galoperen op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

galoperen op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 20:52

hallokes mensjes

sinds een paar weken rij ik op een haflingerruintje. Deze is 13 jaar oud en heeft hiervoor nooit een piste gezien. Ze deden vaak met hem buitenwandelingen en hij reed ook voor de kar. Nu op de linkerhand galoperen is geen probleem, maar op de rechterhand springt hij altijd links aan Verward . Ik heb ook al proberen aan te springen vanuit voltes maar steeds springt hij aan in linkergalop Verward .

Weten jullie soms hoe dit komt en hoe ik dit probleem kan verhelpen???
groetjes
Syl(via)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:19

Veel paarden zijn van nature links gesteld, als dit paard voor de kar mocht galopperen zou hij zn voorkeur aan links geven. Misschien is het een aanwensel voor m geworden.

Op de rechterhand moet je paard eerst zijn rechtervoorbeen naar voren gooien om te galopperen, hij gooit zn linkerbeen eerst naar voren zodat hij in de linkergalop terecht komt. Dit moet je dus voorkomen doorn het linkervoorbeen tegen te houden, dit doe je met je linkerteugel. Probeer je linkerteugel maar eens heel strak vast te pakken, zo strak dat hij stiekem een beetje naar links kijkt en zijn rechterschouder dus vrij is om te bewegen en zijn linkerschouder niet.
Dus even kort: Houd zijn flink linkervoorbeen tegen met je linkerteugel
Probeer het maar eens
Succes!!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:37

ja, goed de buitenkant opsluiten, dan springt hij binnen meer naar voren
wat ook wel gebeurt is een balkje in de hoek en daar boven aan springen, maar ik zelf vind de andere manier beter

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 22:12

ok bedankt, ik ga het morgen zeker uitproberen

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:50

he handig dan weet ik dat gelijk ook van die linkerteugel *LOL*
sharir is rechts ook moeilijker, maar wij rijden altijd buiten dus er wordt niet echt aangewerkt Party!!
als hij rechts galoppeerd gaat hij ook bijna plat door de bocht (ook als hij heel rustig galoppeerd). ik knijp hem meestal in een scherp bochtje in de rechtergalop, alleen als ik niet voltes blijf rijden en weer recht uit gaat, springt ie gelijk over in de linkergalop...

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 17:28

Een paard is natuurlijk beter op de linkerkant. Maar hoe zou dat komen denk je?
We zadelen links op, we stijgen links op, we beginnen links te borstelen, we wandelen links.
Probeer eens enkele weken alles rechts te doen. Je paard zal veel losser zijn op zijn rechterhand.
Voor jou zal het wel wat wennen zijn!!
Succes

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 20:47

ik probeer zowiezo alles zoveel mogelijk langs rechts te doen. Ik vind het dan ook een idiote regeling om alles aan je paard links aan te leren. DUs ik denk niet echt dat het daar aan kan liggen. Kan altijd natuurlijk.
Toch bedankt voor je advies sofieenhans

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:45

slaat inderdaad nergens op, alles links. Het schijnt trouwens ook zo te zijn, dat paarden niet alleen fysiek minder sterk zijn rechts, maar ook psychisch. Als je alles links doet zijn ze gewoon niet gewend jou aan de rechterkant te zien.
voor een paard kan iets er met het linkeroog heel anders uitzien dan met het rechteroog, dus doe alles links en rechts

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:28

Het paard is van nature meer op links gesteld. Dat komt echt niet doordat wij daar opstappen of lopen of poetsen of iets dergelijks. Het paard is er aan gewend geraakt dat wij alles links doen. Dit is een vertrouwde kat voor hem.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:29

ik bedoel de vertrouwde kaNt

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 15:51

Is het dan daarom juist niet beter om je veulen van jongs afaan alles links en rechts aan te leren???

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:30

sofieenhans schreef:
Een paard is natuurlijk beter op de linkerkant. Maar hoe zou dat komen denk je?
We zadelen links op, we stijgen links op, we beginnen links te borstelen, we wandelen links.
Probeer eens enkele weken alles rechts te doen. Je paard zal veel losser zijn op zijn rechterhand.
Voor jou zal het wel wat wennen zijn!!
Succes


Maar dat is ook niet altijd waar, ik doe dat altijd links(buiten wandelen, dan sloft hij ergens vlak achter mij Knipoog), maar rechts is hij zoveel soepeler! Maar dat ligt puur aan mij, ik ben heel soepel rechts, en links zit ik vrij vast. Mijn vriendin is dan weer beter links, en toen zei die pony eens reed, zei ze ook dat hij rechts fantastisch was, en ik had de dag erna een pony die iets soepeler links was. Meestal ligt het aan de ruiter, omdat iedereen wel een beetje scheef is.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:07

Licht niet aan de manier van omgaan (alles aan links) maar dat is aangeboren/ontstaan in de veulentijd (ofzo ik weet het niet precies) ieder paard is weer anders.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 17:23

Is het dan zoiets als bij de mens??? De meeste mensen zijn rechtshandig dus wie weet is dat bij paarden dan ook zo, alleen dan linkshandig

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:55

ik denk dat het eerder puur uit gewoonte is.Het is een feit dat alles langs links gebeurt.Ik ken niet veel mensen die op de rechterhand beginnen met instappen of longeren.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:31

Hoe verklaar je dan dat 2 paarden die op dezelfde manier behandelt zijn allebei een andere kant hebben die beter is.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:06

Tja, dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Ieder paard heeft zijn voorkeurs of makkelijke hand, net als bij mensen. Bij veel paarden is het links

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 16:31

sofieenhans schreef:
Een paard is natuurlijk beter op de linkerkant. Maar hoe zou dat komen denk je?
We zadelen links op, we stijgen links op, we beginnen links te borstelen, we wandelen links.
Probeer eens enkele weken alles rechts te doen. Je paard zal veel losser zijn op zijn rechterhand.
Voor jou zal het wel wat wennen zijn!!
Succes


ik doe dit al tijden zo, maar mijn tinker blijft er moeite me houden. ik hebhet al op voltes geprobeert, met rolbacks en met een sprongetje,
sinds twee weken spring ik aan vanaf stilstand, en dan springt hij veel vaker rechts aan. misschien lukt dit bij jou ook.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 16:37

Een beetje simpele reactie sofieenhans. Paarden zijn net zoals mensen rechts of links handig de enige manier om te zorgen dat ze aan beide zijden even soepel zijn is gewoon op twee handen rijden dus zowel rechts als links en op beide handen gewoon je oefeningen doen. Dit paard zit dus links vaster dan rechts

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 16:51

tuurlijk moet je oefeningen op beide oefeningen doen etc etc, maar het blijft feit dat het niet goed is alles aan de linker kant te doen. Niet voor het fysieke en niet voor het psychische. En natuurlijk heeft het paard een voorkeurskant en zullen er paarden zijn die extreem rechts zijn terwijl alles links wordt gedaan met ze, maar het blijft toch opvallend dat de meeste mensen klagen over een slechte rechterkant.

Als je veel wandelt met je paard en dat altijd links doet, heeft hij dus altijd stelling naar links. Waarom zou dat minder slecht zijn dan dat je erop zit en altijd linksom rijdt???

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:59

Inderdaad onzin. Baduh is stukken beter op de rechterhand. En dat heeft niks met poesten of zadelen te maken, want vanaf de rechterkant kan ik er niet eens fatsoenlijk opkomen. Wandelen doe ik inderdaad aan zijn linkerkant, poetsen en zadelen ook. Het is wel waar dat driekwart van de paarden bij mij op stal de linkerhand als voorkeur hebben. De slechte hand goed trainen werkt bijna altijd, tenzij er een probleem is met de rug of benen van het paard. Links was echt verschrikkelijk bij Baduh, had het idee dat ie om zou donderen in zowel draf als galop, maar inmiddels loopt ie netjes overeind en merk ik dat zijn rug en nek ook veel soepeler zijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:44

hoot nou eens wat je zelf zegt...." ik kan er van rechts niet eens fatsoenlijk opkomen" dat betekent dat je zelf zo stijf bent als een hark en dus aan een kant soepeler dan aan de andere kant (niet banketstaaf bedoeld ofzo, hoor).... en dan verwacht je dat je paard recht loopt......
en natuurlijk kan je het er dan uittrainen, maar waarom zou je invredesnaam alles aan de linkerkant doen, je rijdt toch ook niet alleen maar op de linkerhand???

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:20

Ik denk dat ze rechts niet kan opstappen door haar paard dat dat eng vind, niet omdat ze zelf stijf is Knipoog.
En dan nog, dan zou haar paard links toch veel losser moeten zijn? En dat paard is juist rechts het soepelste.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:32

Ik kan er rechts amper opkomen omdat dat niet "klopt". Dan ga ik er achterstevoren opzitten, haha! Maar fijn dat je uit een paar zinnen kan opmaken dat mijn paard scheef loopt en ik zo stijf ben als een plank. Allebei niks van waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 14:38

Gijsenkim heeft volgens mij wel een beetje gelijk. Het is bijna niet mogelijk om een rijtechnische scheefheid op te lossen door er aan de andere kant naast te gaan lopen of op te stijgen. Scheefheid heeft bij het rijden veel aandacht nodig en het helpt heel erg goed om alle oefeningen zowel linksom als rechtsom te doen. Je ziet wel vaker dat paarden liever de ene kant wel galopperen en de andere kant niet. Het is inderdaad belangrijk om lucht te geven aan de binnenteugel, zoals al gezegd is. Soms kan het ook helpen om juist wat stelling naar buiten te vragen om te zorgen dat het paard toch niet per ongeluk op het verkeerde been gezet wordt (letterlijk) door teveel buiging naar binnen.