Foundation Registry--Foutje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Foundation Registry--Foutje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 13:44

Naar aanleiding van een discussie op een andere lijst, was ik benieuwd naar jullie mening…

Foundation Registries kijken naar het percentage TB in de stamboom van een Quarter, en hoe ver dat terug ligt. De deadline van waaruit ze rekenen is het datum van oprichting van de AQHA de 40-iger jaren van de vorige eeuw. Hoe dichterbij het TB zit, hoe minder percentage Foundation je paard is.
Nu zijn paarden dieren die tot op hele hoge leeftijd nakomelingen kunnen voortbrengen. Dus als je een paard hebt waar de voorouders op hele hoge leeftijd nog nakomelingen hebben voortgebracht, en er zit bijvoorbeeld Three Bars in de stamboom, zal het percentage van het Volbloed hoger zijn, dan een stamboom van een paard waar de voorouders op jonge leeftijd voor de fok zijn ingezet en daardoor het TB verder terugreikt (en het percentage van het volbloed is daardoor ook lager)
Dus een paard met dezelfde bloedlijnen, kan meer of minder percentage Foundation zijn, afhankelijk hoe ver TB voorkomt, dus afhankelijk hoe oud de ouderdieren waren dat ze voor de fok werden ingezet…

Dat is toch krom? Klopt toch niet?

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:26

Ja, dat is eigenlijk ook wel krom. Ik heb met mijn nu 20 jaar oude merrie een veulentje gefokt 3 jaar terug... Ik heb nu uitgerekend op die site die hier ergens staat dat mijn oude merrie iets van 15% volbloed is. We hadden eigenlijk gedacht dat het meer zou zijn, sommige mensen vragen zich ook af of het nou een volbloed is.... en dan zeg ik altijd neeheee ze is een Quarter.. niet dat ik het erg vind dat ze die looks Cool heeft. Maar mijn 3 jarige merrietje, komt uit een combinatie waarvan moeder 15% volbloed is en de vader geen volbloed erin heeft zitten, en heeft dus toch nog best wat volbloed erin zitten. En zij is dus 3 en heeft er dus wel wat volbloed in zitten. Nu natuurlijk veel minder omdat vaders geen volbloed erin heeft zitten... ik raak de weg kwijt. Maar dit is toch wat je bedoelt Cassidy?

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:24

Klinkt misschien krom, maar je moet ergens de grens trekken en de Foundation heeft de grens op 1940 gesteld.
Het is sowieso krom want er zijn 3 volle 100% TB'ers vanwege hun 'bekwaamheden en waarde voor de Quarter' als 100% Foundation Quarters toegelaten tot het stamboek.

Dus het is niet zozeer de vraag hoeveel % TB uit voorouders maar uit welke voorouders.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 00:07

En toch, als de paarden die persoonlijk door de AQHA zijn bezichtigd en qua exterieur zijn goedbevonden om in het stamboek te worden opgenomen, tegenwoordig zouden worden bekeken, dan zou geen enkele van de Foundation Sires bij de Foundation registry worden opgenomen, omdat ze teveel volbloed zouden hebben...

Inderdaad, wat je zegt SM, het ligt eraan welke voorouders.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 23:48

Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 23:49

Himyar schreef:
:D

Knipoog

Neemt niet weg dat ik nog steeds geen voorstander ben van het inbrengen van teveel volbloed NA 1940...Tong uitsteken
Betwijfel eerder de toegevoegde waarde van de Foundation Registries (en dat zijn er drie, als niet meer)
Het probleem met het inbrengen van Engels Volbloed in het Quarter ras is dat er tegenwoordig niemand meer persoonlijk komt controleren of het exterieur wel voldoet aan de eisen van de AQHA. In 1940 werden alle paarden persoonlijk gekeurd, en werd er persoonlijk gekeken of het paard qua Exterieur wel voldeed aan de eisen. Tegenwoordig gebeurt dat dus niet.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-05-03 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 23:56

Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 23:58

Tong uitsteken

Ik denk het een kwestie van afwachten is totdat ook de AQHA het percentage Foundation op zijn papieren heeft staan. Er word op dit moment gesproken over het toevoegen van deze informatie aan de officiele papieren. Ze verliezen onnodig klanten aan de Foundation registries...(en ik moet zeggen, ze zijn niet zo'n klein beetje aan de prijs)

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:08

Het Foundation gebeuren rammelt aan alle kanten Huilen . Meerdere verenigingen met allemaal hun eigen eisen Verward, waar de logica me soms behoorlijk ontgaat .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 00:12

Mee eens. En ze zijn nog eens aardig aan de prijs. Maar toch heeft het wel zin gehad om die Foundation registries op te richten. Het heeft de mensen met de neus op de feiten gedrukt dat je, als je niet zorgvuldig selecteerd, op een gegeven moment een TB hebt met een Quarter papier. Ik denk alleen dat niemand had kunnen voorspellen dat de Foundation Registries zo'n hausse zouden nemen. Ze hebben genoeg stof doen opwaaien om de AQHA wakker te schudden (net als alle Double Dilutes en extensive White (Crop-out ) Quarters.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:25

Toch denk ik dat er in de huidige tijd niet meer of minder met TB wordt gefokt dan in welke tijd van het bestaan van het QH ras dan ook. Eerder minder in deze tijd dan vroeger ooit het geval is geweest. De enige echt grote "boosdoener" van rond het ontstaan van de AQHA (1940) is Three Bars TB, in mijn ogen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:53

Cassidy"]
[quote="Himyar schreef:
:D

Knipoog

Neemt niet weg dat ik nog steeds geen voorstander ben van het inbrengen van teveel volbloed NA 1940...Tong uitsteken
Betwijfel eerder de toegevoegde waarde van de Foundation Registries (en dat zijn er drie, als niet meer)
Het probleem met het inbrengen van Engels Volbloed in het Quarter ras is dat er tegenwoordig niemand meer persoonlijk komt controleren of het exterieur wel voldoet aan de eisen van de AQHA. In 1940 werden alle paarden persoonlijk gekeurd, en werd er persoonlijk gekeken of het paard qua Exterieur wel voldeed aan de eisen. Tegenwoordig gebeurt dat dus niet.
[/quote]

Toch vraag ik me af hoe selectief ze toen waren, er zijn menig 1/2 arabieren in die tijd "without more than a glance" opgenomen als quarters in het stamboek. Hetzelfde geldt voor 1/2 Percherons, Clydsdales, Morgans en dus de TB's. Waar keken ze eigenlijk naar? Je kan mij niet vertellen dat een Percheron kruising en een arabier kruising hetzelfde "type" waren.

Niet dat ik er problemen mee heb, want al die rassen samen hebben toch bijgedragen aan de Quarter van vandaag.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 01:20

Een aansprekende Quarter is een aansprekende Quarter, maakt me dan niet uit of het dier foundation is of niet. Als een Quarter presteert als een Quarter behoort te presteren, dan is het voor mij een Quarter, maakt dan niet uit hoe het zit met TB, Arabisch Volbloed, Percheron of what ever. Overigens is het al lang niet meer zo dat er nog iets anders dan TB in mag worden gekruist. Geen twee Quarters hebben hetzelfde type, je hebt ze van smalle sprietjes tot enorme bullen en dit hangt veelal nog niet eens zozeer af van de hoeveelheid (recent) TB bloed en is niet perse altijd bepalend voor hun kunnen. Maar als het dier ergens goed voor is (hetzij welke tak van sport dan ook of recreatie) en iemand er gelukkig mee is, dan is dat voor mij voldoende. Iedereen zoekt wat anders in een paard en bij de Quarter is er voor elk wat wils. Het is een enorm veelzijdig ras wat in enorm veel disciplines wordt gebruikt, dus kun je niet verwachten dat ze allemaal dezelfde bouw, eigenschappen en/of bloedlijn hebben.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 01:32

Ik ben het niet helemaal met je eens. Want als het er alleen om gaat dat het paard presteert naar behoren (en wat is naar behoren?) en de eigenaar er gelukkig mee is, waarom dan een rassenstamboek?
Ik vind wel degelijk dat er veel Quarters zijn die kwa type op elkaar lijken. Nee, ze zijn natuurlijk niet identiek, maar lijken wel op elkaar.

Binnen de Quarters heb je alleen iets meer "types".

Ik vind ook dat wanneer je met een raspaard fokt, je een ras typisch paard moet fokken, anders snap ik niet zo goed wat voor nut het allemaal heeft. Dat binnen de quarter verschillende types zijn, is leuk, en veelzijdig, maar ergens moet er wel een bepaalde lijn zijn.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:16

Hm, op zich vind ik het foundation registeren niet zo heel duur hoor. Je neemt gewoon een lidmaatschap voor 1 jaar, laat het percentage uitzoeken, je paard registeren, en zegt het lidmaatschap op... kost 50 dollar.

Wat je er verder aan hebt weet ik ook niet, maar t staat leuk om te vermelden dat het een foundation qh is. Als je dan nog es gaat kruisen met een foundation qh kan je dat ook weer bij het veulen vermelden...
ofzo?

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:44

Leuke discussie Haha!
Ik lees hier dat de AQHA wordt verweten niet beter toe te zien dat een Quarter raszuiver zou moeten blijven (minder TB, betere raskenmerken).
Ik denk dat het onmogelijk is om met alle Quarters die nu op de wereld rondlopen te gaan controleren of ze wel over die kenmerken beschikken die het ras in principe voorstaat. Men zou dan per land 'afgezanten' gaan instellen die voor hun paarden gaan controleren.
Zou je dat willen Verward Dat meneer/mevrouw X voor jou uit gaat maken of jou fokprodukt wel of niet in het stamboek komt. Ik zie de rellen nu al breed uitgemeten Lips are sealed
Dat de AQHA nu Foundation% wil gaan vermelden heeft wederom alles met geld te maken en niet met het ras zodanig.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een Quarter allang geen ras meer is, juist doordat er zo weinig rastypische kenmerken meer zijn.
En zolang de halter alleen maar bedoeld is om excessieve spieren te fokken en niet gekeken wordt naar de fokeigenschappen als balans in bouw, stand van benen etc. hoef je je daar qua verbetering van rastypische eigenschappen ook niet op te richten.
Wat dat betreft heeft de Foundation een duidelijk ander beleid.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:30

Nu kan er inderdaad niet meer gecontroleerd worden, dat is een onmogelijke taak voor de AQHA. Maar wel een taak van de fokkers om enigsins rastypische kenmerken te behouden.
Natuurlijk een halter paard zal altijd wat overdreven zwaar zijn, net als een Hunter paard veels te slugelig is (imo), al zijn ze allebei erg mooi.

Het is eigenlijk jammer dat AQHA en APHA de halter niet gescheiden doet naar type, zoals de Pinto wel doet. Dus Halter voor Hunter types en Stock types.
Zo zouden ook de minder zware paarden op hun uiterlijke kenmerken beoordeeld kunnen worden.

Het ras is inderdaad eigenlijk geen "ras" te noemen, maar zou dat wel kunnen zijn, over x aantal jaren, als er selectief gefokt wordt.

Maar om terug te komen op de Foundation registraties, aan de ene kant denk ik dat je daardoor misschien wel het ras wat gaat "zuiveren", maar aan de andere kant snap ik weer niet hoe ze de ene TB wel toestaan, de andere weer niet en dan gewoon zeggen, geen Impressive, maakt niet uit hoeveel generaties terug en of ze Hypp negatief zijn.
Dus, heb je bijwijze van spreken een klein-klein zoon van een volle zus van Impressive, is het wel ok....???

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:40

jeddah schreef:
Dus, heb je bijwijze van spreken een klein-klein zoon van een volle zus van Impressive, is het wel ok....???

Impressive is buiten zijn HYPP-gebeuren niet toelaatbaar omdat hij 25% Quarter is en de rest dus TB. Voor een volle zus geldt dan dus hetzelfde.

Juist doordat er nu heel selectief richting-gefokt wordt, verminderen de raskenmerken sterk. Over een x-aantal jaren zal dat alleen maar erger zijn niet minder.
Dit is juist de reden dat de Foundation in opkomst is gekomen om de 'breedte' in gebruik en de raskenmerken te behouden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:45

Sugarmiss schreef:
Impressive is buiten zijn HYPP-gebeuren niet toelaatbaar omdat hij 25% Quarter is en de rest dus TB. Voor een volle zus geldt dan dus hetzelfde.

Juist doordat er nu heel selectief richting-gefokt wordt, verminderen de raskenmerken sterk. Over een x-aantal jaren zal dat alleen maar erger zijn niet minder.
Dit is juist de reden dat de Foundation in opkomst is gekomen om de 'breedte' in gebruik en de raskenmerken te behouden.


Aha, maar als Impressive nu zeg 15 generaties weg zit, dan ook niet, of dan wel, indien alle andere lijnen wel Fondation zijn?

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:02

jeddah schreef:
Aha, maar als Impressive nu zeg 15 generaties weg zit, dan ook niet, of dan wel, indien alle andere lijnen wel Fondation zijn?

Het blijft een optelsommetje van de percentages, die wie zin heeft in een rekenvoorbeeldje Schijnheilig

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:58

Wat ik bedoel is, stel je hebt een Impressive afstammeling, die aan de percentages voldoet, wordt die wel toegelaten?
Want wat ik begreep is dat zowiezo geen Impressive paarden worden toegelaten, al zouden ze 99% foundation zijn...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 13:05

Sugarmiss schreef:
Ik lees hier dat de AQHA wordt verweten niet beter toe te zien dat een Quarter raszuiver zou moeten blijven (minder TB, betere raskenmerken).
Ik denk dat het onmogelijk is om met alle Quarters die nu op de wereld rondlopen te gaan controleren of ze wel over die kenmerken beschikken die het ras in principe voorstaat. Men zou dan per land 'afgezanten' gaan instellen die voor hun paarden gaan controleren.


Voor de paarden die al een Quarter Papier hebben zou ik dat niet instellen.
Maar aangezien het de AQHA heeft beslist dat TB dat nog steeds kan worden toegevoegd: is er iemand die komt controleren hoe die TB eruitziet? Want ook in het TB zijn er verschillende types te vinden. Vroeger en vandaag. De AQHA zegt gewoon: TB mag worden toegevoegd, punt

De TB die aan de oorsprong van het Quarter ras heeft gestaan, heeft wel degelijk een inspectie ondergaan. Robert Denhardt en alle anderen die aan de wieg hebben gestaan van het AQHA zijn persoonlijk alle ranches afgeweest om de paarden te inspecteren. En alle TB die werden opgenomen voldeden qua exterieur aan een basiseis.

Ook het Engelse Volbloed is sinds die tijd veranderd. Het is lichter geworden, en sneller. Het is pas de laatste tijd dat records na record sneuvelen, en de trainingsmethodes en het voer dat tegenwoordig worden gebruikt kunnen daar niet uitsluitend verantwoordelijk voor zijn.

Dus een TB in de jaren 40 zag er anders uit dan nu. En toch mag je tegenwoordig, zonder keuring vooraf, TB toevoegen. Is er niet genoeg TB in het Quarter ras dat ze vooruit kunnen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 13:09

jeddah schreef:
Wat ik bedoel is, stel je hebt een Impressive afstammeling, die aan de percentages voldoet, wordt die wel toegelaten?
Want wat ik begreep is dat zowiezo geen Impressive paarden worden toegelaten, al zouden ze 99% foundation zijn...


Had ik ook begrepen. Impressive, zelfs N/N, is een big NO.

Nu heeft de AQHA ook sinds dit jaar de Double Dilutes toegelaten. En guess what? De Foundation Registries (NFQHA en FQHA) accepteren deze paarden niet in hun registry, omdat ze zwakker zouden zijn. De mensen die hebben geknokt om de DD in de AQHA te krijgen, en de mensen ervan hebben overtuigd dat er echt NIETS aan die paarden mankeerd, hebben het volgende hindernis te overwinnen. De nakomelingen van niet geregistreerd DD daarentegen mogen weer wel bij de Foundation Registries geregistreerd worden...

Hoezo willekeur? Maar ik denk dat dit voer is voor een nieuw topic.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 15:07

Ik heb het boek "The Quarter Horse" in 1941 geschreven door Bob Denhardt en het boek "The Complete Book of the Quarter Horse"geschreven in 1963 door Nelson C. Nye. Hierin staan de nodige foto's van paarden uit die tijd en van de jaren daarvoor. Ik moet zeggen dat ik in die paarden ook niet direct een duidelijk type naar voren zie komen. Er staan o.a. foto's in van: Balleymoony, Red Dog, Dexter, Little Steve, Lobo, Billy Byrne, George Clegg, Del Rio Joe, Lucky Strike, Squaw, Little Joe, Jr., Rialto, Joe Bailey of Gonzales, Peter McCue, Golden Chief, Harmon Baker, Wimpy, White Stockings, Brown Jug, Sam Jones, Margie, Fannie, Traveler, Cowboy, Flying Bob, Dee Dee, Squaw H, Ben Hur, Belle, Jap, Red Shoemaker, Saladin, Nita Joe, Hard Twist, Joe Reed II, Texas Star, Texas Dandy, Clabber, Question Mark, Salty, Della Moore, Joe Moore, B-Seven, Zantanon, B Day, Randle Lady, Silver King, Old Fred, Rukin String, Sonny Kimble etc. etc. etc. Sommige van die zwaardere, grovere types vind ik net karrepaarden, niet bepaald mijn smaak. Soms lelijke hoofden en een verkeerd gevormde hals. Niet het type waar mensen graag naar kijken. Hoe dan ook, een Quarter voor de renbaan zal er anders uit zien dan een voor reining of voor pleasure of voor halter. Hoewel ik een veelzijdig paard heel gaaf vind, maar blijkbaar is dat niet meer zo van deze tijd. Vroeger had men vaak een paard waarmee men ging racen, ging halteren en nog mee deed aan b.v. cutting of pleasure of reining.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 16:24

ik begrijp nie zo heel veel van foundation dingen enzo, maar dat is iets van het precentage volbloed in quarters? kan je dat ergens laten uitrekenen ofzo, dan kan ik miss eindelijk eens uitleggen dat ik een echte quarter heb...

ik hoor nog steeds 9 vd 10 mensen die mn paard voor het eerst zien zeggen: o! wat een leuk arabiertje! en dat zijn ook mensen die al 20 jaar in de paardensport zitten...