wie moet ik kiezen als bijrijdster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

wie moet ik kiezen als bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 22:39

Ik ben nu bezig met het zoeken van een bijrijdster voor Mira omdat ze naar mijn idee toch wat te weinig aandacht krijgt. Nu heb ik inmiddels 2 mensen gevonden aan wie ik m'n paardje eventueel wel aan toe durf te vertrouwen, ik blijf een pietlut als het over haar gaat.
Kunnen jullie mij advies geven?

nr 1 is een stalgenootje die de enige berijdster van vaantje is en elke dag op stal is. Ze rijdt op zich goed genoeg voor mira maar vaantje is het eerste paard waar ze zelf bepaald wat ze ermee doet en hoeveel werk ze haar geeft en je ziet zo nu en dan van die kleine dingen waar je dat goed aan kan zien zoals:een lange buitenrit gaan maken als het bloedheet is, als je terugkomt het paard helemaal wassen als er een windje staat etc. Verder wil ze graag fanatiek wedstrijden rijden maar nu heeft de eigenaar van vaantje gezegd dat hij haar als fokmerrie wil gebruiken en zij was daar niet echt blij mee vanwege haar ambities. Ze heeft toegezegd dat ze mira wel wil doen, die staat volgens haar toch op de zelfde stal. Ik weet dat het stom klinkt maar ik twijfel toch, mira is m'n eerste paardje en ik vind het al een hele stap om haar aan een bijrijder toe te vertrouwen.

nr 2 is een collega van me die eerder een leasepaardje had maar daar vanwege tijdgebrek toen mee gestopt is. Sinds kort lest ze hier vlakbij bij een goede instrukteur op een manege. Ik kwam haar een keertje tegen toen ik met mira aan het wandelen was en ze was gelijk weg van haar en het leek te klikken. Ook op het werk vraagt ze regelmatig echt geintereseerd hoe hoe het met mira gaat. Rijtechnisch is ze niet zo goed als nr 1 maar ze heeft wel meer gevoel voor waar ze mee bezig is en leert snel . Zij wil na de zomer weer aan een leasepaardje beginnen en daar als het kan ook wedstrijden mee rijden.

Als ik naar mezelf kijk wil ik voor mira iemand die echt voor haar gaat en echt geintereseerd is in haar. Ik zou het leuk vinden als diegene op een moment ook zou gaan starten maar hoeft niet perse. Wat ik wel belangrijk vind is dat ze met mira zou gaan lessen al is het eens per maand en daar heb ik bij nr 2 meer kans op dan bij nr 1 omdat zij vaantje nog heeft. Mira zou in principe met allebei overweg kunnen ook qua rijden.

wie kan mij adviseren? ik laat ze zowieso allebei een keer proefrijden.

springen is passie, dressuur is een kunst


SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:42

Ik denk nr. 2,

Je vertrouwt haar en durft haar dus (waarschijnlijk) alleen te laten met je paard! Dat is toch wel het belangrijkst, en dat ze van de verzorging ook veel afweet is natuurlijk top. En aan dat rijden kan altijd gesleuteld worden!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:44

Ik zou ook voor nummer 2 gaan. Als ze nog niet zo goed in het rijtechnische is, kan ze het altijd nog leren.
Ik denk dat je beter je paardje aan iemand, die veel verantwoordelijkheidsgevoel heeft, kan toe vertrouwen, maar nog niet zo goed is met rijden, dan aan iemand die heel goed kan rijden, maar het verantwoordelijke nog niet heeft uitgevonden.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 05:54

Als ik het zo hoor zou ik niet eens hoeven twijfelen en voor nummer 2 gaan.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 07:42

Ik zou ook voor nummer 2 gaan.
Nummer 1 heeft al een verzorgpaard en gaat daar naar jouw mening al niet verantwoordelijk genoeg mee om.
Ben jij het er met de tijd mee eens dat ze gaat starten?
Dit opzich zal misschien niet eens een probleem zijn maar om goed te starten heb je naar mijn idee ook goed les nodig, en dat kan volgens jou nog weleens een probleem worden met nummer 1.

Nummer 2 wil blijkbaar nog wel bijleren, alleen zou ik er zeker van zijn dat ze ook niet nu te weinig tijd gaat overhouden voor een paard.

Maar al met al zou ik voor nummer 2 gaan, rijden kan je makkelijker leren dan verantwoordelijkheidsgevoel.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:11

Als ik je berichtje zo lees heb je eigenlijk al beslist

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:17

ik zou voor nr 2 gaan die kan eerst gaan lessen en dan misschieinwedstrijden

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:25

Ik dus ook voor nr 2

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:31

Nr 2, je geeft zelf al aan dat dat eigenlijk ook wel beter is...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:34

nadeel nr: 2, is dat het ook je collega is. Mocht dit om een of andere reden mislopen, moeten jullie nog steeds wel goed kunnen samenwerken op het werk.............

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:45

MirageGidran schreef:
nadeel nr: 2, is dat het ook je collega is. Mocht dit om een of andere reden mislopen, moeten jullie nog steeds wel goed kunnen samenwerken op het werk.............


Ja en je ziet haar waarschijnlijk meer..... maar ja met die andere is dat ook weer een beetje.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:50

dit is idd ook zo..

bij bijrijders.. je moet ze wel een beetje kennen, weten hoe ze zijn enz enz..
als je ze te goed kent.. kan het toch een probleempje worden als er iets mis gaat.. ruzie.. oid.
als ik dit zo lees zou ik idd ook voor nummer 2 gaan.....
maar als je er nog niet helemaal uit bent, kijk dan iets verder rond, of je meer mensen tegen komt.. misschien zit daar wel iets bij dat je meer aantrekt....

echter, hier moet je ook mee uitkijken.. die het beste 'lijken' kunnen er soms ook een flink potje van maken.. dat krijg je teveel vertrouwen, en gaan ze dingen afraffellen, meest zijn het maar de kleine dingen, zoals een vork op de goede plek zetten, maar als je daar dorrheen kijkt, wordt het alleen maar erger.

maargoed, ik hoop dat je dit vorrige allemaal wel zon beetje weet, en anders.. denk er nog een keer goed over na, maak goede afspraken enzo, dan komt het allemaal wel goed Haha!:D

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:00

ik zou voor nummer twee gaan, denk ik.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:01

als ik het zo lees, zou ik ook voor nummer 2 gaan, maar dat ligt er ook aan of je rijtechnisch persé een goede wilt, of dat het je niet zoveel uitmaakt. Maar omdat nummer 2 meer geinteresseerd is in het paardje zelf, en nummer 1 zo te lezen meer in het rijden en het idee een paard te doen (wat voor 1 maakt niet zo veel uit) dit is mijn mening dan he?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:50

Ik heb over die eerste niet zo'n goed gevoel iig. Het komt over alsof ze het er wel eventjes bij doet als ze toch op stal is en die instelling staat me niet aan.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-03 09:52

Iedereen bedank voor jullie reacties ik ga denk ik voor nr. 2. Het is voor mij belangrijker dat ze echt in mira geintereseerd is dan dat ze super goed rijdt. Het voordeel van haar is dat ik weet dat ze een goede instrukteur heeft en graag wil leren. verder heeft tessebes gelijk met wat ze over de instelling van nr. 1 zegt, Ze kon mira er dan wel bij doen zei ze. en dan gaat er een belletje rinkelen. Bij nr.2 hoef ik niet bang te zijn voor ruzie aangezien ze niet fulltime bij onze vestiging werkt en ik wel. Verder gaat het bij haar niet alleen om het rijden maar vooral om de omgang met het paard.
Oke ik ben eruit het wordt nr.2!

Nu nog een vraagje wat voor afspraken moet ik met haar maken zodat het niet misloopt?

springen is passie, dressuur is een kunst

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:23

Wat jij maar wilt lijkt mij Haha!

De do's en dont's.
Hoeveel dagen in de week, welke dagen.
Alle dagen rijden, of ook een dag iets afwisselends anders.
Wat moet ze melden, wat moet er gedaan worden.

En als je een paar regels in je hoofd hebt schrijf ze dan op.
Dan kan ze ze altijd opzoeken en als ze toch een regel "overtreedt" dan heb jij een poot om op te staan.

Succes en veel plezier dan met je nieuwe bijrijdster

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 11:39

wat ze wel en niet mag doen met je paard over stalln uitmesten borstelen rijden in de bak en buiten....

wat je zelf belangrijk vind voor je paardje

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:17

ze moet ook vooral weten dat het JOU paard is en blijft Haha!
dat als jij een keertje wil rijden, dat ze dan niet meteen moeilijk gaat doen.. tja je hebt van die mensen :S

maar veel suc6 ermee

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 02:34

Als ik lees hoe je de personen omschrijf had je zelf al een (misschien onbewust) keuze gemaakt.
Nummer 2 komt positiever naar voren als nummer 1.
En als je mijn oordeel vraagt ga ik ook voor nummer 2, maar dat komt doodat je haar positever beschrijft

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 10:54

Ik denk dat je met nr 2 de juiste keuze hebt gemaakt, maar dat moet natuurlijk nog blijken.

Ik zou als ik jou was een soort logboek bijhouden waar jij en je bijrijdster dagelijks in schrijven wat er die dag is gedaan met je paardje. Dat heb ik ook bij mijn bijrijdpaardje en het werkt echt goed.
Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk om afspraken te maken. zodat jij en je bijrijder niet voor onverwachte dingen koemen te staan.

Citaat:
dat als jij een keertje wil rijden, dat ze dan niet meteen moeilijk gaat doen.. tja je hebt van die mensen :S

Op zich ben ik het hier ook wel een beetje mee eens, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat je je bijrijdster op haar dag opbelt om te zeggen dat jij vandaag rijd, ook al is het jouw paard. Ik bedoel zij deelt haar dag zo in dat ze je paardje kan rijden en dan ga je hem opeens zelf doen.

Ik wens je veel succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:07

Nummer 1, die is tenminste handig in het rijden en kan jouw paard dus rijtechnisch wat bijbrengen. Nummer 2 heeft dat niet en het lijkt me ook niet bepaald fijn als je als zij een week heeft gereden dat je dan een stugge trekbok hebt.
Die kleine dingetjes zoals afspuiten met een windje en lange buitenritten terwijl jij het weer niet geschikt vindt kun je haar duidelijk maken dat je dat niet zo ziet zitten en dat zij dus dat niet mag doen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 13:10

Steef schreef:
Nummer 1, die is tenminste handig in het rijden en kan jouw paard dus rijtechnisch wat bijbrengen. Nummer 2 heeft dat niet en het lijkt me ook niet bepaald fijn als je als zij een week heeft gereden dat je dan een stugge trekbok hebt.
Die kleine dingetjes zoals afspuiten met een windje en lange buitenritten terwijl jij het weer niet geschikt vindt kun je haar duidelijk maken dat je dat niet zo ziet zitten en dat zij dus dat niet mag doen.


Daar ben ik het niet mee eens. Nr. 2 heeft dan wel minder ervaring, maar die is waarschijnlijk ook makkelijker te sturen. Nr. 1 heeft al haar eigen dingetjes uitgevonden en zal niet zomaar alles aannemen. Dat rijtechnische kan met een paar privélesjes zijn opgelost.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:48

Ik ben het wel met steef eens. Van die kleine dingetjes kun je zeggen dat je dat niet wilt en het vriendelijk uitleggen waarom niet. bij nummer 2 kan er nogal wat mis gaan als ze niet zo goed rijdt. En ik denk niet dat je dat er met een paar prive lessen uitkrijgt. Ik zou toch gaan voor nummer 1. Maar goed. Je hebt al besloten.

Wat de regels betreft. Ze moet sowieso wat bijdragen. Niet in geld ofzo maar dat je verschil merkt aan je paard. Dus aandacht enz. Als jij wilt dat ze ook uitmest voert op bepaalde dagen enz moet je dat ook afspreken. Misschien ook hoe zwaar het werk mag zijn voor je paard. Ga er voor zitten en vertel haar wat je van haar verwacht, en zij wat ze van jouw en je paard verwacht. En dan kan je zo de afspraken maken. Zijn jullie allebei tevreden.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:20

Ik denk nummer 2, deze lijkt mij leuker voor jou en je pony. Ook heeft zij er veel plezier van (hoop ik). Zij zit ook op les bij een goede instructeur. En zou van Mira en jou nog meer leren!

Let love shine so bright


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 17 bezoekers