Leeftijd inrijden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Leeftijd inrijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 00:00

Waarom zie je tegenwoordig zoveel mensen die hun paarden veel te vroeg inrijden??
Ik vind dat je pas een paard in moet rijden vanaf 4 jaar

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 07:24

En ik vind dat je het moet doen als het paard er aan toe is Haha!

Wat versta je overigens onder inrijden, zadelmak maken zou ik zelf het liefst doen als het paard 2.5 is (het voorjaar dat het paard 3 jaar wordt, officieel is het paard dan al 3). In de daaropvolgende zomer zou ik het paard nog lekker in de wei aan laten sterken om dan in de winter periode eventueel rustig aan te beginnen. Maar nogmaals dat hangt ook helemaal af van de bouw en het karakter van het betreffende paard. Je hebt nu eenmaal 'vroegrijpe' paarden, maar er zijn ook van die slungels die pas op hun 5e intensievere training aan kunnen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 07:26

Omdat met 3 jaar ze grotendeels zij uitgegroeid en iedereen zich meestal (uitzonderingen zoals yslanders enzo daar gelaten, ) wel aan die 3 jaar houd. Is ook vrij bekend die leeftijd.
Verder zou je ze dan nog een jaar helemaal moeten betalen terwijl je er al mee aan de slag kunt.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:04

Mijn hengst is drie maar hij is nog veel te 'jong' en nog niet sterk genoeg om volop mee te beginnen. Hij is nu alleen zadelmak; heb er drie keer opgezeten en nu staat hij de hele zomer lekker in de wei om te groeien; daarna gaan we verder

She's my lady Lovers

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:18

Staat daar een vaste leeftijd voor?? Het hangt helemaal van het paard af. Het ene paard is er met 3 al klaar voor, de ander pas met 5. Daar kun je geen standaard leeftijd voor zetten.

geen

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:19

hangt heel erg van het paard af
sommige rassen, zoals fjorden of haflingers, zijn al vroeg rijp en sterk en ken je dan mee beginnen
maar andere rassen zoals bij voorbeeld de arabier zijn veel later pas volwassen en sterk
natuurlijk zijn er binnen die rassen dan ook nog verschillen

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:30

Ik ben het wel met astridh eens. Als ze nog niet helemaal volgroeid zijn geven ze zich wat sneller over bij het zadelmak maken....daarna gewoon nog lekker een paar maanden in de wei en als ze 4 zijn mogen ze zo af een toe is een keer mee naar een wedstrijdje.......ik denk dat je juist dan rustig aan moet doen. Geen 4 jarig iedere week meenemen op concours maar juist het eerst half jaar/jaar(afhankelijk van het paard) dat ze meegaan niet teveel belasten. Even erbij vermelden dat ik nu wel over springpaarden praat bij dressuur ligt dat misschien anders

Zo doen wij het tenminste en voor ons werkt dit goed......

Waar de ruiter zijn kunnen ophoudt begint zijn lompheid

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:41

Ik vind dat je alle paarden met 3 kan zadelmak maken,
met nadruk op zadelmak maken en niet doorrijden.
Mijn hengst is nu 3, hij is nu fijn zadelmak maar ik heb er nu al drie weken niet meer opgezeten, hij loopt nu de hele dag in de paddock en wei en vermaakt zich opperbest!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 10:54

Ja oke zadelmak maken is een ander verhaal... maar er echt mee gaan rijden..
Een paard kan nog zo sterk en bespierd zijn op drie jarige leeftijd, en het wat betreft bespiering goed aankunnen, maar op drie jarige leeftijd zijn een heleboel beenderen als het sacrum en de sesamsbeendere nog niet verbeend. als je hier dus mee gaat werken krijg je ruwere kantjes aan het kraakbeen waardoor de pezen over een ruwer oppervlak gaan glijden en dus sneller slijtage zullen vertonen. Het paard kan van buiten er nog zo sterk uitzien, van binnen zijn de paarden toch heel wat anders. Op de springstal waar ik woon worden de paarden pas met 4 zadelmak gemaakt in ingereden, terwijl het allemaal hele compacte sterke paardjes zijn. Het viel me op dat al die paarden het in hun kop zo goed bij konden houden en ook bijna geen beengebreken hebben..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:47

veel (handel) stallen hebben het geduld niet om zo lang te wachten
ieder jaar dat het paard niets doet brengt ook geen geld op, en kost alleen maar geld
denk dat dat toch een reden is voor veel stallen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:52

Camilla was bijna 3 toen we met haarbegonnen. Maar dat was zeker niet te vroeg! Bij de klinische keuring zei de DA ook dat ze er fysiek en mentaal wel aan toe was. Ze was sowiezo al erg volwassen voor haar leeftijd. Nu nog steeds hoor, de meeste schatten haar toch wel al een jaar of 6/7/8 terwijl ze nu 4 is.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:35

Passionato schreef:
Ja oke zadelmak maken is een ander verhaal... maar er echt mee gaan rijden..

Wat versta je onder echt gaan rijden? 1 keer in de week? 2 keer in de week? 5-6 keer in de week? En hoe intensief?
Ik heb Fayette nu zo`n 6 weken onder het zadel (ook 3 jaar oud), gemiddeld rij ik 4 keer in de week. Eerst even longeren (kijken in wat voor`n bui ze is Haha! duurt meestal een minuutje of 5) en dan 15-20 minuten vooral stappen en stukkies draven. En dan vindt ik het meestal alweer genoeg. Maar ik laat haar ook net zo makkelijk een paar dagen achter elkaar staan. Het weer wil niet altijd meewerken of door andere omstandigheden. Ik vind niet dat ik teveel van haar vraag en geloof dus ook niet dat het slecht voor haar is om nu al ingereden te zijn.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:47

Toen ik Lotte in september ging opleren (zadelmak was ze al) ben ik elke dag 10-15 met haar bezig geweest.5 minuten daarvan was gewoon met zadel en hoofdstel door de weide wandelen,vervolgens een tijdje longeren,en 1 keer per week ging ik erop.Dit heeft een maandje geduurt,daarna ben ik vaker gaan rijden,maar wel steeds korte tijden.Ze was toen 4.Nu doe ik zaterdagochtend een uur les met haar,woensdag maak ik een buitenrit en zondag ga ik:
*vrijrijden in de bak of
*buitenrit maken of
*intensief longeren
Ze staat in een weide,dus de andere dagen geeft ze zichzelf wel beweging

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Kaakaa

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-11-02
Woonplaats: Overasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:51

Tja de meeste paarden worden inderdaad rond de 3 ingereden.
Wanneer je mee zou willen doen aan de PAVO CUP voor 4-jarigen dien je toch wel het eea te kunnen laten zien. Want het niveau is daar best behoorlijk. Ik heb ook eens een paard gezien die aan het passageren was tijdens de Pavo Cup 4-jr waar ze commentaar op leverde!! Dat dit niet gevraagd werd. Juist, dacht ik toen.

Je ziet hier ook paarden afkomstig van de grotere dressuurstallen, en je zou verwachten dat zij wel weten waar ze mee bezig zijn??
Alhoewel er vaak veel verwachtingen zijn van de hengsten die ze uitbrengen, de roem en geld.....

Het blijft denk ik per paard verschillend.

Ik geloof dat je iets zei over het sesambeentje?? Er zijn ook paarden van 3 jaar die alleen nog maar in de wei hebben gestaan en al een drietje hiervoor hebben. Ik denk niet dat er zo snel slijtage optreedt.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 15:43

Dat de paarden dan een drietje hebben op hun sesamsbeentje is erfelijk. Erfelijkheid is ook erg bepalend natuurlijk. Maar uitwendige factoren hebben ook zeker invloed op het welzijn van het beenderstelsel.. En je hebt gelijk met die PAVo cup.. ik zie het ook met lede ogen aan.. het draait allemaal om het geld. Als je bijvoorbeeld kijkt bij de Holsteiner fokkerij wordt er veel minder "commercieel" gefokt zoals bij het Kwpn het geval is. KWPN is natuurlijk een goed exportproduct geworden naar oa amerika. Als je holstein wilt fokken kun je niet zomaar met een KWPN of andere merrie naar de hengstenboer gaan en een leuke uitzoeken, zoals hier wel kan. Je moet dan ook een holsteinermerrie hebben.. de fokkerij is daar van een zeer goede kwaliteit.. vandaar dat holsteiners ook zo duur zijn! Ik heb trouwens ook gezien dat ze in Duitsland wat later zijn dan hier met inrijden van de paarden. Mijn springpaard was ook pas op haar vierde ingereden. Ik vind dat helemaal zo gek nog niet..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:32

Chrissie schreef:
hangt heel erg van het paard af
sommige rassen, zoals fjorden of haflingers, zijn al vroeg rijp en sterk en ken je dan mee beginnen
maar andere rassen zoals bij voorbeeld de arabier zijn veel later pas volwassen en sterk
natuurlijk zijn er binnen die rassen dan ook nog verschillen


Klopt het echt dat deze rassen "vroeg rijp" zijn en op welk leeftijd mag een fjord of haflinger dan ingereden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:03

Ik denk dat ze eerder vroeg rijp lijken.
doordat ze wat lomper gebouwd zijn.
Want ook een fjord zie ik nog steeds groeien na de 3, dus zullen de pezen enz ook niet ineens wel al met de 2 sterk zijn.

Zelf vind ik 3 ook een mooie leeftijd om in te rijden.
Rustig aan in de lente beginnen.

Maar die gene die er met de 3 nog te jong uit zien, gewoon lekker een jaartje later.

Maar eerder als 3, bleh.
En als je dan ook nog de argumenten hoort dan zijn ze niet zo sterk, dan geeft da meer de kwaliteit van de ruiter aan, dan waat anders (en ik heb het topic niet doorgelezen, dus mocht iemand dit dan net gezegt hebben..)

En op de manier zoals de hengsten enz al op jonge leeftijd lopen, daar ben ik zeker geen voorstander van.
Het lijkt elk jaar jonger te worden.
Als ze dat nu gewoon verboden, dan is er tenminste een halt aan, want waar het nu heen gaat...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:44

Zo richting de 4 vind ik een mooie leeftijd, en dan om te beginnen he!?
Je kan wel al wat licht werk doen zo na zijn 3e, maar gun een paardje lekker de tijd, daar heb je imo later profijt van.
Ik heb afentoe het idd dat er heel wat mensen er toch wat vroeg bij zijn. Iig kreeg ik van de penny altijd 4 mee vroeger en nu blijkt het 3 te zijn Knipoog

Iig nooit overhaasten, beleid, tijd en rust (maar wel discipline Knipoog )

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:51

Een paard kan en ook sterker volwassener van worden van het inrijden, maar ikk wacht nog eventjes tot die jonge van mij er klaar voor is.
Andalusiers worden geloof ik pas rond hun 5e of 6e ingereden

She's my lady Lovers


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:01

ben al wel met een 3-jarige aan het longeren. Eigenlijk is het nu tijd om erop te gaan, maar ik moet wel even hulp hebben. Wachten kan in principe geen kwaad. Zelf ben ik wel een voorstander van klaarmaken en dna weer enige tijd in het land zetten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:58

runningkawa schreef:
Ik denk dat ze eerder vroeg rijp lijken.
doordat ze wat lomper gebouwd zijn.
Want ook een fjord zie ik nog steeds groeien na de 3, dus zullen de pezen enz ook niet ineens wel al met de 2 sterk zijn.


Waarom is een Tinker dan weer vernoemt als "laat rijp" in nogal wat toppics ... ??? Persoonlijk vind ik dat het oog van de meester moet kijken en ZIEN wanneer de tijd rijp is om te beginnen. Sommigen zijn er op hun 2.5 jaar klaar voor terwijl anderen met hun 4 jaar nog Clown kleuter zijn. Maar vind het argument van je "overgewicht" gebruiken om het paard in toom te houden zelf ook absoluut niet kunnen ....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:40

germie schreef:
ben al wel met een 3-jarige aan het longeren. Eigenlijk is het nu tijd om erop te gaan, maar ik moet wel even hulp hebben. Wachten kan in principe geen kwaad. Zelf ben ik wel een voorstander van klaarmaken en dna weer enige tijd in het land zetten.

Je kan naar mijn mening beter 10 minuten rijden als 10 minuten longeren...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 23:00

Longeren is heel erg goed voor een paard hoor, veel dierenartsen gebruiken het om een paard na een herstelperiode sterker te maken. Voor een jong paard is hetnatuurlijk beter om wat sterker te zijn alvorens met rijden te beginnen..
Jullie hebben het allemaal over "zien" of het paard rijp is, maar hebben jullie allemaal rontgenogen? Ik bedoel alleen te zeggen dat de bespiering totaal niets zegt over de sterkte van het paard.. Zoals ik het al had over sommige kraakbeenderige structuren in het lichaam. Dan kan je paardmet 2,5 nog zo goed bespierd en sterk zijn, die botjes zijn echt nog kraakbeen..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:29

Longeren voor een ouder paard kan heel goed zijn,
voor een jong paard is die eenzijdige belasting funest.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:44

iki heb mijn paard toen 2,5jaar was zadelmak gemaakt en gelongeerd
dat heb ik 2 maanden 5minuten per dag vast gehouden en toen is hij naar een hengsten wei gegaan daar heb ik helemaal niks met hem gedaan

toen hij terug op stal kwam ben ik verder gegaan met longeren (toen was hij al 3,5) toen ben ik erop gaan rijden
alleen stappen en draven heel veel afwisseling

toen is een bijrijder gaan lessen met hem
en omdat hij in die les kwam waar hij ook meerendeels moest stappenen ze eigen ging vervelen liep hij dus heel de tijd met zijn hoofd te schudde

nu staat hij weer op de wei en als hij terug kom dan ga ik naar een andere ruiter vereniging waar ze me wel verder kunnen helpen

dus eigenlijk ken de mijne nog niks
hij ken een beetje stappen draven en galopperen meer niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VogeltjeM en 28 bezoekers