Met hoofd schudden bij lang rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Met hoofd schudden bij lang rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-03 20:52

Vanwege haar bouw heeft Regina er sowieso al wat moeite mee om haar hals te verlengen. Bovendien zit ze ook behoorlijk vast in haar rug en heeft moeite om te ontspannen.
Ik probeer haar dus zoveel mogelijk VWNW te rijden en zo veel mogelijk te laten verlengen in mijn hand. Ze volgt nu af en toe een stukje mijn hand, maar op een bepaald punt, begint ze heel erg met haar hoofd te schudden.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 21:13

Ja, ik heb het ook meegemaakt, en dit moet je niet afstraffen. Dit is een teken dat ze het moeilijk vind en op een twijfelpunt zit. Ze vind het waarschijnlijk moeilijk om haar balans te houden als ze daar loopt. Ze wordt er vanzelf sterker in

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 23:09

Ik was vandaag met Richtje mee om te kijken of ik wat aanwijzingen kon geven bij het rijden en ik had het idee dat het kwam doordat het contact met de mond wegviel, dat ze dat erg moeilijk vond.
Ook zat ik zelf te denken aan verkorte spieren, waardoor verlengen/vwnw pijnlijk zou kunnen zijn, maar aan de andere kant zou grazen in de wei dan ook niet mogelijk zijn volgens mij Verward

Iemand nog andere ideeën hierover?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 23:44

Zoals ik al zei, ik denk dat het de balans is , net zoals paarden gaan struikelen als ze net op hun eigen benen moeten lopen. Als je die spieren gaat verlengen kan zo'n paard daar best spierpijn van krijgen, kwestie van steeds een klein stukje verder vragen en aanvoelen. Wel moet het contact hetzelfde blijven onderin als bovenin. Je paard moet in elke houding die jij vraagt hetzelfde voelen, niet zwaarder of lichter. Als het contact helemaal wegvalt als ze daar beneden is zeg jij eigenlijk :en nu zoek je het maar uit.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:01

Sluit me aan bij passionato.
Wanneer je het onder het zadel erg moeilijk vind je paard te laten ontspannen kan een pessoa teugel je enorm helpen tijdens het longeren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:55

en als aanvulling op Jippie: je kan uiteindelijk na het longeren er evt. zelf nog opstappen en kijken of je kan "nawerken".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:31

dr_jacksel schreef:
Ik was vandaag met Richtje mee om te kijken of ik wat aanwijzingen kon geven bij het rijden en ik had het idee dat het kwam doordat het contact met de mond wegviel, dat ze dat erg moeilijk vond.
Ook zat ik zelf te denken aan verkorte spieren, waardoor verlengen/vwnw pijnlijk zou kunnen zijn, maar aan de andere kant zou grazen in de wei dan ook niet mogelijk zijn volgens mij Verward

Iemand nog andere ideeën hierover?


Misschien heeft er er meer mee te maken dat het paard beweegt en niet stilstaat en dat hij dat ook nog doet met een ruiter op zijn rug, die hij mee moet dragen. Soms zie je ze schudden met het hoofd omdat er inwerking is op het nekkaak-gewricht en dat kan nog wel eens wat kietel veroorzaken in de regio van de oorspeekselklier, dat kan dus de aanleiding zijn.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:21

Ishana heeft dat ook heel erg gedaan,maar nu ze sterker is geworden en losser in d'r lijf is het al stukken minder. Haha!
Ze doet het nu alleen nog maar als ze erg moe wordt en dan lang niet meer zo heftig als voorheen.
Dus ik ga zeker mee met de bovenstaande goede raad.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 21:47

Heb even over bovenstaande reacties nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen (wat er gebeurt):
Ik heb het idee, dat ze op een gegeven moment niet verder mijn hand wil volgen. Op dat punt verlies ik het contact met haar, en gaat ze met haar hoofd schudden.
Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Ze reageert op dat punt ook niet meer op mijn been, in de zin van dat ze niet langer wordt als ik meer been geef.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:04

ik heb hezelfde probleem en ik denk ook dat het onbalans is die van mij is 5 jaar oud en gaat na ongeveer 15 min. intencief rijden ook met haar hooft schudden ,op en neer, als ik dan even een lange teugel geef zodat ze even kan ontspannen en haar dan weer oppak gaat het weer even goed, ik denk dat de spieren moe zijn en het dus pijnlijk word voor haar, ik heb niet het idee dat het onwil is en dus denk ik dat het de leeftijd is en zal het vanzelf over gaan
in het begin heb ik het wel afgestraft maar voelde me daar niet lekker bij en er zijn dus meer mensen die er zo overdenken

wilde hier net zelf een topic over starten Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 22:09

Als ze wat langer rond moet lopen en daardoor last krijgt van haar spieren, zie je dat vaak aan haar oren.
En vanaf het begin, begint ze met haar hoofd te schudden (echt alle kanten op) ook als ze lange teugel krijgt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 07:36

Richtje schreef:
Als ze wat langer rond moet lopen en daardoor last krijgt van haar spieren, zie je dat vaak aan haar oren.
En vanaf het begin, begint ze met haar hoofd te schudden (echt alle kanten op) ook als ze lange teugel krijgt.


vraag je soms wat meer oprichting? heb ik ook eens gedaan het het werd een drama, iid ook aan een lange teugel met haar hoofd schudden, ik rij nu alleen maar wat lager in de hals en dat gaat ook een stuk beter ,kan ze ook beter haar rug gebruiken , en beter haar achterhand gebruiken, ook bij die van mij zie je aan haar oren dat het moeilijk word, ze gaan naar opzij hangen, ik denk toch dat het tijd,geduld en veel oefening nodig heeft

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:52

Voor zover ik zag is ze nog bezig met gewoon nageeflijkheid te krijgen. Regina is een tuiger, dus die wil erg graag de hals erop zetten en dus heel kort worden van in de nek. Daarom dacht ik aan een spierkwestie bij dit probleem... Bij echte ontspanning wil e wel een stukje zakken, met voldoende ondersteuning in het been, maar als RIchtje dan nog langer gaf dan ging ze klapperen met haar hoofd...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:33

het is gewoon onzekerheid van het paard... het betekent dat ze op een twijfelstukje zit, wel niet wel niet wel niet.. Het is geen kwaaie zin, ze twijfelt om zich net dat laatste stukje ook los te laten. Geen contact losgooien dus, want ze twijfelt al, en dan laat je het haar zelf uitzoeken. Dat longeren is een goed idee. En gewoon met rijden net dat stukje meer vragen, haar proberen vertrouwen te geven om toch dat laatste stukje op te zoeken. Dat vertrouwen komt er wel. Het is ook moeilijk voor een jong paard om daar balans te vinden. En als ze daar die laatste stukjes geven, gaan ze dat voelen in hun spieren, daar worden ze sterker van. Op een gegeven moment krijgen ze vanzelf door dat het eigenlijk veel fijner is daar beneden.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 17:56

Ik zou voor de zekerheid haar gebit na laten kijken. Wij hebben er ook 1 gehad die met rijden met haar hoofd schudde en die bleek dus een rotte kies te hebben!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 19:47

Ik denk niet dat het aan haar gebit ligt. Ze doet het namelijk alleen aan een langere teugel. Zou ze echt last hebben van haar gebit, dan zou ik verwachten dat ze eht constant deed.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers