stappenplan (?) en wat vraagjes..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-01 20:31

mijn veulen mag er komen míts ik een plan van aanpak heb, zoals kosten wei, tijd, vervoer etc. wie kan me helpen aan dit plan te komen?
<HR>
hoeveel tijd zijn jullie (degene die op school zitten/zaten) kwijt aan je paard? hoe regel je dat met huiswerk?
<HR>
Wat vinden jullie hiervan: mijn moeder vind me nogal stijf dus wil ze een fries kopen die volgens haar perfect bij mij past (het ras dus)
ik vind het wel leuke paarden maar ik wil dus inmiddels een groninger Lovers
maar ja zij heeft het geld.. en aan de andere kant rij ík erop.
<HR>

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:35

Aan een veulen ben je minder tijd kwijt dan aan een volwassen paard. Ik bedoel dus, dat je niet elke dag hoeft te rijden, maar gewoon ff kunt poetsen, en desnoods een dagje overslaan als dat nodig mocht zijn. In het weekend heb je, neem ik ff aan, genoeg tijd, en kun je dan dingetjes leren Clown
Ik weet niet hoeveel jaar je nog naar school moet Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:35

Ik denk dat je dan toch met je moeder moet gaan praten. Het word tenslotte jou paard, jij wil een groninger, zij een fries. Misschien een kruising? Verward *LOL*
Ik ben trouwens op zijn minst 2 uur op stal. Maar dan ook echt op zijn minst he!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:37

Ik deel mijn tijd goed in, zodat ik nog voor alles tijd genoeg heb. Ik doe het meestal zo: als ik uit school kom, ga ik direct paardje halen en rijden, verzorgen enz. Als ik dan weer binnen kom (paard staat aan huis) ga ik eten (rond 18.30) en daarna ga ik huiswerk maken en als ik nog tijd voor het eten over heb, dan begin ik vast of ik ga internetten. Dan nog even tv kijken, thee drinken en dan naar bed.

Ik denk dat je zelf moet beslissen wat voor paard je wilt. Je moeder kan wel zeggen dat ze je leuk bij een Fries vindt passen, maar als jij je niet zo op je gemak voelt bij een Fries en liever een Groninger hebt, moet je denk ik vooral een Groninger nemen. Jij moet erop rijden en verzorgen, niet je moeder.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:52

Als jij liever geen Fries wilt, zeg je gewoon dat ze goedkoper uit is met een groninger? Dat is tenminste meestal wel zo. Verder weet k ook nie... Kusje

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 20:58

hier kun je wat tips vinden over het kopen van een paard
http://www.welshcob.nl/tips/paardkopen.php


Een paard kost een boel tijd. Je moet hem (liefst) vijf keer per dag voeren. verder nog uitmesten en opstrooien. Poetsen en rijden als ie wat ouder is.

Mijn paard staat op een manege waar uitgemest wordt en waar ze gevoerd wordt. Ik hoef er alleen maar naar toe om te rijden en te poetsen. Stalgeld is 410 gulden.

Ik ben meestal wel zo'n tweeen een half a drie uur kwijt.

Veel succes ermee.

Enne waarom koop je niet een welsh Cob. die zijn niet zo duur als een fries. hebben wel knieactie, veel behang maar zijn wel redelijk koel in het koppie. maar het zijn geen paardjes voor beginners. dat vertel ik er wel bij omdat ze een heel eigen wil hebben.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-01 21:00

okee bedankt.
mijn moeder wil vooral weten hoeveel tijd ik kwijt ben qua school/paard.
en ff denken.. over 2,5 jaar is hij dan 3 (of auke, 2 en half) dan ben ik klaar met mijn school nouja klaar met mijn eerste diploma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 21:02

De tijd die ik kwijt ben aan mijn paard schat ik op 20 tot 25 uur per week. Ik hoef niet te voeren of te mesten. Ik ga wel 7 dagen per week naar mijn paard. Wanneer je wedstrijden rijdt worden dat makkelijk heel wat meer uurtjes.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 21:47

Ppff dat is per dag verschillend...
Ik heb dus een 'veulen' (ruim 2) en mag er dus niet echt veel mee. Toch ben ik veel tijd kwijt.. ik mest IEDERE dag uit en geef wate (tja, kheb geen electrische), poets ook zo iedere dag en zorg iedere dag voor afwisselende begweging. De ene dag dus wandelen en dan ben ik 1,5 uur weg en de andere dag 15 min in de longeerbak beetje opjagen...
Maar nu moetie ook iedere dag op de wei, dus ben ik er 2 a 3 keer per dag, hihi Lovers
Khoop dat mn konijntjes aai opleiding mee zal vallen (mbo dierenverzorging) want mn paardje krijgt als eerste aandacht *LOL*

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 22:05

Praat je moeders taal... Een Fries is duurder dan een Groninger! Kan je nagaan, jij blijer, met een paard dat ook nog goedkoper is! Sigaar

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 22:28

oei. dat is heel veel.
soms rijd ik een dagje niet en soms ben ik van 1 tot 6 bezig met paarden.
laat ik het maar houden op elke dag ongeveer 4 uur.


PS. dees. ik snap jouw onderschrift niet.. leg uit?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 22:45

ik ben minimaal 2 uur per dag bij mijn pony,zelfs toen ze nog niet betuigd was en nog jong(onder de drie jaar)was ik bijna elke dag wel zolang op stal...............

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 23:37

Het is echt zat te doen met school erbij. Ik heb net het VWO 'klaar', en ik heb altijd elke dag gereden.
Kijk, je huiswerk is over het algemeen niet meer dan twee uur per dag, dus heb je nog genoeg tijd over.
Als ik 's winters rijd, gaan we elke dag heen en weer naar de manege en kost alleen het rijden (1 uurtje) me zo'n 2 1/2 uur. Daarnaast moet ik voeren, uitmesten en ze binnen/buitenzetten, in totaal een uurtje denk ik.
's Zomers staan ze meer buiten dus ben ik minder tijd kwijt. Bovendien kan ik dan thuis rijden en dat scheelt!

Als je een béétje plant dan kan het echt.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 09:19

het is heel goed te doen hoor. ik zit nu 5 VWO en heb tot nu toe geen problemen gehad met combineren.

ik heb dus vorig jaar en veulen gekregen. ze staat voor mijn huis in een weiland samen met een stel shetten die ik ook verzorg. Carina staat zomer/winter buiten dus dat scheelt ook en hop tijjd. ik hoef niet te mesten, behalve eens in de zoveel tijd de wei dan. in de winter krijgt ze een kilootje biks verdeeld over meestal 6 keer per dag.
maar omdat ze dus zo dichtbij staat is dat voor mij makkelijk te doen, je loopt je huis uit en daar staat ze dan Lovers

als ik naar school moet zorg ik ervoor dat ik eerst Carina verzorg en daarna pas mijn huiswerk doe maken, vooral in de winter omdat het anders donker is buiten Frusty

veel succes jij met je beessie

greetzz debbie

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 12:26

Ik begrijp het niet helemaal... Jouw moeder vind je een beetje stijf Verward en dus past een fries beter bij je?
Huh? Daar is me de zin van ontgaan.
En wat is het veschil tussen Fries en Groninger? Ze zijn beide donker en van de zelfde maat en beide rassen staan bekend om hun braafheid!
Natuurlijk zijn er wel een boel verschillen, maar wat maken DIE nou uit?

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-01 12:46

haha jantina ik weet het niet. ze vind een fries 'logger' qua lopen enzo, ze is bang dat ik van een groninger af val maar waar dat op slaat? heb wel op rodeo paardjes gezeten gewoon bleven zitten wat maakt een nrps en een fries nou uit Verward ik wil een groninger Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 13:53

Citaat:
Op 2001-08-19 12:46, schreef Pam:
haha jantina ik weet het niet. ze vind een fries 'logger' qua lopen enzo, ze is bang dat ik van een groninger af val maar waar dat op slaat? heb wel op rodeo paardjes gezeten gewoon bleven zitten wat maakt een nrps en een fries nou uit Verward ik wil een groninger Haha!



Ieder (jong) paard kan een keer raar springen of spurten ook een fries, trouwens nrps zit veel arabier in of dat nou zulke rustige paardjes altijd zijn...groninger kun je veel meer kanten op en is ook minder prijzig.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 19:19

Ik lees dat iedereen hier minstens 2 en een half uur op stal is.. Ik ben dat ook, soms wel 6 uur, als ik de tijd heb, maar ik red het ook makkelijk in anderhalf uur.. Poetsen en opzadelen ongeveer 20 minuutjes, soms wat korter soms wat langer, voeren, hooien, uitmesten, en tsja.. dan heb je geen vol uur meer om te rijden, maar dan rijd je een keertje wat korter, of longeer je m, en dat zal de komende tijd bij jou het geval al helemaal niet zijn *LOL* Ik doe ook 's avonds mijn huiswerk, heb ik tijd zat voor! t ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je naar stal moet fietsen, ik doe t in ongeveer 25 minuutjes (zeeeer lang voor mijn doen, normaal bij mijn oude stal was ik er in 10 minuten). En, als je lang op school zit, doe je toch 's middags je huiswerk, en ga je s avonds naar je paard?