mijn pony heeft moeilykheden met halsstrekken!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 22:00

hallo allemaal.
ik rijd wedstrijden met mijn fjord lucky, dat gaat best goed , we scoren alleen zo laag met halsstrekken en uitstrekken.
Wie heeft tips voor mij om t halsstrekken beter te kunnen doen!? op mijn protocol staat:onrustig in halshouding, te weinig, trekt teugels uit handen,enz.
Alvast bedankt!!!


Viv
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 18:15

Zie bericht op Plaza!
Hoe is het verder met lucky, met tjo gata alles goed, we gaan 30 juni naar de keuring in Vrouwenpolder, wel een eind rijden, maarja.
Doeii Viv

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-01 19:09

Huu? Onze instuctrice zei altijd dat je je paard eerst naar beneden moest rijden en vanuit daar naar het halsstrekken moet Verward . Want als ik hem gewoon 'lang' geef, steekt ie zijn neus alleen maar naar voren en helemaal niet omlaag. Boos!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 20:47

Ga eerst stappen, op een volte. Licht contact op de teugel houden, wel een lange teugel, maar geen losse. Dan vraag je licht en probeer je in te buigen. Dan ga je volte groter maken, en uiteindelijk over de hoefslag. Blijf licht vragen met je handen maar rijdt altijd met je been naar je hand toe. IK heb eigenlijk makkelijk praten, ik heb bijna altijd een 8 voor halsstrekken *bloos* Bloos Misschien dat dat helpt..

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

meatime
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-01-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-01 11:28

eigelijk is halsstrekken niet de bedoeling om de hals van je paard echt langer te laten worden, de bedoeling is op je paard na te laten geven met langen teugel, en dat gebeurt als je, je paard eerlijk aan de teugel hebt gevraag en niet met zagen enzo, en daar let de jury op. Het heeft dus eigelijk een hele andere bedoeling dan dat je denkt
succes met oefenen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-01 05:06

yup, mee eens meatime! Halsstrekken is niet zomaar een truukje of kunstje waar je een knopje voor hebt. Het is meer een soort controle punt of je je paard goed op eigen benen hebt lopen, en actief en ontspannen door zijn lijf hebt gaan. Je moet ze als het ware de teugels uit je handen laten kauwen, er blijft een licht contact met de teugels bestaan, dus geen waslijntjes. Vaak mislukt het halsstrekken omdat de ruiter het paard te veel steun geeft met de teugels. Op het moment dat je de teugels dan een beetje laat vieren voor het halsstrekken, valt het paard bij wijze van spreken op zijn neus, moet plotseling op z`n eigen benen lopen, verliest zijn balans, gaat daarom harder lopen en gooit het hoofd omhoog. Mijn advies: probeer tijdens de training het paard telkens even de teugels uit de handen te laten kauwen. Dus als je goed opgewarmd hebt en hij is goed aan het been en geeft netjes na, nodig hem dan uit om wat te zakken. Rijd gewoon precies hetzelfde, dus gewoon been eraan en geef hem wat meer lucht met de teugels en kneed een beetje met de teugels. Op het moment dat ie daarop naar beneden gaat, geef hem nog een beetje meer teugel. Het hoeft in het begin heust niet helemaal naar de grond hoor, gewoon een beetje zakken is genoeg. Maar hij mag de teugels absoluut niet uit je handen trekken. Als dat gebeurt, even flinke kuitdruk, oppakken en weer doorrijden en later opnieuw proberen. Oefen dit "teugels uit de hand laten kauwen" regelmatig (bv. na iedere oefening ofzo) en als je voelt dat je pony beter in balans gaat lopen, vraag hem dan telkens een beetje verder te zakken. Dit zal later je uitstrekken ook ten goede komen. succes!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 15:56

ik heb het met een lange teugel geleerd, het halsstrekken

de meesten mensen rijden een paard naar beneden op de verkeerde manier, en het halsstrekken is gewoon voor controle,zodat mensen kunnen zien dat je paard niet op de teugels loopt, maar op zijn eigen benen!!

en daarom moet je een paard niet eerst aan de teugelrijden,
als eerste komt het op eigen benen lopen, en dat kan allenmaar met een losse teugel, natuurlijk moet hje de teugelsniet los gooien. JE moet altijd kontact houden. zodat je je paard kunt corrigeren als het nodig is.

als je een paard eerst aan de teugel rijdt of zoals anderen zeggen naar beneden,rijd je meestal niet eers naar het doel om je paard op eigen benen te hebben.
daar is een lange tijd voor nodig omdat te krijgen.

dus wanneer je je paard eerst fatsoendelijk naar het halsstrekken kunt rijden, is het veel gemakkelijker om je paard aan de teugel te rijden. en dan heb je ook minder problemen met het ontspannen in de rug,
want wanner je te snel en te veel te strak aan de teugel rijdt, dan krijgen veel paarden last van de nek, of de rug.

groetjes lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers