Hoe leren jullie je veulen een haster dragen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Hoe leren jullie je veulen een haster dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 11:38

De titel zegt het al.
Wanneer beginnen jullie hiermee? Hoelang doe je er over, in een keer of langzaam aan?
Hoe doen jullie dit? En wat als de moeder constant heen en weer draait?

IM BACK!!!!


Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:07

Ik zette mijn merrie altijd vast als ze rond begon te draaien.
Vanaf dag 1 heb ik een halster aan gedaan.
Gewoon heel rustig aan doen en dicht doen.
Smorgens als ze naar buiten ging deed ik het aan en savonds als ik ze weer binnen had deed ik het uit.
Zo doe ik het nu nog steeds alleen als ze dag en nacht buiten zijn doe ik het halster uit in de wei.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik een heel makkelijk veulen heb die vanaf dat ze een week was altijd op mensen af kwam lopen en altijd aandacht wilde en knuffelen, misschien dat als je een wat schuwer veulen hebt het niet zo goed lukt.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:36

Bij zanouk ook gewoon vanaf dag 1 een halster om, en een touwtje eraan als we ze naar het land/stal gingen brengen.
Halster omlaten in het land zou ik niet doen, veulens kunnen vreemde sprongen maken, en liggen veel de kans dat ze met een beetje in het halster vast blijven zitten vind ik iets te groot.

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:21

ik ga helemaal met liesje mee,vanaf 1e dag en ik laat het niet om in land,zit ook gewoon vaak niet lekker,met drinken bij moeder kan het nogal eens in de weg zitten en met een weekje zet je ze vast als ze een beetje steveig op de benen staan.

Z1+4

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:37

Gewoon omdoen! Wennen ze vanzelf aan hoor. Ze vinden het in het begin echt niet leuk, maar ja dat accepteren ze snel genoeg.

geen

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 18:54

Ik krijg em dus nog niet echt om. Ik had zn neus erin en de bovenkant...toen schrok ie ervan en rende achteruit en knalde tegen het schot en rolde over de kop...
Nu vind ie het helemaal niks meer. hij kom wel bij me en snuffeld aan het halster enzo...
Wat zijn handigheidjes ?? Om en om te krijgen?

IM BACK!!!!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:03

saluut schreef:
Gewoon omdoen! Wennen ze vanzelf aan hoor. Ze vinden het in het begin echt niet leuk, maar ja dat accepteren ze snel genoeg.


yep

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:28

Vlak voordat ze voor het eerst naar de wei gaan, krijgen ze voor het eerst een halstertje om, bij Santos was dat op 3 dagen oud en bij Aimee 4 dagen Haha!:D idd gewoon voorzichtig halstertje omdoen en onderweg naar de wei een touwtje eraan. Toen Santos goed gewend was aan het halster (toen was hij ongeveer 11 dagen) hebben we hem er even aan laten wennen om vast te staan Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:46

Ook bij mij was het de eerste keer een kleine worsteling. Inderdaad achteruit lopen en dan achterover vallen. Ik sla mijn arm om haar hals (van boven naar beneden) en als ze achteruit loopt leg ik een hand achter haar billen. Als ze weer stil staat doe ik het halster om haar snuit. Als ze ertegen in gaat ga ik toch gewoon door. Dan valt ze maar een keer om maar ze zal er toch aan moeten wennen. Afdoen gaat gemakkelijker, ook een arm om haar hals en dan rustig los maken en laten zakken. Ons veulen heeft ook haar halster in de wei om maar het zit wel redelijk strak zodat er geen hoef tussen kan komen.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 08:28

Zodra ze hem passen *LOL*
Gewoon na een dag heb ik hem omgedaan (nog veelte groot) en langer omdoen zodra ie een beetje paste. Nu elke dag als ik moeders ga poetsen. Zo vaak mogelijk.
En als hij weer naar moeders toe mag (hij staat dan in de achterste stal, moeders in de voorste). Doe ik ook een halstertje om, touwtje eraan en lopo ik met hem naar stal. Zo leert hij meemoet lopen. Soms gaat ie wat harder, of juist naar achteren Lachen Dan gewoon ff een duwtje onder de kont.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:18

Gewoon omdoen, is misschien eerst even ruzie en jij wordt er misschien wel even moe van. Maar nu zijn ze nog klein en nog wat makkelijker te houden. Zometeen als ze groot zijn dan willen ze niet meer en dan duut het nog veel langer.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:12

gewoon een mini fokken, kan je (letterlijk) boven gaan staan, en ze kunnen geen kant op Haha!

Idd, gewoon geen gemauw, omdoen, en klaar

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-03 11:54

Het lukt me dus nog niet. De moeder plet me in de stal als ik met spirit bezig ben en als ik haar vast zet wordt ze gek. Nu wen ik spirit aan het veulen, het achterste gedeelte kan om om de nek heen, nu alleen het neusje nog....
Ook ben ik vaak alleen du hulp met vasthouden heb ik niet echt.

IM BACK!!!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 15:41

Ik heb Pol vanaf dag 1 elke dag een paar minuten bij Katinka weggehaald, juist om te voorkomen dat ik zo'n hysterische pony krijg, de eerste dag was het een ramp maar nu gaat het makkelijker.
Dan is het ook wat makkelijker als je een keer het veulen moet hebben.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:08

Ik zou toch even vragen of iemand je kan helpen. Wij hebben vanaf dag 1 met twee man met het veulen gewerkt. 1 houdt het veulen vast (1 arm voor de borst, en 1 achter de billen, niet knijpen, maar gewoon tegenhouden als hij voor- of achteruit gaat) en de ander kan dan het halstertje omdoen (of voetjes optillen, of het veulen overal aanraken). Hoe kleiner ze zijn, hoe makkelijker het gaat. Als je veulen leert dat het door steigeren of trekken van je af komt, leert het de verkeerde dingen. Als je Engels kunt, is het boek van Dr Miller een echte aanrader. Dit is eigenlijk een boek over imprinting, maar zijn methodes zijn ook heel handig bij het verdere beleren van een veulen. Staan ook hele duidelijke foto's in.

We hebben tot nu toe alleen het halstertje om gedaan als we er bij zijn.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 21:50

Hey!
Ik heb ook wel afgezien met het halster hoor! Zo erg zelfs dat niemand nog wilde of kon helpen uiteindelijk Verward Maar ik heb er iets op gevonden: heb eerst zelf een soort halstertje gemaakt van een gewone strokoord, zo eentje dat ik gewoon over z'n snuitje en z'n oren kon schuiven, zonder sluitingen dus Gaat zeer vlug aan als ze er misschien vandoor willen gaan. Toen dat ging heb ik het halstertje aangedaan, maar onder de keel los gedaan, zodat ik het ook gewoon dicht erover kon schuiven zonder iets te hoeven vastmaken. En telkens hij mooi bleef staan, dadelijk beloond met een stukje wortel Ach gut maar ok, hij is wel een goei maand oud ondertussen... Cool Maar al die tijd ging het dus ook niet bij mij Lips are sealed
Blijven volhouden dus

Groetjes, Silvia

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:13

Wat Saluut al zei: Gewoon omdoen, je zult even het gevecht aan moeten gaan, krijgt wat strubbelingen maar ze moeten er maar aan wennen. Wel vind ik dat je het veulen nooit zonder toezicht met halster moet laten lopen. Dus niet op stal laten, of in de wei of bak met halster zonder dat je erbij bent. Ze blijven maarzo ergens achter haken namelijk.

De eerste dag naar buiten moet je echt even vasthouden, ze zijn wat verblind namelijk en lopen dan zo de sloot in.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:47

Pride krijgt ook om de zoveel dagen zijn halster aan. dat ding is veel te groot dus krijgt hij hem alleen aan als ik er zelf bij ben, zodra ik weg ga gaat dat ding ook uit.
omdoen vind hij ook niet echt leuk, maar eenmaal aan is het geen probleem.
ik hou de moeder meestal ook even vast met halster of zet haar vast

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 15:11

vanaf dag 1 hadden we een halstertje omgedaan, de dag erna had hij hem afgeschuurd, maar toen maar weer opnieuw omgedaan, iets strakker en we laten hem gewoon om


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 9 bezoekers