Scheur beest !! Wat moet ik doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 18:21

IK heb zoals jullie weten een 4 jarige franse volbloed. Ik heb daar om de week spring en dressuurles mee. Springen vind ze het leukst en ze kan ook behoorlijk goed springen, ik spring nu al soms een hindernis mee van 1,10. Alleen zodra ik een parcourtje ga rijden scheurt ze door de bak heen, ze is wel harstikke wendbaar en loopt nageefelijk aan de teugel, maar toch vrij snel in galop, langzamer kan ik haar echter niet laten gaan want daar luisterd ze gfewoon helemaal niet naar. Ze springt alle hindernissen wel foutloos maar ik vind het toch niet zo fijn als we zo snel door de bak galopperen.
Met dressuren loopt ze ook goed, geen rare acties als te snel galoperen enzo.
Wat kan ik hieraan doen?? De dressuur gaat gewoon goed en ze luisterd dan perfect.

Onderschrift met foto's vervangen



Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 18:30

Haha beetje herkenbaar. Ik heb met julius eens een bitloos hoofdstel geprobeerd en met springen werkte dat heel erg goed vond ik.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 19:42

Ok ik heb een gigantisch groot sterk jachtpaard en als die mag springen dan vind ie dat leuk!!! Dus dan heb ik hetzelfde probleem. Ik heb een aantal oplossingen wat bij mij goed werkt.
1 Hem goed los rijden dressuurmatig. Ik weet niet of je hem goed door de hals kan blijven rijden tijdens het springen, ik kon dat dus niet. Nu begin ik lager (zodat ie niet zoiets heeft van OOh hoge hindernis mn koppie moet omhoog hehe) dan kan ik m door de hals houden en beter onder controle krijgen
2 Voor de hindernis halthouden. DWZ eropaf rijden maar duidelijk ervoor laten stoppen. Duidelijkheid is heel belangrijk want anders raakt ie in de war en gaat ie weigeren.
3 Na de hindernis halthouden: Iwaldo die spurt na de hindernis weg en ik kan hem niet snel genoeg terug krijgen. Daarom moet ik ter oefening direct na de hindernis halthouden.
4 Een dubbelsprong bouwen die op 3/4 galopsprongen staat. Neem er telkens 4 (dwz dat je hem terug moet nemen dus moet hij de pas verkorten) en als dit goed gaat, rijd je er weer 3 galopsprongen tussen zodat hij moet verruimen. Hij zal dan beter luisteren naar je hulpen ipv eroverheen denderen. Ik noem het altijd schakelen... Lachen Jij bepaalt of je snel/langzaam gaat. Daar is dit een goede oefening voor.
5 Probeer hem terug te nemen op een voltetje en niet te veel lange zijdes te galoperen. Dat is nl verleidelijk voor hem om te gaan racen.
6 Laaste hulp: zet m met z'n hoofd tegen de muur/ id hoek. Even hard optreden dat jij de baas bent en je het RUSTIG aan wilt doen. Consequent blijven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, Iwaldo en mij heeft het wel goed geholpen. Groetjes van Laura

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 21:13

Misschien gaan dressuren tussen de hindernissen in? En dan voltes er voor langs rijden enzo.
En dan heel af en toe, als hij het niet zo in de gaten heeft een sprongetje maken. En dan weer verder dressuren.
(Heb er verder geen ervaring mee, maar dat bedacht ik zo maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 00:22

Ik sta bij een springruiter op stal,en die is dus absoluut tegen het op de hindernis afrijden, stilstaan, en dan verder rijden. Hij vindt dat het paard daar een enorm tactverlies door aan gaat leren. Hij laat iedereen altijd veel schakelen, omdat dat prima is, maar steeds op verschillende plekken. En als jouw paard het op dit moment nog nodig heeft om tien meter voor de hindernis extra "gas" te geven, gun hem dat dan nog even. Misschien heeft het bv nog wat met evenwicht te maken?
Overigens laat Marco iedereen ook altijd veel "controle-oefeningen" doen met balken op de grond. Dus niet meteen na de beginnerslesjes de balkjes over gaanslaan, de nationale ruiters oefenen er nog heel vaak mee!
Succes, Sonja.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 22:55

Hoi,
Het beste om het op te trainen is inderdaad balkjes.
Gewoon rustig in galop over de balkjes en dan blijven schakelen.
Zet hem ajb niet stil voor de hindernis. dit kan veel verwarring opleveren bij het paard.
Groetjes!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 01:02

op de hindernis afstappen kan toch geen kwaad? bij dat halthouden kan ik me iets voorstellen, als hij uitzichzelf halthoud voor de hindernis is dat immers fout.dus moet je het hem eigenlijk ook niet aanleren

"Some memories are best forgotten"

Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-01 10:39

Het scheur beest heeft afgelopen zondag een springparcours gelopen van 1 meter !!!!!!!! en was weer rustiger als ze ooit was, dus dit probleem is over, komt ook door het nieuwe bit, dar blijft ze van aan de teugel en kan ik haar makkelijker inhouden

Onderschrift met foto's vervangen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers