help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 21:02

ik heb een pony al 4jaar het is een haflingertje hij is echt superlief nou ik rijd nu met western zadel met hem buiten ik reed eert altijd met een rolletjesbit met koper nu hoorde ik laats dat het een soort elektrische reactie geeft gelijk bit weggedaan maar menneer is nogal sterk hij kent zijn eigen kracht nou rijd ik buiten altijd met losse teugel maar hij wil nog wel eens kuren krijgen door zomaar effe aan de kletter te gaan ja trekken heeft geen zin dat weet ik dus ik heb een bit met kinketting geprobeerd ik kon zo snel effe een karrebit boerenbit(bokkebit) lenen dat was de enigste die op de manege bij me lag nou ja geprobeerd blijkt dat ie hartstikke lief is ik rijd met lange teugel en iedere keer als ie weg wil schieten dan probeer ik het eerst met me zit en ho ben niet zo dol op al dat getrek in zijn mond als dat niet lukt zachtjes teugels korter nemen maar nou zit ik te denken om zon bit te kopen of een pelham gebroken met die hele zachte dan lekker dikke stukjes ik weet niet hoe je dat zegt dus daarom zo en dan gewoon op losse teugel blijven rijden en bij nood korter nemen maar nou wil ik graag weten welker zachter is de stang of de gebroken dikke de hefboomwerking is ongeveer het zelfde wie kan me helpen

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:32

Ha, het bekende probleem Lachen
Mijn paardje exact hetzelfde: meestal relaxt in het bos maar af en toe ineens een sprintje trekken. Niet fijn en normaal ook niet te stoppen.
Met gewoon recht naar achteren trekken krijg je haar ook ECHT NIET gestopt.
En ook ik wilde haar niet teveel in de mond trekken. Gewoon lekker relaxt door het bos rijden aan een lang teugeltje, heerlijk toch!? Lachen
En dan het liefste met een zacht (of helemaal geen) bitje.

Dus voor de noodsituaties heb ik haar de een-teugel-stop geleerd van Pat Parelli: je leert dat je controle hebt over je paard met slechts 1 teugel, dus niet hard trekken aan beide kanten. Werkt met een bit, maar ook gewoon met een touwhalstertje.
Voor uitleg over de een-teugel-stop kun je het beste even kijken op www.horsemanship.org.
Het beste is om helemaal van vooraf aan te beginnen met het systeem van Parelli om zo de dominantie duidelijk te stellen en haar te leren dat jij altijd controle over haar hebt. Bij mijn paardje ben ik daar ook net mee begonnen (sinds ik haar gekocht heb) en dat bevalt me heel goed!
Eerst deed ik enkel de een-teugel-stop omdat het toch 'maar' een bijrijdpaardje was. Het werkte wel, maar niet optimaal.
Veel succes ermee!
En bedenk: er zijn veel meer ruiters met hetzelfde probleem en een scherper bit is een slecht excuus voor gebrek aan kennis.

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:44

Je zou eventueel ook een Hackamore kunnen gebruiken. Dan heeft je paard geen bitje in maar krijgt hij als je aan de teugels trekt druk op de neus. Je moet dan wel een zeer zachte en rustige hand hebben want anders kan je de neusbeen van je paard breken. Tenminste dat heb ik gehoord.

Ik ken je probleem wel want ik heb zelf ook een haflinger die het nog wel eens leuk vind om keihard weg te galopperen. Ik ga zelf nooit met een Hackamore rijden want ik heb die zachte hand niet die je er voor nodig hebt.

Ik ken wel mensen die er mee rijden en het bevalt goed. De keuze is aan jou. Veel succes ermee.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 22:24

ik heb wel een zachte hand maar ik ben bang als ie er vandoor zou willen gaan dat ik uit paniek zou gaan trekken als ie de weg op schiet

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:11

Ja dan weet ik het ook niet, want ik heb tenslotte nog nooit met een hackamore gereden. Ik kan anders wel vragen aan mensen die ook op bokt zijn aangemeld en waarvan ik weet dat die er wel een keer mee gereden hebben of die een keer willen reageren. Maar meer kan ik niet doen.