Sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 17:34

Ik rij sinds een maandje op een Haflinger die wel zadelmak is maar nog niet echt is ingereden en dat is mij gevraagd. Hij is sinds 11/2 maand ruin dus hij heeft nog wel hengsten kuren, maar hij is na 10 minuten echt niet meer vooruit te branden. Moet ik met sporen gaan rijden? Hij is 33/4 jaar. En ik weet niet of inrijden met sporen nu wel zo goed is! Verward

Groetjes Yvette

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:47

sporen zijn er in principe niet voor om een flegmatiek paard voorwaarts te maken.
Als hij niet op je beenhulp reageert kan je met je zweep een tikje achter je kuit geven.
Weet niet hoever het paard is, maar zo heb ik het bij jamaica gedaan (die in het begin mijn beenhulpen niet begreep) en bij haar werkte het super

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:47

Met sporen rijden kan op zich geen kwaad, maar ik zou er nou niet mee gaan rijden om een jong paard vooruit te prikken als het niet vooruit te branden is. Een paard voelt een vlieg op z'n huid, dus kan ook best op jouw kuiten reageren. Dat moet hij leren. Als je nu al met sporen gaat rijden omdat hij niet vooruit te branden is, krijg je straks dat hij niet meer op die sporen reageert en dan ben je verder van huis.
Ik zou het probleem proberen op te lossen door eerst te zoeken naar de oorzaak: waarom is hij zo sloom? Misschien heeft hij nog niet zo'n goed uithoudingsvermogen, maar ik denk dat het eerder ligt aan dat hij nog groen is en nog geen ontzag heeft voor jouw kuiten. Probeer hem actief voor het been te krijgen, heel veel (schijn)overgangen en tempowisselingen te rijden. Wanneer hij niet reageert, wees dan ook consequent en geef hem een tikje met de zweep achter je kuit. Zelf niet als een idioot gaan drijven, echt proberen conseqeunt te zijn (dat wil niet zeggen in elkaar slaan, maar een kort corrigerend tikje)