klonen paarden is een feit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

klonen paarden is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 09:07

oef, net in het nieuws... een muildier is gekloond, papa ezel en mama paard.... na 300 pogingen is het dan eindelijk gelukt. Ik ben benieuwd wat de andere 299 keer heeft opgeleverd aan misvormde veulentjes c.q. embryo's.

Nu kunnen ze ook renpaarden gaan klonen, zei de journaaljuf... enge zaak toch?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:19

tzzz waar is dat stomme klonen nou voor nodig....net zoals jij zegt die andere 299 keer wat kwam dara uit....allemaal misvormde wezentjes...vind klonen echt STOM!

Your stairway lies on the whispering wind

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:20

ja ik heb het ook gezien
en volgens mij zijn er niet 299 mislukte dingetje geboren, maar is het gewoon niet gelukt, dus eitje en alles weer opgelost

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 10:52

Da't weten we dus niet... dat zeggen ze in het journaal niet hè? Ach, ze klonen tegenwoordig overal mee, het is toch al begonnen bij bloemen enten etc. ?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:22

Van mij mogen ze die SICK klojo's kloVen !!!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:33

Ik snap het ook niet hoor, laat de natuur lekken z'n eigen gang gaan...
Ik had pas geleden zo'n programma gezien dat men in de toekomst ook mini-olifanten kan 'maken' zodat ze als huisdier kunnen dienen Scheve mond

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:35

De natuur krijgt het altijd wel voor elkaar om weer wat nieuws te verzinnen als wij ons ermee gaan bemoeien. Nieuwe ziektes enzo, die die klonen dan spontaan krijgen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:41

stomme opmerking misschien, maar voor klonen heb je toch maar één ouder nodig Verward En niet een vader en een moeder!

Ik ben er tegen, tenzij het voor medische doeleinden is.
Die andere 299 keer is er voor een groot deel waarschijnlijk helemaal niets gebeurd hoor De eicel was dan gewoon niet geschikt ed.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:48

Mazzel-meid schreef:
Ik had pas geleden zo'n programma gezien dat men in de toekomst ook mini-olifanten kan 'maken' zodat ze als huisdier kunnen dienen Scheve mond


Jeetje, ze gaan wel steeds verder he?
Dat is dus echt nergens voor nodig.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:48

Misschien een ontzettend blonde vraag, maar kunnen ruinen ook gekloond worden?
Dan is Bonfire II misschien een idee.

Persoonlijk vind ik het helemaal niets. We zijn nog maar een stapje verwijderd van de Uebermensch.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:53

gomir schreef:
stomme opmerking misschien, maar voor klonen heb je toch maar één ouder nodig Verward En niet een vader en een moeder!

Ik ben er tegen, tenzij het voor medische doeleinden is.
Die andere 299 keer is er voor een groot deel waarschijnlijk helemaal niets gebeurd hoor De eicel was dan gewoon niet geschikt ed.


egh ja en nee.. In principe kan je klonen van 1 dier, je heb dan nog wel een draagmoeder nodig maar het veulen/kalf etc zou niets met die moeder gemeen hebben. Het is echter ook mogelijk om gekloonde cellen te combineren in dat geval kan je dus wel een vader en moeder hebben ..

Overigens over die andere 299 keer. Er zullen inderdaad niet geschikte eicellen tussen hebben gezeten maar er zullen ook afgestoten foetussen en miskramen tussen hebben gezeten.
Er is overigens niet zo lang geleden ook een speciaal soort koe gekloned.. uiteraard groot success. wat de heren wetenschappers alleen niet algeheel bekent hebben gemaakt is dat door het klonen een kalf soms 50% groter is als een normaal kalf met alle gevolgen vandien voor de moeder...
Maar leve de vooruitgang!!!!! Boos!

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:58

IMO gaat dit klonen steeds vaker ethisch gezien te ver. Het begon met muizen, ratten en Dolly maar waar eindigt het mee? De Übermensch? Meerdere klonen van mij? Nee, dank je dan ben ik zelf niet meer uniek Haha! Als moeder natuur had gewild dat we konden klonen dan had ze ons die mogelijkheid wel eerder van nature gegeven

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:26

Fitzroy schreef:
Misschien een ontzettend blonde vraag, maar kunnen ruinen ook gekloond worden?
Dan is Bonfire II misschien een idee.


Kan jammer genoeg perfect. Er zou dan genetisch materiaal van Bonfire (zoals je waarschijnlijk wel weet zit dat in elke lichaamscel, dus aan een haar ofzo hebben ze bij wijze van spreken genoeg) in een "lege" eicel van een merrie ingeplant worden. Die "lege" eicel is een gewone eicel waar ze alle genetisch materiaal van de merrie uithalen.
Als alles goed gaat, ontwikkelt die eicel zich dan als een gewone, normale bevruchte eicel, met het verschil dat het alleen genetisch materiaal van Bonfire bevat. (en dus niet het genetisch materiaal van hengst en merrie zoals bij een normale bevruchting)

verder, mijn mening: ik vind al dat gedoe rond klonen niet echt "positief"

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:43

gomir"]
stomme opmerking misschien, maar voor klonen heb je toch maar één ouder nodig Verward En niet een vader en een moeder!
[/quote]

Ja, ik dacht eerst ook dat het meer een IVF was?

[quote="gomir schreef:
Ik ben er tegen, tenzij het voor medische doeleinden is.


Kun je uitleggen waar dit dan goed voor kan zijn?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:27

Medische doeleinden zijn uiteindelijk het klonen van b.v. een hart of longen voor transplantaties.. heel tof natuurlijk.. alleen vergeten mensen dat je niet een hart in een reageerbuis kan klonen maar dat daar dus een levend lichaam voor nodig is.. Dus wat krijg je .. of er worden dieren gekloned met een menselijk hart.. OF je krijgt dat er mensen gekloned worden die hersendood zijn alleen voor hun organen.

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:35

Als ze racepaarden gaan klonen, zit je straks naar een race te kijken met 20 identieke Barbiepaarden. Krijg je echt een Battle of the Clones. Bizar!

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:42

jeetje je kan straks alle paarden niet meer uit elkaar houden zoals Mac al zegt!
hoe halen ze het in hun hoofd...
die paarden kunnen heus zelf ook wel een nieuw veulen ter wereld brengen!

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 16:26

DunnitsMystery schreef:
Medische doeleinden zijn uiteindelijk het klonen van b.v. een hart of longen voor transplantaties.. heel tof natuurlijk.. alleen vergeten mensen dat je niet een hart in een reageerbuis kan klonen maar dat daar dus een levend lichaam voor nodig is.. Dus wat krijg je .. of er worden dieren gekloned met een menselijk hart.. OF je krijgt dat er mensen gekloned worden die hersendood zijn alleen voor hun organen.


Party!! Goh, en dat zou Gomir dan allemaal willen? Verward

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 16:31

Ik denk het niet .. ken niet voor haar spreken natuurlijk maar heel veel mensen realiseren zich gewoon niet dat het klonen van organen niet buiten een lichaam om kan..

Western Training 11J
"Good judgement comes from bad experience, and a lot of that comes from bad judgement."

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:21

Ik realiseer me dat heel goed, maar het klonen van weefsels en dergelijke zou in theorie mogelijk moeten zijn
dat organen een probleem wordt lijkt me logisch, het klonen van 'orgaanzakken' lijkt me niet echt een goed idee... (wat niet wil zeggen dat het nooit zal gaan gebeuren Verdrietig )

Ik heb trouwens mijn mondeling en mijn schriftelijk Nederlands vorig jaar over klonen gedaan en ook op mijn opleiding(geneeskunde) wordt er wel over gesproken dus ik weet wel ongeveer wat (in theorie) wel en niet kan.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:42

gomir schreef:
Ik realiseer me dat heel goed, maar het klonen van weefsels en dergelijke zou in theorie mogelijk moeten zijn
dat organen een probleem wordt lijkt me logisch, het klonen van 'orgaanzakken' lijkt me niet echt een goed idee... (wat niet wil zeggen dat het nooit zal gaan gebeuren Verdrietig )

Ik heb trouwens mijn mondeling en mijn schriftelijk Nederlands vorig jaar over klonen gedaan en ook op mijn opleiding(geneeskunde) wordt er wel over gesproken dus ik weet wel ongeveer wat (in theorie) wel en niet kan.


Ben ik toch benieuwd hoe dit in de huidige medische esthetiek bezien wordt? Verward
Als de heersende opvatting de jouwe is, dan word ik daar pertinent niet blij van.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:46

In de berichtgeving op tv wordt als slotzin steevast het volkomen nietszeggende zinnetje geroepen dat dit kloongeval ook van belang zou kunnen zijn voor onderzoek naar kanker.

Die suggestie wordt alom als een soort reclameslogan gebruikt om alle foute handelingen/ontwikkelingen goed te praten.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:13

Wat ik zelf zo leuk aan fokken vindt is dat je nooit zeker weet wat er uit gaat komen, als je bijna zeker bent van een kleur, kan het nog leuke aftekeningen of een mooi of juist minder mooi exterieur hebben, het is gewoon altijd een verassing. Wat is er dan nog leuk aan als je zeker weet hoe die kloon eruit komt te zien Verward:? lijkt me eerlijk gezegd niks aan Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:13

met deze gedachten had de mens altijd in het stenen tijdperk blijven leven. klonen is een nieuw stuk gereedschap dat ontwikkelt moet worden.

verder, op dit moment is de toepasbaarheid nog maar nauwelijks te overzien. heeft dus geen enkele zin om over dit soort fantasieen druk te maken.

Amor Vincit Omnia

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:31

Ik ben er om zoveel redenen gewoon zwaar TEGEN!!! Boos!

Als je straks alleen nog maar gezonde mensen op deze wereld hebt d.m.v. het klonen, wordt het dan niet een beetje drukjes hier! Dan moet er weer meer gebouwd worden... Waar blijft onze natuur dan Verward Verward Verward
(er is al zo weinig van over!) Er komen niet voor niets steeds meer nieuwe dodelijke ziektes, en natuurrampen enzo...
MOTHER EARTH STRIKES BACK!!!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exorcizamus, Frieke84, Laj1, Monique1963, noordje, Rupser, tienus63, Vagabondo, xYaartje en 132 bezoekers