WIL: DISCUSSIE ..ijzers of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 12:21

Sinds ik gelezen heb dat wij er een hoefsmid bij hebben wil ik meteen maar even een levendige discussie starten.
IJZERS OF NIET
Zelf ben ik een verwoedde 'barefoot' voorstander en houdt niet van het idee dat bij een probleem een ijzer meteen de oplossing is. Tegenwoordig zijn er modernere methodes om een paard pijnloos te laten lopen, zoals de schoenen waar mijn paard op loopt die hoefbevangen geweest is.
Ook ben ik benieuwd wat Wil vind van de Strasser methode....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 14:02

Onze paarden lopen op blote voetjes, want ik vind ijzers alleen noodzakelijk als je vaak op de verharde weg loopt, of als de smid vindt dat het nodig is voor problemen, als bv hoefbevangenheid, peesproblemen etc.
Zonder ijzers werkt het hoefmechanisme imo het beste, zoals het door de natuur bedoeld is. Voor mij dus absoluut geen ijzers (behalve als mijn smid zegt dat ze ijzers nodig hebben, want ik geloof mijn smidje blindelings) !

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 14:10

Sam loopt ook op blote voeten. Dat hou ook ik ook het liefst zo, om dezelfde reden eigenlijk als Sonja ook al aangeeft. Nu in de landperiode moet ik wel wat meer over de verharde weg, 2 a 3 keer per week ga ik in de bak rijden, en dan moet ik een half uur heen/half uur terug over straat. Heb al een paar keer getwijfeld of ie niet toch ijzers moet, maar volgens m'n smid heeft hij prachtige harde en gezonde hoeven (zit ook nooit een scheurtje ofzo in) en zou het zonde zijn om hem op ijzers te zetten. Dat hoeft niet, zolang ik doorga zoals ik nu doe. Zou ik echt dagelijks dat hele end over straat gaan dan zou het wat anders zijn. Straks als hij weer naar stal ga hoef ik nauwelijks meer over de harde weg trouwens. Ook ik vertrouw dus op m'n smid. Zegt hij dat Sam ijzers nodig heeft, dan krijgt ie ijzers. Maar nu staat hij nog gewoon lekker zonder.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 14:12

Ik ben ook een voorstander voor geen ijzers. En natuurlijk wel als het nodig is met been/hoef problemen. Nu Dennis en Tammy wat meer op de weg lopen, denken we over een soort 'schoenen' zodat hun hoefjes wat minder snel slijten.

XXX
Ciska

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 14:20

Ben, dacht ik, aardig op de hoogte van wat er allemaal op het gebied van hoefbeslag verkrijgbaar is en dat gaat van kunststof via halfkunststof naar metaal en van lijmen naar nagelen. Ik probeer beurzen over de hele wereld te bezoeken en waar maar in een cursus iets nieuws te verwachten valt, wil ik het mijne van weten

Maar om eerlijk te zijn, helaas Strasser? maar vertel me wat het inhoud.

Mijn twee belangrijkste stellingen zijn; No feet no horse. En; Het beste hoefbeslag is nog altijd een noodzakelijk kwaad.

Wil graag de discussie aangaan

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 15:06

Hi Wil,

Voordat je weet waar ik op doel moet je eerst wat 'huiswerk' doen Haha!
http://members.screenz.com/gretchenfathauer

Op deze site wordt alles zeer uitgebreid (inkl 'smerige' foto's) uitgelegd. E.e.a. is zeer omstreden en maar weinig hoedsmeden wagen zich er aan, maar de resultaten spreken voor zich.

Op deze site:
http://www.horseshoes.com/search/htsear ... =27&Go.y=6
Zijn de nodige discussies etc. te lezen.

Ik krijg bij de diverse hoefsmeden die ik heb geprobeerd te overtuigen geen respons, ze blijven bekappen zoals zij geleerd hebben. Dus ben ik het zelf maar gaan doen Verdrietig (mijn rug!!!)

Er schijnt in Nederland één smid te zijn die de cursus in Duitsland gevold heeft, maar ook hij gebruikt nog ijzers bij een bevangen paard. Dus is in mijn optiek geen 'true-believer'. Ook komt hij alleen langs als je 'in de buurt' woont.

Kijk uit naar je reactie....

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 15:28


Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 16:14

Mijn haflinger loopt al 5 jaar op ijzers.
Een winter wou ik ze er onderuit hebben, maar kwam toen tot de ontdekking dat de hoeven te zacht waren geworden.
Hij heeft nu ook speciaal beslag voor dus op blote voeten kan ik wel vergeten. Misschien dat ik deze winter de achter ijzers er ondervandaan laat, mits ik natuurlijk niet te vaak over de weg ga rijden.
Mijn fjord loopt op blote voeten, hij is ook nog niet onder het zadel en zolang het kan blijft hij gewoon zo lopen.
Mijn hoefsmid en de vervanger van afgelopen keer zeggen dat hij hele goede voeten heeft. Fjorden schijnen best wel vaak last te hebben van brokkel voeten.
Ben dus trots en heel zuinig op zijn voetjes.
Maar ik zie het liefst ook een paard op blote voeten lopen. Helaas met al dat asfalt van tegen woordig kan je er niet onderuit om ijzers te plaatsen.
Tennzij je natuurlijk aan de rand van het bos staat en nooit op de harde weg komt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:15

He Sugarmiss,
Ik weet van je schoentjes en barefoot struggle maar niet van hoefbevangenheid??
Je merrie's bebietje staat overigens wel op ijzers want na een periode van proberen rijden zonder ijzers langs de weg heb ik het toch maar opgegeven. Zijn hoeven groeien niet hardgenoeg. Misschien de schoen? ik weet het nog niet.
Maar Sjimmy is een ponietje met echte hoefbevangen hoefjes, dikke ringen en een brede witte lijn onder zijn hoef, dit betekent ijzers, zool en siliconen elke 6 tot 8 weken. Dure grap voor een pony die bijna nooit langs de weg komt. Ik ben nu wel begonnen met BioScannen om te kijken of dat verbetering gaat geven maar volgens mijn (traditionele) hoefsmid MOET ze ijzers hebben. Toen ik hem ooit vertelde over Barefoot beslag heeft hij hard gelachen (wat had ik anders verwacht...). Dus jij rijdt met een hoefbevangen dame zonder ijzers... Hoe doe je dat???

_________________
Pony Express elke week bij FoxKids!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vera op 2001-08-15 17:16 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:19

tja mijn pony loopt aangespanen en dat gaat heel simpel weg niet zonder ijzers,haar hoefjes bleven veels te kort,en toen hebben we toch besloten om er ijzers onder te doen,nou ik ben zo heppie!haar voetjes groeien nu goed en ze trippelt er zelf ook op alsof het een lieve lust is...........ijzers bij problemen als hoefkatrol en hoefbevangeheid vind ik een uikomst omdat je zo de pijn op die druk gebieden vermindert door het special beslag..........

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 23:12

ik heb bij queen wel ijzers maar daartoe ben ik eigenlijk ook wel verplicht omdat ze nogal brokkelhoeven heeft en dan rij ik natuurlijk ook wedstrijden en vindt het wel fijn als het glad is om dan schroeven erin te kunnen draaien.... maar de belangrijkste reden is dat ik veel op de verharde weg rijdt en als je dan een paard hebt met brokkelhoeven moet je eigenlijk wel.... ik ben ook meer voorstander van blootje voetjes maar goed ik kan nie anders

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 23:35

Ironique staat voor sowieso altijd op ijzers (speciaal beslag). In de zomerperiode achter ook, in eerste instantie voor de wedstrijden. Maar omdat ik vrij veel op de weg rijd slijt het allemaal ook vlot, dus ze loopt zo ongeveer het hele jaar rondom op ijzers...
Maar als ik een paard had met goede hoeven, dan zal er zeker vaker op blote voeten gelopen worden!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 09:20

Razinda staat zonder ijzers en dat wil ik zo lang mogelijk zo houden, maar omdat ze zo schraapt en daardoor bokvoetjes had gekregen (is nu wel beter geworden) ben ik toch bang dat ze van de winter voor op ijzers moet. Jur staat op op ijzers, en met speciaal hoefbeslag. Beide paarden lopen ontzettend gevoelig op stenen zonder ijzers.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 09:29

Nou sugarmiss ik denk dat je dit echt per paard moet bekijken voor paarden met speciale ijzers en paarden die niets nodig hebben.

Als jou paard goed loopt zonder ijzers prima maar de mijne kan niet zonder omdat hij dan binnen 2 weken geen hoeven meer overheeft. Zou toch zielig zijn als een paard wat gevoelig is op de fouten zonodig ´barefoot´moet lopen Verward . Als iemand ijzers onder zijn paard heeft zitten wat eigenlijk totaal niet nodig is tja dan is het inderdaad belachelijk Haha! .

BTW als mensen last van hun voeten hebben krijgen ze ook speciale schoenen of zolen en dit geldt dus ook voor een paard. Wil hier niet de mensen met een paard vergelijken Schijnheilig maar het gaat om het idee.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 13:57

Voor paarden die goeie hoeven hebben en weinig op de harde grond komen is het logisch dat een ijzer niet nodig is. Maar het is te kort door de bocht om te zeggen 'als er iets is, dan toch maar een ijzer'. De meeste smids zijn erg traditioneel ingesteld en als een paard geen sterke hoeven heeft rest er niets anders dan een ijzer, met wat voor 'toeters en bellen' dan ook. Ze staan weinig open voor noviteiten. Het blijft gewoon een feit dat ijzers slecht zijn voor hoeven: ze belemmeren de bloeddoorstroming en werken daardoor dus negatief op o.a. hoefbevangenheid. Je hoort vaak 'met een ijzer loopt mijn paard minder gevoelig'. Ja logisch als de bloedcirculatie verminderd voel je minder. Of: 'als ik de ijzers eraf haal loopt hij heel gevoelig'. Ja logisch, want als je met koude handen ineens in een warme kamer komt gaan je vingers ook tintelen.
Deze dan: 'als mijn paard op een kiezel stap zonder ijzer doet dat zeer'. Denk je nu werkelijk dat een kiezen van 3 cm minder zeer doet omdat het paard 1 cm hoger staat???
Sommige paarden hebben inderdaad eerder last van brokkelhoeven, scheurtjes of te zachte hoeven dan andere, maar vaak is dit met voldoende beweging, een schone stal of een voedselsuplement te verhelpen. Een ijzer VERSTERKT nooit de hoef, hij VERZWAKT hem alleen maar.
Dimmelin: bedankt voor die site, ik zal zeker eens kontakt met hem opnemen.
Vera:Zeker voor paarder die weinig gebruikt worden en waar men dus de tijd kan nemen voor verbetering is de Strasser-methode een aanrader.
Ik rijdt dus inderdaad met een paard wat hoefbevangen geweest is en wat regelmatig daar nog last van heeft. Maar ijzers verbeterden de situatie niet. Tuurlijk liep ze 'pijnloos' met ijzers, maar ik weet nu hoe dat komt. En als je zag wat voor pijn ze had als de nagels in de hoef geslagen werden, dan hoefde ik al niet meer. Vandaar dat ik dus op zoek ben gegaan naar 'iets anders'. ik kon me nl niet voorstellen dat ik de enigste was met dit probleem. Het internet is een groot medium en heeft mij geholpen en meteen de open geopend.
[img]../upload/317/missy-schoen-voor.jpg.jpg[/img]
[img]../upload/317/missy-schoen-achter.jpg.jpg[/img]

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 16:02

Sugermiss een vraagje, zijn die "pantoffelstjes" ook geschikt om buitenritten te maken, of verlies je ze vrij snel? Mijn paard loopt altijd op blote voeten en het lijkt me wel fijn om een alternatief te hebben ipv ijzers. Als ik nu een buitenrit maak, rij ik de route altijd eerst met de auto om te kijken of er wel voldoende berm is.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 20:36

Hi Odi,
Die pantoffeltjes Haha! zijn juist gemaakt om buiten te rijden. Er zit een dikke 'tank'zool onder, dus slijten doen ze niet hard. Ze zijn er in verschillende maten van shet tot 'kanjer'. Als je de tijd neemt om de door mij genoemde website (http://members.screenz.com/gretchenfathauer ) door te bladeren kom je ze tegen, samen met nog wat andere 'nikes' Clown

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 21:32

Ze lijken me inderdaad ideaal. Rij jij toevallig met pantoffels? Weet jij of er in Nederland een importeur zit. Moet er wel zeker van zijn dat ze een tijd meegaan en goed bevallen.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:03

Wel Sugarmis, je wilde een discussie op gang hebben en je bent blijkbaar niet de enige.

Zoals ik al gezegd heb, alleen hoefijzer als strikt noodzakelijk.

Strasser en ook de hoefsmid van dimmelin hebben een Amerikaanse achtergrond.

Amerikaanse paarden (althans de grote gemene deler) hebben geen vergelijkbare hoeven met de meeste Europese gedomestiseerde paarden. Om een aantal verschillen te noemen die je zelf kan nagaan kijk maar naar de verhoudingen van hoef tenopzichte van gewicht en schofthoogte en vergelijk maar een KWPN paard met een Quarter.

Kijk ook eens naar gebruik van paarden in Amerika t.o.v. wat hier met de paarden gedaan wordt. En vergelijk dan ook nog de ondergrond waar over het algemeen gereden wordt.

Wilde bronco's in Amerika en wilde Brumby's in Australië hebben een kort, rond en sterk hoefje. Er hoeft niets aan onderhoud gedaan te worden. Maar daar overleven ook alleen de sterkste.

Hoe zich een bevangen korte sterke hoef gedraagd voor een paard is denk ik het best te vergelijken met de hoeven van een pony. Waarbij het mijn bevinding is dat bij de gedomestiseerde paarden (zoals KWPN en de bekende Duitse stamboeken) die bevangen raken, het effect veel ernstiger is dan bij pony's.

En ik denk ook dat er duidelijk veel minder pony's op hoefbeslag staan dan paarden.

Voor mijzelf geld dat ik naar mijn klanten toe een advies zal geven over het wel of niet beslaan van hun rijdier. Als iemand wil dat zijn of haar paard resé beslagen moet worden, kijk ik eerst nar het gebruik van het paard en de kwaliteit van de hoeven

Maar uiteindelijk heb jij voor je paard een soort van beslag nodig in de vorm van schoenen, ik vraag me af of daar alleen maar voordelen aan zijn? begrijp me niet verkeerd ik ben blij voor je dat je de manier gevonden hebt om je paard goed te laten lopen.

Verder over de manier van bekappen door Strasser.
In principe zou het zo moeten zijn dat voor zover mij bekend de hoefsmeden opleidingen altijd leren dat uiteindelijk het hoefbeen horizontaal neer gezet moet worden door het paard en dus staat het hoefbeen paralel aan de grondvlakte. Dat zegt Strasser ook. Maar er zijn nog andere Amerikaanse methoden om een paard te bekappen, zoals b.v. "the for point trim" door Dr Rick Redden.
En ik vind daar ook iets voor te zeggen.

Kortom ik zeg; indien mogelijk op blote voeten, maar houd in gedachte dat ieder paard en iedere hoef anders is!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 00:20

Zelf ben ik er ook voor om een paard op blote voeten te laten lopen. Hellaas gaat binnenkort de tweede op speciaal beslag ivm haar pezen Huilen . Cora van 30 krijgt alleen in de landperiode beslag. Op de een of andere manier slijten de hoeven in de zomer sneller dan in de winter Verward . (zij loopt trouwens zomer en winter evenveel) Sonja van 31 mag lekker op haar blote stampertjes blijven staan. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-01 09:30

Wil: bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat er zo'n groot verschil in hoeven waren (europees / amerikaans). Ik zal dit eens voorleggen aan een amerikaans barefoot forum.
Wel ben ik geïnteresseerd in wat jij als nadelen van 'mijn' schoenen ziet. Volgens de verkoper worden ze een halfjaar gegarandeerd, maar gaan veel langer mee (afhankelijk van gebruik en ondergrond natuurlijk). Ook het aan- en uitdoen is veel makkelijker als bij bijv. de 'easy-boot', die echt zo easy niet is.

Odi: de fa. Kraemer in Duitsland is de retailer van dit Australische produkt.
http://www.yourhorsecare.com/old_macs_horse_boot.htm

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 21:13

Wat zijn nu juist de voor- en nadelen van zo'n 'schoenen' voor je paard. Ze kunnen toch niet 'perfect' zijn (=alle nadelen van ijzers niet hebben), want dan zouden er al veel meer met gympies rondlopen Verward
Zijn ze ook veerkrachtiger dan een hard ijzer? Verward

En nog een vraagje: is het lijmen van de ijzers aan de hoef minder sterk dan hoefnagels?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-01 21:25

Visje: de bedoeling van 'schoenen' is juist dat je de hoef met rust laat. Ik denk dat het onbekendheid is dat er niet veel meer paarden op schoenen lopen. En misschien ook omdat de baasjes het een stom gezicht vinden. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ze zijn zeker veerkrachtiger dan ijzers, want er zitten dikke rubber zolen onder.
Plakijzers: worden zeer sporadisch toegepast. Op natte grond (modder) blijven ze niet lang vast zitten. De pezen worden meer belast omdat je geen 'glij'beweging hebt. En over de gebruikte lijm m.b.t. de hoefwand/zool heb ik ook zo mijn bedenkingen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 23:14

Om maar iets nieuws in de discussie over hoefbeslag te gooien: wie heeft er ooit in nederland van het Equine Digit Support System (EDSS) gehoord of gebruikt. Hierover heb ik het een en ander al gelezen op http://www.hopeforsoundness.com, maar voor zo ver ik weet is dit nog niet in Nederland aangekomen. In de US wordt het al gewoon toegepast met paarden die bv. hoefkatrol hebben.

Jolande

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-01 10:03

met die schoenen maakt de hoef toch ook geen glijbeweging? juist omdat je bodem van rubber(?) is en dat glijd niet. de schoenen zouden dan tch net zo belastend moeten zijn als een plak ijzer of zie ik dat nou weer verkeerd? Verward