Tobiano, Overo, tovero, HUH????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Tobiano, Overo, tovero, HUH????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 09:05

Haha! Ik lees hier altijd maar over tobiano, overo, tovero...
Ik weet dat het met de vlekken van een paint (of andere bonte) te maken heeft, maar wat is nou wat?

Marie1234567
Berichten: 82
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:08

Bij een Tobiano loopt de witte tekening over de rug en zijn de vlekken regelmatig en groot. Bij de overo loopt de witte tekening zelden over de rug. Deze loopt meestal vanaf de buik omhoog en is vaak onregelmatig en gevlamd. En dit samen is een Tovero

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 10:24

dus buddy van Xono is dan Tobiano?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:26

tovero is soms erg moeilijk van een tobiano te onderscheiden. Maar een tovero heeft beide kenmerken.
Om echt te kunnen zien of een paard tovero kan zijn, moet je de ouders kennen (en niet alleen op papier)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:28

Afbeelding

Dit is bijvoorbeeld een duidelijk Tovero

Afbeelding

En nog eentje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:33

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-05-03 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:55


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:05

Lees je de WHW? Daar heb ik een heel artikel in geschreven over de vachtpatronen (niet de laatste, maar die daarvoor).
Ook deze site http://greenfield.fortunecity.com/dream ... colors.htm
is heel informatief, met duidelijke foto's.
Op de papieren komen alleen de drie patronen voor die jij noemde, maar er zijn er zelfs nog meer. Frame, Splashed white, Rabicano, Sabino... al deze patronen worden onder het Overo patroon geschaard, maar er zit wel degelijk verschil in.

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:40

En dan heb je ook nog breeding stock.
Ik baal Extreme duivel , net vanuit Amerika te horen gekregen dat ik geen paint heb maar een breeding stock. Misschien kan ik nog een mooie vlek erop verven.......
Ik dacht dus dat Sunnies benen hoog genoeg wit waren voor een paint.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:50

BUMMER....
Waterstofperoxide, en dan nog een keer proberen... Lips are sealed

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:57

Wow , jij bent net zo slecht *LOL* als ik!!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:35

Ilona-Sok"]
Ik dacht dus dat Sunnies benen hoog genoeg wit waren voor een paint.
[/quote]
Ik heb het rulebook er nog even bijgepakt (altijd leuk). Begrijp ik het nou goed dat hoge witte benen alleen niet genoeg is voor een registratie, of is Sunny afgewezen omdat het wit op zijn benen niet hoog genoeg doorloopt?

[quote="Bonnigje schreef:
Waterstofperoxide, en dan nog een keer proberen...

Mag niet Schijnheilig . Staat ook in het rulebook Haha! . Flauw he?

Overigens weet ik van breeding stocks ook alles af. Ik heb er nu 2 Haha! ! Eigenlijk zijn het minimal sabino's, maar daar wil het APHA niet aan Schijnheilig Haha! .

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:07

De aftekeningen lopen door tot over de knie. Dus dat is een paint dacht ik. Maar volgens de rules in het beruchte boek telt dit niet mee, evenals blauwe ogen en een witte bles. Ze moeten dus echt een witte vlek hebben.
Sundancer heeft ook een witte buik dus ik heb gewoon weer een nieuwe type. 1/2 breeding stock en 1/2 paint. Dus APHA:
Braint! Nerd

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:16

een Paint Stock of Breeding Horse ........

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:30

Ilona-Sok"]
... dus ik heb gewoon weer een nieuwe type. 1/2 breeding stock en 1/2 paint. Dus APHA:

Braint! Nerd
[/quote]
Haha! Ken je het paard "A Saint She Aint"? Ik heb nog overwogen om het veulen "A Paint He Aint" te noemen Clown , maar dat vond ik toch wel sneu voor hem dus dat heb ik maar niet gedaan.
Doc Painted Nixnie was ook wel een goede geweest (papa is Doc Painted Bright). Doc Braint kan dus ook nog altijd Haha! .

[quote="Ilona-Sok schreef:
Sundancer heeft ook een witte buik

Maarreee .... als Sundancer een witte buik heeft, is ze dan niet gewoon een Paint? Of kon je dat niet zien op de foto's?? Of telt dat weer niet???Wat een gepiel toch ook weer.

Misschien moesten we gewoon maar de All American Registry of Stocks (AARS) oprichten. Kunnen we onze eigen regeltjes maken Party!! .

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:55

Ik doe mee, ik maak vast de regels voor een braint!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 16:02

Mac schreef:
Doc Painted Nixnie was ook wel een goede geweest


Haha, ik had ze in Amerika die naam weleens willen zien uitspreken....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 18:00

Een witte buik is echt wel regular registree! Maar dan moet het wel echt een witte vlek zijn, niet alleen wat licht/bleek haar, zoals je soms bij lichte sorrels wel ziet op buik/liezen.

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:36

Tja, ik heb weer foto's gemaakt van de buik en lies. Ik hoop dat het wit genoeg is. Het zijn veel witte haren maar nog niet een witte vlek.

Ik ga het in ieder geval nog eens proberen!! Anders wordt het echt een brains.....

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:59

Het gaat denk ik nog niet eens zozeer om de witte haren, maar om de witte huid eronder.
Of heb ik het mis Verward

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:03

Er moet inderdaad roze huid onder de vlek zitten, ook al is het roze kleiner dan de witte vlek zelf. En, net als Francis schreef, bij veel sorrels lijkt het alsof ze witte haren in de lies hebben, maar dat is veulenvacht, net als de beentjes vaak veel lichter zijn, zodat het soms zelfs moeilijk te zien is waar een eventuele witte aftekening ophoudt.

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:51

Ja???? En nu???? Komt het witte veulenvacht dan ik witte aftekening terug?
Ik neem toch aan van wel. Dan heeft ze gewoon witte aftekeningen.
sunny staat op de DPHC site. Bij de veulengallerij. Veulen van Gunners Four Socks. Dan kunnen jullie als ervaren kijkers even meebeoordelen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:01

Het ziet eruit als lichte veulen vacht, maar het is niet duidelijk op de foto te zien, net als de binnenkant van het voorbeen. Dat wordt straks gewoon sorrel.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:06

Een aantal witte haren is inderdaad niet genoeg, er moet echt een witte aftekening zitten die aan de afmetingen voldoet. Als er een echt witte aftekening zit, net zoals een bles ofzo, blijft 'ie daar ook na verharen zitten. Wat ik bedoel is gewoon heel licht gekleurd haar op gekleurde huid. Soms hebben veulens héél licht haar in de liezen of buik en denken mensen dat dat een witte aftekening is, maar dan zit er dus gewoon gepigmenteerde huid onder.
Heeft je paard echt een witte aftekening op z'n buik dan moet je daar bepaalde foto's van maken. Kijk hiervoor ook een op de APHA site, daar staat het precies beschreven. Eerst een foto maken van de vlek met haar, met en zonder lineaal of 'rondje' (zie rulebook) maken, daarna vlek kaal scheren en nogmaals met en zonder lineaal foto's maken.
Zorg wel dat je genoeg foto's mét haar maakt, zodat je zeker weet dat er een paar goede bij zitten, want al je eenmaal geschoren hebt, kun je die foto's niet over maken.
Ik heb de foto bekeken, maar kan slecht beoordelen of het wel of geen regular is zo. Als hij voldoende wit heeft buiten de lijn mondhoek/ooghoek (wat dus zo lijkt op deze foto?) dan zou hij daarop ook regular kunnen zijn. Ook hier moet je dan van die 'lineaalfoto's' moeten maken.
Als je meer/betere foto's hebt, kun je me die eventueel mailen, dan kan ik misschien meer zeggen. En anders gewoon zoveel mogelijk duidelijke foto's opsturen naar de APHA en het gewoon nog eens proberen. Maar dan dus wel inclusief die 'lineaal-foto's'.

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 09:02

Wow, dank je wel voor je verhaal. Ik ga even meten en scheren.
En als ik vragen heb dan pb ik je wel.