springen met bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

springen met bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 20:27

N.a.v artikel in bit. Wat vinden jullie hiervan? Een duiste springruiter springt niet onverdienstelijk, maar omdat hij met een bosal rijdt wil de bondcoach hem niet in het duitse team hebben. (hele korte samenvatting Haha!)

Er zijn er ook zat die met een hackemore starten, een bosal is ook bitloos, en vriendelijker dan een hackamore, waarom zou dit dat niet mogen?


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:23

Ik heb net (lees: 5 minuten geleden) dat stuk gelezen. Ik ben het met de woorden van die man eens: Je meot je paard vrij laten springen zodat hij zich kan concentreren op de hindernis. Al dat geruk en getrek in de mond van een paard brengt hem alleen maar in verwarring. Bovendien reageren sommige paarden gewoon beter als je op de neus rijdt.

Tjody kan ook super springen met haar bitloze neusriem (van Emiel Voest). Het liefst rijd ik Tjo ook buiten zonder bit omdat ze dan beter te houden is als ze ervandoor schiet (heeft ze 1 keer bij mij gedaan toen ik met bit reed buiten en sindsdien blijf ik steevast bij de neusriem).

Maar om nog even terug te gaan naar dat stuk in bit: Die man reed zijn paarden wel met stemhulpen! Het kwam op mij over alsof hij dat nog meer gebruikte dan zijn bosal. Alleen als je paard het niet hoort, heb je een probleem...

Groetjes Denise.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:33

Ik heb het ook gelezen, en vind het zeer bewonderswaardig dat je je paard zo kan rondsturen én kan laten springen.
Als hij dat echt werkelijk goed op hoog niveau kan zie ik ook niet in waarom ze zo iemand uit het Duitse team houden.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

gomir

Berichten: 25528
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:19

Waarschijnlijk zijn ze bang dat meer mensen op het idee komen en dat zal het Duitse systeem wel bedreigen ofzo Verward
Ik heb alleen de plaatjes gekeken, omdat ik in de trein zat en het te lang vond om helemaal te lezen Bloos

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 08:19

Ik vind het belachelijk dat ie daarom niet in het team mag. Heb het artikel ook gelezen, en vind het alleen maar heel erg knap dat ie het kan.

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 08:25

En wat is de volgende stap? Iemand die zonder hoofdstel zijn paard het parcours door weet te krijgen?

Er zijn legio bitloze optomingen te krijgen, en ik zie ze regelmatig ook in het parcours verschijnen. Als een paard het er goed op doet, waarom niet.
Maar waarom dan perse een bosal? Waarom geen side-pull? Zijn alle ander opties dan al uitgeprobeerd?
En iedereen gaat er automatisch van uit dat een bosal zoveel zachter is dan een bit. En dat is dus niet zo. Het werkt op de rug van de neus en op de kaken. De prikkende haren van de teugels werken op de hals. En iedereen die een bosal heeft vastgehad, weet dat die teugels ook heel erg pijnlijk zijn voor de mensenhand die hem vast heeft.

Ik heb de Bit wel, maar het artikel nog niet gelezen. Ik sta in prinicipe open voor dingen, maar vind dit toch een beetje te ver gaan. Een mechanische hakamore kan ook heel goed, en ik krijg niet de indruk dat dat is gepobeerd.

Je suis Charlie.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:37

Ik heb het artikel niet gelezen, maar is hij wel eens goed genoeg voor het team? Die Beerbaumpjes rij je er niet zomaar af, net zoals Ehning, Becker Nieberg en de rest.
Als een bosal echt zo goed was zouden ze er allemaal wel op lopen, dus ik geloof niet dat het een betere (maar ook geen slechtere) optoming is dan de andere optomingen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:23

Ik heb de beste man ook wel eens zien starten,
ik vraag me af in hoeverre het een actie is om in de belangstelling te komen.
Als je paard goed loopt op een bosal, het zij zo, en dan moet je daar ook gewoon mee kunnen starten.
Ik vraag me alleen net als Cassidy af in hoeverre hij andere meer Engels gerichte optomingen heeft geprobeerd. Ik vond het een beetje in de extreme om zo'n paard met die paardenharen teugels rond te zien gaan.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:48

Wat mij betreft kan het best.
Zolang je paard goed gaat op een Bosal waarom zou je dan iets anders proberen ? Voor het plaatje hoef je het voor mij niet te doen , ik vind zo een Bosal echt niet lelijk staan , anders wees je maar eens wat meer openminded . Schijnheilig
En als je dat niet lukt doe je je ogen maar dicht . Haha!

Ik vraag me af waarom hij eerst de Engelse gerichte optomingen "moet" proberen van sommigen hier . Er zijn meer wegen die naar Rome leiden , zoals in dit geval een Wester(n)se (hoe je ook schrijft Haha!)
Als ik het overigens goed heb heeft hij effectief ook eerst met bit gereden . Maar toen hij in de westernsport zag dat een bit niet noodzakelijk is heeft hij THUIS eens geoefend met halster en touw , maar daar kreeg het paard schuurplekken van ...
Toen probeerde hij dus een Bosal , simpelweg omdat dit een goed ontwikkelde vorm heeft en naar het schijnt erg comfortabel op de neus moet zitten . Mij lijkt een lederen ring iig veel zachter zitten dan zo een stalen constructie called hackemore ...

Wat mij betreft doet ie maar , er zijn wel meer dingen die in een andere tak van de paardensport beter ontwikkeld zijn dan die in de Engelse . Dan kun je ze beter daar ook gaan halen .
Ik erger me meer aan de ijzerwinkels pessoabitten dan aan een lederen ring om de neus met paardenhaar aan
Laatste ziet er gewoon veel beter uit .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:13

Ik persoonlijk vind een bosal wel lelijk maar goed, daar is het me helemaal niet om te doen.

Ik zelf heb het idee dat de bosal meer gebruikt wordt om te shokeren, want zoals mdemoiselle al zei; is hij wel goed genoeg voor het team? Lijkt me niet aangezien hij op de grote concoursen nog steeds moet binnen komen via een wildcard, die hij krijgt omdat het publiek het zo leuk vind dat hij met een bosal start.

Overigens, los van het feit of hij wel ofgeen hack zou moeten proberen, een hackamore hoeft helemaal niet van staal te zijn Verward

prompter

Berichten: 11003
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:20

Ik vind het prima, iemand die in het traditionele Duitsland zijn nek uit durft te steken en het anders doet dan anders. Of hij goed genoeg is voor het nationale team weet ik niet, maar als hij het is, dan zou hij gewoon een teamplaats moeten krijgen. Als al die eigenaardige bitten in combinatie met hackamore mogen, waarom dan in vredesnaam geen bosal? Als de prestaties toch goed genoeg zijn....

Extremely rare and Beyond Compare

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 15:41

Sjuimpje schreef:

Overigens, los van het feit of hij wel ofgeen hack zou moeten proberen, een hackamore hoeft helemaal niet van staal te zijn Verward


Dacht van wel , tenminste ik heb er nog geen andere gezien Haha! (maar verdiep me er ook niet in omdat ik het zelf niet gebruik)
Van wat heb je ze dan nog ?

En waarom "mag" een hackemore wel en een bosal "niet" ? Doe toch waar je je lekker bij voel man ! Haha!

En ikzelf heb hem nog nooit zien rijden , dus of hij al dan niet goed genoeg is voor het team daar heb ik geen idee van .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 16:03

hackamore met lange schaar is van staal (met leer eromheen) hack met korte schaar is een leren band met bont eronder

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 16:26

sorry maar nou ben ik toch wel heeel benieuwd wat nou een Bosal is????
Wil iemand mij dat uitleggen, of op een plaatje laten zien ??

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:51

In onderstaand topic staat een plaatje van een bosal. Ik persoonlijk vind die dingen er wel onwijs stoer uitzien hoor!

[WN] Bosal?? bosal

Groetjes Denise

Cowgirl

Berichten: 23730
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:14

Citaat:
maar vind dit toch een beetje te ver gaan.


dit snap ik niet helemaal, ik weet dat je zelf westernrijd en in de western sport wordt de bosal vrij regelmatig gebruikt.
Dan rijden we met die bosal ook 3 gangen en er wordt ook mee gespint, gestopt en zijgangen gereden.
Snap niet dat springen ineens te ver gaat.
Als het paard er goed op loopt waarom niet, moet er dan eeuwig en altijd een stuk ijzer in die bek.?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:20

Cowgirl schreef:
Als het paard er goed op loopt waarom niet, moet er dan eeuwig en altijd een stuk ijzer in die bek.?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:37

Loolapelooza schreef:

Toen probeerde hij dus een Bosal , simpelweg omdat dit een goed ontwikkelde vorm heeft en naar het schijnt erg comfortabel op de neus moet zitten . Mij lijkt een lederen ring iig veel zachter zitten dan zo een stalen constructie called hackemore ...


Volgens mij weet jij niet waar een bosal van is gemaakt. Een bosal is van rawhide, en hoe hard de bosal op de neusrug inwerkt is helemaal afhangelijk hoe fijn die strengen van de rawhide zijn waarvan de bosal is gemaakt. Een goede bosal is zeker 500 Euro, en dan heb ik het alleen maar over de ring, en niet over de paardeharen teugels, die zijn namelijk nog extra.
De foto in de bit laat een middenmaat bosal zien, maar niet de allerbeste kwaliteit.
En rawhide mag dan wel een leersoort zijn, maar die is zo ongelofelijk hard dat je het nauwelijks leer kunt noemen. Een hondenkluif in een dierenwinkel is van rawhide. Is dat een zacht leren ding? Ik hoef dat materiaal niet op mijn scheenbeen te hebben hoor. En dat is ongeveer het gevoel wat een paard heeft op zijn neusrug.

Het gedeelte van een hackamore wat druk uitoefend op de neus is ook van leer, en niet van staal (maar dat is al eerder opgenoemd) Ik durf te beweren dat alleen al de druk van een soepel vallend stuk leer op de neus zachter is dan een starre ring van rawhide. Een hakamore werkt alleen als je de teugels aantrekt. De bosal werkt altijd, ook bij beweging van de handen van de hals af...

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers