Bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 21:39

Aangezien ik de laatste tijd steeds meer geinterreseerd raak in de wat "relaxtere" rijstijl voor de recreatie ruiter (ik volg bijvoorbeeld met veel belangstelling de discussie torsion/barefeet zadel en de verhalen over de australian stock zadels) wil ik graag wat meer weten over de bitloze optoming.
Ik moet zeggen dat ik totaal geen ervaring hiermee heb, mijn 4 jarige merrie rijd ik tot nu toe altijd met een watertrens. Nu heb ik gelezen dat de bitloze hoofdstellen zoals hieronder afgebeeld (druk op de neus en de nek) weinig aanpassing vergen van een "bit-getraind" paard.
Heeft iemand hier ervaring mee ??

[img]http://www.myimager.com/uploads/do08[1]_801468045_134574.jpg[/img]

De hackamore (schrijf je dat zo Verward ) geeft dacht ik alleen druk op de neus, of niet. En dan zijn er nog die side-pulls, die worden dacht ik veel bij de western gebruikt, maar dat lijkt me vrij moeilijk voor een engels gereden paard .

Wie wil zijn ervaring/mening met mij delen ???

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:44

Ik heb zo'n hoofdstel en heb er een paar keer mee gereden. Het is heel precies had ik het idee, maar als Joris bedacht dt hij niet hoefde te luisteren werd het best lastig. Het is wel goed als hij gata hangen aan het bit, dat kan dan niet.
Ik heb overigens alleen de neusriem met zijstukjes ekocht, de kinriem zeg maar, en aan een eigen hoofdstel geknutseld. Scheelde veeeeeeel centjes. Knipoog

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:29

Rij zelf nu al een tijdje bitloos. En ben toendertijd met dat paard van de ene op de andere dag van bit naar bitloos gegaan. Dit wel met een touwhalster, eerst grondwerk mee gedaan en toen gaan rijden. Het is een fjord en hij is erg sterk maar op dit halster reageert hij goed. Daarnaast wissel ik dit ook nog wel eens af met het rijden met een bosal (ook bitloos) en ook dit werkt prima. Het is een illusie dat het paard beter luistert met een bit als met een halster.
Side-pull zou ook kunnen en vergt juist niet zoveel aanpassingen van een paard omdat je dan ook een teugel aan elke kant van zijn kaak zit (in tegenstelling tot halster of bosal, waar de teugels onder de kin van het paard vast zitten)
Hoop dat je hier wat aan hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:37

Ik heb precies het zelfde hoofdstel.
Ik kan er prima mee buiten rijden maar je hebt beduidend minder te vertellen dan met een bit in.
Je moet dus 100% van je paard op aan kunnen.

Als je zoekt op bitloos kom je meerdere topics tegen, staat ook wel ergens een foto bij van Händell met dit hoofdstel.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:38

Bosal is een goede manier waarbij je toch nog wat te vertellen hebt over het paard, maar waarbij de druk in de mond weg is.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 08:16

Guinness is over het algemeen heel braaf met buitenrijden, de eerste 5 minuten kan ze wel eens wat onstuimig zijn en voor een wilde galop trekt ze af en toe haar neus ook niet op. Maar normaalgesproken kan ik (met bit) altijd controle houden.

Citaat:
Ik heb overigens alleen de neusriem met zijstukjes ekocht, de kinriem zeg maar, en aan een eigen hoofdstel geknutseld.


Waar kun je dat dan los kopen en heb jij dan wel ook de riem eraan bevestigd die zeg maar achter de nek en dan onder dan kaak loopt (welke dus druk op de nek geeft) ?

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:30

Je hebt ook bosal hoofdstellen, stond een stukje over in de bit. Die werken volgens mij anders. Alleen zijn die volgens mij weer een stuk duurder.

Verder heb ik hier geen ervaring mee.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:10

De bosal drukt op de neus, mar knelt niet zo giga af als een hackamore. Als ie goed bevestigd is geeft ie door de hefboomwerking een beetje druk achter de kaak bij een grote kracht, eerder niet.

Ik vind het fijn rijden, maar buiten blijf ik op een bit rijden, ik weet niet in wat voor omgeving je rijd en ik ken je paard niet, maar wij moeten langs de weg en dan houd ik mijn fjord beter op een bit (scharenbitje).

Ik heb voor het scharenbitje gekozen omdat ze op een trens vreselijjk lastig te rijden was (ze dramt nogal).Vervolgens ben ik hier heel duidelijk mee geweest (nauwelijks tot geen aanleuning en wel luisteren als ik wat vraag) Nu is ze stukken makkelijker en ontspannener te rijden, wat voor ons betekent dat het scharenbitje (wat in princiepe harder inwerkt) voor ons ontspannender rijd.

Ik ben dan ook van mening dat het niet ligt aan de manier waarop het inwerkt, maar de manier waarop het gebruikt wordt en er op gereageerd wordt door het paard.

Ik heb geen tijd meer (moet naar de les) dus heb ook het berichtje niet meer overgelezen, mochten er fouten in zitten, of het is niet duidelijk: corrigeer me maar of vraag maar!

Groetjes renske

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:42

In de laatste bit stond een heel stuk over een wedstrijdruiter die bitloos rijdt met een bosal.
Ik rijd op 1 van mijn paardjes net zo makkelijk met halster als met hoofdstel (met bit) en dat met halster het altijd een heel 'easy' gevoel geeft (maar met hoofdstel zijn we dan ook aan het trainen, en met halster niet.)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:04

Ik rij met het bitloze hoofdstel van Emiel Voest, superding, netzoveel te vertellen als een gewoon hoofdstel met bit, ik doe er alles mee: endurance, dressuur, springen, western, kan het zo gek niet opnoemen.
Heb nu alleen ene bitje erin hangen met dressuur/spring-wedstrijden omdat dat moet van de KNHS, maar als ik endurance start doe ik dat lekker bitloos.
Viv

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:09

Ik rij regelmatig in het park met een halter, als er toch geen bit in gaat dan maakt het voor mij verder weinig uit.
met dat halster heb ik echt veel over hem te vertellen, hij luistert er beter naar dan naar het hoofdstel met bit. en sharir is echt niet altijd het brave beesje, maar je kan gewoon echt veel druk zetten op de neus en daar hebben ze echt wel respect voor is mijn ervaring. (niet dat ik steeds aan zijn neus hang, maar als hij aan de kletter gaat doe ik dat dus wel Knipoog en dan stopt hij, dat is namelijk een keer gebeurd)
wij deden het ook gewoon opeens, zonder verdere training, hij luisterde er gewoon naar...