Merrie bijt naar veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Merrie bijt naar veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 13:56

Ik heb eergisteren een veulen gekregen. Sinds vanmorgen is de merrie extreem zuur, en ze bijt zelfs naar haar veulen, zeker als er mensen in de buurt zijn. Als het veulen gaat liggen stopt ze meestal. Wie heeft hier ook ervaring mee, en wat is er evt. aan te doen.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:02

Mijn merrie doet zoiets ook !
Heel irritant maar ze wil het veulen beschermen denk ik.
Laat ze maar een beetje met rust.
Mij vertrouwde ze wel hoor maar als er andere bij waren deed ze zo !

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:05

Volledig normaal, de mijne doet dat ook!!! Is gewoon een manier van opvoeden denk ik!!! Dat is iets tussen dieren, daar moeten we niet tussenkomen. En je moet geen bang hebben dat het pijn doet hoor, want dat doet het zeker niet.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 14:21

Jan_VT schreef:
Volledig normaal, de mijne doet dat ook!!! Is gewoon een manier van opvoeden denk ik!!! Dat is iets tussen dieren, daar moeten we niet tussenkomen. En je moet geen bang hebben dat het pijn doet hoor, want dat doet het zeker niet.


Dat ze er een klein beetje naar bijten vind ik ook normaal (opvoeden), maar dat ze echt met de oren in de nek achter het veulen aanjaagt en doorbijt, zelfs totdat het veulen begint te piepen vind ik toch niet echt normaal

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:25

Mijn merrie deed dit ook in het begin. Ik heb haar en het veulen in een stal gezet waar verder geen andere mensen komen en waar geen paarden staan. Toen werd ze al wat rustiger.
Is het de merries eerste veulen? Bij die van mij was het de eerste levend geboren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 14:53

Ja idd zet ze maar eens in een rustig hoekje en geen vreemden erbij. Dan kan de merrie aan haar eigen veulen wennen zonder bezig te hoeven zijn met het wegjagen van door haar vermeende vijanden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48396
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 16:57

het viel me op dat de merrie die in Banjer's stal is bevallen het veulen in z'n achterbenen bijt als hij wil gaan drinken... maar als hij drinkt... dan is het goed...

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 10:19

Als de merrie het veulen bijt als er mensen in de buurt zijn moeten de mensen de eerste week maar eens uit de buurt blijven. Als het veulen zijn moeder volgt en gehoorzaam is dan zal de merrie ook wel veranderen. Wat betreft het bijten in de achterbenen van het veulen: soms kunnen veulens ook wel eens errruug opdringerig zijn en/of hun moeder pijn doen. Hou wel een beetje in de gaten of het wel mag drinken (uieronsteking: pijn!!).

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 12:02

SmithsGirl schreef:
het viel me op dat de merrie die in Banjer's stal is bevallen het veulen in z'n achterbenen bijt als hij wil gaan drinken... maar als hij drinkt... dan is het goed...


Mischien kan hij het niet vinden en zuigt/bijt op de verkeerde plekken?
Dit was het geval bij mijn merrie vorig jaar, het veulen hapte (voor zover die kan) in haar tepels etc.

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 08:37

sarabande schreef:
Ja idd zet ze maar eens in een rustig hoekje en geen vreemden erbij. Dan kan de merrie aan haar eigen veulen wennen zonder bezig te hoeven zijn met het wegjagen van door haar vermeende vijanden.


Ik heb de merrie met veulen dag en nacht in de wei gedaan, en ze zo veel mogelijk met rust gelaten. Het gaat nu inderdaad een stuk beter. Ik kan zelfs weer naar de merrie toelopen en ze aanraken zonder dat ze eerst het veulen met haar mond in de nek bijt/pakt en haar achter zich in het gras gooit. Het veulen heeft momenteel wel een kwabbel/zachte bult in z'n nek zitten. Ik weet niet of dit komt door de beten van de merrie of mogelijk het gevolg is van (het verkeerd zetten) de veulenspuit vlak na de geboorte. Deze verdikking is wel zacht dus ik ga ervan uit dat dit na verloop van tijd wel over zal gaan.