Hoelang wennen aan natural balance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Hoelang wennen aan natural balance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 19:04

Mijn paard heeft sinds 2 weken natural balance ijzers. Hij loopt sindsdien onregelmatig maar ik dacht dat het door een wond op zn been kwam. Ik voelde dat ie niet lekker liep, maar t was nou ook niet echt kreupel, dus eerst een week gestapt en vandaag de veearts erbij gehaald. Hij loopt met zn voorbenen niet echt goed en met 1 achterbeen.
Ik heb nu pijnstillers gehad, om te kijken of ie nog aan die ijzers went. Met die pijnstiller zou ie er even doorheen moeten en als ik dan weer de pijnstillers af ga bouwen en t werk op ga bouwen dan zou ie beter moeten lopen. Als ie niet beter gaat lopen na 3 weken dan moet ie weer terug naar zn oude ijzers... Of nog langer pijnstillers en blabla, terug naar zn oude ijzers is ook weer een gedoe omdat zn hoefstand nu toch anders is, maar goed, liever terug naar die ijzers dan nog langer pijnstillers en dierenarts bezoeken!
Heeft iemand van jullie hier ook last van gehad? Of liepen jullie paarden meteen (na een paar dagen) goed?


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:16

Hoi

Niet eraf halen, ook al lopen ze niet goed. Deze ijzers brengen een zo andere stand teweeg, waardoor ze heel anders gaan lopen en dus hun spieren en pezen anders gaan belasten en dat is even heel erg wennen.
Van mijn VA (bodegraven) hoorde ik dat er wel paarden zijn die hier zo'n 2 maanden (!) aan moeten wennen en ik heb ook van iemand gehoord waarvan z'n paard er zo op wegliep. Die van mij heeft niet echt merkbaar kreupel gelopen erop, maar je merkte wel dat ze heel erg moest wennen. Het werk rond die tijd dus ook heel voorzichtig gehouden!!!

Maar als hij onregelmatig zou zijn van die ijzers hoef je geen VA te laten komen toch? en pijnstillers? Heb nog niet gehoord dat iemand dat deed, maar okee...............succes ermee!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:59

Sorry, dit is niet banketstaaf bedoeld, maar waarom zou je een paard Natural Balance ijzers geven (en laten houden) als dit kreupleheid veroorzaakt ? Op www.hoofcare.nl staat een verhaal over NB hoefijzers met de voor- en tegens, kijk maar eens. Heb je het er voor over om je paard 2 maanden kreupel te laten lopen ?
Nogmaals, ik val je niet aan, maar waarom NB ijzers ?


cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:34

vreselijk de ijzers! haal ze er lekker af!!! er is niets natuurlijks aan..
We zien er op mijn werk (dierenartspr.) meer problemen dan voordelen van.

De waarheid is het makkelijkst als er geen leugen aan vooraf gaat...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 22:39

Loopt ie kreupel dan?? Ik vraag hier hoelang andere paarden eraan moesten wennen, verder niks!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:14

ja je hoort zo veel slechte evrhalen... maar je hoort ook een hoop goede verhalen!!
Ik denk dat die toch moet wennen aan zijn andere stand en dat best wel een tijd kan duren!

Jewel heeft ze trouwens ook tamaar en die heeft nergens last van!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:16

Jolynn staat ook op natural balance ijzers en ze heeft toch ook wel een paar weken moeten wennen. Wat mij vooral zo opviel was dat ze heel kort stond, daar moeten ze natuurlijk heel erg aan wennen. Nu loopt ze als een zonnetje.

XANTHA

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 22:24

Ja gezeik met die dingen... Ik snap dat ie moet wennen maar hij zat onder de pijnstillers vandaag en hij liep nog steeds slecht, ik ga m niet nog langer pijn laten lijden. Vrijdag komt de smit en dan moeten zn ijzers er maar af! ff lekker op zn blote voeten lopen en dan over een tijdje weer gewone ijzers eronder!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:26

ahhhh arme beest!
erwin zal blij zijn, haha
heb je hem al gebeld??

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 22:31

yep, vrijdag ochtend om half 9 komt ie!
Hij was helemaal verbaast omdat iedereen m na 2 weken belt dat ze er zo tevreden over zijn enzo, en ik bel na 2 weken dat ie niet goed loopt! Maar ja...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 23:07

heb je erwin verhaar?

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:53

ja we hebben erwin verhaar!
haha jij ook??

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 00:23

da's al het 2de verhaal in een week wat ik hoor over NB-ijzers die niet bevallen. Andere paardje was een endurance arabier die normaal een beetje kleine passen maakte. Maar met gewone ijzers nooit echte problemen gehad.
Met NB-ijzers ging hij NOG korter lopen, tikte zichzelf op verschillende plaatsen aan. Maar het ergste: de hoeven waren in 4 weken tijd vreselijk vernauwd.
Ook daar zij de hoefsmid dat ze nog niet eerder zoiets had meegemaakt.

Ik vind dat Natural Balance het hele principe van Natuurlijk Bekappen voorbij gaat. Namelijk dat ieder paard ZONDER ijzers kan lopen, mits hij op gezonde wijze gehouden wordt (dus liefst 24/7 vrije beweging en veel beweging over harde grond) Jammer dat ze bij NB er het liefst gelijk van die ijzers onder willen zetten...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:05

linlovesyou schreef:
ja we hebben erwin verhaar!
haha jij ook??


ja ik ook
maar.................heeft hij ze er niet verkeerd onder gezet?????/
Erwin heeft niet de officiele opleiding ervoor gehad, maar het afgekeken van Iwan. Iwan is daar wel erg goed in, maar ja, dat zegt niets over Erwin.....bij mij heeft hij alleen bekapt omdat ze nu niets staat te doen in het land.

Ik heb goede ervaringen met NB ijzers, Mirage struikelde erg veel en dat was gelijk over!!!!!!!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 11:41

`ze zijn er nu weer af... kijken hoe die dan gaat lopen!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:38

Gewoon de ijzers erafhalen niks meer eronder, 1x in de 8 weken laten bekappen en voor over de weg rijden hoefschoenen kopen.

beste wat er is, zonder ijzers Pling

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 13:09

ja hoefschoenen denken we ook nog steeds aan...
en mirage, zou best kunnen dat ie ze er niet goed onder heeft gezet, hij heeft idd geen opleiding ervoor gedaan maar hij vond m zelf ook niet goed lopen erop. Toen ie ze eraf waren vond ie m al een stuk beter lopen, hij zei dat t voor hem op t eerste gezicht heel goed leek maar dat t dus niet zo is..
Maar leuk dat je erwin ook hebt! Lachen

bart6699
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:56


jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:38

Zijn er echt zoveel positieve reacties ook van hoefschoenen dan? Want ik heb mijn paard nu op natural balance staan, omdat mijn paard artrose aan de kogels heeft en dat gaat echt super, door dit ijzer word ze meer gedwongen rechtop te staan. En ze heeft omdat ze een veulente had 3 maand niets gedaan, ja in de wei staan en dan op dat beslag. En ze liep helemaal niet meer onregelmatig en ik heb geen andere spullen bij gevoerd! Maar heeft iemand ook ervaring met de hoefschoen, paarden met het probleem als artrose zijn die er ook beter op gaan lopen?

Liefde voor het leven

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:19

Mijn paard is hoefbevangen (geweest) en heeft dus erg lange hoeven met een vlakke zool. Zonder schoenen loopt ze 'op eieren'. Met schoenen galoppeert ze weer als een 4 jarige (ze is 17).
Ik gebruik de Old Mac's schoenen nu dik 2 jaar.
http://www.oldmacs.com/

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 11:43

Zijn ze al veel gesleten sugarmiss?? Hoevaak rij je ermee?

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:48

De neuszolen zijn iets ronder geworden aan de onderkant, maar dat is alles. Ik gebruik ze ong. 4 uur per week.
Afbeelding

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:30

Worden ze speciaal voor je paard gemaakt, of zijn er gewoon standaardmaten? En wat is de prijs eigenlijk per schoen? Ik denk dat het vervelende enkel is in mijn geval dat ze de tijd dat ze niet gereden word en dus geen schoenen aan heeft te ver achterover knalt! En dat gebeurd nu niet bij nb!

Liefde voor het leven

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-03 12:53

Ze worden niet op maat gemaakt, er zijn wel verschillende maten. Op de site die sugarmiss net gaf staat dat ze 145 dollar per paar zijn. Bij kraemer in duitsland zijn ze 145 euro per paar geloof ik, das makkelijk bestellen...

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 14:58

mijn paard is ook overgegaan op natural balance en heeft er idd ong. 2 maanden aan moeten wennen. hij liep er wel zo op weg, maar verging na 3 dagen van de spierpijn. hij loopt nu veel makkelijker dan op zijn oude ijzers, zwikt minder, gaat makkelijker de bocht om en heeft een veel actiever achterbeen. hij liep vrij moeilijk omdat ie artrose heeft aan beide kogels achter. Hij stond wel altijd heel mooi rechtop, dus dat was het probleem niet Lachen
mijn andere paard staat nog op gewone ijzers, en dat hou ik ook zo, hij loopt er goed op.
groetjes Jade

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emmaollie2, Gigixponys, hokke, Koekie73, Loeky01, M_ontana, nikky888 en 85 bezoekers