Ruiterbewijs verplicht???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Ruiterbewijs verplicht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 22:16

Vandaag wist iemand van mijn stage heel stellig te beweren dat het ruiterbewijs sinds vorig jaar verplicht is als je buiten wilt gaan rijden. Dit schijnt zelfs in de p& S aangekondigd te zijn geweest Verward .Ook zou je niet meer in de berm mogen rijden, alleen maar op de weg Lips are sealed .
Hier in de buurt was een ruitertje die zonder cap en onder ruiterbewijs buiten ging rijden. Hoppa, kreeg zo een boete van 150 euro. Zonder cap naar buiten schijnt ook niet te mogen. Weet iemnand hier het fijne van?


ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:51

Ze hebben jou vlug op de kast zitten, kennelijk *LOL* *LOL*
Nee, het ruiterbewijs is niet verplicht, het heeft zelfs geen enkele juridische status. Het feit dat enkele land-eigenaren het op hun terrein verplicht stellen doet daar niks aan af. Ook de bijbehorende verzekering is feitelijk onzinnig.
Ook het verhaal van een boete bij rijden zonder cap is in NL broodje aap. Let op: probeer dit niet in Engeland, daar is het namelijk wel wettelijk verplicht.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 19:21

[quote]ikke Geplaatst: 26-05-03 22:51 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ze hebben jou vlug op de kast zitten, kennelijk


Klopt Haha! Al leek het mij ook wel heel raar maar iemand beweerde dat zo bloedserieus dat ik er dus wel haast intrapte. Ben iig blij dat er niks van klopt.

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:31

ikke schreef:
Het feit dat enkele land-eigenaren het op hun terrein verplicht stellen doet daar niks aan af. Ook de bijbehorende verzekering is feitelijk onzinnig.


Dat heb ik me inderdaad altijd afgevraagd. Ik ben bijrijder en maak regelmatig buitenritten. Is mijn WA-verzekering dan voldoende als er iets gebeurd? En bestaat er een lijst met gebieden waar je je ruiterbewijs moet hebben?

Ik ben zelf heel erg aan het twijfelen of ik het nog eens een keertje moet halen, dat is er namelijk nooit van gekomen. Ik las dat je voor endurance wel je ruiterbewijs nodig hebt, zijn er verder nog activiteiten waar dit gevraagd wordt?

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:01

Setje"]
[quote="ikke schreef:
Het feit dat enkele land-eigenaren het op hun terrein verplicht stellen doet daar niks aan af. Ook de bijbehorende verzekering is feitelijk onzinnig.


Dat heb ik me inderdaad altijd afgevraagd. Ik ben bijrijder en maak regelmatig buitenritten. Is mijn WA-verzekering dan voldoende als er iets gebeurd? En bestaat er een lijst met gebieden waar je je ruiterbewijs moet hebben?

Ik ben zelf heel erg aan het twijfelen of ik het nog eens een keertje moet halen, dat is er namelijk nooit van gekomen. Ik las dat je voor endurance wel je ruiterbewijs nodig hebt, zijn er verder nog activiteiten waar dit gevraagd wordt?
[/quote]

In principe is jou WA-verzekering voldoende. Wel is het zo dat sommige verzekeringen flauw doen als je het niet meld.
Een lijst met gebieden is niet zinvol, het zijn er maar een paar, waarvan de duinen in NH en de zuid-oost veluwe wel de bekendste zijn.
Ik heb niet gehoord dat de DER het verplicht stelt, maar aangezien ze zo stom geweest zijn om zich onder de paraplu van de KNHS te scharen zou het kunnen dat dit als voorwaarde is gesteld. Het is natuurlijk een niet te missen kans voor de SRR om het ruiterbewijs weer eens ergens door te drukken.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:13

Voor alle duidelijkheid:
'het' is het bezit/berijden van een paard.
Slimme tip overigens!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:10

zeg, euhm voor op de weg te wandelen heb je ruiterbewijs A nodig(in belgie toch) Voor jumping heb je binnenkort ruiterbewijs B nodig.

het ruiterbewijs is niet verplicht, het heeft zelfs geen enkele juridische status. Dit zei 'ikke'
===>even op in gaan, je moet er wel proeven voor afleggen, zowel praktisch als theoretisch, Je hebt die brevetten ook nodig om later te mogen lesgeven op bv. een bloso kamp of op een gewone manege. Of bedoel je dat niet?

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:16

Ik vind het ook zo`n raar fenomeen, ik heb vroeger M dress gereden en nooit een ruiterbewijs gehaald, gewoonweg omdat het toen nog niet bestond of in elk geval absoluut niet bekend was.....wie kan mij vertellen of bijvoorbeeld anky van grunsven, als ze een keer een buitenrit maakt...een boete krijgt omdat ze geen bewijs heeft.................geloof ik dus niets van.....is toch raar?? dan zou zij dus nu nog zo`n ding moeten halen...zie je haar al die proeven afleggen... Haha!

VP stal in omgeving Soest gezocht waar ik eigen hooi mag voeren voor lieve IR pony!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:41

(Datzelfde) 'vroeger' was er een regeling voor mensen die aantoonbaar op een bepaald niveau in de wedstrijdsport reden, maar of die nu nog bestaat?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:44

Alieska, zoiets geld in Belgie, niet in Nederland

hier heb je het ruiterbewijs alleen nodig in een paar gebieden in Nl, verder helemaal nergens voor.

Niet voor de verzekering, niet voor wedstrijden, gewoon helemaal nergens.
(Als je wilt gaan springen, moet je alleen ooit 1 wp in de dressuur hebben gereden.)

Ook ben je niet verplicht een cap te dragen.
Zolang de wet daarin niet veranderd is er dus helemaal niets van waar

En persoonlijk ga ik het pas halen als het bos waarin ik regelmatig kom het veplicht stelt

Het zou dan wel makkelijk zijn als je het kan krijgen op grond van je wedstrijd verleden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel, Fayyah19, GoogleAdsense, hafpower, Lanoca, MairiMacBran, nick_en_ik, Salinah, SentiBot, Sjafrane, Spike2019, XxMariellexX en 82 bezoekers