wat te doen met zeer dwars en bokkend jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

wat te doen met zeer dwars en bokkend jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 18:34

waarschijnlijk snapt ze het gewoon niet... graag jullie mening of het volgende het waard is om mee door te gaan:

Ik ben sinds een paar dagen bij mensen aan het rijden een friesje en een kwpn`er de fries is echt een schat van een beest en wil echt alles leren neemt alles zo van je aan en gaat nergens tegen in echt gewoon een heerlijk jong en leergierig paard....
maar de kwpn`er is echt een compleet ander verhaal deze is al best groot voor een driejarige en vrij sterk ... ze zal qua stokmaat toch wel tegen de 1,75 aan zitten ... maar nu heb ik met de eigenaresse gepraat en ze zijn al wel met haar bezig geweest alleen toen ze er thuis in de bak op zou stappen... moest ze maken dat ze er weer af kwam anders had ze letterlijk aan de andere kant van de bak gelegen ... en bokken als een gek was geen beginnen aan...
toen hebben ze de instructrice erbij gehaald die haar geholpen had met het beleren (dan wel in een binnenbak waar ze overigens best braaf was natuurlijk wel streken maar verder niet) deze is er mee bezig geweest bij hun thuis en is er ook op gestapt zelfs zij met ontzettend veel ervaring had nog nooit een paard wat binnen "braaf" was zo zien flippen en raar doen buiten ze had er gewoon moeite mee om er op te blijven zitten en kon er niet normaal op blijven zitten....
Nu is mijn vraag, ik heb wel voldoende ervaring met jonge paarden, maar weet niet of de hersenschuddingen gekneusde ledematen etc dit wel waard zijn wat zouden jullie doen .... en het is niet 1 paard of het andere het moeten ze allebeide zijn...

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:44

Heb je het paard zelf al geprobeerd?? Of heb je tot nu toe alleen nogmaar dit verhaal gehoord? Vrouwtje bij ons op stal heeft haar 3 jarige KWPN-er laten inrijden op een "professionele" stal. De man die hem zou rijden lag er de eerste keer meteen af, en ook een tweede keer lag hij ernaast. Hij had geen vertrouwen in het beestje en heeft zijn eigenaar gebeld om haar te vertellen dat hij er niets mee kon... Toen is ze op zoek gegaan naar een andere stal. Verhaal verteld, en die man wilde het wel een kans geven. Hij heeft vanaf dag 1 niets bij hem gedaan... Wel een beetje gespannen aan het begin, maar verder niets. Als jij hem nou nog niet hebt bereden ga jij waarschijnlijk ook opstappen met het gevoel van "o jee, als ie maar niets doet" en dan gaat ie waarschijnlijk...
Ik persoonlijk zou hem zeker een kans willen geven, zeker omdat hij (zoals jij zegt) binnen wel braaf is. Als je hem buiten longeert, is hij dan ook zo gek?? Begin dan daar mee.. Kijk het eerst eens aan. Alleen op een verhaal van iemand een paard geen kans geven zou ik niet eerlijk vinden (maar dat is mijn mening). Hoop dat je voor jezelf het juiste besluit kan nemen.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:01

heeft hij verder nergens last van , ik bedoel als het beleeren goed is gegaan moet er toch een oorzaak zijn , misschien last van de rug o.i.d ?
zoniet dan weet ik nog wel een adresje waar ze goed met probleempaarden om kunnen gaan , daar is die van mij ook geweest en die werd al knetter als hij een zadel op kreeg

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:33

Hey ik heb ook heel veel paarden in gereden en wat ik heb gemerkt bij zulke paarden is dat ze er VAAK (niet altijd dus) nog niet aan toe zijn.

Of het niet begrijpen..

Tsja, zo over de computer kan ik je verder niet echt advies geven...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:44

mischien moeten ze gewoon nog even rustig aandoen. Het is een hoog paard die hebben vaak wat meer tijd nodig........Marca is ook 1.76 en het heeft een jaar geduurd voordat die ingereden was......die heeft vanaf dag 1 alleen maar gebokt. Toen ze 4 was ging er iemand op en heeft sindsdien niet meer gebokt........(en die maakt sprongen die anatomisch niet verantwoord zijn)........... Nu bokt ze soms maar voor de rest gaat het heel erg goed en ze is nu 5.

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:15

Ik ben het eens met gijsenkim, geef het paard wat rust. Wel gewoon lekker met hem bezig zijn zodat hij je goed vertouwd.
Als het beestje echt niet braaf wordt, weet ik nog wel een trainingsstal voor je. Daar hebben ze tot nu toe elk paard braaf gekregen, zonder zweep,enz. Werken daar gewoon op vertrouwens basis.
Bovendien hebben ze daar alleen maar een buitenbak, dus ze hebben daar weinig keus Knipoog

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 16:04

ja is misschien wel verstandig maar ook verder met in de omgang is ze gewoon niet leuk mee als je met haar met grondwerk bezig bent dan banjert ze zo over je heen en heeft totaal geen respect voor je ... en dan zijn ze al 2 jaar met haar in de omgang bezig met grondwerk... en aangezien het voor mij een aardig eindje rijden is om bij hun te komen weet ik niet of het dit allemaal wel waard is....
Ze snapt/ kan het grondwerk van NHS wel maar ze is gewoon zo respectloos 9 van de 10 keer dat je gewoon op moet passen dat je niet een mep tegen je hoofd aan krijgt ....