Muildier gekloond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Muildier gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 12:12

http://www.telegraaf.nl/
www.telegraaf.nl

Afbeelding

WASHINGTON - Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd een mannelijk muildier te produceren door klonering. Het is voor het eerst dat het klonen van een paardachtige is gelukt, stellen zij in een artikel in het wetenschappelijk blad Science. Het gezonde veulen met de naam Idaho Gem is op 4 mei geboren, meldde Gordon Woods van de Universiteit van Idaho in Moskow.

Muildieren zijn kruisingen van een mannelijke ezel en een vrouwelijk paard. Vrijwel altijd zijn deze nakomelingen steriel omdat ezels 62 chromosomen hebben en paarden 64. Muildieren hebben er 63. Hetzelfde geldt voor muilezels, kruisingen van een mannelijk paard en een vrouwelijke ezel.

Woods en zijn medewerkers gebruikten lichaamscellen die in 1998 waren weggenomen uit een 45 dagen oude foetus van een muildier en brachten de celkernen over in eicellen van een merrie. Pas na 305 pogingen ontstond een embryo, dat zij implanteerden in een 'paardendraagmoeder'. Nog twee van deze dieren verwachten de geboorte van een muildierveulen.

Het kloneren van paardachtigen was tot dusver erg problematisch gebleken, kennelijk omdat er bij deze dieren sprake is van een hoge calciumconcentratie in de vloeistof rond de eicel. De wetenschappers uit Idaho imiteerden deze situatie bij de kweek van de eicellen voor de implantatie.

Nu het is gelukt, kan dat volgens de onderzoekers de weg openen naar het kopiƫren van succesvolle renpaarden. De prestatie zou ook kunnen bijdragen aan beter kankeronderzoek

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:41

Dat muildier blijft vast niet lang leven.
Het is wel een skattig beeske!

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:52

Als je renpaarden gaat klonen, wat is er dan nog leuk aan paardrijden als je ze amper hoeft te trainen, omdat ze alles al heel snel doorhebben?
Het leuke aan paardrijden is toch dat je elke keer met een probleem wordt geconfronteerd dat je moet oplossen? Als je een perfect paard hebt valt er niets op te lossen!
dom dom dom

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:12

precies, ik ben er ook helemaal tegen , en idd worden gekloonde beesten niet oud, dat ze het doen voor kanker onderzoek....nou okej, ik weet hoe erg het is als iemand in je omgeving kanker heeft. maar voor de rest moet je de natuur zijn gang laten gaan !!! Boos!:(

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:32

Lijkt me heel raar. Dan krijg je zoiets: Het ene meisje tegen het andere: "Wat heb jij voor een paard?"
"Een kloon!" De andere: "He, ik ook! Slechte paarden he?"
Lijkt me dus helemaal niks. Idd wel een schattig veulen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:35

Dimmalimm schreef:
Als je renpaarden gaat klonen, wat is er dan nog leuk aan paardrijden als je ze amper hoeft te trainen, omdat ze alles al heel snel doorhebben?
waarom fokken we dan nog? ik vind het goed deze techniek te ontwikkelen gezien de toepassingen.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:25

ZIEK! dat is het enige dat ik erover kan zeggen

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:17

wat een schatje Lovers Sorry, maar ik zie het nut niet van klonen, je hebt er nix aan, of weten jullie een goede reden, waar klonen positief gezien word? Nou, ik kan er geen bedenken...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:30

Stephanie100"]
ZIEK! dat is het enige dat ik erover kan zeggen
[/quote]voor 1492 dachten mensen dat het ziek was de oceaan over te steken.
[quote="RockyLover schreef:
of weten jullie een goede reden, waar klonen positief gezien word? Nou, ik kan er geen bedenken...
er staat notabene 1 hele goede bij.

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:37

SuperPepeijn"]
[quote="Dimmalimm schreef:
Als je renpaarden gaat klonen, wat is er dan nog leuk aan paardrijden als je ze amper hoeft te trainen, omdat ze alles al heel snel doorhebben?
waarom fokken we dan nog? ik vind het goed deze techniek te ontwikkelen gezien de toepassingen.
[/quote]

Laten we het dan wel alleen bij vier benige en vier potige dieren houden. EEN SP vind ik meer dan genoeg Haha!

En wat ik dan niet begrijp SP, dat je wel tegen abortus bent, dit begrijp ik dan niet Verward

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:55

SuperPepijn, we fokken omdat we streven naar een zo goed mogelijk paard. Dat is een langzaam proces; je hebt een doel voor ogen. Als een enkeling een zeer goed paard fokt en je gaat dat paard klonen en iedereen krijgt dan zo'n paard, is er geen doel meer, want iedereen heeft zijn doel al bereikt! Het zeer goede paard dus! Dan is fokken en trainen toch niets meer aan? Als alle paarden al perfect zijn valt er toch niets meer aan te verbeteren? En dat is nou juist de uitdaging van de paardensport; verbeteren.

zo ik heb gesproken Knipoog Lips are sealed

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:05

doel van de fokkerij is om een genetisch beter paard te krijgen dan de voorouders, dimmalimm, dus niet anders dan het scenario dat jij aanhaalde bij het klonen van een zeer goed paard. trouwens, het zeer goede paard kan ook altijd beter hoor Knipoog

het is pas dom om in die beperkingen te denken en de andere potentiele mogelijkheden niet te zien. hadden we dat nl. vanaf begin der tijden gedaan liepen we nu nog in berevelletjes rond Knipoog

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:46

Als ze paarden gaan klonen dan is alle charme van het fokken verdwenen.

Dan zegt de ene multimiljonair tegen de andere, Goh heb vandaag zo'n leuke kloon gekocht. hij moet zondag lopen op de renbaan.
Zegt de ander en wat is de concurentie, nou er lopen nog twee ander kloons mee en nog wat van dat ouderwets gefokt spul...
Dus minimaal derde kan ik zeker worden....

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:52

Als je straks allemaal gekloonde paarden hebt.. en er komt een keer een uitbraak van een dodelijke ziekte.. dan heb je een groot probleem. Dan hou je geen paard meer over omdat de diversiteit van het ras door klonen helemaal ten gronde gaat. Nee... dan heb je wat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:59

Klonen verminderd de genetische basis van een ras of soort.
Beste voorbeeld zijn de Cheeta's. De dieren lijken in hun DNA zo ontzettend op elkaar, dat vermoed word dat de hele tegenwoordige populatie maar van een paar dieren afstamd.

Bovendien is een paard een combinatie van genen, opvoeding en training. Als er ineens allemaal klonen op de renbaan rondlopen, denken jullie nou echt dat ze allemaal tegelijkertijd over de eindstreep gaan?

Ik denk dat klonen zo duur gaat blijven dat het fokken blijft bestaan.

Maar eng is het wel...

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:13

Klonen van renpaarden kan niet eens omdat in de statuten staat dat er alleen maar paarden mogen starten die uit natuurlijke dekkingen zijn ontstaan.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:14

Dus Ruffian II en Secretariat II mogen niet eens aan de start verschijnen.

Over het klonen zelf, ik vind het eng, what's next. Hitler?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:18

Nee, ik geloof niet dat het alleen natuurlijke dekkingen mogen zijn. KI en draagmoeders kunnen volgens mij bij Volbloeds ook. En zelfs als dat zo zou zijn (dat paarden niet aan de start mogen verschijnen die niet uit natuurlijke dekkingen zijn voortgekomen) , betekend dat niet dat Ruffian II niet voor de fok ingezet kan worden...
Fokken is verbetering van het ras. Teruggrijpen op een paard uit het verleden zou fijn zijn om terug te kunnen naar de basis (bij planten kun je zaadjes invriezen, bij dieren tot nog toe niet) mocht een fokrichting mislukken of de verkeerde kant uit gaan.

Ideaal zou het natuurlijk zijn als er zo zorgvuldig werd gefokt dat er altijd een basis is om naar terug te gaan.

Ik denk dat, nu dit mogelijk is, de statuten van een heleboel stamboeken zullen moeten worden aangepast.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:15

er is ook wat over gezegd dat het de przewalskipaarden zou redden. nou mooi niet. zoals cassidy al zei, de genetische diversiteit gaat verloren. ik vind het allemaal geforceerd. waarom zou het? inderdaad, je moet nog uitdagingen hebben ook, en onzekerheden. wat is er anders nog LEUK aan paarden? het wordt een grote gebruiksmaatschappij en er komt overbevolking van een bepaald soort paard en diegenen die ertegen zijn worden afgedaan als idealisten... waar gaan we naartoe? we hebben de natuur al erg verkloot, we kunnen ze nu toch even haar gang laten gaan he?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:17

Cassidy schreef:
Nee, ik geloof niet dat het alleen natuurlijke dekkingen mogen zijn. KI en draagmoeders kunnen volgens mij bij Volbloeds ook.


Ik heb in Duitsland gewerkt op een Engelse Volbloed fokkerij, die de paarden op renbanen uitbrachten... KI mag niet bij deze paarden, alleen natuurlijke dekkingen zijn toegestaan. Anders worden ze geloof ik niet opgenomen in het stamboek (weet het niet meer zeker), en kun je er dus ook niet mee dekken. Dus mogen ze ook niet op de renbaan uitkomen. In elk geval mocht het niet!

Klonen vind ik idd heel erg ziek Misselijk . Het is niet natuurlijk, en er wordt natuurlijk ook misbruik van gemaakt later... Zoals idd een 2e Hitler ofzo. Zelfs voor onderzoeken vind ik het niet kunnen!!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:59

van alles kan misbruik gemaakt worden griebels. als dat jouw criterium is om iets te ontwikkelen hou je weinig voor ontwikkeling over. Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:44

Klonen is niet natuurlijk nee. Vooropgesteld dat ik een tegenstander ben van klonen maakt het verder niets uit; alles wat we met dieren doen is niet natuurlijk meer. De manier waarop ze gehouden worden, gefokt worden en voor economie gemarteld. Martelen is al helemaal niet natuurlijk. De economie en de wetenschap brengt ons steeds verder van betere wereld vandaan, i.p.v. dichterbij. ik zie er dan ook geen voordelen in. En ook geen mogelijkheden.

en als iemand klonen dan zo belangrijk vindt voor de wetenschap, moet ie zichzelf maar laten klonen! En niet een ander aanwijzen om het zaakje op te knappen omdat hij zijn eigen hachje te belangrijk vindt. Want daar komt het eigenlijk wel op neer, dat is wat mensen met dieren doen.

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:35

wat ziekelijk, idd het is een enig veulen om te zien maar klonen gaat absoluut tegen mijn principes in. tis onnatuurlijk! kan er niks goed over vertellen. ik vind deze nieuwe ontwikkeling zowel voor mens als dier vreselijk eng!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 16:28

dus alles dat onnatuurlijk is gaat tegen jouw principes in HS? waarom is het eng, bang voor het onbekende?

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 16:32

ik vind het wel een mooi idee, dat klonen, als de beestjes toch verder gezond zijn! so what? zo kun je wel 2e bonfire maken, of bijvoorbeeld ene 2e sjiem mooi toch