Bittenclinic in Lunteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Bittenclinic in Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 21:41

Vandaag ben ik, samen met mijn nichtje, naar de Top's Ranch in Lunteren geweest voor de bittenclinic, gegeven door Evelien Velthuis van Eurohorse.

Evelien liet aan de hand van een paard o.a. zien hoe het slikreflex werkt en hoe je daar met een bit goed en juist fout op in kunt werken.
Aan de hand van de kaken van het paard liet ze o.a. zien dat dikke bitten (zeker in combinatie met een dubbele neusriem) niet vriendelijk zijn , simpelweg omdat er tussen de lagen vaak helemaal niet voldoende ruimte zit voor zo'n dik bit. Terwijl de dunnere, dubbel gebroken bitten een heel wat vriendelijkere werking hebben.
Evelien heeft de inwerking van diverse bitten, snaffles en shanks (sommige in mijn ogen werkelijk martelwerktuigen Boos! ) qua werking en ook rijtechnisch met ons door genomen. Zeer intressant om te zien welke inwerking diverse bitten hebben. Deze zeer duidelijke uitleg maakt het in mijn ogen makkelijker het juiste bit voor je paard te vinden.
Natuurlijk blijft het gezegde: "Het bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter." heel erg van kracht.
Tussendoor kregen we nog een kleine theoretische uitleg (met plaatjes)van de paardentandarts Ingrid van der Oever, wat natuurlijk heel erg op het onderwerp aansluit. Aan een goed bit met de juiste inwerking voor je paard heb je niets, als er een wolfstandje of haken in de weg zitten !

Al met al vond ik het weer een zeer geslaagde clinicdag. Evelien en Ingrid bedankt voor jullie duidelijke presentaties !
Jolanda weer bedankt voor de organisatie en de gastvrijheid Vingers aflikken!

Waarom doen dit soort leuke dingen nou altijd zo'n pijn in m'n portemonee Verward

Btw SM had ik bijna niet herkent. Ik dacht dat ze incognito was, maar ze heeft een nieuwe, zeer gewaagde, oranje look Cool.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:55

Monnik schreef:
Btw SM had ik bijna niet herkent. Ik dacht dat ze incognito was, maar ze heeft een nieuwe, zeer gewaagde, oranje look Cool.

En ik ben geeneens een voetbalfan Haha! . Tja het zal wel even schrikken zijn geweest, ook bij het huisfront viel de mond open. Maar het was een bewuste keus (hoe ouder hoe gekker) en geen foutje van de kapster.

Maar goed back on-topic Haha!
Monnik ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Wederom een zeer verhelderend betoog van Evelien en ook leuk dat Jackie er even op in kon spelen met al haar paardentandenkennis.
Colinda bedankt voor de gastvrijheid (en die koffie he Vingers aflikken )

En op naar de volgende clinic zou ik zeggen Haha!

Ondanks dat ik veel bekenden heb gezien waren er toch ook wat nieuwe gezichten bij waar ik niet direkt een Boktnaam aan kon plakken (voorzover het Bokkers waren natuurlijk).
Misschien volgende keer een 'voorstelrondje' of zijn er mensen die anoniem willen blijven Verward
Ik niet maar ja dat kan ook moeilijk Party!!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:39

Hallo,

hier ook een verslagje, alhoewel het meeste al goed is verwoord door Monnik & SM, kan ik het aanvullen met wat foto's

Het begon voor ons eigenlijk al op de vrijdag, want we hadden Natascha & haar vriend (weet z'n naam niet eens Bloos ) te logeren.

's morgens een ontbijtje geserveerd, tafel afgeruimd, gauw de stoelen
weer klaarzetten, koffie/thee zetten en de eersten druppelden binnen.

Na wat over en weer gekletst te hebben, besloten we maar om in de hal te gaan zitten, met de deur een stukje open, voor een fris windje Knipoog

Afbeelding

De tafel werd leeggeruimd, voor de nodige bitten... de meeste v. Myler.

Afbeelding

Met een ''oefen'' paard werd het e.e.a. uitgelegd, op deze foto liet Evelien zien, waar de druk van het bit ligt & dat het paard op lichte druk hierop nageeft.... als het goed is Clown en hierop werd uitvoerig besproken over een paard wat hard is in de mond, hoe & wat te doen... maar vooral, hoe te voorkomen *LOL*

Afbeelding

Tevens werd er idd door Ingrid goed uitgelegd hoe het gebit in elkaar zit, aan de hand v. plaatjes.

Afbeelding

Al met al vonden wij het iig weer een geslaagde dag, gezellig, leerzaam, maar warm
Ik moest eigenlijk nog zelf rijden... maar besloot om het niet te doen & heb de dag afgesloten met een lekker ijsje Haha!

SM; je was inderdaad bijna onherkenbaar, maar het staat je erg leuk (pittig !)
Er waren ook nog wat mensen v. buitenaf, die via klanten van ons ook wilden komen.

Verder hebben we het over een volgende ''clinic'' gehad maar dan meer een ''herhaling'' van de zadel pas clinic, in het najaar ofzo... aangezien hier nog steeds een groeiende interesse voor is.
We kunnen deze clinic combineren met een zeer goed aangeschreven ostheopaat, maar dit zit nog in een ''wijde zak'' aangezien de kosten hierdoor behoorlijk omhoog schieten Scheve mond maar wie weet.... Party!!

Monnik; yep.. het kost weer geld, aangezien ik het ook niet kon laten toch ff te kijken in die grote witte vrachtwagen Haha! maar ja... ik heb nu eindelijk m'n ''skid boots''.

Groetjes & wie weet tot een volgende keer

op de avatar zie je Sallyman!


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:05

Sugarmiss: geweldige zet! Ik vind het echt heel leuk staan!

Ik heb weinig meer toe te voegen aan bovenstaande verslagjes. Het was weer erg leerzaam en hartstikke gezellig. Evelien heeft echt verstand van zaken en weet het met haar "modellen" Clown heel goed te demonstreren. Zo wordt het duidelijk waarom korte shanks scherper zijn dan lange, en waarom dikke bitten vaak tot problemen leiden in de paardenmond.

Het doet nog geen pijn in de portemonnee. Dat komt nog, vrees ik Knipoog . Ik ben al langer op zoek naar een passend bitje, en ik wil zadel+paard door Evelien laten doorlichten. Ik moet alleen eerst weer een beginnetje maken met mijn paard (heeft pas een veulentje gehad) ... en alvast wat centjes in de spaarpot stoppen Koe ...

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:08

Huhm zonde dat ik er niet bij kon wezen want ik had al een DVT meeting. Helaas maar volgende keer beter. Het lijkt me namelijk heel leerzaam te zijn geweest als ik er bij was

Euh,...?? Tsjah,...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:11

SM, ik ben nou toch wel errug benieuwd naar je haar! Pic per pb? Lachen

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 16:53

Ik zou zeggen: "Kijk eens goed naar SM's avatar" Knipoog. Een heel goed voorproefje *LOL*.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:02

Wat me gisteren niet duidelijk is geworden: wat is het verschil tussen een Myler en een Toklat-Myler Verward Ben het gisteren natuurlijk vergeten te vragen
Het lijken precies dezelfde bitten te zijn, maar er zijn wel 2 verschillende sites, maar de 'makers' zijn wel hetzelfde Verward

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:03

Monnik schreef:
Ik zou zeggen: "Kijk eens goed naar SM's avatar" Knipoog. Een heel goed voorproefje *LOL*.
Haha!


Haha! Cool

op de avatar zie je Sallyman!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 19:24

Dat had ik idd al gezien, maar kon me er bij SM niets bij voorstellen. Ik heb nu de hele pic gezien en goedgekeurd!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:59

was idd weer erg leerzaam zaterdag. En we hebben heerlijk overnacht op de Tops ranch Haha! . Nooit geweten dat koeien zulke herriemakers zijn Koe
Mijn vriend heet btw Paul (ook wel Pistolen Paul sinds hij op de schietclub zit). Mijn foto's volgen nog want ik heb m'n digicam bij iemand in de auto laten liggen zondag (dom). En wat ik me na de clinic nog afvroeg... zijn er ook Myler bitjes in maatje Welsh? Ik ben met een 2.5 jarig welshje aan het Parellien en over een tijdje wil ik hem ook aan het bit laten wennen. Ik wil hem gelijk een fatsoelnlijk bit in de mond geven en niet zo'n flutgeval waar z'n baasje de hele kast al mee vol heeft hangen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 15:16

Ik voind het echt jammer dat ik er niet bij kon zijn. Wij hadden een wedstrijd (eigenllijk mijn paard en mijn bijrijdster)
De volgende bitten clinic wil ik wel héél graag mee beleven, dus ik hoop dat ik dan niet weer een dubbele afspraak heb...

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:52

ik kon ook niet Huilen
we moesten de oude stallen slopen Vork
was echt erg, geen zuchtje wind , alleen maar zon, en 29 graden Boos!
maar ze zijn weg
nu liggen er 3 bergen rommel op het erf. afval ,ijzer en hout. Extreme duivel

misschien is het handig om een keer een zadel en bitten clinic van Evelien voor de noord en zuid hollanders bij ons te houden.
bij mij op stal staan in iedergeval al een aantal ruiters die graag mee willen doen maar geen eigen vervoer hebben om naar Lunteren te gaan.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:13

Sugarmiss schreef:
Wat me gisteren niet duidelijk is geworden: wat is het verschil tussen een Myler en een Toklat-Myler Verward Ben het gisteren natuurlijk vergeten te vragen
Het lijken precies dezelfde bitten te zijn, maar er zijn wel 2 verschillende sites, maar de 'makers' zijn wel hetzelfde Verward


Helaas weer gemist Huilen die bittenclinic.....volgende keer wil ik er echt wel bij zijn, het lijkt me heel leerzaam.

Enne SM volgens mij is de Toklat Myler een goedkopere versie van de "echte Myler" tenminste dat werd mij zo uitgelegd door een meisje bij ons op stal. Het is inderdaad een bit van dezelfde maker maar de Toklat wordt in Japan geproduceerd en is daarom goedkoper (zo heb ik het in ieder geval begrepen) in de aanschaf. Verder verschillende de bitten dus niet.

"Begin bij het begin", zei de koning plechtig, "en ga door tot je bij het einde komt. Stop dan" ~Lewis Carroll, Alice in Wonderland


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers