*Een heleboel belangrijke vraagjes*****

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-01 18:24

* Zal sunny wel uit de sloot drinken? De kanten zijn vrij drassig en je zakt er makkelijk in weg.De sloot is wel stromend water en er leven een hoop vissen in,sunny plast regelmatig maar nooit onder het rijden...ze drinkt ook graag uit mijn fles met water...Zal ze eigelijk wel uit de sloot drinken?

* Mijn moeder heeft geprobeerd de stal uit te mesten (er zijn er 3) en er kwamen allemaal maaien Misselijk Misselijk uitkruipen,dit is toch gevaarlijk voor pony's? Ik kan het niet uitmesten omdat het te dikke mest is (wordt maar 1 maal per jaar uitgemest) en alles is aangekoekt,ik mag trouwens ook niet uitmesten van de weideeigenaresse Boos!

* Sunny heeft regelmatig steentjes in haar hoeven,dat komt omdat er heel veel op de grond liggen (steenkorrel grond) en der zitten ook stukjes glas tussen...kan dit erg veel kwaad?

* Er is een hek dat het land in 2en scheid,aan de ene kant staan allemaal Schotse hooglanders (stieren) en het hek is van hout en nogal vrij wankel...kan dit erg veel gevaar?

* Sunny wordt uit de stal getrapt,één keer heb ik haar een keer vastgebonden in de stal omdat het hoosde en ik haar wou poetsen...Nou,ik mijn spullen halen en opeens hoorde ik me een kabaal,liet mn spullen vallen...Wat blijkt: de andere pony is erbij komen staan (=nogal een bijterd en trapperd) en toen sunny de stal uit wou vluchten had ze zichzelf bijna opgehangen want ze ging hangen aan het halstertouw en die andere pony maar trappen...

Is de situatie zo erg dat ik meteen weg moet gaan of kan ik nog wachten tot begin September?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 18:51

Party!! Als je zeker wilt zijn dat je paard te drinken heeft, zet je een grote plastieke trog en dan kan je die zelf vullen met water uit de beek.


Party!! is de stal dan niet vochtig? Bij ons in een van de schuilstallen is ook een laag van mest (maar wel van 3 jaar oud) en die is kurkdroog (en zacht om op te liggen Knipoog ), dus daar hebben we geen last van.

Party!! Oppassen met glas hoor! Als je er ziet, direct wegdoen uit de wei. Steentjes zijn er overal wel eens. Krab de hoeven regelmatig uit. Draagt Sunny ijzertjes?

Party!! zorg absoluut voor een veilige omheining, zeker als je paard soms wat ruziet met soortgenoten. Een schrikdraadje, zodat ze er niet tegen schuren is al veel waard. Is de omheining van de 'buren' ? Dan mag je er normaal gezien niet zomaar aankomen. Een gemakkelijke oplossing is om de 10 meter een paaltje in de grond slaan en daar één of 2 schrikdraadjes opzetten, zodat er niet tegen de wankele omheining geschuurd wordt. Als hij van hout is is hij goed zichtbaar en dat is ook al een
pluspunt.

Party!! Staat die pony samen met haar in dezelfde wei? Verward Misschien moet je het even afwachten. Als zij een boom heeft waar hij in de schaduw kan staan is het voorlopig al voldoende. Met hoeveel pony's staat je paardje samen? Als het maar met 1 is, is de kans groot dat ze binnenkort vriendjes worden. De (schuil-)stal moet wel groot genoeg zijn voor 2.

Probeer de probleempjes wat op te lossen en kijk er een tijdje op.
Succes,
Femke

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 18:59

Poeh he, dat zijn veel vragen *LOL*
Eens proberen hoe ver we komen met antwoorden....

1) De meeste paarden drinken graag slootwater.
Als de waterkant gevaarlijk is doordat ze er erg ver in wegzakt, is het te overwegen om een pomp te nemen (net zo eentje als ze voor koeien hebben).

2) Da's inderdaad niet zo best !
Als de mest te lang in de stal zit, dan komen er op een gegeven moment maden in de mest.
Vooral met het warme weer gaat het superhard !
De stal helemaal schoonmaken en schoonhouden is de enige oplossing.
Dus echt alle mest eruit halen, en tot op de bodem toe schoonmaken.

3) Steentjes en (vooral) glas kunnen gevaarlijk zijn als ze in de hoofzool komen.
Dus heel regelmatig de hoef uitkrabben kan veel problemen voorkomen, maar in het ergste geval ben je er te laat bij.
Uit je verhaal begrijp ik niet helemaal of de steentjes en glas in de wei liggen, of dat ze er in komen tijdens het rijden.
Als het tijdens het rijden gebeurt, dan zou het fijn zijn als je op een andere plek kon rijden, als dat tenminste gaat.

4) Paarden en koe-achtigen zijn in principe geen vijanden van elkaar.
Een steviger hek kan natuurlijk nooit kwaad !

Van hieruit is het natuurlijk moeilijk te beoordelen of de situatie zo schrijnend is dat je meteen weg moet gaan bij deze stal........ misschien dat je eens iemand mee kan nemen die veel ervaring heeft met paarden, zodat die je een goed advies kan geven ?

Veel succes.....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 19:39

Naar hand van wat je hier en eerder hebt gezegd zeg ik: Sunny verhuizen naar een beter stalletje! Haha! Ik weet hoe paard en jij zelf op kunnen bloeien op een lekker stalletje, en dan was mijn vorige stal nog niet eens erg! Schijnheilig

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 21:40

volgens mij kun je nog wel wachten, maar wil je dat niet dan kun je misschien informeren bij dezelfde veehouder als waar ik sta op Krommeniedijk voor tijdelijke opvang, alleen zit je dan met twee verhuizingen kort op elkaar wat volgens mij een minder goede oplossing is vanuit je paardje gezien

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-01 13:09

Getver... wat klinkt dit allemaal triest. Glas, maden, zachte slootkant om vanaf te drinken, bleh!

Is er geen ander plaatsje voor je pony in de buurt? Ik weet niet wat je voor dit plaatsje betaalt, maar ik zou zo niet mijn pony willen onderbrengen. Elke gulden hiervoor zou te veel zijn. Een andere stal is gauw beter....lijkt mij....

Hoop dat je het kan vinden.