hij moet dikker! maar hoe???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

hij moet dikker! maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 17:23

Wie weet wat ik kan doen aan het mager blijven van mijn ponytje. Het is een beetje het knuffelbeestje op stal en vooral geinig voor ritjes met de ponykar. Hij staat al een tijdje stil en hoewel hij sinds kort weer in de wei kan als speelmaatje voor mijn paard (dus genoeg gras kan eten) blijft hij veel te mager. Hij wordt gewoon met de rest mee ontwormt, krijgt 2.5 kilo brok over de dag verdeeld heeft altijd toegang tot hooi/kuilgras en heeft dus sinds kort ook weer weidegang. Ik snap er echt niets van! zijn er mensen die dit herkennen of die me kunnen helpen? Hij krijgt al een of ander vitamine supplement van de vet. maar doet er tot nu toe nog niets mee (1.5 week). Does anyone know??

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:30

wat je vaak hoort is je paard mais geven... daar worden ze echt dikker van!!
maar pas wel op nu, want nu die voltijd in het gras mag, wordt die snel dikker e pas op dat die niet te veel koolhydraten binnen krijgt want dan is die binnen de kortste tijd hoefbevangen!!

Vooral als die helemaal niet beweegt is het niet goed om hem veel te ten te geven... ook sportbrok is niet echt noodzakelijk denk ik.... kan je misschien beter basisbrok geven.

En ja te dun is natuurlijk nooit goed, maar is die echt broodmager? want wij willen paarden snel eigenlijk te dik hebben en dat is noooit goed voor die dunne beentjes!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:29

maismeelschijnt nog beter te helpen dan mais en wat ook goed is is veel kuil of hooi geven, maar als hij in de wei gaat zou ik dat niet doen. Ook helpt muesli

elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 09:33

linlovesyou schreef:
En ja te dun is natuurlijk nooit goed, maar is die echt broodmager? want wij willen paarden snel eigenlijk te dik hebben en dat is noooit goed voor die dunne beentjes!

Hij is niet broodmager, maar toch duidelijk te mager en ik heb ook het idee dat het zwaar achteruit is gegaan in korte tijd. Ik kan iig proberen of mais, maismeel of muesli helpen. Ik zal er ook rekening mee houden dat ie niet te veel gras eet. En wie weet gaat het poeder spul van de dierenarts wel helpen.
thnx voor de tips!!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:43

Wat voor pony is het?
Want als ze 2,5 kilo brok per dag krijgen en dagelijks op de wei staan, zijn de meeste pony's binnen een week moddervet.
Het lijkt me dat hier wel iets aan de hand is, heeft de DA er al naar gekeken?

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 11:03

Laat haar tanden eens controleren. Wij kregen toen de pony ook niet dik, ondanks dat er heel wat voer in ging. Ze bleek behoorlijke haken op de tanden te hebben. Het eten ging moeilijker, maar verteerde ook slechter omdat het niet goed gekauwd was.

Verder kan het helpen om eens met een duurdere wormenkuur te ontwormen.

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 13:24

Ik heb het met mijn paardje ook een keer gehad.
Ik kon voeren wat ik wou maar hij werd niet dikker. Toen de dierenarts maar gebeld en die heeft toen bloed afgenomen en bleek toen heel veel wormen te hebben. Hij heeft toen 2 prikken in z' n billen gehad en sindsdien heeft hij nergens meer last van en is weer mooi rond en gezond.

Misschien heeft jou pony ook wel iets, ik zou in ieder geval de dierenarts even raadplegen.

Charaz

Berichten: 24285
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 14:54

Bij ons op stal staat ook een pony die alleen maar dunner werd, eerst gaven ze hem meer brok, maar daar werd hij alleen maar drukker (en dunner) van. Die krijgt nu maisvlokken en niet te vergeten een goeie wormenkuur kan het ook aan liggen

elsje82
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 16:50

Yippie!! We hebben het! Vandaag was de veearts (voor iets heel anders) bij ons, en heb haar even laten kijken naar zijn gebit. Nu bleek dus dat hij doppen op zijn kiezen had. Ik had er nog nooit van gehoord maar het schijnt een overblijfsel van het melkgebit te zijn, en kon volgens de veearts erg goed de reden zijn van het mager worden/blijven. binnenkort worden ze verwijdert (waarschijnlijk morgen al), is een hele simpele ingreep en dan moet het over zijn!!
Boemel BEDANKT! Ben blij dat iedereen me zo geholpen heeft en dat ik nu waarschijnlijk de oorzaak heb, Thanks! *LOL* *LOL* *LOL*