Rug probleem of iets anders ? met foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Rug probleem of iets anders ? met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 20:08

Ik heb een manege paardje te logeren die kreupel is.
Het gaat redelijk de goede kant op met rust en veel op het land. Zodra ik haar op stal zet is ze smorgens erg stijf en kan ze de eerste passen slecht lopen. Ze gaat iedere keer met haar achterbenen wat naar achteren staan en het liefst haar voorbenen naar voren.
Ik heb geprobeerd er ene foto van te maken maar natuurlijk doet ze het niet als je een foto probeert te maken.
Kan iemand mij vertellen of dit een manier is om haar rug te ontlasten ? De kreupelheid lijkt in zowel de voor en achterhand.

Afbeelding
Dit is in lichte mate, meestal staat ze veel verder met haar achterbenen naar achteren.



JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 20:37

Heb je de dierenarts er al bij gehad?

Zoals je het in je vorige topic beschreef. Het idee dat ze voorover valt als ze begint met lopen En ook het feit dat het voor en achter lijkt. Denk ik nog steeds aan maandagziekte. Dus ik zou echt de dierenarts erbij halen.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:20

indd maandagziekte of misschien hoefbenavngen... omdat je zegt dat ze heel erg op der achterbenen leunt en der voorbenen naar voren plaats dat is een teken van hoefbevangenheid en ook maandagziekte kan zulke verschijnslen hebben.... allebei deze zietkes echt een DA naar laten kijken!
Ze mogen echt niet lopen en moeten medicijnen!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:30

Idd daar dacht ik ook aan...

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-03 08:33

Maandag ziekte of hoefbevangen is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 08:49

Kawa heeft jaren terug spit in zijn rug gehad
Hij ging in die tijd ook staan alsof hij moest plassen.

Hij maakte met de achterbenen ook piep kleine pasjes, als hij maar niet onder de massa hoefde te komen.
Hij wilde ook absoluut niet lopen, longeren was voor hem een kwelling.

Door de rug cm voor cm af te tasten zou je een plek tegen kunnen komen waar hij enorm veel last van heeft.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:52

En je weet zeker dat het geen stretchen is?
Onze paarden doen dat ook regelmatig als ze 's ochtends van stal komen.
dan maken ze zich zo lang mogelijk, verplaatsen eerst al het gewicht op de voorhand en steken de kop zover mogelijk de lucht in, daarna gaan ze zowat zitten en houden de kop dan heel laag.
Dit alles onder veel gekreun en gesteun en als ze na ongeveer 10 seconden klaar zijn lopen ze vrolijk mee en galopperen vervolgens de wie op.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 18:58

Ik denk persoonlijk dat het probleem in de rug zit, mijn paard heeft dit extreem ver met de voor- en achterbenen uit elkaar gaan staan namelijk ook gehad, en bij hem is toen gebleken dat hij erge last van zijn rug had door zogenaamde "kissing spines", wervels die te dicht bij elkaar staan. Het zou wellicht kunnen dat dit bij dit paard ook zo is. Ik zou er (in overleg met de eigenaar) toch een dierenarts naar laten kijken denk ik.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-03 20:18

Morgen ga ik het met de eigenaar bespreken en zullen we een passende oplossing zoeken.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 09:31

Mijn paard hoef ik op dit tijdstip van het jaar niet in een volle wei te zetten. Dan staat hij in no time stijf van de eiwitten. Misschien dat haar probleem ook voortkomt uit de rijke wei (als ik zo zie op de foto) waar ze nu in loopt en zou ze beter af zijn in een paddock of kale wei? Ik beredeneer even terug op mijn paard nu.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:30

Aan de rug is niets raars te zien. De rug is iets te hol, en de lendelen zijn wat bol, maar dat is niet zo abnormaal.
Maandagziekte of hoefbevangenheid is het ook niet.

Er is heel weinig nuttigs over te zeggen met die foto en de weinige informatie.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 19:54

Ik heb haar nu op ene kale weide staan en dit lijkt te helpen. Ikzelf denk ook dat het een eiwit probleem is. Ze liep vandaag weer bijna helemaal goed.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:32

het kan ook buikpijn zijn ??
en hoefbevangen is het denk ik niet, dan zetten ze de 8erbenen juist onder de massa en strekken de voorbenen naar voren om zo de pijn te ontlasten .als ik de foto zo bekijk heeft ze ook niet de makkelijkste rug, ik zou ook idd zoals al eerder gezegd is, de rug aftasten en de evt pijnlijke plek een beetje masseren met wat cole's liniment


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT, Chesss, IASCrawler, SemrushBot en 41 bezoekers