Activeren, aan het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Activeren, aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 19:33

Ik rij op een hengst, hij is blind aan 1 oog. Hij is van zichzelf heel terughoudend. Als ik rij rij ik altijd eerst 10/15 min. los (stap, draf, galop), daarna stap ik even en ga dan verder met het oefenen van de "echte" oefeningen (Z1-niveau).

Tijdens het losrijden probeer ik hem vooral aan mijn been te krijgen en dan bedoel ik ook echt aan mijn kuit. Ik rij veel stap-draf overgang, stukjes middendraf en in galop middengalop op de lange zijde. Ben ik hier klaar mee dan kan ik de laatste tijd concluderen dat hij nogsteeds niet onvoorwaardelijk aan mijn been is. Tijdens de overgangen reageert hij heel snel, maar probeer ik hem meer te verzamelen of schouderbinnenwaarts te rijden dan is totaal niet meer aan mijn kuit. Doordat dit niet lukt wil ik zelf constant te hard gaan rijden, maar dit is helemaal fout.

Hebben jullie tips, andere oplossingen die ik zelf nog niet geprobeerd heb, wat nu ben ik mijn hele training bezig met overgangen etc. en kom ik niet aan het echte bijschaven van de oefeningen toe.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:45

de basis is wel het belangrijkste, als hij goed voor je been is dan lukt de rest ook.
Is het zo dat je paard terug komt in de zijgang omdat hij tegen je been is of omdat hij de zijgang wat moeilijk vind, tactverlies?

Ik zou het van uit een fijn tempo voor jou en je paard beginnen in de zijgang. Bijvoorbeeld in een sb paar pasjes en dan rechtuit en wegrijden. Rij niet te lang door in de zijgang, zorg dat je paard kracht over houdt.

En natuurlijk binnenbeen erbij en van voren lucht geven zodat hij wel kan gaan. Maar dat is moeilijker gezegd dan gedaan Knipoog

Succes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:02

Hoe oud is je paard eigenlijk? Bij een ouder paard zal je toch elke keer je paard opnieuw "wakker voor je been" moeten maken. Ik heb dat ook met Tolstoi. Maar heb ik hem eenmaal aan mijn been (en de ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer), dan weet hij ook dat hij daar moet blijven.

Het kan zijn dat je paard simpelweg de kracht mist ivm fysieke omstandigheden. Het kan ook zijn dat je (no offence) niet consequent genoeg bent.

Probeer na het losrijden korte overgangen te rijden. Let erop dat als je vertrekt, hij meteen van achter aantreed en je van voren genoeg ruimte geeft om hem weg te kunnen laten gaan. Rij eerst maar eens overgangen draf/stap/draf, daarna kan je het verscherpen naar draf/halt/draf. Daarna kan je het afwisselen tussen draf/halt/draf/stap, zodat hij niet kan aanvoelen wát je wilt gaan doen en hij als gevolg daarvan wacht op jouw hulp. Af en toe kan je het afwisselen door een pasje te vertekken en weer terug te komen.
Let erop dat je hem tijdig beloont met je stem. Let er ook in eerste instantie op dat jij de goede hulpen geeft: zit goed, beenhulp correct en genoeg lucht van voren? Daarna kan je de "fout" bij je paard zoeken en als hij dán nog niet genoeg reactie geeft, kan je hem gerust een extra schop geven om hem alert te houden.

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 19:57

Hij is inderdaad al wat ouder, hij is 17. Dat hij de oefenening nog moeilijk vindt klopt ook wel. En het is ook zo wat Tyrza zegt dat als hij eenmaal aan m'n been is hij echt super loopt. Misschien is het wel zo dat ik te vaak dezelfde overgang draf-stap rij en hij het dan al voelt aankomen. Dat luchtig van voren is niet zo'n probleem, want zijn hals zit er zo op (hij loopt bijna van zichzelf al aan de teugel) dat ik hem eerder te los laat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:59

Dan kunnen we elkaar de hand schudden, Margriet! Tollie is ook 17 jaar... Knipoog

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 22:23

Leuk, ik ben zelf ook 17! Ik heb trouwens jullie tips opgevolgd en het ging beter! Ik moet vooral niet vergeten hem te belonen als hij het goed doet!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:36

Super!!! Ga zo door! Zo zie je wat een beetje belonen al niet kan doen!!!