weven / speeltjes e.d. op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

weven / speeltjes e.d. op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 22:05

Mijn pony staat nu sinds een maand op een nieuwe stal. Opzich gaat het er heel erg goed en ze heeft het volgensmij best wel naar dr zin!
In het begin stond ze maar een paar uurtjes buiten, de rest van de tijd op stal en dan was er niks aan de hand, stond ze gewoon rustig enzo..

Eviet heeft wel vaker staan weven, ook op haar vorige stal (ehh voor de vorige Haha! ), maar nooit heel erg en ook niet de hele dag door ofzo, maar het is dus niet nu pas ontstaan.

Nu heeft ze de laatste weken af en toe een periode dat ze staat te weven. In het begin deed ze dat helemaal niet, maar volgensmij doet ze het sinds de nacht dat ze een keer per ongeluk alleen op stal gestaan heeft (evita kan nooit zo goed alleen staan).
maar waarom ze het doet, dat begrijp ik dus niet echt. weven is vaak een teken van verveling dacht ik.. maar vergeleken bij haar vorige stal is er hier veel meer te zien, het is een lichtere stal en ze kan neuscontact hebben met andere pony's (wat op de vorige stal niet kon, aan 3 kanten had ze een muur en voor kon ze alleen in de hoek een paard zien staan). Ik heb haar best dik in het stro staan en overdag gaat ze naar buiten.
Het verschil is dat deze stal ietsje kleiner is (lang niet te klein hoor, het scheelt een halve meter ongeveer met de vorige, en die stal was echt een paardenstal) en dat ze hier met haar hoofd over de deur kan. Ik kan natuurlijk haar tralies dichtdoen, dan kan ze niet over de deur heen weven, maar daar los ik het probleem niet mee op denk ik. het weven zal wel een oorzaak hebben en op een gegeven moment zal ze het wel IN haar stal gaan doen.

Wie heeft een idee waardoor het zou kunnen komen? kan het zijn dat ze het doet om aandacht te vragen? ze staat overdag op de wei en dat vind ze heel erg leuk, dus misschien is ze ongeduldig als ze weer op stal moet om naar buiten te gaan.
nogmaals, ze staat dus NIET de hele dag door te weven, ik zie haar ook vaak gewoon rustig staan, en aan haar vieze buik te zien ligt ze ook wel eens 'snachts Lachen maar af en toe staat ze ineens weer te weven en even later is het weer over. Ze is ook een hele tijd rustig als ik haar stal net heb uitgemest, dan heeft ze weer nieuw stro en staat ze lekker te knabbelen. Verder is ze ook erg vrolijk en ze ziet er gezond uit.

en weet iemand nog leuke speeltjes ofzo voor in de stal? iets waarmee ze even lekker bezig is? evita gaat denk ik niet spelen als ik een bal ofzo in de stal doet.. maar voor eten doet ze alles Vork

(ze staat nu btw dag en nacht buiten, als het mooi weer blijft.. maar ik ga kijken of ik er iets aan kan doen voordat ze volgend jaar in de winter weer op stal gaat)


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:18

Veel kleine porties voeren en zelf elke keer wat anders verzinnen om je paard bezig te houden. Had zelf vroeger ook zo'n drammer op stal die ondanks dat mevrouw de hele middag in de wei liep de rest van de dag ook nog bezig gehouden moest worden. Hing wel eens een ketting in de stal... Is een tijdje leuk om mee te gooien. Rammelt ook leuk langs de muur. Of een emmer aan een touw vond ze ook wel een tijdje grappig. Er heeft ook wel eens een autoband in gehangen... vond ze wat minder... Gooide er ook wel eens een grote populieren tak met blad eraan in.... kon ze ook een dag zoet mee zijn om alle blaadjes, takkjes en bast eraf te klooien. Het grootste succes vond ze de grote zwerfkei maar dat vond ik weer een onding.... Paard had overigens een box van 5x6 ofzo (kraamstal) dus ze had ruimte zat en leuk uitzicht naar buiten.... Hield haar overigens zo bezig omdat ze leuke gaten kon graven... Tegels eruit en dan een METER diep.... Mijn duitse herder kon er jaloers op zijn op de gaten die dat paard in 1 nacht voor elkaar kreeg...

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:38

Ik heb een jerrycan gekocht, daar gaatjes ingemaakt aan de onderkant (zon 3 gaatjes waar net een biksje doorkan) die ophangen aan een touwtje in de stal op hoofdhoogte en er biks in doen.. Ze vinden het goud!

Ook geef ik ze regelmatig een wilgentak, daar knagen ze dan heel de schors ervan af, schijnt nog gezond te zijn ook.

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:51

Ik heb ooit in het verre verleden ook een topic hierover gehad, mijn (ex) paard die weeft ook als een gek, ik heb toen een jolly-bal en een lick-it in zijn stal opgehangen, maar in feite is er weinig aan te doen (ik spreek uit ervaring). Als je paard het eenmaal doet is het onmogelij om het af te leren, of je moet je paard gewoon de hele dag in de wei zetten, helaas kon dat niet bij mij.
Welleens aan een weefrek ofso gedacht, Zilverster die hield er gelijk mee op zodra je de stal open deed, en hij deed het ook niet als je zijn stal open liet staan, wel met een touwtje ervoor dan Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:06

Leetje schreef:
Ik heb een jerrycan gekocht, daar gaatjes ingemaakt aan de onderkant (zon 3 gaatjes waar net een biksje doorkan) die ophangen aan een touwtje in de stal op hoofdhoogte en er biks in doen.. Ze vinden het goud!

Ook geef ik ze regelmatig een wilgentak, daar knagen ze dan heel de schors ervan af, schijnt nog gezond te zijn ook.


Ik heb zo´n orginele Equibal gekregen als kado van 2 stalgenootjes. Het werkte super alleen werd hij er vrij dominant op gevolg was dat als je in de buurt kwam hij tegen de trailies vloog. Ik heb hem van de staleigenaar moeten weghalen Boos! . Nu is hij nooit vrolijk en gezellig geweest op stal en met voer helemaal dominant. Maar meerdere mensen die ik ken kende dit probleem met de equibal in mindere mate.

Het nadeel van speeltjes is dat ze er na verloop van tijd op uitgekeken zijn. Ik heb al 5 jaar een jollybal in me stal liggen hij deed er na 3 weken al niets meer mee.

Ik zou het eerder zoeken in hooi en voer afwisselen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:10

Prisca"]
[quote="Leetje schreef:
Ik heb een jerrycan gekocht, daar gaatjes ingemaakt aan de onderkant (zon 3 gaatjes waar net een biksje doorkan) die ophangen aan een touwtje in de stal op hoofdhoogte en er biks in doen.. Ze vinden het goud!

Ook geef ik ze regelmatig een wilgentak, daar knagen ze dan heel de schors ervan af, schijnt nog gezond te zijn ook.


Ik heb zo´n orginele Equibal gekregen als kado van 2 stalgenootjes. Het werkte super alleen werd hij er vrij dominant op gevolg was dat als je in de buurt kwam hij tegen de trailies vloog. Ik heb hem van de staleigenaar moeten weghalen Boos! . Nu is hij nooit vrolijk en gezellig geweest op stal en met voer helemaal dominant. Maar meerdere mensen die ik ken kende dit probleem met de equibal in mindere mate.

Het nadeel van speeltjes is dat ze er na verloop van tijd op uitgekeken zijn. Ik heb al 5 jaar een jollybal in me stal liggen hij deed er na 3 weken al niets meer mee.

Ik zou het eerder zoeken in hooi en voer afwisselen.
[/quote]

Ik heb er geen probleem mee, maar ik heb 2 paarden die staan naast elkaar en hebben allebei zon jerrycan. dus andere paarden kunnen het niet zien en merken. ik kan me erg goed voorstellen als je paard met zon tonnetje beweegt en de paarden horen biks, dat het onrustig wordt op stal.

Hooi en voer afwisselen is zeker ook belangrijk. Die van mij krijgen 2 keer per dag 2 vrij dikke plakken hooi, maar ze zijn er maar 1 a 2 uurtjes mee bezig...

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:18

Ik heb geen wever, maar wel vroeger een luchtzuigertje. Ik deed haar biks altijd in 'r voerbak, maar gooide eerst hooi erin zodat de biks overal doorzat. Ze had daar wat meer werk aan en in die tijd stond ze niet te zuigen.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 17:53

Ik heb een jollybal voor Sher. Om te voorkomen dat je paard op zijn speeltje uitgekeken raakt, kan je ook met een ander stalgenootje afspreken dat zij een ander speeltje koopt, en dan om de week ofzo omwisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:38

Citaat:
ze kan neuscontact hebben met andere pony's (wat op de vorige stal niet kon, aan 3 kanten had ze een muur en voor kon ze alleen in de hoek een paard zien staan)


Voelt ze zich misschien niet veilig met zoveel paarden om haar heen.
Eerst had ze aan 3 kanten complete rust, nu niet meer, dus is ze misschien wat nerveus en doet ze het daarom?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 19:54

ja dat zou inderdaad kunnen runningkawa
binnenkort word er wat geschoven met de stallen omdat er een paard naar een andere schuur gaat en er komt een nieuwe bij. misschien is het wel eens te proberen om haar in een hoekstal te zetten of naast een shet (die kan ze dan dus niet zien, komen niet boven het schot uit).

maar eerst gaat ze lekker dag en nacht het land op voor een paar maanden. misschien gaat het dan wel weer beter als ze over 3 maanden weer op stal gaat.. helaas kan ik dr niet in een paardenstal zetten want die zijn vol allemaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 40 bezoekers