Welke leeftijd betuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Welke leeftijd betuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 23:22

Voor degenen die hun paard/pony beleerd hebben voor de kar, op welke leeftijd zijn jullie begonnen en hoe hebben jullie het opgebouwd?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:27

Wij hebben een jonge friese hengst op stal. Omdat hij met 2 jaar al erg hengst begon te worden zijn we toen rustig aan begonnen. (dat is 3 maanden geleden).

Eerst twee weken wenen aan het hoofdstel, in de box of paddock.
Na die 2 weken, en als hij enigzins aan het hoofdstel gewend is, een tuigje zonder staatriem een week op.
Die week daarop een staartriem, ook een week.
Dan ben je nu dus al een maand verder.
Daarna hebben we twee weken lang, om de dag hem bijgezet (hoofstel, tuigje met staartriem en bijzetteugels eraan) zodat hij went aan de teugedruk. Natuurlijk zet je hem erg los bij en met een goed zacht bit dat niet door de mond getrokken kan worden. We hebben hem zo in de paddock of in de box gehad.

En als je denkt dat hij er klaar voor is kan je beginnen met lange lijnen. Eerst met 3 personen. Een erachter en 2 met een longeerlijn aan elke kant. Daarna met 2 personen en uiteindelijk kan je hem alleen sturen.

Wij zijn nu nog steeds aan het lange lijnen. Hij doet het erg goed en is veel rustiger als hengst nu we met hem bezig zijn. Begin juli gaat hij voor de sleep om te wenen aan het trekken. En in augustus gaat hij voor de kar. Dan is hij 2,5.

Zo deden wij het. Er zijn zat manieren en het hangt ook heel erg van je paard af.

Sux6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:31

Pff, nadat ik haar onder het zadel had beleerd, ik denk dat ze 3 en een paar maanden was toen ik ermee begon en 3,5 toen ik de sulky erachter hing. Eerst aan het tuig wennen, en daarna erachter gaan lopen, vervolgens wat gaan slepen, dit ging niet zo goed dus op hoop van zegen de sulky erachter gehangen, en dat ging perfect. Ze liep als een trein, en alsof ze nooit anders had gedaan. Ik heb wel een heel rustige haflinger, die het allemaal maar best vond, dus bij mij ging het relatief snel, het enige wat echt tijd kostte, was het erachter lopen en het wennen aan die teugelhulpen van veraf.
Succes in ieder geval!

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:00

Je mag vanaf 2 jaar betuigen maar ik zou het gewoon net als inrijden doen. Op zn 3e dus..... succes