Wat nog te geven (zomereczeem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Wat nog te geven (zomereczeem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 21:06

Mijn verzorgpony Blacky heeft dus zomereczeem. Ik had een deken gekocht maar is kapot en bleek niet heel erg goed te werken.
Nu geven sommige mensen hun pony's dus knoflook (toch?).
Maar aangezien Blacky hoefbevangen is mag hij dus geen eiwitten. Maar kun je dan knoflook geven? En hoe?

Kisss sun

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:34

Knoflook is naar mijn idee totaal niet zaligmakend al wordt het heel veel gebruikt. Waarschijnlijk omdat het niet zo duur is en geen kwaad kan strooien veel mensen dit toch maar over het voer ?
Ik neem aan dat je dus knoflook wilt voeren om de vliegen weg te houden ? Dan kan je waarschijnlijk beter een goede anti-vliegenspray kopen . En als je geen deken ophebt (moet je wel een eczeemdeken opdoen, dat zijn de enigen die helpen; niet een gewone vliegendeken) kan je je paardje het beste opstallen van +/- 5/6 uur tot 's morgens ongeveer 9.00uur (en dan vliegenspray opdoen) omdat de vliegjes het ergst rondzwermen als de zon begint te schijnen en een paar uren voor ie ondergaat. Op stal komen ze niet.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 21:46

Ja maar het deken is dus helemaal kapot en hij kan niet op stal. We hebben al een vliegen spray van 20 euro maar helpt blijkbaar helemaal niks.
Maar wat eigelijk mijn vraag was, of ik hem wel knoflook kan geven omdat hij hoefbevangen is..

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:58

Knoflook mag je wel geven als ze hoefbevangen is. Als ze maar geen koolhydraten krijgt!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 22:10

Ze mogen toch geen eiwitten hebben? Verward

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:16

ik weet dat ze hier bij de ruitersportzaak een nieuw soort dieet hebben. Het is niet duur en schijnt te werken. Het is een soort muslie en niet duur. Ik weet wel dat een pony die hier staat een bepaalde injectie twee jaar geleden heeft gehad tegen de jeuk. Maar wat dat was weet ik ook niet, ik had er nog nooit van gehoord.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:17

als je even op http://www.keerhoeve.nl/Hoefbevangenheid.htm kijkt dan staat dit er; met het voeren van grote hoeveelheden koolhydraten kun je bij elk paard hoefbevangenheid opwekken

Koolhydraten zitten ook in gras maar ook in bijna elk ander eten... Maar knoflook kan geen kwaad voor zover ik weet!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:23

gaitkeeper: ook bij zonsondergang zijn ze actief....
ik heb ook knoflook gebruikt maar dat helpte niet,
heb nu een (goedkoper) deken dat helpt redelijk,
alleen mijn paard zit steeds met zn hoofd bij de grond en dan zit die halsflap open, hoe is dat bij de andere paarden,
mijn deken is ook al wat kapot (1vd singels)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:43

Ik heb 3 paarden met zomereczeem en smeer eczema balsam in de staart en manen. Elke dag doe ik dit en ze schuren niet meer (gelukkig). Het duurt wel een paar dagen voordat het helpt dus niet gelijk de moed opgeven.

Come over to the dark side, we have cookies!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:53

waar wordt ecxema balsam verkocht?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:01

missnynke schreef:
gaitkeeper: ook bij zonsondergang zijn ze actief....
ik heb ook knoflook gebruikt maar dat helpte niet,
heb nu een (goedkoper) deken dat helpt redelijk,
alleen mijn paard zit steeds met zn hoofd bij de grond en dan zit die halsflap open, hoe is dat bij de andere paarden,
mijn deken is ook al wat kapot (1vd singels)


Bij zonsondergang inderdaad ook. Vandaar dat je ze het beste van 5/6uur tot 9.00uur de volgende dag op stal kan zetten. Niet diezelfde avond zoals waarschijnlijk opgevat is Knipoog Schijnheilig

De goedkopere dekens flappen open bij het hoofd als ze naar beneden staan (te grazen) maar de boett-dekens en aanverwanten hebben een betere gesloten kap :

Afbeelding

je kan ook een kap erbij kopen van Ivanhoe maar de ervaringen daarmee zijn niet helemaal jofel. Toch heb ik er ook eentje besteld...ben heel benieuwd :

Afbeelding

Boevendien moet je heel principieel omgaan met zo'n deken en hem al omdoen vOOr ie jeuk krijgt. En dat wil dan echt zeggen dat je hem om moet gaan doen zodra de temperatuur boven de 12 graden komt.
Als je paard namelijk al eenmaal jeuk heeft heb je kans dat ie met deken en al gaat schuren.....en da's nie goe voor je dek.

Maar knoflook is naar mijn idee alleen maar een middeltje dat je het idee geeft iets te doen maar zal eczemers echt niet van de jeuk afhelpen.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:18

Knoflook alleen helpt idd. niet!! Ik geef mijn pony knoflook, zeewier en appelazijn, maar eigenlijk meer voor de artrose. Verder behandel ik hem dit moment met een bach-bloesem-lotion, dit spuit ik goed in heel zijn manenkam en staart en dat borstel ik er nog extra in. En ik spuit anti-muggenbody-spray van Etos 2 x per dag. Je moet een anti-muggenspray gebruiken en geen anti-vliegenspray, die heb ik ook al tientallen geprobeerd, maar ik ben ben deze muggenspray gebleven.

Op dit moment schuurt hij bijna niet!! (even afkloppen voordat hij morgen weer de helft van zijn manen eraf heeft liggen.)

Ik weet niet of het die bachbloesems zijn die zo goed helpen of juist de brandewijn die in de lotion zit, maar dit werkt tot nu toe erg goed bij mijn pony.

PB maar als je het recept wil.

O ja, mijn pony heeft geen dekens op en gaat niet 'op tijd' naar binnen.
Hij heeft het jaren heel erg gehad, alle manen eraf, staartwortel kaal, onder de wonden. De laatste jaren ben ik met allerlei smeerseltjes in de weer geweest, velen hielpen even, maar nooit afdoende, ook het 'op tijd' opstallen hielp helemaal niks. Dus ik ben bang dat het straks toch weer mis gaat, maar ja, ik ben weer even blij.


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 08:50

maar over die ivanhoe kap: mijn paard schuurt ook voor de achterbenen zeg maar en bij de staart....daar helpt zon kap niet tegen....
hoe duur is die trouwens....
werkt een staartkoker ook?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:14

Als je een goede deken wilt zou je niet een ivanhoe moeten nemen (ze hebben ook een hele deken) denk ik. Tenminste, kijkend naar veel negatieve reacties. Ik zou kiezen voor een boett-deken als eerste optie. Die staat gewoon bekend als de beste. En tegenwoordig heb je er meer van die waarschijnlijk ook wel ietsje goedkoper zullen zijn. Als het maar van datzelfde 'pyama' materiaal is en goed sluitend bij de hals met elastiek.
De investering zou je er na een tijdje weer uit moeten hebben omdat smeerseltjes je helemaal vet geld kosten.
Alleen goed uitkijken dat ie nergens achter kan blijven haken of dat zijn vriendjes te gek op dekken zijn. (en tijdig opdoen vóór ie jeuk heeft)

Niet gaan klooien met staartkokers e.d. hoor. Dat is alleen maar link en sluit de boel veel te veel af.

Maar het is gewoon zo dat een paard met eczeem niet voor niets de helft van hun waarde kwijt is. Dat kan je er wel weer bij optellen aan alle acties die je moet ondernemen om het leven een beetje aangenaam (lees leefbaar) voor hun te maken Verdrietig

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:37

Haar vraag is toch of je knoflook mag geven als je pony hoefbevangen is? Denk dat ze zelf ook wel begrijpt dat knoflook niet helpt tegen zomerexceem...
(Je weet wel dat hoefbevangen niet over gaat zonder je paard te laten behandelen he? Dus alleen van gras afhalen help niks, daar kan t net zo goed erger van worden...)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 13:17

Bedankt voor de reacties!
Nou ik dacht eerlijk gezegt wel dat knoflook tegen zomereczeem zou helpen. Maar da's dus niet zo. Het deken hielp bij Blacky ook niet. Want hij schuurde gewoon met zijn deken op terwijl ik hem toch optijd op had gedaan.
Ja Blacky staat nu alleen op een stuk afgezet gras....

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers

cron