Hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 11:24

Ik vroeg me af wat jullie van de hackamore vinden? Ik wil graag nadelen horen, maar ook voordelen (heel vaak krijg je alleen maar nadelen).
Ik rijd mijn draver sinds 2 weken op een hackamore en ik moet zeggen dat het heel goed gaat. Als ik hem met bit reed, kon hij het vaak pittig vastpakken en reageerde hij niet meer op zit en benen (ik rijd nu alleen in bos, verder geen dressuur ofzo, ben ik wel van plan, maar is nog niet zover). Nu rijd ik met een los teugeltje, ik kan langzamer of harder en sturen op mijn benen en zit. Hij loopt nu ook helemaal ontspannen (naar mijn idee). Met een bit in, werd hij nog wel eens druk, trok steeds de teugels uit mijn handen en ontspande niet. Hij loopt nu alleen op de terugweg met een hele lichte druk

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:39

tja,als je ermee kunt rijden en weet hoe je ermee om kunt gaan heb ik er geen problemen mee,maar het is hetzelfde als met de slof,kun je er niet mee rijden en niet mee omgaan doe dan aub dat bit niet in.
als ik het goed had leren de meeste er eerst mee onder begeleiding rijden (maar dat weet ik niet meer zeker)
ik weet wel van wat er ook gebeurt dat je er niet aan mag gaan hangen (aan de teugels\het bit)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:50

Wat is dat voor bit? Een bitloos bit??

Voor Origine had ik wel een bitloos bit met erg korte scharen en een bontje bovenop de neus. Ze was heer heerlijk mee te rijden. Ik had het extra gekocht toen haar twee wolfstandjes eruit gingen, dan kon ik toch die week door blijven rijden. En ik moet zeggen dat het me erg goed beviel!!!

Ik heb er zelfs buiten mee gereden, en ze vond het heerlijk. Ze was er veel rustiger bij.

Een haflinger bij de buren rij ik er ook af en toe mee. Die klooit ook flink met het bit, en is veel rustiger met het bitloos bit... (alleen in de bak hoor)

IK weet niet of ik het goede voor ogen heb Haha! Maar zo'n bitloos ding, daar heb ik nog geen nadelen aan gehad...

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:22

Ik heb ook het Hackje met bontriempje over de neus , en korte schaartjes.
En hetzelfde als jullie : mijn pony was erg druk , angstig en onzeker toen ik haar kocht , dat was er vrij snel "uit" , maar op sommige momenten dat ze weer de zenuwen kreeg , werd ze erg druk en hard op het bit.
Dan moest ik er dus bij wijze van spreke met al m'n kracht aan gaan hangen om nog enige hoop te hebben om haar stil te krijgen...niks voor mij dus !

Ze was normaal juist zo licht op m'n stem , been en zit , en dan dat op die paniekmomenten ... daar werd het dus alleen maar erger van dan , de pijn van het bit. Maarja je moet toch wat....
Zo wilde ik niet verder , dus een Hackamoortje geprobeerd , en net als altijd met een lang teugeltje op been zit stem gaan rijden , en toen we weer een paniekmomentje tegenkwamen en ze er eigenlijk vandoor wilde tetteren , gewon zachtjes bij me gehouden op de Hack. En ipv vechten , nog stresseriger te worden en terug te trekken , kwam ze tot rust en ontspande zich , deed precies wat ik van haar vroeg en we hobbelden weer op ons gemakje verder , zonder pijn of gevecht.
Dus de rem van het Hackje accepteerde ze heel natuurlijk , en gaf haar haar rust terug . Er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan alleen maar de optoming die je gebruikt , maar ik merk iig dat die van mij er zich veel prettiger bij voelt.
Net als wat jullie zeggen Lachen

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:03

K vind een hackamore niks. Me verzorgpaard is ermee gerede door de vorige eigenaar. Ze heeft nu een bult op neus die niet meer weggaat. Dit is wel door dom gebruik gekomen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:51

de hackamore heeft een hele SCHERPE inwerking, als je geen stille hand hebt of je kunt er niet mee omgaan is het een afraderm,
waarom zou je het eigenlijk gebruiken. je paard word er alleen maar harder van hoor?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:52

probeer anders een bosaal, (weet echt niet hoe je het schrijft)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:22

het ligt idd eraan hoe je er gewoon mee omgaat.
ik zou de hackemore gewoon nog als laatse keuse gebruiken als niets meer helpt.
maar je paard word er niet alleen maar harder door,mijn pony is door de vorige eigenaar ook met hackamore soms bereden,en ik rij haar nou met een van de zachste bitjes (rubberen d-trens)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 03:31

van een hackamore word je paard niet harder hoor, waar zou die harder moeten worden vraag ik mij zelfs af
zolang je een rustige stille hand hebt en niet met continüe druk rijdt is een hackamore een geweldig ding voor paarden die het bit niet accepteren of een moeilijke mond hebben, of tandproblemen of een andere reden waardoor hij op het bit slecht reageert
een hackamore werkt gewoon door druk op het neusbeen en zolang je een rusige eerlijke hand hebt kan het helemaal geen kwaad
zoals hierboven ook al gezegd is kan het bij sommige paarden meer goed doen dan een bit
wat voor bit dan ook

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 12:14

zoals eerder gezegd, het is heel belangrijk hoe je er mee omgaat. Als je er goed mee omgaat kan het heel handig zijn, omdat je paard dan niet zo gaat klooien met het bit en omdat een paard er meestal rustiger van wordt. Maar, als je er niet goet mee omgaat kan je ook heel veel schade aan richten bij je paard... kgeloof dahk nu eik alleen maar samenvat wat er al is gezegd Verward ... hm... nou ja, boeien!

kuzz

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:45

Mijn ervaring is juist dat ze er zachter door worden als je goed met je paard omgaat en eerlijk rijdt.
Je bent met een Hack namelijk veel meer aangewezen op andere hulpen dan die van je teugels , je rijdt veel meer op je zit , benen en stem....
en gebruikt de teugels eigenlijk nauwelijks Lachen

Bovendien krijgt het paard niks in de mond , dus het lijkt me logisch dat die gevoeliger wordt dan een mond waar dagelijks een bit ingehangen wordt.... Lachen

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:08

ik vind het rijden met een hackamore erg prettig.
voordeel: natuurlijker, makkelijker opzadelen, kan bij buitenrit ook grazen, sommige paarden reageren beter op een hackamore dan gewoon hoofdstel..en nog veel meer!
nadeel: bij verkeerd gebruik kan je het neusbotje breken Boos!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:58

Een hackamore heeft geen hele scherpe inwerking, maar KAN een hele scherpe inwerking hebben.
En waarom zou je hem NIET gebruiken? Heel veel paarden worden een stuk rustiger als dat bit uit hun mond is. Ik gebruik zelf een bosal (en die kan btw ook sterk inwerken) en mijn paardje loopt er prima op. Des te minder hij aan (of in) zijn hoofd heeft, des te prettiger.
Je kunt er alleen niet met aanleuning mee rijden (wat buiten ook niet hoeft natuurlijk) en met een hackamore (denk ik?) wel.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 18:20

Ik heb dezelfde hackamore als Manda en PMarena. Dus met korte scharen en bontje. Kan je ook met aanleuning rijden met de hackamore??

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:10

Heeft het bontje bij de Hackamore eigenlijk wel een verzachtende werking??? Of is het eerder voor de "gemoedsrust" van de gebruiker?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:18

Mackie schreef:
Ik heb dezelfde hackamore als Manda en PMarena. Dus met korte scharen en bontje. Kan je ook met aanleuning rijden met de hackamore??


Origine liep wel met aanleuning. Ze schuimde zelfs zonder bit Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:20

de hackamore met korte scharen heeft gewoon een leren riem(van een cm of 4 a 5 breed zonder verstevingen met aan de onderkant een lapje bont als neusriem
kun je als drukverdeler zien denk ik
er valt weinig zachter te maken aan een lapje leer

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:55

Weten we dan ook al weer hé Knipoog Thanx voor de verklaring!

Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:01

Ikzelf heb een tijdje geleden een keuze gemaakt om met een bitloos hoofdstel te gaan rijden.
Ik heb heel lang getwijfeld om een hackamore te gebruiken, om 1 reden je kan, met nadruk op kan, het neusbot breken. NU hoeft dat niet eens met een harde hand te gebeuren, maar wat nu als je valt, zeker buiten laat je de teugels niet snel los en het paard krijgt een enorme optater op zijn neus. En zo kan je nog meer onvoorziene gebeurtenissen bedenken waardoor er in 1 keer veel spanning kan komen te staan op de hackamore.

Het bitloos hoofdstel heeft wel een inwerking op de neus, maar kan die niet beschadigen, daarmee zitten de teugels kruislings onder de kaak waardoor je als je stuurt, niet trekt maar duwt, wat ook een natuurlijke manier is, wijken voor druk.
Het is niet goedkoop, maar dan heb je wel wat.
Hierbij de link om er een foto van te zien.
http://193.173.142.241/emvoest.nsf/shop ... enDocument

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:06

Dat bitloze hoofdstelletje (officieel "Merothisch hoofdstel met kruislings geplaatste teugels") is inderdaad een wereldvinding . Ik heb mijn paardje er mee ingereden, omdat ze het bit niet accepteerde. Inmiddels doet ze dat wel en rij ik afwisselend met en zonder bit (beetje afhankelijk van mijn eigen bui, die van haar en wat ik wil gaan doen die dag), maar ik weet zeker dat ik met een nieuw paard, beleerd of onbeleerd, toch altijd eerst weer naar dit bitloze hoofdstelletje zou grijpen. Het is heel eerlijk en je kan de mond nooit verpesten. Zeker als je met een groentje aan het werk gaat heel belangrijk, immers, wanneer die eens een sprong neemt kan je nooit garanderen dat je als ruiter handig genoeg bent om geen ruk in z'n bek te geven. En je paard dus onbedoelt straft. Met dit bitloze ding heb je dat gevaar niet, plus dat je een paard niet in zeer korte tijd met allerlei raars en nieuws en misschien dus wel engs hoeft te confronteren (leren luisteren, zadel dragen, mens dragen, ijzeren ding in je mond waaraan getrokken kan worden .... brrr). Je kan gewoon na een half jaar een beetje gereden te hebben eens kijken of je ook met bit kan gaan rijden.


Hmm, inmiddels een beetje offtopic. Sorry, maar ik ben dan ook altijd nog erg enthousiast over deze uitvinding Knipoog In ieder geval heeft het niet de nadelen die de Hackamore naar mijn idee wel heeft (gebroken neus bij hardhandig (bedoeld of onbedoeld!) gebruik), het zal ongetwijfeld wel iets minder sterk inwerken. Niet iets voor een bosrit met een paard wat (af en toe) maling aan je heeft, dan eerst de basis verbeteren en het vertrouwen kweken. Bij sommige hittepetitjes lukt het misschien nooit, dat voel je zelf het beste aan...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:16

Waar een paard wel en niet op reageert heeft voor een groot gedeelte met gereden zijn en opvoeding te maken, pas als dat voor elkaar is kun je aan kleine veranderingen gaan denken om soms net wat fijner door te komen/in te werken zonder hem te storen. Bv van een enkel- naar een dubbelgebroken bit.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:15

Ik rijd mijn New Forest ook met een hackamore en dat bevalt prima. Ik rijd er nu zo'n 4 jaar mee, voornamelijk buiten, maar ik rijd ook western met hem.
Ik ben ermee begonnen omdat hij een moeilijke mond heeft voor een bit (klein mondje, weinig ruimte tussen kiezen en tanden).
Elk bit is zo zacht of zo hard als de hand van de ruiter. Mijn pony reageert op de kleinste aanwijzingen en ik heb haast nooit de teugels nodig.
Ik heb deze:
Afbeelding

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 06:57

Ik heb de teugels nog wel nodig, maar al een stuk minder dan toen ik net met de hackamore reed. We gaan hard vooruit

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:59

ik heb een tijdje ook op een paardje gereden met een Hackamore, ze had zo'n zachte. Ze mocht nl. een tijdje geen bit in omdat er tanden waren getrokken.
Opzich ging het best goed en kon ik ook gewoon gaan dressuren, maar voor mij was de overstap een stuk groter dan voor haar.
Ik had eerst het idee dat ik veel minder te zeggen had zonder bit, maar het is allemaal goed gegaan.

Ze kreeg er alleen 2 kale plekjes van een beetje aan de zijkant van haar neus