aan dat het ene paard van een zware klasse hoefkatrolontsteking zelfs minder last kan hebben dan de andere van een klein heofzweertje.

Het is mij zelfs al gebleken dat paarden met kleine hoefproblemen die een slecht aanwijsbare oorzaak hebben, door goed basis beslag beter lopen als ooit te voren op allerlij orthopedisch werk.

Vaak is het aan het inzicht van je hoefsmid, hoe het probleem op te lossen. En een slagingspercentage van 2 op 3 is ronduit goed te noemen

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 00:36

Wil,

Ja, ik ben ook heel blij dat mijn paardje nog loopt. Twee jaar geleden werd gezegd dat er eigenlijk geen hoop meer voor haar was. En nu rijd ik haar op gewoon beslag in dressuurwedstrijden.

En volgens mij heb ik dat aan mijn smid te danken. Alhoewel hij inderdaad ook zegt dat het karakter van mijn paard meespeelt, ze laat pijn niet snel blijken.

Wat je schrijft over goed basisbeslag versus orthopedisch beslag, heeft dat te maken met het beslag of met de smid die het eronder plaatst? Ik zie nl. nog wel eens paarden die veel te laag op de verzenen staan. Dan moeten ze ook haast wel last krijgen van de buigpees.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 20:17

Ik ben er ook zeker van dat het ene paard het andere niet is in die zin dat het ene paard mankt alsof ie dood gaat van een hoefzweertje en het andere paard nauwlijks iets voelt van een veel zwaardere aandoening. In die zin is het relatief of een beslag helpt. Percentages hebben daar dan weinig over te zeggen.
Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, DieL_Zor, Dunkeedoo, GoogleAdsense, Iris_Casper, Lenexa, R0SE, Tamara1991, Utixo, YandexBot en 87 bezoekers