kan een volwassene op een epony??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:09

tuurlijk wel... een e-pony kan heel wat gewicht dragen hoor, zeker 80 kilo. en met 1.65 pas je daar echt nog wel op (ik ben ook 1.65 en rijd een arabier van 1.47 en dat past ook)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:09

Ik ben ouder, langer en zwaarder en ik rij elke dag op mijn D-pony... Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:12

Ja hoor, geen probleem, zeker met haar lengte en gewicht. Zie mijn profiel, mijn zusje en ik (20 en 28, en allebei langer/zwaarder dan jouw schoonzus) rijden ook op een E-pony en dat gaat prima. In de endurance rijden veel volwassenen op D- en E-pony's, er lopen daar veel Arabische vol- en halfbloedjes mee en die zijn vaak niet groter dan 1.60. Ook Fjorden, Haflingers en IJslanders vallen in de ponymaat en daar rijden ook volwassenen op. Je rijstijl is IMO belangrijker dan lengte en gewicht: als je het paard niet hindert, moet het geen probleem zijn.

Ik kan zo even geen algemene verschillen in karakter noemen tussen E-pony's en paarden: veel E-pony's zijn klein gebleven paarden, en Arabieren e.d. vormen in veel opzichten al een soort apart. Denk dus ook dat het karakter meer afhankelijk is van het ras dan van de hoogte. En eigenlijk nog meer van het individuele paard. Knipoog

Succes met het vinden van een geschikt paard(je)! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:19

Natuurlijk!
Die bekrompen opvatting dat je liefst op zo groot mogelijk MOET
is typisch Nederlands.
In Duitsland en Engeland rijden ze sinds jaar en dag op kleine rassen/pony's en daar kijkt niemand er van op.
In landen waar uitsluitend kleine rassen voorkomen weten ze al helemaal niet waar je het over hebt.
Maar hier moet je je vaak nog verantwoorden (aaaaah, zieluuug) of verdedigen (een goeie vind ik: 'ach, ik was vroeger ook zo, hoor') tegenover het volkje dat liefst op doorgefokte dweilen van 1.80+ gezien wordt. Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:21

Ik ben 1.67 en rij ook op e-pony (arabier) van 1.52, dat past prima! Ben wel ietwat lichter, maar hij kan gemakkelijk meer dragen.
Verschillen tussen pony en paard is niet echt relevant, ben het helemaal eens met Karin. Je valt hooguit wat minder ver. Knipoog

Wel kan het soms uitmaken in stallingskosten. Als er onderscheid wordt gemaakt naar paarden / ponies, dan maakt het vaak niet uit. Dan ligt de grens tussen paard en pony ineens op 1.48 m, terwijl voor wedstrijdregelementen die grens op 1.58 m ligt (of was het 1.57, ik weet het niet precies). Maar als er meer categorieen zijn (dus kleine pony, grote pony, klein paard, groot paard) dan kan het goedkoper zijn om een e-pony te hebben.

Succes met het vinden van een paardje!!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:26

Een vriendin van mij,die 175-180 is rijd regelmatig op een C-ponytje.Het is geen zicth,maar het gaat best!

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:31

Ik ben zelf 1.74 m. en heb een volbloed arabier van 1.56 m. dus nog net een E pony. Past perfect hoor

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:33

Ik ben 1.80m en hobbel zo nu en dan ook nog op donja, en zij is 1.34m!

In de meeste landen kennen ze de e pony niet eens, daar is alles vanaf 1.48m een paard. Ook in sommige stamboeken in nederland zie je dat, bijv bij de appaloosa's daar loopt de kleine maat tot 1.48m en de grote maat vanaf 1.48m

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:35

Heb net een fjord van 1.50 gekocht.. Haha! Ik ben zelf ruim 1.80 en niet echt een van de dunsten.. Maar ik pas prima op zijn rug, we zijn naar zeggen van andere mensen een super combi! Haha!

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 12:53

off topic: jij heet 'bedankt' in t fins?? Pling

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 13:05

op mijn geboortekaartje staat ook geen parnassia idd., beetje ongelukkig uitgedrukt Tong uitsteken

(maarre, erg leuke hondenaam!)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:35

MIjn vorige pony was een E van 1.56 nog wat en ik was toen ook al 1.67.
Nu heb ik een haf van 1.40 nog wat en die zal nog wel wat groeien maar zelfs dat gaat goed en ziet er niet belachelijk uit. *nou ja ik soms wel maar de combi valt wel mee Haha! *

Dus het kan natuurlijk wel, denk dat als je een iets vollere pony kiest er best een groter persoon op kan.
Maar dat is meer voor het plaatje om te zien dan voor het beest zelf.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 20:18

Darmorah is 146cm en zowel m'n moeder als ik rijden op haar, ik zou niet groter willen, voor mij is Dar een prima maatje (dubbele betekenis Haha! )

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 20:45

Ja, hoor, kan best.

Let love shine so bright


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers