zie het niet meer zitten met die puber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

zie het niet meer zitten met die puber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 22:48

Wie weet er raad ben helemaal aan het einde van mijn wijsheid. Mijn paardje van inmiddels 2 jaar is een meester in uitbreken. }> Omheining bestaat gewoon niet. Toen ie nog bij zijn moeder liep was het al zo erg. Heb toen stroomkoord gespannen dat bleef tenminste heel. Nou dat was ook zo. het stroomkoord was heel zijn been niet meer pezen en zenuwen door. Huilen Nu is hij enigszins hersteld maar gaat het uitbreken gewoon verder.
Palen trekt hij gewoon uit de grond, handgrepen tilt hij gewoon op, aparte stroomapparaten sleept hij door de hele wei. Och stroom wat zou het je kan overal doorheen. Hij staat nu met zijn lichaam tegen het prikkeldraad van de buren en daarvan zijn ook al verscheidene palen geknapt.
Heeft iemand een idee hoe je zoiets binnen een omheining houd.??????
alle voertonnen zelfs die met een beugel maakt hij open en vanavond had hij dus prikkeldraad wonden op zijn hele lichaam en stond ie al met 1 voet bij de buren in de wei. Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:52

Sm knol *LOL*

Als ik dat zo denk lijkt me de enigste oplossing een dure oplossing.
Alles afzetten met hekwerk met daarvoor dan nog een stroomlint met heel veel power erop.

Maar dat is dus erg duur, maar iets anders krijg ik zo vlug ff niet verzonnen.
Als het zwaarste stroomapparaat wat je maar kunt vinden erop.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:00

Eh Heras hekwerk? Haha!
Heel duur maar heeel stevig

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:07

Heb je de stroom via het lichtnet ?
Volgens mij moet je er eens heeeel goed power opzetten.
Wij hebben op de zomerwei van 5 hectare een apparaat op auto-accu's maar alle 10 paarden stormen weg als het draad alleen al tegen een grassprietje aantikt. *LOL*

En anders is er maar een oplossing : rechtstreeks via het lichtnet

Maar da's flauw...ik kan me heel goed voorstellen dat je hier helemaal mee aan bent. Maar echt goed stroom erop kan echt veel uitmaken misschien Verward

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:31

Inderdaad er een flinke dosis stroom opzetten!!! meer dan normaalz eg maar dan moet ie toch wel stoppen? Kan me ook voorstellen dat je er helemaal gek van word!!!
Succes

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 09:10

het probleem is ook nog dat we geen stroom hebben ben dus afhankelijk van batterijapparaten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:37

Heb je hem alleens goed nat gemaakt bij het stroomdraad? Als ze er dan tegen aankomen is het een stuk gevoeliger.
Voor de rest wel een nadeel als je geen stroom er hebt liggen. De enigste oplossing dan is helemaal met hekwerk. Wij hebben zelf hardhouten palen die met een kraan de grond in zijn gezet, daardoor kan een paard ze er niet uit krijgen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:46

Pffff wat een knol ... Haha! stop hem in de isoleercel of zo ? Lachen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:50

Ik heb er ook zo eentje van 2, die doet haar hoofd onder het draad en dan zoeffff weg is ze. Is ook een vorm van aandacht trekken bij haar, want zij wil ook graag wat doen! Tja ze is 2 en liever heb ik dat ze nog lekker gaat spelen, want als ze ouder is dan kan ze nog zoveel doen. Maar ze geeft het zelf aan. Ik probeer haar er zo vaak mogelijk uit te halen, lekker borstelen, wandelen, fietsen. En soms mag ze even met een ander in de longeercirkel lopen en een paar rondjes erachter aan draven, niet te lang zo'n 5 min. Maar als ik dan wegloop, zoeff klimt zo onder houten hek van 50 cm hoog door en wipt de plank zo omhoog. Ik heb haar gelijk weer teruggezet en ben met de lange zweep erbij gaan staan. Net doen alsof je het niet ziet, en hup koppie ging alweer omlaag bij het hek, ik heb de zweep voor haar hoofd langs gezwiept en toen schrok ze wel en nog een tik op de kont gegeven. En sindsdien is ze gelukkig nog niet weer ergens uit ontsnapt. [op 8 maanden oude leeftijd liep mevrouw al alleen op de weg te paraderen, staart erop maar toen ze merkte dat ze nu toch wel van haar vriendjes vandaan ging, kwam ze weer naar huis gesjokt] }>

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:59

Als je geen lichtnet bij het land hebt kan ik je aanraden om zo'n apparaat aan te schaffen dat op auto-accu's werkt. Het is ten eerste op den duur de investering waard omdat je die accu's kan opladen maar die dingen geven ook een behoorlijke klap waar ze diep respect voor hebben. Zoeentje gebruiken wij dus op de zomerwei met 5 hectare. Dat werkt uitstekend.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:18

ik zou een houten omheining nemen heben ze bij onze manege om de paddock dikke huoten ronde palen en dan heel hoog en stroomdraadje er nog overheen daar komen ze echt niet uit.t kost wle een beetje maar dan heb je ok wat en t lijkt oo k nog mooi

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:24

Waarom doet het paard het? Uit verveling?
mandy

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:36

Een houten hekwerk!,met aan de binnenzijde stroomdraad.Het houd onze pony tegen,en geloof me die ging door twee dubbelle stroom draden heen!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:11

hoogspanningsmasten in de buurt? Haha! (ja een beetje te erg weet het). Maar het is dan inderdaad denk ik beter om op lichtnet te gaan.... batterijen geven ze niet echt veel om

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 20:40

Helaas is er geen stroom in de buurt. Heb zelf wel een apparaat op lichtnet maar dat heb ik aan de buren uitgeleend omdat ik er toch niets aan heb. Toen ik van het weekend de batterij wilde verwisselen ging mijn batterijapparaat ook nog kapot. Ik denk dat de enige oplossing is een nog zwaarder apparaat te kopen. Heb nu een b15 van gallagher en nog 2 koltecs. We hebben al op diverse plaatsen planken getimmerd en daar blijft hij ook redelijk achter maar over een oppervlakte van een hectare die nog verdeeld is 2 delen wordt dat geen haalbare oplossing temeer we aan het eind van het jaar naar duitsland gaan verhuizen. Ben nu dus ook dringend op zoek naar een accuapparaat want op het moment staan ze achter een koltec van 9 volt. Hoezo achter, de hele omheining ligt plat en repareren heeft geen zin. Helaas zie ik overal prikkeldraad wonden nu ook bij mijn andere paarden.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:34

Staat ze met andere paarden in de wei misschien? Verveeld hij zich? Doet hij het ook als er andere paarden bij staan?
Wie weet is hij wel gewoon eenzaam of zo?

Ik weet het niet hoor, ik opper maar gewoon wat.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:54

koperdraad door de manen vlechten. Geleid de stroom fantastisch dus dan krijgt-ie een flinke opdonder zonder dat je een nieuw apparaat hoeft aan te schaffen

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 21:57

Jasper schreef:
koperdraad door de manen vlechten. Geleid de stroom fantastisch dus dan krijgt-ie een flinke opdonder zonder dat je een nieuw apparaat hoeft aan te schaffen

ehhh lijkt mij niet zo'n goed id
misschien wat te drastisch, en vooral, zou wel eens brandwonden kunnen veroorzaken

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:32

Ja, ik vroeg me ook af of het paard alleen staat of met meer paarden op de wei. Bij ons op stal zijn ook een paar paarden die niet alleen blijven staan, rennen zo ineens de stal in, SCHRIKKEN!!!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 13:38

Hoi het gaat hier echt om een puber, die als veulen zijnde al uitbrak en zijn moeder in de steek liet. Hij staat samen met een merrie en 2 ruinen het hele jaar buiten met een schuilstal. Hij loopt ook niet weg blijft altijd in de buurt maar ondertussen wel de omheining van de buren vernield en op het pas ingezaaide maisland gelopen. Hij heeft gewoon geen respect voor stroomdraad en staat dan ook ineens naast je. Heb wel eens gehoord van stroomlint door de manen vlechten maar nog niet gehoord van draad zoals jasper het zegt. wil het best uitproberen. Ondertussen ben ik nog steeds op zoek naar een krachtig accuapparaat. Bij ons moeten ze het eerst bestellen en dat duurt weer een tijdje en ondertussen breng ik mijn vrije tijd door met omheining repareren en de illussie dat het heel blijft

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:52

Ineke2 schreef:
Eh Heras hekwerk? Haha!
Heel duur maar heeel stevig


Dit werkt iid perfect, wij hebben ook een paar van die ontsnapkampioenen in de wei staan maar sinds we heras om de wei hebben staan is er geen 1 meer ontsnapt!
Een stroomlint met weet ik het hoeveek volt helpt ook niet, vaak hebbe nde paarden zo in de gaten hoe ze er het snelste tussendoor kunnen en voelen ze helemaal niks van de stroom (eigen ervaring, en als je ze dan wil vangen krijg je zelf stroom dom! )
het is wel handig om een stroomlint voor het hekwerk te plaatsen zodat ze niet tegen het hek aan gaat hangen of schuren.
succes ermee!